HR gasboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

HR gasboiler

Bericht door ingmar89 »

Goedenavond,

Ik zat even rond te lezen op internet en kwam deze tegen:http://www.baxi.nl/images/pdf/docu/Sentry%20CWH.pdf

Mooie boiler...
Maar in feite is het gewoon een voorraadvat waar een hr ketel tegenaan geplakt zit.
Ik zit me nu af te vragen: Kan ik met elke willekeurige hr ketel met rvs wisselaar, en een oude boiler, een hr gasboiler maken?
volgens mij moet dat gewoon kunnen...
Mits je natuurlijk stalen delen door andere materialen vervangt...
Ik denk hierbij aan een messing, brons of rvs pomp.

Graag jullie input!

M.v.g.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: HR gasboiler

Bericht door Chicken Power »

Dag ingmar89,

Jouw vraag stond ook nog op de ‘to do’ list. Gek dat er geen eerdere reacties op kwamen.
ingmar89 schreef: Ik zat even rond te lezen op internet en kwam deze tegen:http://www.baxi.nl/images/pdf/docu/Sentry%20CWH.pdf
Mooie boiler... Maar in feite is het gewoon een voorraadvat waar een hr ketel tegenaan geplakt zit.
Nee, zoals ik het zie; een klassieke Sentry gasboiler, waar een HR brander- constructie (condenserend) onder zit. Wel met directe verwarming van het sanitaire warmwater.
ingmar89 schreef: Ik zit me nu af te vragen: Kan ik met elke willekeurige hr ketel met rvs wisselaar, en een oude boiler, een hr gasboiler maken?
volgens mij moet dat gewoon kunnen...
Mits je natuurlijk stalen delen door andere materialen vervangt...
Ik denk hierbij aan een messing, brons of rvs pomp.
Wat de meesten op deze site waarschijnlijk niet snapten, was het feit dat je het tapwater direct in de HR ketel wilde verwarmen.
Theoretisch kan dat, met in acht neming van de door jouw voorgestelde aanpassingen.

Echter, waar het invoegen van de boiler als voorraadvat betreft, zal die hoger moeten staan naar de analogie van de Sentry, want die heeft geen pomp.

Wat je tegen kunt komen, is de grote weerstand van het inwendige van de fijn verdeelde WW- kanalen in zulks een ketel, waarbij de capaciteit niet door thermosyfonwerking over te dragen is.

Toevoegen van een pomp heft dat beletsel wel op, maar dat zal een zeer nauwkeurige pompbesturing vergen, om de wisselaar gaszijdig aan het condenseren te houden.

Klassiek geschakelde indirect gestookte boiler in combinatie met een HR- ketel geeft op een eenvoudigere manier een beter en betrouwbaarder resultaat voor de langere termijn.

Kijk voor de grap van ‘het onderste uit de kan’ in deze materie eens naar de uitvoering van ons medelid “Frans”.
ingmar89 schreef: Graag jullie input!
Bij deze!

Groet, Cp
Verwijderd.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: HR gasboiler

Bericht door ingmar89 »

Chicken Power schreef: Nee, zoals ik het zie; een klassieke Sentry gasboiler, waar een HR brander- constructie (condenserend) onder zit. Wel met directe verwarming van het sanitaire warmwater.
Zoals is het zie is het gewoon een brander van een hr ketel. (rvs brander, geen aluminium) Zie ook het plaatje rechts onder op de tweede pagina van de PDF. dit is dan de dubbele uitvoering, met 2 branders/pompen.

Want je kan dan eigenlijk heel goedkoop uit, men neme:
1 oude vaillant vhr 24-28, of elke andere ketel met rvs brander.
1 oude boiler, elektrisch of gasgestookt, marktplaats staat er vol mee.
1 messing of rvs pomp.

Voor nog geen 400 euro ben je klaar lijkt me...
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: HR gasboiler

Bericht door chathanky »

De ketelwisselaar zal niet geschikt zijn voor een veel groter temperatuursverschil dan 20 graden.
De wisselaar zal niet lang mee gaan. De ketelregeling werkt er ook niet aan mee.
Buiten de wisselaar om zijn de aansluitleidingen niet van rvs naar mijn weten. Dus enkel de pomp vervangen ben je er nog niet.

Waarom neem je geen doorstroomketel en gebruik je enkel het tapdeel?
Bij de intergas heb je bovendien geen pomp nodig en die kan wel tegen direct koud aanvoerwater.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: HR gasboiler

Bericht door ingmar89 »

Omdat je hiermee voor veel minder geld(zie mijn schatting)
Veel meer warm water hebt, zeker in de eerste 10 minuten.
Je hebt een bad in geen tijd vol.
je kunt de stroming over de warmtewisselaar met een inregelafsluiter zodanig inregelen dat de delta t over de wisselaar 20 graden is. Dan zal de ketelregelaar prima werken.
Bij mijn weten zijn alle leidingen in de ketel gewoon koper. Ik ga dan uit van de vaillant uit mijn voorbeeld.. die zijn prima bruikbaar voor tapwater. zolang er maar geen staal in zit, dat wordt roesten...
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: HR gasboiler

Bericht door chathanky »

Kan de wisselaar ook overweg met meer dan 3 bar druk?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie