Tulikuvi warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

DriesM
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2010, 10:02

Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door DriesM »

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. We hebben wel al heel wat interessante informatie gevonden over de verschillende soorten kachels, cv en warmtewisselaars.

We zijn van plan om onze woning uit te breiden en volledig te renoveren en isoleren tot (indien mogelijk) een lage energiewoning. Aangezien in onze tuin heel wat knotwilgen staan, zouden we onze woning graag volledig verwarmen met een speksteenkachel.

We zitten met volgende vragen:
- Hoe moeten we onze bouwplannen opstellen om de warmte van de kachel optimaal te benutten? Zijn grote glaspartijen uitgesloten? Kunnen we de kamer net boven de leefruimte ook verwarmen? ...
- Kent er iemand het systeem van de warmtewisselaar die tulikuvi aanbiedt? We zouden graag ons sanitair warm water aansluiten op een zonneboiler én op de speksteenkachel, naast een elektrische ondersteuning. Zie ook onderstaande sites:
http://www.dobbit.be/LeverancierDetail. ... KEV&lang=N
http://www.speksteenkachel.be/speksteen ... arming.htm
http://www.xs4all.nl/~altech/all/merken ... rming.html
Zal er niet te veel warmte 'verdwijnen' uit de leefruimte?

Alvast bedankt voor uw reactie,
DriesM
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Atlas »

Dries,
Welkom op dit Forum. Er is inderdaad veel te vinden op het gebied van de manier van verwarmen van je woning.
Jouw plannen klinken goed, vooral omdat je van plan bent eigenlijk een compleet nieuwe start te maken. Dan heb je immers de mogelijkheid om het ideale te gaan zoeken. Veel forumleden hier hebben die luxe niet en borduren voort op de al bestaande of aangetroffen situatie.

Wilgenhout zo vlak om het huis is een grote luxe! Hout voor het grijpen. Voor wat betreft het rendabel maken hiervan; hier heeft NCK op dit forum al het een en ander laten zien. hier: viewtopic.php?f=3&t=838&start=0. Zoek eens verder op dit forum op "wilgen" en je zult een flink aantal treffers krijgen met interessante info. Of en op welke manier je je wilgenhout gaat gebruiken en verbranden is sterk afhankelijk van je manier van stoken dan wel bijverwarmen.
Met je bedoeling om een lage energiewoning te maken is de keuze van welke "bijverwarming" je gaat gebruiken nog niet zo een 2-3 te zeggen. Vaak gaat het bij een dergelijke woning maar om een paar kuub hout meer. Alles is dan natuurlijk sterk afhankelijk van de mate van isoleren situering tov het zuiden, gebruik van zonnewarmte etc,etc, etc,
Voordat ik aan het uitzoeken van de bijverwarming ( en waarmee je dat zou moeten doen) zou beginnen , zou ik eerst een goed uitgewerkt bouwplan maken met daarbij een realistische berekening van de warmte verliezen. Alleen dan is te voorkomen dat je teleurstellingen krijgt mbt aanschaf van je verwarmingsbron. Bijvoorbeeld een te ruim of krap bemeten warmtepomp, een kachel/haard/FO/speksteenkachel/houtvergasser en noem al die andere mogelijkheden maar op.

De Duitsers hier over de grens hebben een paar woorden bestorven in de mond liggen op verwarmingsgebied en dat zijn: Dämmung, Dämmung, Dämmung........ Ik zou ze overnemen in het Nederlands; isolatie, isolatie isolatie. Het is je eerst winst en geeft de garantie dat je er ook in de toekomst warmpjes bij kunt zitten en je wellicht genoeg zult hebben aan een paar kuub knotwilgen per jaar. ( die immers toch regelmatig hun snoei-beurt moeten hebben, maar dat terzijde)
Verdiep je dus in isolatie. Op dit forum zitten een paar deelnemers die je er verstand van hebben.

Voor wat betreft je vraag over glasoppervlak: Ja, doen en zo groot mogelijk. Maar dan alleen wanneer je de mogelijkheid hebt dit op het zuiden, zuidwesten te doen. En dan het liefst met een "petje" -althans de klep ervan- boven je raampartij. Dit maakt dat je zomers de ergste hitte kunt voorkomen als de zon hoog staat en als de zon laagstaat in de winter je de warmte ervan hebt.
Ook op glasgebied is veel aan de hand; tegenwoordig is er ook HR++ maar dan met 2 spouwruimtes of zoals je wilt 3-laags.
Zoek eens even verder op laag-energiewoning op het net. Er zijn er al vele en ook met eigenaren die er trots op zijn wat ze tot stand hebben gebracht en het zodoende ook graag laten zien.

Kortom; maak eerst een goed plan, reken dan door en bepaal aan de hand hiervan je verwarming(-sbron)

O ja voor wat betreft je hout: begin alvast met te snoeien dan heb je over 2 jaar tenminste droog hout!

succes,
Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Albert van WdJ »

atlas schreef:O ja voor wat betreft je hout: begin alvast met te snoeien dan heb je over 2 jaar tenminste droog hout!
Die takjes drogen toch wel sneller dan binnen twee jaar?
Na 4 jaar groei heb je maar een aantal takken die polsdik zijn. De rest is allemaal kleiner.

Bij mij is dat in een jaar echt droog.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Atlas »

Albert,
normaal blijf je altijd zo mooi bij het onderwerp. Deze opmerking zou er toe kunnen leiden dat het verder gaat over wilgen. Zou jammer zijn. Liever eventjes een apart onderwerp :wink:

Atlas
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door gdelea »

de meeste stralingskachels werken werken minder goed met grote glasoppervlakken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Atlas »

Zijn grote glaspartijen uitgesloten?
gdelea schreef:de meeste stralingskachels werken werken minder goed met grote glasoppervlakken
Zijn grote glaspartijen uitgesloten?
gdelea schreef:de meeste stralingskachels werken werken minder goed met grote glasoppervlakken
Ja welke glasoppervlakken bedoeld Dries nu eigenlijk?
het antwoord is aan.........Dries.
Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door nck »

Albert van WdJ schreef:Die takjes drogen toch wel sneller dan binnen twee jaar?
Na 4 jaar groei heb je maar een aantal takken die polsdik zijn. De rest is allemaal kleiner.

Bij mij is dat in een jaar echt droog.
Het is nog steeds de tijd van het jaar om te stoken dus nog een keer ff oftopic, maar ik ben het helemaal met Albert eens.
Op een knotwilg groeit per jaar een aantal takken van max. een centimeter of vijf dik, die zijn in een halfjaar droog.
dikkere stukken wilg tot veertig centimeter dia. en 25 centimeter lang zijn in het vroege voorjaar geoogst, in de opvolgende winter stookdroog.
Een goede vriend heeft met een vochtmeter een percentage gemeten tussen de 15 en 20 %. Is mij droog genoeg om te stoken.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas schreef:Albert,
normaal blijf je altijd zo mooi bij het onderwerp. Deze opmerking zou er toe kunnen leiden dat het verder gaat over wilgen. Zou jammer zijn. Liever eventjes een apart onderwerp :wink:

Atlas
Sorry, ik kon het niet laten :?

De uitzondering bevestigd de regel.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Pigion »

Door de keuze van het type glas en coating, kan je veel stralingswarmte binnenhouden.
Daarnaast is de plaats van de kachel van grote invloed op het comfort. Eigenlijk moet de verarmingsbron aan dezelfde wand als het grote glasoppervlak. Dan wordt de koudestraling optimaal gecompenseerd. Voor het "aanstralen" is glas minder geschikt, dus moet je het zoeken in de massa/opp. van de kachel de massa van de stenen vloer gebruiken. Als je het door de zon beschenen vloeroppervlak ook nog met zwarte tegels belegt, kan er bij zonneschijn nog aardig wat warmte worden gebufferd.

Nog even terug naar de warmtewisswlaar voor de Tulikivi. Als me goed herinner, is dit een eigen ontwikkeling van de verdeler in België. Over het algemen is het vermogen van dit soort WW zeer beperkt. Ik denk dat het ca. 4 kW is. Tijdens de stooksessie geeft hij dan inderdaad dat vermogen. Tijdens de na-warm periode zal het vermogen teruglopen naar 1 kW en na 2 uur bijna 0 worden.
Warmtewisselaars geven het meeste vermogen af als er contunue gestookt wordt in de kachel.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door walter vaes »

Dries, wij hebben ook een LEW (nog niet af)
Als wij onze finoven (1300 kg) stoken, dan is op het verdiep waar er nergens verwarming is +/- 15 graden als het buiten vriest.
Wij hebben een finoven in combinatie met muurverwarming (die werkt met een gascondensatie ketel met freshwaterboiler 500L en 8M² vlakke collectorpaneel)

De finoven is spijtig genoeg niet aangesloten aan het boilervat, omdat enkele jaren geleden nog niet betaalbaar was (er was toen ook niet veel keuze)
Omdat wij niet elke dag de finoven gebruiken, is muurverwarming wel ideaal (nooit oververhiting, als we overschakelen van het 1 op het andere)
Op 1 jaar tijd 300m² gas verbuikt en 3 M³ hout voor verwarming. (de vlakke collectorplaat 8m² hebben we nog maar paar maanden in gebruik)

Persoonlijk vind ik een speksteenkachel te duur.
Liever een goedkope finoven en de rest van het geld in isolatie steken.
Ulrik
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2006, 01:04
Locatie: Denderhoutem België

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Ulrik »

@ Dries M

jij zegt : Kent er iemand het systeem van de warmtewisselaar die tulikivi aanbiedt? We zouden graag ons sanitair warm water aansluiten op een zonneboiler én op de speksteenkachel, naast een elektrische ondersteuning.

Ik heb een Tulikivi van 3 ton staan sinds 2007 en mijn buur heeft er vorig jaar in navolging van mij vorig jaar ook een geplaatst van 3 ton

daar dit blijkbaar aanstekelijk werkt heeft de overbuur er nu in januari ook een laten plaatsen van 3 ton met warmtebank + interne warmtewisselaar met een opslagvat ( zonneboiler ) van 600 l

de resultaten daarvan zijn goed maar nog niet optimaal omdat er nog een aanpassing moet gebeuren

de warmtewisselaar die in deze kachel geplaatst is geweest is er nog een van het " oude " type ( januari jongstleden ) want er is nu op Batibouw een verbeterde versie voorgesteld die volgens gegevens van de importeur voor de Benelux en Frankrijk ( Dutry.be ) in plaats van 30 % nu tot 50 % warmte zou kunnen opnemen voor transport naar een andere bron ( zonneboiler )

@ Pigion

jij zei : Nog even terug naar de warmtewisselaar voor de Tulikivi. Als me goed herinner, is dit een eigen ontwikkeling van de verdeler in België

ik had op batibouw een gesprek met Michel Dutry ( de grote baas ) over deze warmte wisselaar en vroeg hem specifiek of de warmtewisselaar een eigen ontwerp was of een creatie van Tulikivi en hij antwoorde dat deze ontwikkeling uit de fabriek van Tulikivi afkomstig was

bij mijn overbuur gaat het wel over een boiler die niet op zonnepanelen is aangesloten ( is ook later niet de bedoeling dak ligt ongunstig ) maar op de bestaande CV waardoor de boiler zal dienst doen voor de bestaande CV zoveel mogelijk op te warmen via het buffervat

je kan alvast eens een kijkje nemen van de eerste foto's die ik maakte van de plaatsing bij de overbuur op mijn fotowebsite

http://picasaweb.google.be/ulrik.deman/ ... xvCy67CaAg#

verder zeg je : We zouden graag ons sanitair warm water aansluiten op een zonneboiler én op de speksteenkachel, naast een elektrische ondersteuning.

in 2008 plaatste ik ( zelf ) een zonneboiler van 200 l met 20 vacuumbuizen waarvan ik de 2de spiraal aansloot op een zelf gebouwde externe warmtewisselaar ( radiator van 50 x 60 cm ) die achteraan tegen de speksteenkachel gebouwd is ( omdat ik als CV directe elektrische verwarming heb )

deze plaatste ik in serie met een bestaande elektrische boiler van 150 l die ik net voorheen ( na 26 jaar ) moest vervangen waardoor de elektrische boiler nu het warme water van de zonneboiler als aanvoerwater krijgt voor het sww

de elekrische boiler kan dan indien nodig bijverwarmen tijdens de daluren natuurlijk kan je beter direct een boiler plaatsen met interne naverwarming

de zonnecollector / warmtewisselaar op de kachel werken beiden met een aparte sturing en kunnen los van elkaar de zonneboiler opwarmen wat eer zéér goed resultaat geeft over het ganse jaar bekeken

http://picasaweb.google.be/ulrik.deman/ ... 6743074354

natuurlijk werkt een interne warmtewisselaar in de kachel nog een stuk beter maar toch stook ik in de wintermaanden ( als de zon het laat afweten ) de boiler moeiteloos tot op 80 °C ( volledige boiler )

als het dan ( eindelijk ) zomer zal worden en de kachel niet meer gestookt wordt moet de zon het volledig overnemen en dat werkt prima, maar laat die het ook afweten dan heb ik nog de PV installatie achter de hand ...

alles te zien op : http://picasaweb.google.be/ulrik.deman

Ulrik
Verstand komt met de jaren,
maar ervaring is de beste school
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door mon jansegers »

Dries, wil je echt een accumulerende kachel op maat dan moet je zeker contact opnemen met de firma TIGCHELAAR.
Mon
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Pigion »

@Ulrik,
De opmerking dat de WW een eigen ontwikkeling was van de verdeler in België / Ned., heb ik van een prof.bron uit de stookwereld. Als het anders is, sorry. Ik heb zelf zeer serieus naar een Tulikivi gekeken, ook een voorlichtingsmiddag bezocht, doch had 3 bezwaren:

- De stookruimte is klein en je moet meerdere keren stoken voor de kachel volledig geladen is.
- De buitenzijde wordt erg heet, zeker voor kinderhandjes.
- De prijs is schrikbarend hoog, zeker als je ook de prijzen van Tulikivi kachels van 20 jaar geleden kent. Dat komt m.i. mede door afspraken waarbij Tulikivi Finland niet aan anderen levert. Dit is een praktijk waarmee autofabrikanten ook hebben getracht de markt in specefieke landen af te beschermen. Gelukkig heeft de EEg dat verboden en moeten zij zelfs normale garantie verlenen. In Finland is de prijs ca. de helft van wat je in Ned / België voor deze kachels betaald. Reken € 750 voor transport en dan weet je hoe de markt in elkaar zit.
Pigion
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door gdelea »

als je een kleinere stookruimte hebt kan je dus ook met een kleinere diam kanaal toe .ook kan je dan als de kachel verzadigd is op een klein pitje doorstoken als dat nodig is. de staling van een tuli is bij 80 graden hetzelfde als bij 130.door bij normaal stoken ongeveer 30 graden hogere temperatuur als een tichelkachel, straalt speksteen beter als een tichelkachel.het nadeel de relatief snellere afkoeling .maar ook weer een snellere opwarming.maar als je niet teveel temperatuursschommelingen hebben wil zal je toch 2 x per dag stoken moeten.wil je optimaal gebruik maken van je warmtewisselaar dan zal je misschien ook langer moeten stoken ,in dat geval kan je dus ook beter een kleine stookruimte hebben .
Ulrik
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2006, 01:04
Locatie: Denderhoutem België

Re: Tulikuvi warmtewisselaar

Bericht door Ulrik »

Pigion

Dat de Tulikivie's een stevig prijskaartje hebben zal niemand ontkennen

verder zegt je : De stookruimte is klein en je moet meerdere keren stoken voor de kachel volledig geladen is.

ik versta meerdere keren stoken als meerdere keren de kachel opvullen want ik stook één keer per 24 uur

- De buitenzijde wordt erg heet, zeker voor kinderhandjes.


de hoogste temperatuur dat ik bij mijn kachel ooit al gestookt heb was gemeten 120 graden ( vorig jaar bij min 13 °C buitentemperatuur ) maar meestal ( 3/4 van het jaar ) stook ik de kachel tussen 50 tot 80 °C - daaraan kan een kind zijn handen niet verbranden

De prijs is schrikbarend hoog, zeker als je ook de prijzen van Tulikivi kachels van 20 jaar geleden kent.

30 jaar geleden kocht ik een Toyota Celica voor 153000 Bfr of 3800 € nu kost zoiets 25000 €

Ulrik
Verstand komt met de jaren,
maar ervaring is de beste school
Plaats reactie