vermogen cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

vermogen cv ketel

Bericht door mark »

Hoi,

Ik zat vannochtend de instellingen van de cv ketel eens door te nemen en eigen te maken. Ik zag dat je vrij gemakkelijk het vermogen zelf kunt instellen. Hij staat op 24 kw voor een tussen woning(1986) met vloerverwarming en weersafhankelijke regeling( stooklijn 20-43 graden). Voor mijn gevoel voelt het aan als een veel te krachtige motor in een middenklasse auto (het is maar een voorebeeldJan Zonnebrand :wink: ). Is dit gevoel juist? De cv monteurs vinden het hier al moeilijk genoeg met de combinatie met het buffervat en vaak krijg je dan de reactie van uhhhhhhhhh.
Wat is jullie mening? Heel vaak doet de brander het geen eens omdat hij voeldoende warmte krijgt uit het buffervat. Het buffervat wordt verwarmd met de ww van de tigchelkachel met maximaal vermogen 3 kw. Misschien geef ik al hier het antwoord maar toch even checken.

groet Mark
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vermogen cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Dag Mark,
mark schreef:Hoi,

Ik zat vannochtend de instellingen van de cv ketel eens door te nemen en eigen te maken. Ik zag dat je vrij gemakkelijk het vermogen zelf kunt instellen.
Das bij veel ketels het geval. Merk, type?

mark schreef: Hij staat op 24 kw voor een tussen woning(1986) met vloerverwarming en weersafhankelijke regeling( stooklijn 20-43 graden).
Merk, type WA?
mark schreef:Voor mijn gevoel voelt het aan als een veel te krachtige motor in een middenklasse auto (het is maar een voorebeeldJan Zonnebrand :wink: ). Is dit gevoel juist?
Gevoel is absoluut van belang, maar ook nog zo iets concreets als een warmtetransmissie berekening boven water gekregen? Moet bij dat bouwjaar redelijk makkelijk zijn. Eerste slag die te maken is.
mark schreef:De cv monteurs vinden het hier al moeilijk genoeg met de combinatie met het buffervat en vaak krijg je dan de reactie van uhhhhhhhhh.
Ja, herkenbaar. En die mensen zijn dan ook nog is gecertificeerd. Maar natuurkundig te stom om voor de duivel te dansen. De installatiewereld drijft op gedwongen winkelnering. Hoog tijd om alle markt beschermende factoren als VNI uneto geen alleen recht meer te laten hebben. Voer ook daar het Aldi en Lidl principe maar in. Te veel uurtje factuurtje, en geclaimde kennis of verantwoordelijkheidsniveau is naar de kosten voor de klant veels te hoog.
mark schreef:Wat is jullie mening? Heel vaak doet de brander het geen eens omdat hij voeldoende warmte krijgt uit het buffervat. Het buffervat wordt verwarmd met de ww van de tigchelkachel met maximaal vermogen 3 kw. Misschien geef ik al hier het antwoord maar toch even checken.
Ik ben even kwijt hoe jouw installatie er uitzag, maar dat kan best kloppen. De meeste woningen hebben putje winter al genoeg aan 10 tot 12 kW. Dus in voor- en naseizoen, kan jij het prima reden.

Groet, Cp
Verwijderd.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: vermogen cv ketel

Bericht door mark »

Het is een nefit smartline HRC 24/CW4.

WA voeler open gemaakt alleen een soort temperatuurvoelertje geen naam te ontdekken. Hangt op 1.5 meter noordkant altijd in de schawduw. werd met de ketel geleverd.

Warmtetransmissie berekening. Het enige wat in terug kan vinden op papier is RC=min 2.5 m2K/W. Kunnen we hier wat mee?

Schema toe gevoegd wat toen der tijd naar Nefit is gestuurd. Niet super netjes als de de meeste schema's hier maar misschien is het duidelijk genoeg. Tweede ketel in 1.5 jaar tijd 14 nefit garantie bezoeken. Hadden belooft dat de cv ketel zou werken met de tigchelkachel met warmte wisselaar. Hielden woord hebben een ander software progamma geschreven en toen werkte het. Wel volhouders.

groet mark
Bijlagen
CCI02042010_00000.jpg
Plaats reactie