schema houtvergasser,gasketel,boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

Hoi allemaal,met veel belangstelling heb ik reeds uren op dit forum gesleten en ben al een stuk wijzer geworden.Ben er ook uit dat het allemaal niet zo simpel is als ketel kopen tussen zetten en branden maar.Neen,er moet toch echt goed over nagedacht worden.En elke installatie is dan toch weer net iets anders.
Ik heb me onlangs een Atmos houtvergasser(25kw) gekocht en wil die nu implementeren in mijn bestaande gasketel installatie in combinatie met een buffervat van +/- 2500 liter(dit vat heb ik nog niet aangekocht.volgens forum 100l per kw).
Ik heb me eens een schema getekend waarvan ik denk dat het wel moet werken,graag suggesties,verbeteringen,commentaar op het betreffende schema(ik ben ook maar een beginner) Is het wel aangeraden om dit buffervat te plaatsen of neem ik beter een platenwarmtewisselaar of misschien nog iets anders??
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door kockie »

de_lange2.png
Ik heb er maar even een plaatje van gemaakt, gemakkelijker te lezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door bonkelaar »

Hallo De Lange,

Lijkt er op dat je de buffer ook warm wilt maken met de gasketel?
Zou de gasketel en het huiscircuit voor zover dat er al is, intact laten, de buffer er gewoon ergens tussen zetten met een thermostatische mengklep.
2 circuits maken, één met Atmos en buffer, het tweede circuit gasketel, buffer, huisinstallatie.
In het Atmos circuit de ww. boiler opnemen.

Laddomat moet je hebben, prima. Buffervolume goed, merk Atmos goed, 'k heb em zelf ook!

Als je een boiler in je buderus gasketel hebt, zou ik de houtboiler in serie zetten met de gasketel.
Is het water nog niet goed warm op hout, wordt het naverwarmd met gas.

Zou het schema nog eens goed tegen het licht houden, misschien komen er nog enkele reacties meer.

Gaat je vast lukken, je hebt de hele zomer nog.

groeten Jos.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

Bonkelaar schreef: Lijkt er op dat je de buffer ook warm wilt maken met de gasketel?
Neen,wil ik zeker niet doen.Ik zal het schema dus al moeten aanpassen.Echter weet ik niet precies hoe het dan wel moet.Tips zijn altijd welkom.Het schema is een Word document dus best simpel aan te passen.
De buderus ketel heeft geen ingebouwd boiler.

Kockie:alvast bedankt om het schema te plaatsen,ik wist niet hoe dat moest.Ik ben dan ook niet gewend om met zo´n forum te werken.
Een moderator wijzigde dit bericht:
quote goed gemaakt
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door bonkelaar »

Hallo De Lange,

Hoe maak je nu warm water? Indirect gestookte boiler op de Buderus?

groet Jos.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

bonkelaar schreef:Hallo De Lange,

Hoe maak je nu warm water? Indirect gestookte boiler op de Buderus?

groet Jos.
Idd,via een indirecte (merk=acv 130l) boiler die ook in het schema is opgenomen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door Albert van WdJ »

Hallo De Lange,

Even wat vraagjes nav jouw systeemconfiguratie:

Ga je het hele systeem onder druk gemaakt worden, of wordt het hout-cv circuit drukloos?

Welke veiligheden bouw je in?

Hoe ga je schakelen tussen cv en hout-cv?


Groet,

Albert
Change, before you have to.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

Hoi Albert,

Ik denk het systeem onder druk te maken.Wat is het grote verschil eigenlijk?Is het verschil niet dat een drukloossysteem ivm de veiligheid dat het niet onder stoom kan komen?

De veiligheid van de houtketel betstaat uit een thermische veiligheidsklep.Staat nog niet op mijn schema.(ik moet het toch al veranderen)

