Houtgestookte cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Houtgestookte cv

Bericht door hekman »

wie kan mij advieseren welk type kachel ik moet neemen heb een zone boijer 25 giajol
moet in het najaar bij ver warmen kamer 40 m 2 slaapkammers bad kammer heb 500 lcv boijer en 300 l drinkwater boijer wat is een goede keus kachel en prijs
Laatst gewijzigd door hekman op 07 mar 2010, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: houtgestokote cv

Bericht door ingmar89 »

Allemachtig, een cursus Nederlands lijkt me een goede investering om mee te beginnen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: houtgestokote cv

Bericht door Brit »

ingmar89 schreef:Allemachtig, een cursus Nederlands lijkt me een goede investering om mee te beginnen.
Nou, nou, zo kan die wel weer. We zijn niet allemaal taal-experrrts :lol:
Ik kan niet helpen in dit geval, maar laten we toch even ons best doen, of vragen wat er eigenlijk bedoeld wordt....... :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: houtgestokote cv

Bericht door hekman »

Brit schreef:
ingmar89 schreef:Allemachtig, een cursus Nederlands lijkt me een goede investering om mee te beginnen.
Nou, nou, zo kan die wel weer. We zijn niet allemaal taal-experrrts :lol:
Ik kan niet helpen in dit geval, maar laten we toch even ons best doen, of vragen wat er eigenlijk bedoeld wordt....... :wink:
ja mijn schijven is niet goed
maar ik ben op zoek maar hout cv heb nu een keer 500 l en 300 l boijer 6 keer 24 vacuum buisen ter onder stuning voor in de winter de hout kachel en in het najaar en voor jaar
nog bedankt voor het atvies de cursus nederlands
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtgestokote cv

Bericht door Albert van WdJ »

@Hekman,

Waarom wil je een houtgestookte cv?

Met zo'n beperkt aantal ruimtes zou je met je gewone houtkachel de boel aardig warm moeten kunnen krijgen. Of is die houtkachel te klein?
Anders misschien een houtkachel met cv-omloop in de woonkamer.

Daarnaast:
Welk type hoofdverwarming heb je nu?
Gas, olie? Want ik neem aan dat je niet met de zonneboiler en houtkachel alleen verwarmt?

Waardoor wordt die 500 l boiler nu warm gemaakt?

Het is sowieso moeilijk om op basis van jouw gegevens een goed advies te geven. Zal eerder een indicatie worden.


Groet,

Albert

NB. Mogelijk kan de rechtermuisknop je van dienst zijn bij taalproblemen. Zet deze op rood onderstreepte woorden en je krijgt spellingadvies.
Change, before you have to.
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: houtgestokote cv

Bericht door hekman »

Albert van WdJ schreef:@Hekman,

Waarom wil je een houtgestookte cv?

Met zo'n beperkt aantal ruimtes zou je met je gewone houtkachel de boel aardig warm moeten kunnen krijgen. Of is die houtkachel te klein?
Anders misschien een houtkachel met cv-omloop in de woonkamer.

Daarnaast:
Welk type hoofdverwarming heb je nu?
Gas, olie? Want ik neem aan dat je niet met de zonneboiler en houtkachel alleen verwarmt?

Waardoor wordt die 500 l boiler nu warm gemaakt?

Het is sowieso moeilijk om op basis van jouw gegevens een goed advies te geven. Zal eerder een indicatie worden.


Groet,

Albert

NB. Mogelijk kan de rechtermuisknop je van dienst zijn bij taalproblemen. Zet deze op rood onderstreepte woorden en je krijgt spellingadvies.
heb nu cv gas .boijers warden nu door vacuumbuisen opgewarmd 6x 24 buisen
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: houtgestokote cv

Bericht door mark »

Hoi Hekman,

Je had vast per ongeluk je reactie 3 keer geplaast. Ik heb er 2 verwijderd.

groet Mark
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtgestokote cv

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Hekman,

Eerst welkom!
Dat was de rest even vergeten.

hekman schreef:ja mijn schijven is niet goed
nog bedankt voor het atvies de cursus nederlands

Het eerste zie ik, maar of het tweede een oplossing is? Als ik vragen mag, ben je misschien dyslecticus?

Ook geen ramp, want de meeste mensen op deze site zien niet eens het verschil tussen dyslexie en dyslectie.

Het is wat met al die dansende letters!

Laat het niet een reden zijn om hier je vragen niet te stellen!

hekman schreef:maar ik ben op zoek maar hout cv heb nu een keer 500 l en 300 l boijer 6 keer 24 vacuum buisen ter onder stuning voor in de winter de hout kachel en in het najaar en voor jaar


Dat lijkt me een rijk bezit! Alleen weet ik nog niet precies, net zo min als Albert,
wat je nou precies daar mee wil. Maar ik begrijp wel dat je met de techniek bezig bent.

Uit je eerste post:
hekman schreef:zone boijer 25 giajol


Ik maak de letters wat groter en hak het woord in stukjes, zodat je ze misschien
makkelijker als plaatje op je netvlies krijgt.


Zonne- boiler

Maar wat je met 25 giajol bedoeld, weet ik niet.

Is dat een merk?

Of bedoel je 25 Giga Joule.

Dat zal ook niet kunnen, want dat is wel erg veel.

Blijf je wel schrijven? Dat moet je blijven doen!

Kijk ook eens even hier, dat is toch
een heel leuk verhaal geworden.
http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-t4-2-tank-2019/


Hij heeft Dyssie als nickname.

Kan jij ook.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 09 mar 2010, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: houtgestokote cv

Bericht door mark »

Netjes gedaan CP. Hekman moet zeker zijn vragen blijven stellen. Als het goed is heeft/krijgt Hekman een pb met wat ondersteunende tips voor op dit forum.

groet Mark
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: houtgestokote cv

Bericht door hekman »

Chicken Power schreef:Goedendag Hekman,

Eerst welkom!
Dat was de rest even vergeten.

hekman schreef:ja mijn schijven is niet goed
nog bedankt voor het atvies de cursus nederlands

Het eerste zie ik, maar of het tweede een oplossing is? Als ik vragen mag, ben je misschien dyslecticus?

Ook geen ramp, want de meeste mensen op deze site zien niet eens het verschil tussen dyslexie en dyslectie.

Het is wat met al die dansende letters!

Laat het niet een reden zijn om hier je vragen niet te stellen!

hekman schreef:maar ik ben op zoek maar hout cv heb nu een keer 500 l en 300 l boijer 6 keer 24 vacuum buisen ter onder stuning voor in de winter de hout kachel en in het najaar en voor jaar


Dat lijkt me een rijk bezit! Alleen weet ik nog niet precies, net zo min als Albert,
wat je nou precies daar mee wil. Maar ik begrijp wel dat je met de techniek bezig bent.

Uit je eerste post:
hekman schreef:zone boijer 25 giajol


Ik maak de letters wat groter en hak het woord in stukjes, zodat je ze misschien
makkelijker als plaatje op je netvlies krijgt.


Zonne- boiler

Maar wat je met 25 giajol bedoeld, weet ik niet.

Is dat een merk?

Of bedoel je 25 Giga Joule.

Dat zal ook niet kunnen, want dat is wel erg veel.

Blijf je wel schrijven? Dat moet je blijven doen!

Kijk ook eens even hier, dat is toch
een heel leuk verhaal geworden.
http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-t4-2-tank-2019/


Hij heeft Dyssie als nickname.

Kan jij ook.


Groet, Cp
ja ik heb 6 x24 vacuumbuisen per paneel komt er 4.2 25 Giga Joule. van af sunsystums tecsola
wil in de winter bij werwamen met hout cv kan dan bijde boijers bij verwamen ik weet dad hrt een ramp is mijn schijven maar mijn handen staam niet verkeerd.mijn wraag is welk type kachelzou ik hier voor kunnen gebruiken pries kwalie tijd,groed jan
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: houtgestokote cv

Bericht door hekman »

hekman schreef:
Chicken Power schreef:Goedendag Hekman,

Eerst welkom!
-knip-

Hij heeft Dyssie als nickname.

Kan jij ook.


Groet, Cp
ja ik heb 6 x24 vacuumbuisen per paneel komt er 4.2 25 Giga Joule. van af sunsystums tecsola
wil in de winter bij werwamen met hout cv kan dan bijde boijers bij verwamen ik weet dad hrt een ramp is mijn schijven maar mijn handen staam niet verkeerd.mijn wraag is welk type kachelzou ik hier voor kunnen gebruiken pries kwalie tijd,groed jan
hekman schreef:wie kan mij advieseren welk type kachel ik moet neemen heb een zone boijer 25 giajol
moet in het najaar bij ver warmen kamer 40 m 2 slaapkammers bad kammer heb 500 lcv boijer en 300 l drinkwater boijer wat is een goede keus kachel en prijs
hier een link van mijn zonne boijer hekman
hekman1.gif
[/url]
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtgestokote cv

Bericht door Chicken Power »

Dag Jan,

Dat is een drommels mooie installatie!

En dat schema zegt meer dan woorden.


Het eerste wat me opvalt, is de parallel- schakeling van je boiler en buffer.

Ik zou eerder een serie- schakeling verwachten, boiler eerst en de buffer nageschakeld.

Op tapwater is nou eenmaal het meeste rendement te maken, dus die laat je altijd het warmst worden.


Het tweede wat me opvalt, zijn de aanvoer en retour van je zonne- buizen systeem.

Die lopen normaal in tegenstroom om een maximale warmte- overdracht te krijgen.

Maar omdat je een buizen- collector hebt (die hogere temperaturen kan leveren dan een vlakke- plaat collector) heeft men het denk ik zo gedaan.


Dat geeft niet de grootste warmte- overdracht, maar zorgt wel voor een maximale benutting van je buffer en boiler.

Dat heb je ook nodig, want je opslag- hoeveelheid is voor gebruik van woning- verwarming niet erg groot.

Daar kun je geen dagen mee vooruit.


Daarom zal een hout CV kachel in jouw geval niet erg groot kunnen zijn.

Tussen de 5 en 10 kW schat ik zo.


Heel mooi zijn wel de al aanwezige bovenste spiralen in je vaten, je kunt het makkelijk aansluiten.

Die kun je dan wel in serie aansluiten, eerst door de boiler laten stromen en de retour van de boiler naar de bovenste aansluiting van je bovenste bufferspiraal.

Dat kan in dit geval zelfs heel gemakkelijk als open expansie- systeem uitgevoerd worden.


En regeltechnisch blijft het ook eenvoudig!

Ik heb wel een vraag:

Koeling garage, is dat bedoeld om de overtollige warmte (als je buffers volgeladen zijn) kwijt te kunnen? Zodat je zonne- collector niet oververhit raakt?


Over merken en type’s kachels en ketels kan ik je niet adviseren, maar er zijn hier genoeg andere die dat wel kunnen!

Groet, Cp
Verwijderd.
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: houtgestokote cv

Bericht door hekman »

Chicken Power schreef:Dag Jan,

Dat is een drommels mooie installatie!

En dat schema zegt meer dan woorden.


Het eerste wat me opvalt, is de parallel- schakeling van je boiler en buffer.

Ik zou eerder een serie- schakeling verwachten, boiler eerst en de buffer nageschakeld.

Op tapwater is nou eenmaal het meeste rendement te maken, dus die laat je altijd het warmst worden.


Het tweede wat me opvalt, zijn de aanvoer en retour van je zonne- buizen systeem.

Die lopen normaal in tegenstroom om een maximale warmte- overdracht te krijgen.

Maar omdat je een buizen- collector hebt (die hogere temperaturen kan leveren dan een vlakke- plaat collector) heeft men het denk ik zo gedaan.


Dat geeft niet de grootste warmte- overdracht, maar zorgt wel voor een maximale benutting van je buffer en boiler.

Dat heb je ook nodig, want je opslag- hoeveelheid is voor gebruik van woning- verwarming niet erg groot.

Daar kun je geen dagen mee vooruit.


Daarom zal een hout CV kachel in jouw geval niet erg groot kunnen zijn.

Tussen de 5 en 10 kW schat ik zo.


Heel mooi zijn wel de al aanwezige bovenste spiralen in je vaten, je kunt het makkelijk aansluiten.

Die kun je dan wel in serie aansluiten, eerst door de boiler laten stromen en de retour van de boiler naar de bovenste aansluiting van je bovenste bufferspiraal.

Dat kan in dit geval zelfs heel gemakkelijk als open expansie- systeem uitgevoerd worden.


En regeltechnisch blijft het ook eenvoudig!

Ik heb wel een vraag:

Koeling garage, is dat bedoeld om de overtollige warmte (als je buffers volgeladen zijn) kwijt te kunnen? Zodat je zonne- collector niet oververhit raakt?


Over merken en type’s kachels en ketels kan ik je niet adviseren, maar er zijn hier genoeg andere die dat wel kunnen!

Groet, Cp
ja bij 2x 90 graden pomt hij maar de schuur zo bijft de colectoren door draaien kan boiler 1 of 2 voor rang geven na jaar winter voorjaar krijgt de cv boiler voor rang ;'
jan hekman
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: houtgestookte cv

Bericht door bas-hilversum »

Mooie installatie en mooi schema! Ik neem aan dat inlaatcombinatie en thermostatisch mengventiel voor de overzichtelijkheid zijn weggelaten in het schema.

In antwoord op Cp: de zonnespiralen van de twee boilers staan niet parallel, maar of/of, geschakeld door de SR618C6. Zo kun je alle warmte in de zomer naar je kleine boiler sturen, als je de grote niet nodig hebt. Vooral handig op een dag met weinig zon.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtgestookte cv

Bericht door Chicken Power »

Beste Bas,
bas-hilversum schreef:In antwoord op Cp: de zonnespiralen van de twee boilers staan niet parallel, maar of/of, geschakeld door de SR618C6.

Leidingtechnisch gezien naar aanvoer en retour van de heatpipes, staan ze echt parallel geschakeld. Dat ze individueel bedient kunnen worden doet daar niet aan af.


bas-hilversum schreef:Zo kun je alle warmte in de zomer naar je kleine boiler sturen, als je de grote niet nodig hebt. Vooral handig op een dag met weinig zon.

Dat was mij echt wel helder, anders had ik het wel gevraagd. :lol:

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie