Verbeterd dubbel glas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Verbeterd dubbel glas

Bericht door Rudi Verbeeck »

Ons huis is dit jaar 20 jaar jong. Destijds kozen we voor "gewoon" dubbel glas, toen de norm. Ik overweeg dat te vervangen in onze woonkamer door "verbeterd" dubbel glas, aangezien het bijna driemaal beter isoleert. Bovendien worden we in Belgi? fiscaal beloond voor deze verbetering.

Argumenten voor of tegen ?

Groeten,

Rudi
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi,

Heb je wat meer informatie over dat glas? Waarom is dat glas driemaal meer isolerend ? Heb je een link naar de technische informatie?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

E?n van mijn zoons maakte in verband met dit beter isolerend glas een niet onbelangrijke opmerking. Hij vroeg zich af of dit glas nog kwalitatief hoogwaardig licht doorlaat. De meeste planten zijn veeleisend wat lichtkwaliteit aangaat. Wanneer door films of coatings bepaalde frequenties niet meer doorgelaten zouden worden, kan het best zijn dat binnenhuis geen planten meer kunnen groeien. Heeft iemand daar ervaring mee of informatie over?

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:E?n van mijn zoons maakte in verband met dit beter isolerend glas een niet onbelangrijke opmerking. Hij vroeg zich af of dit glas nog kwalitatief hoogwaardig licht doorlaat. De meeste planten zijn veeleisend wat lichtkwaliteit aangaat. Wanneer door films of coatings bepaalde frequenties niet meer doorgelaten zouden worden, kan het best zijn dat binnenhuis geen planten meer kunnen groeien. Heeft iemand daar ervaring mee of informatie over?

Dirk
welk glas wordt er verwerkt in broeikassen bij agrariers?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:Welk glas wordt er verwerkt in broeikassen bij agrariers?
Misschien lezen wel tuinders met ervaring terzake, dit forum? Iemand moet het antwoord weten!

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Bedoel je hier HR++ glas? En ten opzichte van wat driemaal beter isolerend? Ik neem aan tov normaal enkelglas. Wij hebben sinds een jaar een stuk aan het huis wat geheel van glas is onder een overkapping. Dit is geheel uit HR++ glas. Voorheen uit gewoon dubbel glas en geisoleerde houten wanden. Het verschil is aanmerkelijk: koel in de winter, goed warmtevasthoudend in de zomer. Er zit inderdaad een folie in die invloed heeft op de kleur. Kijk bijv eens op de site van Milieucentraal.nl. Het is wel glas met een gebruiksaanwijzing, door interne temperatuurverschillen (door bijv beschaduwingen) kan spanning ontstaan en barsten.

Ik kan me niet voorstellen dat tuinders dit gebruiken. Een hagelbui en ze zijn failliet. Volgens mij gebruiken die nog steeds enkel glas.

Patrick
Gast

Bericht door Gast »

Volgens de Royal Horticultural Society zijn dubbelgelaagd polycarbonaat en polytheen met een speciale film goedkoper en bijna net zo effici?nt als glas. Ik ben zelf geen tuinbouwer maar ben momenteel wel een boek van een expert terzake aan het lezen. De persoon in kwestie gebruikt uitsluitend lichte, verplaatsbare constructies met poly. Geen glas.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

De persoon in kwestie gebruikt uitsluitend lichte, verplaatsbare constructies met poly. Geen glas.
je bedoelt de zgn "polytunnel", het kasje waar je geen vergunning voor nodig hebt 8)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

In mijn vorige woning had ik ook HR++ glas. Een factor 3 verschil met gewoon dubbel glas lijkt mij wel erg veel, maar verschil is er zeker. Het materiaal werkt zo goed, dat je condensatie kunt krijgen aan de buitenkant, net als auto's. Met name gebeurt dit bij wolkeloze nachten, als er veel "uitstraling" is naar het heelal. Boven sommige ruiten zit een ventilatierooster. Als die openstaan is het effect helemaal duidelijk, er ontstaat een condensatiespoor naar beneden.

In het begin, als je er nog niet aan gewend bent, is het een heel raar gezicht. Bij gewoon dubbel glas zie je het niet, dus blijkt dat het HR++ glas kouder wordt dan gewoon dubbel glas. Ergo: het isoleert beter. Als de dag vordert verdwijnt het vanzelf.

Afgelopen winter heeft de woning een poosje leeg gestaan. De condens is toen zelfs bevroren omdat ik de thermostaat naar 10?C had teruggezet. IJsbloemen aan de buitenkant!

John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef:Welk glas wordt er verwerkt in broeikassen bij agrariers?
Misschien lezen wel tuinders met ervaring terzake, dit forum? Iemand moet het antwoord weten!

Dirk
Helemaal zeker ben ik niet, maar volgens mij wordt er in kassen nog gewoon vensterglas gebruikt. Ik zal het eens navragen, want er zitten hier vrij veel glastuinders in de buurt. E?n ervan experimenteert zelfs met een heel bijzonder systeem. Heel toevallig heb ik de uitvinder een jaar of twintig geleden een paar keer ontmoet. Overigens worden tuinders ineens een stuk gereserveerder als je al te moeilijke vragen gaat stellen.

Bovenstaand artikel maakt ook melding van het hierboven genoemd alternatief van polycarbonaat. Men stelt dat dit nog wel een stuk duurder is.

John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Heel toevallig heb ik de uitvinder een jaar of twintig geleden een paar keer ontmoet. Overigens worden tuinders ineens een stuk gereserveerder als je al te moeilijke vragen gaat stellen.

Bovenstaand artikel maakt ook melding van het hierboven genoemd alternatief van polycarbonaat. Men stelt dat dit nog wel een stuk duurder is.

John
Tuinders laten zich voorlichten door beleidsclubjes van de overheid :wink:
Dan hoeven ze niet alles te weten, ze blijven wel verantwoordelijk natuurlijk, dat is dan weer jammer voor ze :oops:
Er zijn er natuurlijk wel die van de hoed en de rand weten.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kees schreef:Er zijn er natuurlijk wel die van de hoed en de rand weten.
O, zeker weten ze dat. Die lui zijn absoluut niet dom! Ondernemers h?, die kunnen echt wel rekenen. Het punt is meer dat men bang is dat je er met cruciale kennis vandoor gaat! :shock:

De concurrentiedruk in die brache is enorm.

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:Volgens de Royal Horticultural Society zijn dubbelgelaagd polycarbonaat en polytheen met een speciale film goedkoper en bijna net zo effici?nt als glas.
Het artikel vermeldt wel dat polycarbonaat uiteindelijk kapot gaat onder invloed van het zonlicht.

Een jaar of tien geleden, hoorde ik het volgende verhaal van iemand op mijn werk: Tien jaar daarvoor hadden hij en zijn buurman zich allebei een grote, bijna identieke plantenkas aangeschaft. Hij had echter gekozen voor polycarbonaat als bedekking (omwille van de lagere prijs), zijn buurman voor glas (ik denk dubbel glas). Tien jaar later, ging hij echter merken dat zijn planten steeds minder goed gingen groeien en hij was tot de conclusie gekomen dat het uitsluitend aan het polycarbonaat kon liggen. Kunststoffen worden door zonlicht vroeg of laat afgebroken. Dit afbraakproces kan, hoewel onzichtbaar voor het menselijk oog, bepaalde essenti?le golflengtes, nodig voor plantengroei, tegenhouden. Mijn collega dacht dat goedkoop achteraf duurkoop bleek te zijn. Natuurlijk betreft deze opmerking vooral plantengroei, maar ze kan toch belangrijk zijn voor iemand die graag een speciale kas of veranda met gezonde planten wil.

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb het net laten plaatsen. Het valt mij op dat van buitenuit niet meer binnen te kijken is overdag. Wat ik als gunstig ervaar. Nochtans als ik van binnen door het open raam kijk en door het glas is het helderheidsverschil miniem.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Het punt is meer dat men bang is dat je er met cruciale kennis vandoor gaat! :shock:

De concurrentiedruk in die brache is enorm.
dit gebeurt dan ook in branches die aan het kortste einde trekken. Pianostemmers, meubelmakers bv. zijn daar ook erg goed in :(
Plaats reactie