In het schakelen,plaatsen van kleppen,ventielen ben ik niet echt thuis, ik weet er het fijne niet van en had ik gehoopt via dit forum met behulp van meer ervaren stokers tot een werkende,veilige installatie te komen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door Albert van WdJ »

de_lange schreef:Ik denk het systeem onder druk te maken.Wat is het grote verschil eigenlijk?Is het verschil niet dat een drukloossysteem ivm de veiligheid dat het niet onder stoom kan komen?
Het kan wel onder stoomdruk komen, maar die druk blijft laag omdat je direct afblaast via het open expansievat.
Er zijn op dit forum voor- en tegenstanders van het drukloos- en het druksysteem.
Lees jezelf gewoon nog verder in.
En stel gewoon je vragen.
Desnoods verwijzen we je door naar een draad waar het antwoord staat.
de_lange schreef:In het schakelen,plaatsen van kleppen,ventielen ben ik niet echt thuis, ik weet er het fijne niet van en had ik gehoopt via dit forum met behulp van meer ervaren stokers tot een werkende,veilige installatie te komen.
Dat komen tot een veilig werkende installatie moet wel lukken, mits je zelf handig bent, weet waar je mee bezig bent en logisch nadenkt.
Bekijk vooral de post van Bonkelaar en Bufferboost betreffende hun systemen
Begin bij de eerste post van een draad, anders raak je de draad figuurlijk kwijt.

Veel systeemonderdelen zijn namelijk uitgebreid beschreven (met foto's).
En als je dan halverwege een draad begint met lezen lijkt alles heel ingewikkeld.
Maar dat is het echt niet!

Bedenk dan hoe je het zelf graag zou willen en post het hier.

Eea is wel veel werk, maar loont zeker de poeite.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

Allereerst mijn dank voor de reacties,het zal wel lukken maar inderdaad er is veel lees werk.
Ik ga dadelijk mijn schema aanpassen en uiteindelijk zullen we er wel komen.
echter heb ik toch een nieuwe vraag na het lezen op dit forum,namelijk waarom kiest iemand eigenlijk voor een platenwisselaar of een buffer?Als ik het goed begrijp geeft de platenwisselaar meer rendement?en heeft niet iedereen ruimte voor een buffer te plaatsen.Voordeel van een buffer is toch wel de luxe denk ik om niet steeds de kachel te moeten aanhouden en geen vervelende rookontwikkeling vanwege een gesmoorde luchtklep.
Of ben ik verkeerd?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door Albert van WdJ »

de_lange schreef:Of ben ik verkeerd?
Een beetje wel.

De platenwisselaar wordt wel gebruikt om de warmte uit een drukloos circuit over te dragen op een druk circuit (meestal het bestaande cv-circuit.) Je blijft dan twee gescheiden systemen houden.

Ook kun je de platenwisselaar gebruiken als je, om wat voor reden dan ook, een onder druk staand hout-cv circuit gescheiden wilt houden van het gas-cv circuit.


De buffer gebruik je inderdaad vanwege de mogelijkheid om warmte op te slaan, zodat je niet de hele dag moet stoken. Beter voor je kachel, het milieu en voor jezelf.
Met een buffer stook je één of twee keer per dag. Zonder buffer stook je de gehele dag. En smoort de kachel regelmatig.

Je kunt dus denken aan de volgende systemen (er vanuit gaande dat gas-cv circuit onder druk staat):
1. Hout-cv met buffer, drukloos; warmte-overdracht via warmtewisselaar (bijv. platenwisselaar) op cv-circuit.
2. Hout-cv met buffer, alles onder druk; warmte-overdracht via warmtewisselaar op cv-circuit
3. Hout-cv met buffer, alles onder druk; warmte-overdracht doordat cv-circuit direct uit buffer warmte kan halen

4. Hout-cv zonder buffer, onder druk direct in lijn gekoppeld op cv-circuit. Brandt de hout-cv, dan zal de gas-cv niet aanslaan.

Je kunt nog wel meer vormen bedenken, maar dit even ter vulling van de denktank.

Albert
Change, before you have to.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

Een vraag betrefende een buffervat.De houtketel stookt het buffervat tot bvb 85-90 graden.
Mijn gasketel staat op bvb 70graden keteltemperatuur en geeft zo 70graden cv water af om de radiatoren te verwarmen.
Dus als ik een installatie maak met een buffer gestookt door de houtketel pakt het cv-circuit water van de buffer af tot dat het water in de buffer zakt tot 70graden??juist? Wat gebeurt er met de overige warmte in de buffer?Hier kan ik eventueel nog een boiler voor sanitair warmwater(tapwater) mee opwarmen die in serie staat met de boiler(tapwater) op mijn cv-gasinstallatie.Maar veel zal dat niet zijn dacht ik aangezien de aangevoerde temp gemiddeld 15-20 graden hoger ligt dan de temperatuur van het tapwater(60 graden).
Het buffer zal nog wat verder zakken in temperatuur.Waarna ik het weer moet opstoken tot bvb 85-90graden. met de houtketel.
Is dit wel rendabel?of ben ik mis?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door Albert van WdJ »

