hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

Bericht door pedro koi »

hallo
Ik ben pedro en hier nieuw sedert vandaag ben wel al een tijdje aan het lezen en intussen sta ik in contact met recumby

heb een topic gevolgd van blijhopen over een fin oven daar ik over laatst op een programma op de nederlands televisie over deze kachels had gehoord vandaar ik aan het googlen ben geslagen en hier ben terecht gekomen

heb dan ook het blog van haiden volledig gelezen en gevolgd aan de hand van de foto's zo ook de foto's van blijfhopen.

nu ben ik dus geintereseerd geraakt in de fin oven of tegenstroom kanaal oven en heb intussen het plan klaar liggen van de oven aan de hand van haiden zen bevindingen de maten spreken me zeker aan hier geen probleem om te integreren

de kachel zou een open ruimte van ongeveer een 45m² moeten gaan warmen en eventueel de deuren open om de warmte naar boven te laten gaan indien dit mogelijk zou zijn

wil dus men gas verbruik drastich doen dalen op deze manier 3000m³ gas op jaar basis is niet niks 2300 euro

nu vind ik wel zelf dat bv een deur en as lade heel duur zijn 1000euro en meer zelfs en 300 euro voor een aslade en dan nog de inspectie deurtjes om de kachel te kunnen reinigen.

nu heb ik een goeie kennis die metaal bewerking doet en ben dan ook aan het denken om het eventueel te laten maken enkel ontbreekt me een plan om bv een deur zelf te gaan lassen en ook de kennis in welk materiaal wie kan me bv verder helpen

daar men kachel zo goedkoop mogelijk moet kunnen gemaakt worden ha ik dus voor een zelf bouw projekt met gemetste vuurstenen en eventueel zelfs 2de hand' s materiaal van stenen al zal dit moelijk te vinden zijn
men schouw is al 50 joud maar nog nooid gebruikt ben er voeig jaar achter gekomen er hier een 2de schouw in de schoorsteen aanwezig is 1 gebruik van de cv instalatie en de andere is dus vrij.

kuisen van de schouw kan gebeuren vanin de kelder waar luiken zitten.
de totale schouw lengte vanin de kelder zal dan wel een 10m bedragen ongeveer kan dit problemen geven
en ze is opgebouwd uit van die rode potten van 20/20

mvg pedro

ps hopelijk heeft hier iemand wat info over
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

Bericht door Pigion »

Niet aan beginnen, wordt een ramp. Goede kacheldeuren zijn van gietijzer. Dat materiaal is bestand tegen hitte, vervormt niet. Als een deur van plaatstaal maakt, moet je heel goed weten hoe je dat aanpakt. Uit je vragen blijkt dat je weinig weet van materialen en constructieve zaken. Als je een plaatstalen deur maakt, moet je de deur zeer goed beschermen tegen warmte. Eerst een hitteschild aan de binnenzijde, dan isolatie en vervolgens buitenzijde van de deur. Dat hitteschild moet worden gemaakt van hitebestendig materiaal, op zijn minst rvs AISI 316, liever nog AISI 310. Het eerste kost € 5 per kg., het tweede € 20 per kg.
Pigion
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

Bericht door pedro koi »

hoi
bedankt
is het eventueel een optie is maar een idee om een deur te gaan gebruiken van een bestaande hout kachel die wel in giet ijzer is

mvg pedro
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

Bericht door Pigion »

Dat is een beter uitgangspunt. Bedenk wel dat deurtjes van oude kachels vaak klein zijn en voor een gemetselde kachel wil je graag een grote deur.
Pigion
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: hoe een kachel deur zelf bouwen voor een fin oven

Bericht door pedro koi »

hoi pigion
heb daarnet het topic van peterberg gelezen over de rocket stove en blijkbaar op pagina 6 heeft hij het over zelf bouw deuren en zou daar nu een plan van aan het tekenen zijn.

mvg pedro
Plaats reactie