cv houtkachel met warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oebele
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010, 20:46

cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door oebele »

hallo allemaal en iedereen!

ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:

ben sinds een jaar in bezit van een warmte pomp met 300l buffervat en 300l boiler
werkt allemaal perfect.
Nu wil ik een hout cv kachel combineren met de warmtepomp deze houtkachel verwarmd zowel het warm water in de boiler als de vloerverwarming.

mijn warmtepomp werkt met temperaturen tussen 30 en 50 graden, de houtkachel gemideld
80graden.

Nu heb ik inmiddels een buffervat gekocht van 800l met één spiraal dit spiraal word op de houtkachel aangesloten. en de buffer zelf op de bestaande buffer van de warmtepomp

nu komt het probleem ik kan dus niet water van 80 graden in de andere buffer pompen
dit moet eerst gereduceerd worden,heeft iemand een goed idee? :D
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door kiekeboe »

helpen lukt vast wel maar ik begrijp niet helemaal je probleem.

ik ga ervan uit dat je de beide buffers wil gaan combineren om zo tot 800 liter te komen?
volgens mij kun je het beste een minimum retour water regeling op de houtkachel bouwen.
dit betekent dat je een 3 weg klep gebruikt om het water over de ketel te laten circuleren totdat het 80 gr is.
het 80 graden water kun je dan gaan bufferen.
als je graag een lagere temperatuur in het systeem wil hebben bijvoorbeeld vanwege een vloerverwarming kun je dat op dezelfde manier met een driewegklep reduceren.
ik denk dat de spiraal in de buffer niet nodig is.

de tweede buffer kun je dan voor de warmtepomp blijven gebruiken.

als ik het verkeerd heb begrepen kun je dan een tekeningetje maken wat je van plan bent.

succes
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door Albert van WdJ »

oebele schreef:nu komt het probleem ik kan dus niet water van 80 graden in de andere buffer pompen
dit moet eerst gereduceerd worden,heeft iemand een goed idee?
Volgens mij moet je gewoon een thermische mengklep tussen de 2 buffers monteren. Als er heter water uit de 80 graden buffer richting de warmtepompbuffer gaat, laat je dat met kouder water mengen uit de warmtepompbuffer. Maar dan moet dat koude water wel aanwezig zijn! En moet niet de warmtepomp die hele buffer al op max. temperatuur gebracht hebben.
Want dan gaat het verhaal niet op.

Eigenlijk dus hetzelfde als wat in de vloerverwarming plaats vindt. Heet aanvoerwater wordt eerst gemengd met kouder retourwater om een constante temperatuur in je vloerverwarming te waarborgen.

Albert
Change, before you have to.
oebele
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010, 20:46

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door oebele »

ik heb dus een 300l buffervat voor de warmtepomp en een 800l buffer voor de kachel.

deze 2 worden gekoppeld zelf dacht ik inderdaad aan een thermomix ventiel.

alleen weet ik de werking niet.

de warmtepomp werkt met een aanvoer temperatuur ca 35 graden deze gaat regelrecht de vloerverwarming in.

de buffer van de houtkachel is ca 80graden. meer dan een keer zo warm dit betekent dus dat als je het goed aanpakt de warmtepomp gemakkelijk 1of2dagen niet zijn buffer hoeft te verwarmen,totdat de temperatuur van de andere buffer is gedaald tot onder de 35 graden.
zie foto,s de hele grote grijze is van de houtkachel de witte voor de warmtepomp deze worden dus gekppeld.
Bijlagen
Picture 215.jpg
Picture 235.jpg
Picture 230.jpg
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door nck »

@ Oebele,

Over welke vermogens praten we hier?
Hoeveel kW houtverwarming, warmtepomp, en eventueel gas-cv heb je in bedrijf.
Wat is de warmtevraag van je huis? M.a.w. hoeveel kW gas-gestookt heb je nodig (kaal)

Deze vragen zijn relevant om een uitspraak te doen over hoe snel je buffers op zullen warmen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door ingmar89 »

En mischien kun je ook een tekening maken van hoe het leidingverloop nu is?
Op die manier kunnen we dan in die tekening tekenen hoe e.e.a. aangesloten moet worden.

M.v.g.
oebele
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010, 20:46

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door oebele »

de houtkachel is 17kwh waterzijdig en mijn warmtepomp is ook 17kwh totaal vermogen
deze verwarmd mijn woning en mijn loods totaal ca 600m2 vloerverwarming.
De buffer word aangesloten op de houtkachel via het spiraal word deze verwarmd.

De 800l water is dus bestemd voor de warmtepomp. tekening volgt
oebele
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010, 20:46

Re: cv houtkachel met warmtepomp

Bericht door oebele »

En nog even iets ik heb geen cv ketel, en ook geen gas aansluiting.
Plaats reactie