de_lange schreef:Een vraag betreffende een buffervat.De houtketel stookt het buffervat tot bvb 85-90 graden.
Mijn gasketel staat op bvb 70graden keteltemperatuur en geeft zo 70graden cv water af om de radiatoren te verwarmen.
Dus als ik een installatie maak met een buffer gestookt door de houtketel pakt het cv-circuit water van de buffer af tot dat het water in de buffer zakt tot 70graden??juist?
Tot op zeker moment is dat juist ja.
Als je geen (drieweg)klep zet op de afvoer buffer richting gas-cv dan zal de cv tenslotte ook koeler water dan 70° C aanvoeren en dus gaan naverwarmen. Maar dat is waarschijnlijk nog steeds efficiënter dan dat de gas-cv retourwater van de radiatoren moet gaan opwarmen. Want in dat laatste geval zal het retourwater mogelijk veel koeler zijn dan de temperatuur van je buffer.
de_lange schreef:Wat gebeurt er met de overige warmte in de buffer?Hier kan ik eventueel nog een boiler voor sanitair warmwater(tapwater) mee opwarmen die in serie staat met de boiler(tapwater) op mijn cv-gasinstallatie.Maar veel zal dat niet zijn dacht ik aangezien de aangevoerde temp gemiddeld 15-20 graden hoger ligt dan de temperatuur van het tapwater(60 graden).
Met 70° C water kan je best een indirecte boiler opwarmen. Duurt even voordat alles op 60° C is, maar mijn ervaring is, dat het goed kan.

Maar als je uit je buffer maar een temperatuurtraject van zeg tussen 65-90°C kunt benutten, is je buffer niet echt efficiënt.
Mooiste zou zijn als je tot 45-50 C kunt gaan.
Met vloerverwarming kun je natuurlijk nog verder zakken. Dat draait op maar 30° C

Kan je gas-cv niet op lage temperatuur draaien? De meeste Hr ketels doen dat juist het grootste gedeelte van de tijd.

Als je dus lager kunt zakken dan 70°C, dan is dat zeker rendabel. Kun je niet lager, dan heb je dus steeds een grote hoeveelheid water die je op min. 70°C moet houden. Die warmte stop je er wel in, maar komt er nooit uit. Dat is niet echt rendabel.

Albert
Change, before you have to.
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door de_lange »

albert schreef:
Met 70° C water kan je best een indirecte boiler opwarmen. Duurt even voordat alles op 60° C is, maar mijn ervaring is, dat het goed kan.

Maar als je uit je buffer maar een temperatuurtraject van zeg tussen 65-90°C kunt benutten, is je buffer niet echt efficiënt.
Mooiste zou zijn als je tot 45-50 C kunt gaan.
Met vloerverwarming kun je natuurlijk nog verder zakken. Dat draait op maar 30° C

Kan je gas-cv niet op lage temperatuur draaien? De meeste Hr ketels doen dat juist het grootste gedeelte van de tijd.

Als je dus lager kunt zakken dan 70°C, dan is dat zeker rendabel. Kun je niet lager, dan heb je dus steeds een grote hoeveelheid water die je op min. 70°C moet houden. Die warmte stop je er wel in, maar komt er nooit uit. Dat is niet echt rendabel.

Albert
Mijn gas cv is geen hoogrendementsbrander maar kan wel op lage temp werken,maar in de koudere dagen zal 50 of 55 graden cv temp toch te weinig zijn om de radiatoren voldoende op te warmen.(denk ik) Bijkomend is dat het tapwater op 60 graden ingesteld staat en dat de keteltemp. toch 10 graden hoger moet liggen?
Ik heb reeds een vernieuwd schema maar is nog niet volledig af kwa sturingen en kleppen,ik ga het toch posten en hopend op wat tips om het dan nog aan te passen.
Bijlagen
Doc1branders.docx
moet een bijlage een png bestand zijn om het te implementeren in het forum?
(21.12 KiB) 110 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door kockie »

de_lange2.PNG
Je kunt alleen maar afbeeldingen zichtbaar maken in een post. Ik heb van de tekening in het word document een afbeelding gemaakt en die geplaatst.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie