2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door ecogoeikoop »

Hey iedereen,
ik ben naar Batibouw geweest en heb 2 bedrijven gezien die bij jou thuis ter plaatse op maat een buffervat lassen.
De wand van het buffervat is opgerold tijdens het transport. Het grote voordeel hiervan is dat ze overal binnen kunnen. Alle gewenste spiralen worden geplaatst en natuurlijk wordt het doeltreffend geïsoleerd - ook onder het vat.
Het is een drukloos systeem en nu vraag ik mij af: is het betrouwbaar? ttz: een lek in een vat van 2000 liter zou heel onaangenaam zijn...

Heeft er iemand zo'n buffervat thuis? Kent er iemand de techniek?

mvg,
Nico
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door nck »

Een ter plekke in elkaar gelast buffervat kan zonder voorbehoud goed werken, ik neem aan dat de bouwers van dit vat een garantie afgeven op lekkages en op de algehele constructie. Het lijkt mij ook dat dit dan ter plekke nadrukkelijk gecontroleerd en getest wordt. Op zich is dit niet echt bijzonder, in mijn vaders jeugd werden stookolietanks en brandstoftanks al ter plekke in elkaar gelast. (net na de oorlog). Beproeft concept dus.

Een punt van aandacht is de te gebruiken warmtewisselaar in deze.

Op dit forum zijn een aantal leden met een drukloos buffersysteem actief.
Onder andere Bufferboost (ruim 6000 liter), Albert vWDJ (ong 1900 liter) en ondergetekende met een 3000 liter melkkoeltank.

Wanneer je de topics over deze buffers eens doorneemt zul je tot de conclusie komen dat juist in deze materie nog een wereld te winnen valt aan benutting van de capaciteit.
Deze specifieke situaties zijn zeer uitgebreid aan de orde op dit moment en juist wanneer je overweegt om een drukloos buffersysteem te installeren zou ik heel goed overwegen welke vorm, maat en warmtewisselaar ik zou toepassen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door ecogoeikoop »

Jan,
bedankt voor je antwoord. Je zei: "vorm". Hier had ik nog niet aan gedacht. Op het bouwcentrum kon enkel de ronde diameter groter en hoger. (hetgeen ik al heel wat vind). Een rechhoek zou natuurlijk minder plaats nemen.
Nico
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door chathanky »

Buffervaten moeten voldoen aan deze regel.

Richtlijn drukapparatuur nr. 97/23/EEG (warenwet)
Vraag om het certificaat.

Voor een drukloos systemen moeten volgens mij ook aan voorschriften voldoen.
Ter plaatsen kan het vat wel getest worden.

Hoe wil je dit drukloos systeem toepassen?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door nck »

ecogoeikoop schreef:Jan,
bedankt voor je antwoord. Je zei: "vorm". Hier had ik nog niet aan gedacht. Op het bouwcentrum kon enkel de ronde diameter groter en hoger. (hetgeen ik al heel wat vind). Een rechhoek zou natuurlijk minder plaats nemen.
Nico
Jan,
bedankt voor je antwoord. Je zei: "vorm". Hier had ik nog niet aan gedacht. Op het bouwcentrum kon enkel de ronde diameter groter en hoger. (hetgeen ik al heel wat vind). Een rechhoek zou natuurlijk minder plaats nemen.
Nico
Als vuistregel zou je kunnen stellen voor een drukloos buffervat: Bepaal eerst het volume wat je denkt nodig te hebben en probeer daar een zo hoog mogelijke vat/tank voor neer te zetten. Dit is voor de stratificatie (gelaagdheid) van de buffer de best beheersbare vorm.
Wanneer je de stratificatie goed in stand kunt houden ben je dus in staat om zolang mogelijk van de hoogst haalbare temperatuur te profiteren om gelijktijdig relatief koud water onderin toe te voeren.
Op deze manier maak je optimaal gebruik van de capaciteit van de buffer. Denk in deze aan de werking van een tapwaterboiler.

Wanneer je een liggende tank hebt zoals ik, is de stratificatie al een heel stuk moeilijker in stand te houden. Er komt dan al snel iets van een besturing / regeling om de hoek kijken om de stratificatie enigszins acceptabel te houden.
Met de juiste afregeling kan een liggende tank echter heel goed voldoen, zie daarvoor mijn eigen draad. viewtopic.php?f=3&t=1078

Een warmtewisselaar kan extern (platenwisselaar / buizenwisselaar) of intern (spiraal) worden aangelegd.
Lees hiervoor de topics nadrukkelijk zelf door. Ondergetekende is meer voor de externe variant, vanwege de vermeende betere beheersbaarheid van de stratificatie. Echter vorm je eigen mening hierin. Ook de kosten spelen hierbij een rol.
Een dubbele interne wisselaar is waarschijnlijk behoorlijk goedkoper. Het vermoeden bestaat echter dat een interne wisselaar een stroming veroorzaakt tijdens het ontladen die de gelaagdheid om zeep helpt en als zodanig je buffercapaciteit nadelig beïnvloedt. De metingen en experimenten zijn nog in volle gang.

Hoe het systeem van Albert in de praktijk voldoet is nog niet bekend. Het is echter een heel interessant concept gemaakt uit 9 stuks olievaten. Waar ik persoonlijk heel nieuwsgierig naar ben is hoe de capaciteitsbenutting van dit systeem is.
We zullen ongetwijfeld meer te weten komen over de voors en tegens van de buffer van Albert.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door ecogoeikoop »

De topics hierover had ik al uitvoerig gelezen. Dit is wat ik ongeveer in gedachten heb voor de buffer:

1500L. Spijtig dat de hoogte maar 1,7m is in mijn kelder. Verder dacht ik om drukloos te werken. Liefst zou ik een platenwisselaar gebruiken voor enerzijds de centrale verwarming, anderzijds het sanitair gedeelte.

Ik heb een automatisch systeem gezien met een platenwisselaar voor het sanitair water. Indien je de warm waterkraan ergens open zet, dan gaat de pomp van de platenwisselaar aan = instant warm sanitair water. Tijdens de zomer zou ik bvb enkel de bovenste 300L van het buffervat kunnen verwarmen.

Volgende week post ik een schema van wat ik zou doen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door Pigion »

Als je bang bent voor lekkage, dan weet ik niet of een ter plaatse gemaakt vat wel een goede oplossing is. Bij een drukloos (dus open) systeem, heb je altijd opname van zuurstof in het water. Daarmee introduceer je gelijk de bron voor corrosie. Ik zeg daarbij niet dat je altijd problemen MOET krijgen. Oude CV systemen waren ook vaak drukloos met een open expansietank zo hoog mogelijk aangebracht, meestal op zolder.Deze systemen hebben bewezen redlijk betrouwbaar te zijn in combinatie met dikwandige stalen pijp, gietijzeren ketels en soms ook gietijzeren radiatoren. In de huidige CV systemen zitten soms aluminium WW, verzinkte pijp, mesing appendages. Door de combinatie van de verschillende materialen en een open circulatie systeem wordt het allemaal wel wat gevoeliger voor corrosie.
Pigion
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 2 bedrijven gezien die buffervaten thuis ter plaatse maken

Bericht door bas-hilversum »

Op de Intersolar vakbeurs heb ik ook aanbieders gezien van maatwerkbuffers. Als het om grote vaten in bestaande kelders gaat is dat meestal ook de enige oplossing. Soms moeten die buffers ring voor ring gelast worden vanwege de beperkte ruimte. Ik benijd die lassers niet, maar ik bewonder ze wel.
Een andere oplossing voor grotere buffers is zoiets als dit: http://www.futus.at/futus/deutsch/produ ... rodukt.htm
Daarmee kun je een betonnen kelder(-tje) met behulp van stapelbare isolatieblokken, folie en een "schichtungssäule" omtoveren in een seizoenswarmtebuffer. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

PS. Dit is mijn eerste post op dit forum. Dag allemaal. Ik ben Bas.
Plaats reactie