houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door houthakker »

Ik ben bezig een houtvergasserinstallatie aan te leggen met een buffer van 3000 liter. Via deze buffer wil ik de radiatorenverwarmen.
Houtvergasser attack profi 45
gas cv blauwe engel II 51 kw (shr 51).

Ik wil graag de bestaande situatie handhaven en het warme bufferwater in de gasketel laten lopen en bij warmte vraag gebruik maken van de pomp in de gas cv. Daarnaast gebruik van de thermostaat van de atag. De brain. De pomp van de cv trekt als het ware het warme water uit de buffer naar de cv ketel.

In de installatie voorschriften zie ik info over blokkering bij een te grote delta t geconstateerd tussen aanvoer en retour is dit plan uitvoerbaar of gaat de ketel blokkeren.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij anderzinds verder helpen.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door bonkelaar »

Hallo Houthakker,

Mijn hout CV installatie werkt ook ongeveer zo. Nefit combi 32 uit 1990.
De oorspronkelijke cv-installatie loopt nu door een warmtewisselaar in de buffertank en haalt zich daar zijn warmte. De pomp van de gas-cv pompt het water rond. De Nefit heeft 2 pomp-standen, stand 1 met 10 minuten nadraaitijd en stand 2 met 48 uur nadraaitijd.
Als de CV echter niet meer aanslaat omdat steeds op hout wordt gestookt dan stopt de pomp na 48 uur, terwijl je hem echter constant nodig hebt. Bij mijn ketel heb ik dit opgelost door een timertje te plaatsen op de thermostaatcontacten. De ketel wordt elke dag een minuut ingeschakeld en loopt daarna volgens zijn programma 48 uur na. Het komt er op neer dat de pomp nu constant draait en voor het rondpompen van het cv water zorgt.
Ik heb de twee installaties hout en gas gescheiden, dit hoeft echter niet. je kunt probleemloos het water boven uit de buffer door je huis laten circuleren.

Weet niet hoe de Atag reageert, je zult de pomp moeten laten doordraaien, wellicht kent de ketel een doordraai modus voor de pomp of anders kun je een zelfde methode toepassen als ik gedaan heb.
Verder kun je een aantal regelingen maken die bij lage buffertemperatuur de gas installatie weer inschakelen. Bij mij gebeurt dit automatisch zodat de familie niet in de kou komt te zitten als gevolg van de verwarmingshobby van Pa.

De blokkering vanwege te grote delta t lijkt mij een beveiliging tegen oververhitting indien bijvoorbeeld in een heel klein circuitje wordt gewerkt vanwege het dichtlopen van de radiatorkranen in het circuit.
Als je enkel de pomp laat draaien en verder geen warmtevraag naar de gasketel geeft heeft de ketel niets om over na te denken dan enkel de pomp te laten lopen. Mij dunkt dat dit wel zal functioneren. (ben echter geen installateur of Atag kenner).

Gewoon proberen.

groeten Jos.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door Albert van WdJ »

bonkelaar schreef:Als je enkel de pomp laat draaien en verder geen warmtevraag naar de gasketel geeft heeft de ketel niets om over na te denken dan enkel de pomp te laten lopen. Mij dunkt dat dit wel zal functioneren.
Maar hoe regel je dan de temperatuur in huis?
Want als die pomp door blijft draaien, blijft hij warmte in de radiatoren sturen vanuit de buffer.
Als je geen thermostaatkranen hebt, is dat wel een probleem.

Volgens mij moet je de die blokkering op een te hoge retourtemperatuur proberen uit te schakelen, zolang er warmte uit de buffer komt.

Maar eerst zou ik gewoon kijken wat de gas-cv doet.
Dus gewoon aansluiten.

Je kunt bij problemen misschien wel de hele gas-cv omzeilen met een bypass. Bijv. via een driewegklep. En dan een extra pomp in het bypass-circuit, die ingeschakeld wordt zodra de driewegklep het bypass-circuit opent. En dan die extra pomp laten aansturen door je kamerthermostaat.
Zoiets van: Buffer boven 50 graden ---> driewegklep zet bypasscircuit open en via een relais wordt de kamerthermostaat aangesloten op de extra pomp. Cv is er helemaal tussenuit.
Buffer onder 50 graden, situatie juist omgekeerd: bypasscircuit via driewegklep er tussenuit, en gas-cv draait weer normaal.

Met een aanlegthermostaat op de buffer, die schakelt op de 24Volt van je cv kom je volgens mij een heel eind.
Zodra de aanlegthermostaat inschakelt, krijg je 24 V op je driewegklep, en laat je gelijk een 24V relais de extra pomp inschakelen e de cv er tussenuit schakelen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet of je een driewegklep zo eenvoudig kunt aansturen met 24V.

Misschien kan Jos Bonkelaar of een ander daar wat over zeggen?

Ik werk tot op heden nog niet met die kleppen.
Mijn Nefit vind een hoge retourtemperatuur nl. helemaal niet erg.



Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door nck »

Wanneer je de cv met warm water uit de houtketel / buffer voedt, en de ketelpomp door laat lopen op de 48 uurs stand zonder dat er warmtevraag is op de gas cv-ketel moet je eerst onderzoeken of de driewegklep voor het tapwatergedeelte in normaal open stand (onbediend) wel in de goede stand staat.

Ik heb 1 geval meegemaakt waarbij de driewegklep normaal open op de tapwaterverwaming stond. (Radson NOX HR 2560)

De nefit heeft dit specifieke probleem niet maar een atag weet ik dus niet.

Tis ff een tip wanneer er iets onverwachts gebeurt, mijn maat en ik hebben ons in eerste instantie rot gezocht wat de oorzaak van de oververhitting van de houtkachel was. Hij was dus gewoon geblokkeerd door de klep. Is niet iets wat je direct verwacht.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door houthakker »

Mijne heren dank voor jullie reactie
Het is toch prachtig als je op een forum een vraag stelt en ook nog antwoord krijgt. top dus.

Jos: ik lees dat jij de installaties gescheiden hebt. Bij mij is dat niet het geval. het water komt uit de buffer en gaat vandaar naar de cv en radiatoren. Dit betekent dat naar mijn idee de gascv gewoon reageert op de kamerthermostaat en dus ook de brander aanzet. Alleen komt dan al snel het warme water uit de buffer waardoor de brander in de cv al snel uitgaat. Dus bij mij wel een klein gasverbuik in de gas cv maar ontzettend laag. Naar mijn idee ontloop ik zo het 48 uur probleem.

Te lage temperatuur in de buffer. Indien dit het geval is gooit een regeling twee magneetventielen een op de aanvoer en de andere op de afvoer van de buffer dicht. Op welke temperatuur verwarm jij de buffer, hoe groot is deze en hoe lang heb je er dan plezier van??
Het doordraaien van alleen de pomp heeft de atag ook liever niet. Hij gaat dan onmiddelijk in storing. foutcode 67 dwz delta t tussen aanvoer en retour terwijl de brander niet in werking is.

Albert: Gewoon aansluiten gaan we doen. De proof of the pudding zal wel eind deze week zijn cq begin volgende week. Net zoals jij al opmerkt kan ik altijd gebruik maken van een zoals men op zijn duits zo mooi zegt Rücklaufwächter, dus sensor op de buffer, sensor op de cvgasketel, verschil bepalen en met een driewegklep bijmengen vanuit de retour tot de gewenste temp. De lol is echter kijken of het zo ook werkt. Dat scheelt een hoop regeltechniek en bovendien centen.

Jan: daar de ketel als zodanig gewoon blijft functioneren zal naar mijn mening di probleem zich niet voordoen. Maar bedankt voor de tip. een gewwarschuwd mens telt voor twee.

gr
Houthakker
:D
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door nck »

Een laatste opmerking, omdat je de buffer er zonder scheiding tussen gaat plaatsen.

Overtuig je ervan dat je bij een koude buffer deze niet gaat verwarmen met de cv-ketel. terugslagklep plaatsen in de bufferleiding o.i.d.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door houthakker »

Beste Jan,

Zoals geschreven zitten er aan de aanvoer en afvoer van de buffer magneerventielen die de leidingen afsluiten bij een bepaalde minimuum temp.

Dank voor je info

gr
Houthakker :D
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door nck »

:oops: Wel gelezen maar niet tot me doorgedrongen. Volkomen overbodige reactie dus.
Excuus.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door nck »

Een opmerking over het gebruik van magneetventielen.
Ikzelf maak gebruik van een servogestuurde 2-weg klep. Een Danfoss EV220B 32 (1" aansluiting).

http://www.danfoss.com/Belgium_Dutch/Ne ... B1BB2.html

Afgezien van het feit dat de klep al jaren storingsvrij functioneert heb ik er toch een klacht over.
Tijdens het openen geeft de klep een irritante tik in het leidingsysteem die door het hele huis is te horen.

Ik overweeg dus ook om hem op termijn te vervangen door een Honeywell driewegklep waarvan ik 1 uitgang afsluit.
Dit enkel voor het geluid.

Een ander punt bij het gebruik van twee- en driewegkleppen is het dichtslaan van de klep bij een draaiende pomp.
Dit kan ook een harde klap in het leidingsysteem geven. Dit is echter simpel op te vangen door de pomp Opkomvertraagd aan te sturen en de klep afvalvertraagd aan te sturen. Dan openen en sluiten de kleppen drukloos.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door houthakker »

Beste Jan,

Dank je wel voor de info.
dat van die opkom en afval vertraging houden we erin.

gr

Houthakker
:D
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door bonkelaar »

@ Houthakker,

Om te voorkomen dat de gasketel gaat werken bij hout-bedrijf heb ik een thermostaat die de buffertemperatuur meet. Boven de 40 graden wordt de warmtevraag van de kamerthermostaat onderbroken (relais van Conrad) en kan de gasketel niet meer inschakelen. Tegelijkertijd wordt de driewegklep (honeywell) bekrachtigd die de huis-installatie door de warmtewisselaar stuurt (in jouw geval wordt dan bufferwater ingelaten).
Zo komen hout en gas CV niet met elkaar in conflict, is het enkel na te gaan of de pomp blijft draaien.

De stand van de interne driewegklep naar de boiler is wel een goeie van NCK, controleren dus.

De warmtevraag en het regelen in de woning moet natuurlijk ook zijn voorzien. Bij mij waren het overal al thermostaatkranen zodat per ruimte geregeld kan worden. De aanvoer watertemperatuur regel ik momenteel handmatig en dit kan ook prachtig weersafhankelijk worden gemaakt met een regelventiel.
Afgelopen vorstperiode kreeg ik het niet goed warm in huis, moest ik de regelthermostaat een slinger geven, 5 graden hoger ingesteld en weer prima warm. Nu weer terug gesteld om de buffers langer vol te houden.
Als je geen thermostaatkranen hebt zul je wellicht met een kamerthermostaat en een ventiel met pomp moeten werken die bij warmtevraag warm water toelaat en bij bereiken van de juiste temperatuur weer sluit.

Magneetventielen ken ik niet, kan mij voorstellen dat deze klappen geven in de installatie. Mijn Honeywell gaat mooi langzaam en geeft geen geluiden. Ook proberen dus.

groeten Jos.
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door turesnuur »

Ik heb een Atag BE-II met een Aquatondo CV-houtkachel en een Brain 2 thermostaat.

Sinds februari heb ik de CV niet meer aangehad. Met de Brain staat de ATAG op zomerstand. Op de ketel zelf schakel ik de vorstbeveiliging in, zodat de pomp blijft draaien. Op de brain kan ik de temparatuur van het cv water volgen.

Hoewel dit systeem een jaar goed heeft gewerkt heb ik het net dit weekend veranderd, vanwege enkele nadelen:

- Ik werd het zat om elke ochtend en avond de ketel op vorstbescherming te zetten (en dag en nacht aan kost onnodig stroom)
- Als ik 's ochtends de kachel opstookte moest ik vlug douchen, anders ging de beveiliging van de kachel af - ivm de driewegklep in de ketel.

Daarom heb ik nu een extra cv pomp parallel aan de ketel gezet, die ik van beneden via een thermostaat op de uitgang van de warmtewisselaar schakel. Ook de pomp van het kachelcircuit heeft een sensor gekregen.

Nu werk alles goed: kachel aan - kachel wordt heet - bij 60 graden gaat de pomp aan. Boven de 60 graden gaat de (mechanische) driewegklep open en gaat het water door de warmtewisselaar van mijn cv circuit lopen. Omdat er geen warmte afgenomen wordt, wordt de uitgang heet. Zodra deze boven de 50 graden komt gaat de pomp bij de CV aan.

En belangrijker: zodra het niet meer nodig is staan de pompen uit. En warmwater vraag bij de ketel beinvloedt het systeem niet meer.

De ATAG heeft nooit geklaagd, ook al komt mijn cv water (aantoonbaar volgens de BRain) soms boven de 60 graden invoer.

Mijn gasverbuik over afgelopen jaar was 230 kuub. (Twee onder 1 kap uit de jaren 60)

Arthur
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door houthakker »

Beste Arthur,

Jij schrijft het volgende:

- Ik werd het zat om elke ochtend en avond de ketel op vorstbescherming te zetten (en dag en nacht aan kost onnodig stroom)
- Als ik 's ochtends de kachel opstookte moest ik vlug douchen, anders ging de beveiliging van de kachel af - ivm de driewegklep in de ketel.

Waarom moest de ketel elke ochtend en avond op vorstbescherming?? en hoe doe je dat ??
En waarom ging de beveiliging van de kachel af door welke oorzaak??

Werd het water dan wel rond gepomt door de pomp van de gas cv?? en gebruikte je de brain voor warmte vraag (als thermostaat) Kennelijk heb je wel een buffer in gebruik want je water wordt opgewarmd door een ww.

Ik ben heel benieuwd naar je antwoorden kan ik nog veel van leren.
dank voor de info

gr

Houthakker
:D
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door ingmar89 »

De vorstbescherming is de pomp continu laten draaien.
De thermostaat kun je in principe niet gebruiken voor warmtevraag vanuit de buffer.
Hooguit als je de aanvoertemp zo laag insteld dat de ketel niet gaat branden.
Maar echt ideaal is het niet.
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: houtvergasser direkt via atag blauwe engel II mogelijk ??

Bericht door turesnuur »

De ketel moet op vorststand om ervoor te zorgen dat de pomp blijft draaien. Als mijn kachel warmte geeft moet mijn warmtewisselaar die altijd afvoeren, anders wordt de kachel te heet, het systeem kan immers niet ineens automatisch lager gaan branden. De pomp moet dus ook draaien als de thermostaat in de kamer aangeeft dat het warm genoeg is. (Nog afgezien van het feit dat bij mij de ketel niet meer als bijverwarmingsketel gebruikt wordt en de themostaat dus uit staat (= zomerstand op de Brain) De vorststand is het 3e knopje op de ketel zelf - met het sneeuwvlokje.

De beveiliging van de kachel ging af omdat ik 's ochtends als ik wakker wordt gelijk de kachel opstook. Deze verwarmt dan snel de eigen voorraad water. Boven de 60 graden gaat deze warmte afgeven aan de warmtewisselaar, en dit voorkomt dat het water te heet wordt (>90 graden). Maar als je doucht draait het cv circuit van je ketel niet. Met als gevolg dat het water in de kachel te heet wordt en de automatische koeling in werking treedt.

Door nu een aparte (geschakelde) pomp te gebruikenheb ik hier allemaal geen last meer van en draait de pomp nooit onnodig.

Arthur
Plaats reactie