Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door turesnuur »

Ik heb een Aquatondo inbouwhaard/kachel met CV wisselaar, die we nu een jaar naar tevredenheid gebruiken. Natuurlijk, je moet van het slepen met hout houden, maar een gasafrekening van slechts 200 kuub over een jaar maakt een hoop goed!

Echter, er zijn ook wat lasten die wat minder goed vallen: we hebben de laatste tijd iets te veel last van rookgeur hetgeen zich ook op de plafonds laat zien. Natuurlijk hebben we de laatste periode flink gestookt (het is immers al maanden echt koud) maar ik wil toch zien hoe ik dit zo veel mogelijk kan verhelpen (met jullie hulp en tips)!

De kachel staat eigenlijk gewoon op zichzelf, de schouw van metalstud en gipsvezel heeft eigenlijk alleen een cosmetische functie. We hebben de kachel dan ook een maand gebruikt voordat de schouw er om heen kwam te staan.
kachel1.jpg
kachel2.jpg
De schouw is afgewerkt met gipsvezelplaat. Het roostertje (45 *20) voor de luchtinlaat heb ik als luchtuitlaat gebruikt en 20 cm onder het plafond geplaatst. Zo kan hier de hete lucht uitstromen. De verbrandingslucht komt via de aansluiting van de buizen binnen.

Er zat op deze plek een open haard, en de kachel is mbv een stuk RVS 20 (25?) aangesloten op de schoorsteen. Oftewel - dit zit een stuk in de schoorsteen gepropt en aan de andere kant over de kachel geschoven. Staat flink onder spanning, zo'n buis is natuurlijk toch net echt flexibel. Rondom de buis zit geen afdichting, maar hij zit er wel een halve meter in.

Na het slopen van de oude stenen schouw bleef er een gat over in het plafond. Hoewel de schoorsteen schuin weg loopt, liep het plafond onder de schouw niet door. Je keek dus zo tussen de plafondplaten. Aangezien me dit niet echt veilig leek (ook niet in de oude situatie) heb ik dit met dubbel gipsplaten dichtgemaakt. Gaat er anders iets mis, dan zit het meteen tussen je plafond.

Dan nu de problemen / vragen / oplossingen.

Het probleem is dat niet alleen rond de luchtuitlaat het plafond vies is, maar ook de muren inde woonkamer zijn bovenaan verkleurd. Ook ruikt het in huis veel te veel naar kachel en is het brandalarm een paar keer afgegaan!

Mogelijke oorzaken en oplossingen:

1) De aansluiting tussen kachel en schoorsteen is niet dicht genoeg

--> kan ik de ruimte rondom de RVS pijp en het vierkante gaat in de muur met iets dichtsmeren?

2) Er zit een lekkende kier in de kachelaansluiting of de kachel zelf?

--> Kan ik de naad van de buis/kachel met iets dichtsmeren?

3) Stookgedrag en ontsnappende rook bij het vullen van de kachel

We gebruiken de laatste tijd 60cm stukken hout (vuren blokken). Hierdoor stook je verder voorin de kachel waardoor er meer rook ontsnapt bij het vullen. Ook heb ik afgelopen winter 4 bigbags met hardhoutresten gehad. Dat zal ik niet weer doen, want het met name het zwaardere/donkere hardhout stinkt verschrikkelijk. Al voor het brand, en ook zolang het in de kachel zit, binnen en buiten. (Mogelijk heeft dit aan verergering van het probleem bijgedragen omdat het duidelijk meer rookt)

Een gedeelte van de ontsnappende rook lijkt in de plaatmetalen 'garage' van de deur te verdwijnen. Die lekt natuurlijk bovenaan weer uit de hoeken van die garage en verdwiint via het rooster alsnog naar het plafond.

(Het afgaan van het brandalarm was altij na/tijdens het vullen, je ziet dan ook rookdeeltjes in de straal van een lamp)

---> Kan ik voor het rooster een soort luchtdoorlatend, vuurvast filter plaatsen (naar equivalent van afzuigkap en stofzuiger)? Zodat de rookdeeltjes niet op het plafond terecht komen?

4) Het koord onderaan de deur is versleten

--> Niet logisch, hier zal de rook niet ontsnappen maar bovenaan

5) Het gat in het plafond is niet compleet dicht (er zijn naden). Ontsnapte rookgeur komt tussen het plafond en die ruik je vervolgens in het toilet (daar zit als enige een systeemplafond) en via het toilet in de rest van de gang + hal

--> Ik kan alle naden nog eens goed dichtsmeren (met gips?)

Ik kan er natuurlijk maar beperkt bij, eigenlijk alleen via het luchtgat. Als ik daar inkijk is de muur niet meer echt wit, maar ook niet pikzwart.

