Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hansie46
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:32

Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door hansie46 »

Geacht Forum,

Bij een Senior mede-flatbewoonster is op enig moment door een CV-monteur in opdracht van de Woningstichting
een thermostaatkraan (radiator in keuken) inwendig geblokkeerd in de meest open stand, zonder dat de bewoonster
daar in kennis van was gesteld. De ingreep was namelijk aan de buitenzijde niet als zodanig herkenbaar. Als de
bewoonster de kraan b.v. op stand 2 plaatste, bleek hij dus (1 1/2 jaar lang!!) altijd op stand 5 ingesteld te staan.
M.a.w. kon ze, zonder dit te weten, géén invloed uitrichten op de juiste instelling! Vanaf die tijd werd ze ook
geconfronteerd met veel hogere gasnota's dan voorheen. Na genoemde periode werd de kraan weer in oude luister
hersteld, en kwam betreffende bewoonster er pas achter wat zich destijds had afgespeeld. Volgens de Woningstichting,
die tevens de gas-voorschotten en de eindafrekening int, is het voorgenoemde echter niet van invloed geweest op haar
gasverbruik. Zowel bewoonster als ondergetekende denken daar echter anders over. Wie van de Forumleden geeft mij
handvatten in handen warmee ik het e.e.a. voor deze bewoonster kan aan vechten?! B.v.d. en met vriendelijke groet,
hansie96.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door ecogoeikoop »

Er zijn hier veel factoren die een rol spelen:
bvb:
- Is er een deur tussen de keuken en de plaats waar de thermostaat hangt? Indien nee, dan zal er helemaal geen invloed zijn.
- Hoe goed is de isolatie in de keuken? Dit kan je weten door de radiator bvb naar stand 2 te draaien en te kijken hoeveel en hoe snel de keuken afkoelt. (x graden / uur tot de radiator terug aan slaat)

Je moet weten dat de gasprijzen vorig jaar bijna verdubbeld waren waardoor iedereen met een (veel) hogere gasafrekening geconfronteerd wordt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door JantjeV8 »

Nog een factor die mee speelt:

De vorige winter was al weer een behoorlijk ouderwetse winter, laat staan de winter van nu. Ik denk dat iedereen een hoger energieverbruik heeft in basis. (mits dan diegene die tussentijds hun woning isolatietechnisch hebben opgewaardeerd.

Mogelijk dat er een kW berekening te maken valt. Het gaat dan om het verschil tussen stand 2 en stand 5 over die tijdsmomenten dat de kraan in principe op stand 2 ('s-nachts, mensen niet thuis??) heeft gestaan. Ik denk dat dan het vermogen van de radiator en de kuubse inhoud van de keuken bepalend in zijn. Hoe dat precies zou moeten weet ik niet.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door Pigion »

Tussen stand 2 en vol-open zit ca. 6 - 8 C temp verschil. Elke graad hoger betekend 5% meer verbruik voor die beteffende radiator. Ik schat dat deze radiator in de keuken max. 20% van de totale verwarmingscapaciteit levert. Op het totaal warmteverbruik zou dat dan ca. 40 % van 20% is 8% teveel verbruik opleveren.
Dit is natuurlijk op afstand geschat. Ik ken de keuken niet, ik ken de ventilatiegewoonten niet etc.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door JantjeV8 »

Dan heb je nog niet de tijdsfactor meegewogen voor die momenten dat het ook daadwerkelijk gewenst was om het ding op 5 te hebben, en de koudere winters van nu en vorig jaar.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door John Doh »

Een belangrijke vraag is, of de flat collectief of individueel wordt verwarmd. Het verhaal over het "gasverbruik" lijkt te duiden op individuele CV-ketels, maar in oudere flats komt collectieve verwarming vaker voor. Voor het verbruik is dat een ander verhaal. Het feit dat de woningstichting de voorschotten en de eindafrekening regelt, duidt weer wat meer op een collectief verwarmingssysteem.

Als we even uitgaan van individuele verwarming, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een radiator die continu open staat geen invloed op het verbruik zou hebben. Hoe groot het effect zal zijn is zo niet te zeggen, maar onder bepaalde omstandigheden kan het een vrij groot effect zijn. Vooral als de installatie (onbedoeld) een lange bedrijfstijd heeft. Een klein vermogen gedurende lange tijd geeft een hoog verbruik. Gasverbruik kan worden gecorrigeerd voor weersinvloeden met behulp van de graaddagenmethode. Als je over rekeningen over meerdere jaren beschikt, zou een tijdelijk verhoogd verbruik aantoonbaar moeten zijn.

Mocht het hier echter toch gaan om een collectief verwarmingssysteem, dan wordt meestal gewerkt met verdampingsmeters op radiatoren. Als de betreffende radiator in dat geval geen verdampingsmeter heeft, maar andere radiatoren wel, dan heeft de woningstichting vermoedelijk gelijk.
John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vastgezette thermostaatkraan te hoog verbruik?!

Bericht door Chicken Power »

Hansie,

Vertel ons eerst is het voortraject! Waarom heeft die woningstichting die actie laten uitvoeren?

Ik kan er bij een individueele installatie alleen bijverzinnen dat er klachten waren over de temperatuur (te koud, niet comfortabel e.d.). Weinig kans op verhaal, want die warmte is alleen ten goede gekomen aan haar appartement.

Bij een collectieve installatie zou het kunnen dat men die radiator als by- pass heeft gebruikt om het totale systeem (of alleen die strang) hydraulisch meer in evenwicht te brengen. Dan is het theoretisch mogelijk dat ze betaald heeft voor iets wat ze niet heeft gekregen.

Veel hangt ook af van de wijze van bemeteren.

Zolang het totale verhaal niet bekend is, valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie