Totaal CV Schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

Hallo,

Ik ben op zich niet nieuw, maar mijn oude login vergeten. Ik ben al een tijd actief op het PPO forum, maar deze post lijkt me hier beter. Ik ben dus Tim, werkzaam in de bio-energie en thuis altijd bezig met schema's en dit soort fratsen. Vooral tijd ontbreekt vaak, waardoor de realisatie lang duurt of nooit komt.

Ik ben al een jaar of 2 bezig met een mini WKK op (bijna) vloeibare vettigheid, waarmee ik stroom en warmte wil gaan opwekken voor mijn huis. Het idee is 8-10u per dag draaien in de koude maanden, en hiermee zo'n 80% stroom en gas besparen. Omdat ik het allemaal van scrap maak, is een berekening niet eenvoudig te maken. De kosten liggen voorlopig nog ver onder de 1000 euries, dus mocht het niet werken, gaat de hobby lekker verder.

Bijgaand een principe schema. Veiligheden en appendages nog even weg gelaten. De WKK is 3pk, de generator 2,2kW 1~220V. Ik heb er thermisch al aan gerekend, dit moet aardig uitkomen. De buffer en boiler zijn niet meer aan te passen, zoals ik schreef bouw ik het van beschikbaar materiaal, deze 2 heb ik al voor bijna niets kunnen vinden.

Graag jullie opmerkingen, mijn idee erachter is simpel, maar functioneel!

Groeten,
Tim
Bijlagen
Schema 1.JPG
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Chicken Power »

Ha die Tim!

(Voor de andere lezers, wij kennen elkaar al een tijdje via dat andere forum)

Goed schema!

-De koelwaterkring van je motor:
Die staat nu op 60 graden. Ik zou dat regelbaar maken tussen de 85 en 100 graden. Veel betere verbranding, minder roetafzetting en vooral minder ‘lucht’. Trek ook een by- pass van je grote buffer naar je koelwaterpomp. Kun je de motor voorverwarmt starten. Zeker in de winter een handige optie.

-De mengklep na de grote buffer:
In een andere draad tot de conclusie gekomen, dat het wellicht handiger is om deze weersafhankelijk te sturen, die 65 graden aanvoer heb je niet altijd nodig. Wat je dan wel nodig hebt, is maar een kleine flow over je buffer. Daarmee hou je de gelaagdheid mooier in stand.

-Radiatoren/ VV:
Ik weet niet in hoeverre de VV hoofd of bijverwarming is. Je zou kunnen overwegen de retour van de radiatoren als aanvoer voor de VV te gebruiken. Ik denk dat je dan ook meer plezier van je buffer hebt. Ik vindt het zonde om water van 85 graden terug te gaan mengen naar 35…

En dit spelletje werkt ook bij gewoon ketelbedrijf op gas!

Meer weet ik d’r niet bij te verzinnen. KISS.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

Hallo CP,

Ik kan alleen mengventielen vinden tot 70graden. Als voorloop van de motor hoeft dat toch niet slecht te zijn? Als de dT 20graden ingeregeld is, zit ik al op 90. Ik kan ook nog de uitlaat ww vóór de motor schakelen. Als deze 70-90 is, doet de motor er nog 10 bij? Inregelen dus. Motor voorverwarmen kan, maar alleen de motor komt 15mtr uit mijn huis te staan, de rest is allemaal binnenshuis. Dan moet ik idd veel extra leidingen leggen, ik vind dat voorlopig pech voor de motor :wink:

Ik kan die buffer mengklep natuurlijk met de hand bijstellen afhankelijk van het seizoen. Dat doe ik nu ook al met de keteltemperatuur. Is er een stelregel voor de stroomsnelheid in de buffer?

Alles rechts van de ketel, en natuurlijk de ketel zelf, is bestaand. Er komt nog een groep op de vv voor de douche en 1 radiator in een af te bouwen slaapkamer. De vv is hoofdverwarming in de woonkamer. Dit is trouwens van die dunne variokomp buis van 11,6mm. Werkt goed.

Volgende week het boilertje ophalen en de uitlaat aflassen.

Tim
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Totaal CV Schema

Bericht door ingmar89 »

Moet je even goed zoeken inderdaad...
Maar er is een heimeier kop, die regelbaar is tot 90 graden.
Is hier niet echt gebruikelijk in het buitenland wel.
Groothandels kunnen hem op bestelling wel leveren.
Gaat om art: 6662-00.500 (nr heimeier)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

Hey,

Nog een bekende naam, bedankt. Ik heb hem gevonden:
http://www.heimeier.com/en/PDF/Info_eng ... 110-lq.pdf

Ik zal eens wat foto's posten van het geheel.

Tim
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Totaal CV Schema

Bericht door chathanky »

Het aankoppelen van de retour van de radiatoren naar de vvw is niet zo maar mogelijk.
Als de vloer op temperatuur is remt de vvw thermostaat de flow van de radiatoren.
Deze 2 zou ik strikt gescheiden houden.
Tevens zal een moderne cv ketel een hekel hebben aan grotere verschillen van meer dan 20 graden. Deze zal dan gas terug nemen waardoor de ketel niet op vermogen komt.

Daarnaast vraag ik me af of de thermostatische klep na de grote buffer wel werkt. Zolang er geen stroming is over het buffervat zal de klep ook niets kunnen waarnemen. De stroming loopt enkel over het ketelcircuit.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

Chat,

Alles rechts van de ketel + ketel is er al, daar ga ik ook niets meer aan veranderen. vv Op retour kan wel, maar zou ik persoonlijk alleen doen voor een badkamer oid.

Wat je zegt over het mengventiel, als het water kouder is dan 65 graden, zal ie sowieso over de buffer gaan, omdat het thermostatisch element de kortsluiting al heeft doen sluiten, of zie ik dat verkeerd?

Voor de duidelijkheid (dit kun je niet heel goed zien in het schema) de stroming vanaf het ventiel:
Naar boven (ketel): Gemixte flow
Uit buffer: Warm
Van retour radiatoren en vv: Koud

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Chicken Power »

Ha die Chat,

Long time no see!
chathanky schreef:Het aankoppelen van de retour van de radiatoren naar de vvw is niet zo maar mogelijk.
Dat is in principe juist.
chathanky schreef:Als de vloer op temperatuur is remt de vvw thermostaat de flow van de radiatoren.
Ook dat is juist!
chathanky schreef:Deze 2 zou ik strikt gescheiden houden.
Wij niet. Zoals Tim al schreef, beveiliging en andere appendages zijn nog niet ingetekend. Dus zijn ook de instelbare by- passes nog niet getekend (eentje voor het dichtlopen van het radiatorencircuit, en de tweede voor het dichtlopen van het VV- circuit). Dan is het probleem wat je schetst namelijk helemaal niet aan de orde.
chathanky schreef:Tevens zal een moderne cv ketel een hekel hebben aan grotere verschillen van meer dan 20 graden. Deze zal dan gas terug nemen waardoor de ketel niet op vermogen komt.
Das een intressante! En je komt eigenlijk net als geroepen :). Kolfje naar jouw hand, heb je meer ervaring mee dan ik.

Wat ik er aan begrepen heb, moeten ze dat bij de eerste warmte vraag wel doen. Pas naderhand gaan ze terug bij een groter verschil. Zou het anders zijn, kan je een instalatie dan niet in gebruik nemen als de ruimtetemperatuur net 2 graden is?

Dat die modulerende ketels naderhand moeilijk doen met grotere verschillen is me duidelijk, alleen nog niet waarom.

Wat je ook nog niet ziet qua besturing, is dat de CV- ketel vertraagd in moet komen als de buffer het niet red. De pomp natuurlijk direct, volgens het foefje van Atlas (nou hoop ik dat ik de goeie naam noem, met dat bijlezen is het wel eens lastig van wie had nou ook alweer wat staan).

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Totaal CV Schema

Bericht door nck »

chathanky schreef:Tevens zal een moderne cv ketel een hekel hebben aan grotere verschillen van meer dan 20 graden. Deze zal dan gas terug nemen waardoor de ketel niet op vermogen komt.
Wanneer dit altijd het geval is met een nieuwerwetse ketel vindt ik het toch een heel wonderlijke situatie.
Ik heb er bij een recent aangesloten nagelneue intergas namelijk niets van gemerkt terwijl het retourwater toch echt zo rond de twintig graden was. Deze ketel ging er volgas tegenaan.
Bovengenoemde ketel heb ik middels een eigengemaakte besturing samen laten werken met een vergasser/buffer/200l boiler.
Er zou dus een situatie kunnen ontstaan waarbij de (gasgestookte)ketel moeilijk staat te doen wanneer het huis koud is.
Juist dan verwacht je het volle vermogen.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de oorzaak dan wel het hoe en waarom hiervan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Totaal CV Schema

Bericht door chathanky »

Tim schreef:Chat,

Alles rechts van de ketel + ketel is er al, daar ga ik ook niets meer aan veranderen. vv Op retour kan wel, maar zou ik persoonlijk alleen doen voor een badkamer oid.

Wat je zegt over het mengventiel, als het water kouder is dan 65 graden, zal ie sowieso over de buffer gaan, omdat het thermostatisch element de kortsluiting al heeft doen sluiten, of zie ik dat verkeerd?


Tim
Nogmaals een vloerverwarming op de retour van je radiatorgroe gaat niet werken.

En aan welke kant ga je die 65 graden meten die deklep moet gaan bedienen?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Totaal CV Schema

Bericht door chathanky »

Chicken Power schreef:Ha die Chat,


chathanky schreef:Tevens zal een moderne cv ketel een hekel hebben aan grotere verschillen van meer dan 20 graden. Deze zal dan gas terug nemen waardoor de ketel niet op vermogen komt.
Das een intressante! En je komt eigenlijk net als geroepen :). Kolfje naar jouw hand, heb je meer ervaring mee dan ik.

Wat ik er aan begrepen heb, moeten ze dat bij de eerste warmte vraag wel doen. Pas naderhand gaan ze terug bij een groter verschil. Zou het anders zijn, kan je een instalatie dan niet in gebruik nemen als de ruimtetemperatuur net 2 graden is?

Dat die modulerende ketels naderhand moeilijk doen met grotere verschillen is me duidelijk, alleen nog niet waarom.



Groet, Cp
Ook bij het opwarmen vindt geen groter verschil plaats.
Tijdens het opwarmen van het cv water van 20 graden verwarmd de ketel de aanvoer met zo`n 40 graden en wacht netjes af waneer de retour gaat stijgen. De aanvoer volgt het verloop van de retour in de opwarmperiode.
Algemene vraag of klacht is ook vaak waarom het zolang duurt met een nieuwe ketel eer het huis warm is. Dit kan best een half tot een uur langer duren.

En waarom:
Een wisselaar kan slecht tegen grote temperatuursverschillen. Wisselaars kunnen door te grote verschillen gaan scheuren en zo gaan lekken.
Het effect heb je vergelijkbaar met een auto, trap die regelmatig flink op z`n staart met een koude motor dan ben je er snel vanaf. :mrgreen:

Long time no see?
Op dit forum wel ja, op andere fora ook wat minder maar wel regelmatig aanwezig. :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Totaal CV Schema

Bericht door chathanky »

nck schreef:
chathanky schreef:Tevens zal een moderne cv ketel een hekel hebben aan grotere verschillen van meer dan 20 graden. Deze zal dan gas terug nemen waardoor de ketel niet op vermogen komt.
Wanneer dit altijd het geval is met een nieuwerwetse ketel vindt ik het toch een heel wonderlijke situatie.
Ik heb er bij een recent aangesloten nagelneue intergas namelijk niets van gemerkt terwijl het retourwater toch echt zo rond de twintig graden was. Deze ketel ging er volgas tegenaan.
Bovengenoemde ketel heb ik middels een eigengemaakte besturing samen laten werken met een vergasser/buffer/200l boiler.
Er zou dus een situatie kunnen ontstaan waarbij de (gasgestookte)ketel moeilijk staat te doen wanneer het huis koud is.
Juist dan verwacht je het volle vermogen.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de oorzaak dan wel het hoe en waarom hiervan.

Jan

Dat kan zeer goed, als de ketel met 20 graden verschil al zijn vermogen kwijt kan zal hij best vol gas kunnen vertrekken.
Dit hoeft niets te zeggen over een wel of niet groter verschil tussen aanvoer en retour.
Naast de retour moet je dus ook even de aanvoertemperatuur bekijken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

chathanky schreef:En aan welke kant ga je die 65 graden meten die deklep moet gaan bedienen?
In het ventiel, met een mengventiel. Ik heb nog niet gekeken hoeveel voordruk zo'n ventiel moet hebben.

De overige discussie graag elders voeren heren, dat is in dit draadje geen issue.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:De overige discussie graag elders voeren heren, dat is in dit draadje geen issue.
Thermotim,

Ben bang van niet. Het is maar zeer de vraag hoe zulks een ketel regeltechnisch reageert op een plotsklapse hoge retourtemperatuur aanvoer van uit de buffer!

Van veeeeel groter belang dan dat 'speciale' zonneboiler aansluitsetje waar we het ooit elders over gehad hebben. Dat stelde weinig voor, en was idd niet echt van belang.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Totaal CV Schema

Bericht door Tim »

Niet mee eens Cp,

Mijn vvw is bestaand en functioneerde prima. Ik heb lang genoeg onder de vloer gelegen, ga geen leidingen meer aanpassen. Gaat ook niet, of ik moet weer zo'n duren perstang huren en de spuitpur eraf krabben.

Als je het schema goed bekijkt krijgt hij geen heet water, maar een klein beetje gemixed met retour water. De ketel blijft gewoon functioneren, hij moduleert alleen terug in vermogen. Tot de warmtevraag afneemt.

Tim
Plaats reactie