Als het moet demonteer ik de linkerkant van de schouw (magneetje om een heleboel schroeven te zoeken..) en dan kan ik er redelijk bij.

Op dit moment is de schouw niet geisoleerd (bvb geen steenwol). De platen worden dan ook flink heet en de naden springen altijd open. Ook de muur in de gang (achterkant) wordt een regelrechte knuffelmuur.

Als ik toch bezig ga, moet ik dan wanden/plafond/muur meteen maar isoleren?
Lang verhaal, bedankt voor het meedenken!

Mvg
Arthur
Laatst gewijzigd door turesnuur op 13 feb 2010, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door mark »

Hoi, staat er bovenop de schoorsteen een ouderwetse aardewerken potje? Vrienden van ons hadden het probleem met hout stook dat op elke verdieping bij de plafonds ook verkleuringen en stank hadden. De schoorsteen veger door gestuurd naar hun en die heeft dat aardewerke potje vervangen door een grotere diameter metalen. Zijn verklaring was dat de uitgang van de schoorsteen veel kleiner was dan de diameter van de schoorsteen daar door krijg je overdruk van rook in de schoorsteen en daar door lekkage op de verdieping. De naar zijn mening de zwakere schakel in de schoorsteen. Hoe dan ook het was verholpen met de gelijke diameter uitgang van de schoorsteen. Hij zei dat het veel voorkomt bij oudere huizen. Anders bracht hij flexibele pijp in de schoorsteen aan.

groet Mark
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door turesnuur »

Hoi Mark,

Ook dat zou een van de bijdragende factoren kunnen zijn.

Ik meen me inderdaad te herinneren dat toen we de schoorsteen lieten vegen vooraf aan het plaatsen van de kachel, dat de schoorsteenveger het toen had over een grespijp die we als laatste deel in de schoorsteen hadden zitten.

Bij mij gaat het trouwens om de hele omtrek van het plafond in de woonkamer, ik stond vandaag op een stoel voor de kachel en toe ik rondkeek naar de randen van het plafond leek het wel of ik een zware roker was! (En wij roken beide alleen via de schoorsteen)

Bovenop staat zo'n vierkant geval.

Mvg
Arthur
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door Pigion »

Dat de flexibele pijp niet goed is afgedicht, is natuurlijk fout!!! Een halve meter erin bevordert het vegen niet bepaald. Waaron geen aansluits-stuk rond op vierkant geplaatst? Die opening tussen flexibel en vierkant moet dichtgemakt worden, b.v. met slappe specie of steenwol etc, De schoorsteen zuigt nu valse lucht. Die aftimmering met gipsplaat is ook niet zoals het moet. Daar zijn betere plaatmaterialen voor, duurder maar veiliger.
Die verkleuring kan ook komen vanwege vuildeeltje, welke op het hete kachelopp. vergassen en dan via het bovenrooster in de kamer komen. Je ziet dat vaak bij inbouwkachels. Gezien de rookgeur denk ik toch dat je eerst de aansluiting op de schoorsteen moet verbeteren.
Pigion
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door turesnuur »

Hallo Pigeon,

Tja, goede vraag. Destijds was ik zeker geen kachelexpert, en nadat de installateur de flexpijp vergeten was heb ik deze lokaal naar specificaties gehaald. Hij is vervolgens enigszins vierkant geklopt/geduwd en in de schoorsteen geschoven. Er staat dus inderdaad een mooie opvangvak voor schoorsteenroet in de 4 hoeken....

Ik denk dat dit niet het enige probleem is (stank/rook overlast is het ergst direct na het vullen) maar elk onderdeel helpt natuurlijk.

Wat is 'slappe specie' - ik vind het niet in Google?

Die platen zij geen gewone gipsplaten maar gipsvezelplaten, ook van de kachelleverancier. Ze worden flink warm.
Helpt het nog als ik ze aan de binnenzijde voorzie van steenwol?

Mvg
Arthur
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door Leon »

Arthur,

Slappe specie is een zand-cement verhouding van 5:1.
Het geheel klinkt niet helemaal doordacht en vooral niet veilig aangesloten.

Als ik jullie was zou ik kijken dat ik er een flefibele buis in kreeg tot aan de uitmonding boven. De ruimte tussen flexibel en bestaand kanaal vullen met vermucillite. eventueel op de bestaande schoorsteen verder met dubbelwandig. Daar waar de flexibele beneden uit het bestaand kanaal komt inderdaad dicht maken met specie/steenwol.
Ik denk dat je dan van veel problemen en kopzorgen af bent (en de beurs ook wat lichter....).

Succes!
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door frans »

Nog een mogelijke oorzaak.
Door de manier van pijp in de schoorsteen schuiven zal eventueel condens buiten de schoorsteen pijp komen.
Dat kan altijd gebeuren tijdens opstook, zeker nu het nogal fris is.
Dat spul stinkt nogal.
Als het aan de buiten kant van de flex pijp opdroogt en later bij oplopende temperatuur warm wordt kan dat ook de oorzaak van je rook zijn.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door Pigion »

Het is een gemetselde schoorsteen, dus heb je niet de condensproblemen zoals bij een stalen schoorsteen.
De rook in de kamer komt toch vrij zeker van te weinig trek. Hoe is de conditie van het kanaal?? Hebben de vorige bewoners ooit schoorsteenbrand gehad? Bij een gemetseld kanaal kan deze scheuren (los komen van de muur, ooit thuis bij mijn ouders gezien.
Je kan een schoorsteeninspectie laten doen en een trek-meting. Pas als er een probleem is, zou ik de uitgave doen voor een flexible kanaal. ER zo maar indoen is weggegooid geld.
Nog een laatste mogelijkheid is dat het bestaande kanaal veel te groot is. Ons huidige huis had een onwijs grote open haard en dus ook een zeer groot kanaal van 30 x 30 cm. De rokgassen gaan dan rollen langs de wand hetgeen verstoring van de trek geeft. Hoe hoog is de schoorsteen??? Moet toch wel 6 meter zijn voor een goede trek.
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door Erikvr »

Inderdaad eerst een schoorsteeninspectie om de trek te controleren.
De flexibele pijp mag zo niet worden aangesloten, deze moet geheel worden doorgetrokken door de schoorsteen. Vervolgens moet de schoorsteen en het gedeelte achter de ombouw worden omstort met vermiculiet.
Een alternatief zou zijn dat in de gemetselde schoorsteen een nisbus wordt gemetseld waarop een dubbelwandige pijp naar de kachel wordt gemonteerd. Alle rookafvoerpijp buiten het zicht moet wettelijk dubbelwandig worden uitgevoerd of omstort zijn met vermiculiet.
Is de ombouw promatec? (gips(vezel)plaat is niet brandbestendig). De metalstut is wel goed.
Let op met prutswerk ivm het risico op brandgevaar en CO vergiftiging. Bij inspectie krijg je met deze opstelling waarschijnlijk een stookverbod.
groet,
Erik
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door Pigion »

Nooit gehoord dat we in Nederland een stookinspectiedienst hebben :mrgreen:
Pigion
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door gdelea »

flexibele slang mag je zo niet gebruiken ,is bedoeld als voering in rookanalen.het liefst dw .of vaste buis rvs. of staal 2mm dik gebruiken ,
beugel
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:54

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door beugel »

Een heel andere vraag heb je toevallig een afzuiging in je woning tbv ventilatie? als deze namelijk te hard ventileerd zal deze de rook ook je woonkamer binnentrekken als deze dus steker is als je schoorsteentrek.
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Plafondvervuiling, stank & kachelinbouw

Bericht door turesnuur »

Ondertussen ook feitelijke informatie, de schoorsteenveger (een professionele) is geweest.

Het hele verhaal verteld en is als eerste het dak op gegaan. Wat blijkt: het laatste stuk van de schoorsteen is een grespijp van slechts 12 cm. Deze zat bijna helemaal dicht met droog roet.

Er was dus gewoon geen goede trek meer. Komende week wordt die grespijp uitgebikt en vervangen, de combi van vernauwing, kou buiten en lage rooktemperatuur vanwege warmtewisselaar hebben elkaar waarschijnlijk versterkt. Wel was het droog roet en geen teer of creosoot wat op goede verbranding wijst.

De flexpijp is inderdaad niet helemaal conform. maar volgens de schoorsteenveger (niet de installateur) wel de meest logische oplossing vanwege de complexe bochten op korte lengte. Wel moeten de hoeken dichtgestopt worden met glaswol en snelcement. Gebeurt ook van de week, maar nu de trek er weer is, is ook het rookprobleem verdwenen. Bij het vegen viel het roet eruit, dus daar is duidelijk een open verbinding bij gebrek aan trek.

De omkasting is van het juiste materiaal, wel ga ik er een extra (nieuwe) promatec plaat uit 1 stuk tegen aan zetten, dan ben ik van de naden af.

Waarschijnlijk moet ik tussendoor ook een keer zelf vegen als ik zoveel stook.

Het probleem is ondertussen weg. Nu alleen het plafond nog witten. Mijn schoonmaakpoging van vanavond heeft de zaak alleen verergerd... :(

Arthur
Plaats reactie