gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door Dirk Bauwens »

In een kleine (4 x 9 m), nog niet ge?soleerde en nog niet verwarmde rijwoning hebben we, een aantal jaren geleden, een relatief dikke (56 cm) betonnen vloerplaat gestort bovenop een 5 cm dikke isolatielaag.

De stabiliserende invloed van deze betonplaat op het binnenklimaat is opvallend. Buiten is het nu al een paar dagen zeer warm, ruim 30 graden. Nochtans is het op dit moment, bij het binnentreden van deze kleine woning, opvallend "koel": ik meet een luchttemperatuur van 23 graden. Een omgekeerd effect ervaart men tijdens koude periodes: dan lijkt het alsof er een kachel brandt in de woning.

De betonplaat absorbeert duidelijk een overschot aan warmte tijdens warme periodes en geeft dit terug af tijdens koelere periodes. Een interessant gebeuren!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zou het nu aan de betonplaat liggen, of zou je met een even dik zandbed bovenop een laag isolatie dezelfde resultaten bereiken? De warmtecapaciteit van zand en beton zullen elkaar denk ik niet veel ontlopen, misschien de warmtegeleiding een beetje, maar ik kan deze gegevens nog niet verifieren. Iemand een idee hierover (ik moet namelijk over een maand of 2 een nieuwe vloer (met vloerverwarming) storten)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Zand of beton hebben, zover ik weet, in theorie, geen grote verschillen in warmtecapaciteit. Ik moet de juiste waarden opzoeken.

Los, droog zand heeft een lager soortelijk gewicht dan beton, en daardoor kan een bepaald volume zand minder warmte absorberen dan een zelfde volume beton. Los, droog zand heeft ook een groter warmte-isolerend vermogen dan beton (door de losse zandkorrels en de lucht daartussen) en daardoor zal warmte in een zandplaat minder snel en minder homogeen verspreid worden dan in een betonplaat.

Ikzelf heb voor beton gekozen omwille van de veel hogere stabiliteit en sterkte en de veel beter waterkerende eigenschappen dan los zand. Een betonplaat kan men gebruiken als vloer en als fundering. Dat vind ik grote voordelen. Goed isolerend moet zo'n betonplaat voor mij niet zijn, vermits ik de massa gebruik als warmtebuffer. Dan is een goede warmtegeleidbaarheid een voordeel.

De betonplaat zelf ligt op een isolatielaag van hard PU-schuim. Of dat echt nuttig of nodig is, weet ik eigenlijk niet. Is zo'n dikke betonplaat op een lichte isolatieplaat wel betrouwbaar op de lange duur? In een andere ruimte wil ik, in de toekomst, een even dikke plaat storten, zonder isolatielaag. Om te vergelijken en uit te maken of zo'n isolatielaag wel nuttig is.

Het is bij mij de bedoeling dat, centraal op de betonplaat, een finoven wordt gebouwd. De finoven zal ook de hele vloer kunnen aanstralen, een vloerverwarming is daardoor eigenlijk bijkomstig.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:In een kleine (4 x 9 m), nog niet ge?soleerde en nog niet verwarmde rijwoning hebben we, een aantal jaren geleden, een relatief dikke (56 cm) betonnen vloerplaat gestort bovenop een 5 cm dikke isolatielaag.

De stabiliserende invloed van deze betonplaat op het binnenklimaat is opvallend. Buiten is het nu al een paar dagen zeer warm, ruim 30 graden. Nochtans is het op dit moment, bij het binnentreden van deze kleine woning, opvallend "koel": ik meet een luchttemperatuur van 23 graden.
Ruim 2 weken later, met binnentemperaturen van bijna 30 graden in de meeste huizen, is de temperatuur van de vloerplaat 22,3 graden. De luchttemperatuur in de woning is 24,3 graden en wordt duidelijk be?nvloed door de veel hogere temperatuur bij de buren. Een extra scheidingsmuur zal ongetwijfeld voor nog meer comfort zorgen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:In een kleine (4 x 9 m), nog niet ge?soleerde en nog niet verwarmde rijwoning hebben we, een aantal jaren geleden, een relatief dikke (56 cm) betonnen vloerplaat gestort bovenop een 5 cm dikke isolatielaag.

De stabiliserende invloed van deze betonplaat op het binnenklimaat is opvallend. Een extra scheidingsmuur zal ongetwijfeld voor nog meer comfort zorgen.

Dirk
ga je een bunker bouwen?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:ga je een bunker bouwen?
Voor dikke muren is het huisje (helaas) te klein. Maar na voldoende afgraven, kon toch de vloer flink massief gemaakt worden.

In Frankrijk zijn dergelijk dikke muren heel normaal. Ik heb ergens gelezen dat sommige haciendas in California en Texas wel muren van 80 cm dik hebben. Allemaal met hetzelfde doel: de temperatuurspieken afvlakken. Ook een bunker voldoet perfect aan die eisen. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben, moesten de muren van mijn huis 1 of m??r meter dik zijn, integendeel zelfs.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef:ga je een bunker bouwen?
Voor dikke muren is het huisje (helaas) te klein. Maar na voldoende afgraven, kon toch de vloer flink massief gemaakt worden.

In Frankrijk zijn dergelijk dikke muren heel normaal. Ik heb ergens gelezen dat sommige haciendas in California en Texas wel muren van 80 cm dik hebben. Allemaal met hetzelfde doel: de temperatuurspieken afvlakken. Ook een bunker voldoet perfect aan die eisen. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben, moesten de muren van mijn huis 1 of m??r meter dik zijn, integendeel zelfs.

Dirk
P

voor zover ik weet werd er in de wintertijd in de franse huisjes niet beneden gewoond maar op de eerste verdieping, beneden stond ook vee.
Persoonlijk vind ik de richting waarin jij zoekt van bouwen/aanpassen niet echt passen in een simpele-en ook goedkope- manier van bouwen iets te ver gezocht.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: gunstige invloed van massa op het binnenklimaat

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:Persoonlijk vind ik de richting waarin jij zoekt van bouwen/aanpassen niet echt passen in een simpele -en ook goedkope- manier van bouwen iets te ver gezocht.
Ik ben me ervan bewust dat het erop kan lijken dat ik een aantal dingen ver zoek. Dat is dan echter alleen maar volgens een aantal "moderne" maatstaven.

Het toepassen van massa in woningen mag dan wel niet modern zijn, het is een door de eeuwen heen, wereldwijd bewezen en geprezen principe om temperatuursschommelingen af te zwakken.

Het gebruik van massa hoeft ook niet duur te zijn. Is de moderne bouwwijze van massa-loze huizen beter of goedkoper? Ik betwijfel het sterk.

Dirk
Plaats reactie