berekening warmte wisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

ik heb zelf een warmte wisselaar gemaakt in een etna pot kachel ik zou graag willen weten hoeveel KW hij afstaat aan het water hoe kan ik dit berekenen iemand een iedee ?
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door Bufferboost »

christo,
ik de topic "Ontwerp en monitoring houtvergasser i.c.m. buffer" staat volgens mij veel nuttige informatie voor je. Voorts op- en aanmerkingen elders op het forum goed tot je nemen.

Wel alvast een kleine vuistregel (in de praktijk bewezen): Voor wat betreft de warmtewisselaars ben ik erachter gekomen dat ik om max. 60 kW warmte kwijt te kunnen aan de buffer ca. 3 m2 warmtewisselaar oppervlakte nodig heb (koper). Dat betekent voor rond 28 mm. 34 m. (!) buis. Voor rond 15 mm. (voordeel zachtkoper op rol te verkrijgen) ca 60 meter per warmtewisselaar. Vermoedelijk ga ik kiezen voor de 28 mm. buis. Nadeel is echter wel dat de transportsnelhied van het hete water vanuit de ketel bijna verdubbeld omdat het afkomstig is van een rond 42 mm. Moet nog aan gerekend worden.

Groet Hans
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door chathanky »

Warmtegeleiding (W·m-1·K-1) 401

Van hier uit kun je gaan rekenen. Daarnaast spelen er veel zaken mee. Door een buis zal niet al het water in contact komen met de koperwand. De vorm van de wisselaar is dus belangrijk maar ook of de doorstroming laminair is of turbulent.

Er zijn voor bepaalde typen wisselaars kan en klare formules om vooraf te berekenen waar het vermogen op uit zal komen.
Ik kan je zeggen die zijn niet zo eenvoudig.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

de warmte wisselaar bestaat uit een buiten ring van koper 15 mm 20 cm doorsnee dan verloopt hij in de binenste ring naar 12 mm er zit 22 meter koper in en hij hangt in een etna pot kachel als ik hem goed stook dan meet ik 16 graden verschil tussen de in en uit gang er zit een dompel pomp aan van 12 liter per minuut

michien is dit info waar iemand wat mee kan :D
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door chathanky »

13,38 kw.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door kockie »

Vroeger toen ik nog op school zat, was niet het antwoord belangrijk, maar de wijze van berekening. Chathanky, kun je me vertellen hoe je bij je getal komt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door bram de houthakker »

hallo allemaal,
volgens mij moet het zijn:
Q=M*deltaT*Cv = (12/60) * 16 * 4186 = 13395 J/s = 13,4 kW
Q=warmtestroom in J/s=W
M=massastroom in kg/s
delta T= Temperatuurverschil in K
Cv= Soortelijke warmte Water in J/(kg/K)

er van uitgaande dat de pomp het maximale debiet levert.

mvg
Bram
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

voor mij is het alemaal abrakadabra die berekeningen dus ik laat het aan de geleerde over maar 13,38 kw lijkt me toch mooi voor een zelf bouw project

tips om het nog te verbeteren zijn welkom
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door kockie »

groter maken en buiten de kachel plaatsen. Natuurlijk willen we ook foto's zien!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door chathanky »

Bij deze door Bram de houthakker uitgelegt. Deze berekening kom je in oudere bijdragen ook nog wel tegen Kockie. :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

kockie schreef:groter maken en buiten de kachel plaatsen. Natuurlijk willen we ook foto's zien!
bedoel je : het spiraal ook buiten om de kachel heen of allebij
en dan goed isoleren het spiraal ?

foto's komen er aan
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

hier zijn dan de foto's van mij project :D
Bijlagen
DSC_0101 forum.jpg
DSC_0100 forum.jpg
DSC_0099 forum.jpg
DSC_0068 forum.jpg
DSC_0065 forum.jpg
DSC_0063 forum.jpg
DSC_0061 forum.jpg
DSC_0060 forum.jpg
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

kockie schreef:groter maken en buiten de kachel plaatsen. Natuurlijk willen we ook foto's zien!
kockie

nu je de fotos hebt gezien zou je dan nog een wisselaar er omheen maken ?

groeten chris
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door kockie »

Ik zou hem niet direct groter maken, als wel verplaatsen. Een houtvuur zal in je warmtewisselaar niet fatsoenlijk kunnen branden, omdat de warmtewisselaar het vuur continu afkoelt. Of het met kolen wel gaat weet ik niet. Het is beter om verbranding en warmteafname te scheiden. Eerst maximale verbranding, daarna kun je (in principe) alle warmte aan rookgassen onttrekken.

Ik vind het overigens wel een fraai staaltje. Netjes gebogen, zeker omdat er 2 wikkelingen om elkaar zitten. Ik moet ook nog eens zoiets gaan maken voor m'n toekomstige hottub (oud melktankje)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: berekening warmte wisselaar

Bericht door christo »

oke ja je hebt gelijk maar zo als je op de foto ziet brand hij als een tierelier op hout

de warmte wisselaar zit trouwens onderkant gelijk aan het naam plaatje op de kachel en hangt ruim boven de vuur haard
ik heb 1 keer de pomp uit gehad en binnen 10 sec waren de solderingen door dus branden doet hij goed

ik ben touwens bezig met de onwikeling en produktie van een standaard tuin kachel met een warmte wisselaar er in voor bijvoorbeeld een zwembad of in de schuuur in combinatie met een cv heater

groetjes chris
Plaats reactie