houtverbruik bij een vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Danny-A »

Ik heb hier al veel gelezen op het forum over de grootte van de buffers in kombinatie met hun vergasser, maar kunnen jullie eens doorgeven hoeveel hout jullie nodig hebben om bvb jullie buffer van 30- 40 graden terug naar 70-80 graden te stoken? In welke type vergasser (Kw) stoken jullie en welk soort hout heeft bij jullie het beste resultaat?
Hoelang duurt het voor de buffer helemaal warm te stoken?
Hoeveel M³ hout stoken jullie per jaar?
Komen jullie 24 uur toe als de buffer vol gestookt is?
Ik heb een vigas 23 met 2 buffers van 1000L (dus 2000L samen) en stook nu vooral amerikaanse vogelkers. Nadeel van deze vogelkers is dat hij dikwijls blijft hangen (grove schors). Nu bij deze koude dagen kom ik dus maar een halve dag toe en dan neemt de CV het over.

gtrz Danny
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Danny,
ik kan je allereerst de tip geven om eens bij http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=974 te kijken. Daar staan flink wat gegevens.

Daarnaast ben ik voorstander om het houtverbruik sowieso in kilo's uit te drukken in plaats van in kuubs. Omdat ik mijn systeem nauwkeurig aan het monitoren ben, hou ik (met een bascule waar een 150 l. kruiwagen met dubbele wielen op kan staan) ook élke lading hout qua kilo's bij. Frapante ervaring is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt in termen van rendement gesproken of je nou waaibomenhout of Es, Eik of Kastanje stookt. Het is per kilo alleen meer of minder werk natuurlijk. En een kuub droge Wilg weegt ca. 350 kilo en een kuub droge Es ca. 750 kilo.

In mijn houtvergasser gaat in één keer (in meterstukken) 60 kilo Wilg, Populier, en 100 kilo Es, Eik en Kastanje. En met die kou stook ik bij voorkeur twee maal in de 24 uur. Maar dat hangt natuurlijk af van je warmtebehoefte, bij mij zijn dat twee huizen. Wél belangrijk is het vochtpercentage van het hout. Al mijn gestookte hout heeft een vochtpercentage dat tussen de 15% en 18% ligt.

Groet Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 05 jan 2010, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door nck »

Je hebt dus ongetwijfeld de verschillende draden gelezen met betrekking tot buffers en ketelvermogen.
1:50, 1:100, enz. Albert en ik hebben er onlangs nog een discussie aan gewijd.

In de laatste "buffer-dicussie" kun je lezen dat ik met een 30 Kw vergasser stook in combinatie met een 3000 liter buffer.

Ook ik kom de dag niet rond in deze wintertijd. Vandaar mijn stelling ook dat je rustig een grotere verhouding buffer ketel kunt hebben wanneer je dat wenst.
Ik ben om middernacht uitgestookt, de buffer is dan vol, maar met deze dagen kom ik daar de dag niet mee rond. Terwijl het best mogelijk zou zijn om voor het slapen gaan de ketel een keer na te vullen om een extra 70 Kw in een grotere buffer te pompen.


Wat betreft hout kan ik kort zijn. Reken ongeveer 2.2 kilo hout voor 1 M3 aardgas en dan kun je zelf uitrekenen wat je verbruik is.

Een vergasser heeft in tegenstelling tot een conventionele ketel geen onderscheid in de kwaliteit van het hout.
Een kilo vuren palletplankjes heeft een veel groter volume als een kilo azobe. dat vurenhout "fluit erdoor" voor je gevoel.
maar wanneer je het weegt kom je altijd weer redelijk op dezelfde kilo's droog hout uit.

Enige verschil in deze is loofhout of naaldhout. Naaldhout heeft door z'n hars wat meer energie per kilo.

Ik heb in mijn vergasser allerlei soorten gebrand, van eiken,beuken tot ceder en spar. pallets en sloophout. maar ook snippers uit een hakselaar.

Houtsnipper hebben een zodanig laag soortelijk gewicht dat je dat in principe automatich moet laden uit een bunker anders blijf je lopen.
In mijn geval was het een experiment om te zien of de ketel daar mee om kon gaan.

Hierover zal ik later nog wel meer berichten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Jan: je zegt: "Wat betreft hout kan ik kort zijn. Reken ongeveer 2.2 kilo hout voor 1 M3 aardgas en dan kun je zelf uitrekenen wat je verbruik is."

Mijn ervaring is dat die 2,2 kilo hout wat aan de krappe :? kant is :o . "Veiligheidshalve" ga ik uit 2,5 kilo voor 1 m3 gas. Op basis van gasmeetgegevens van de afgelopen 10 jaar, maar ook afgelopen winter '08 - '09, kon ik concluderen dat ik o.a. bij matige wind (O, 3-4 Bf.) en 10 graden vorst met onze huizen op ongeveer 40 m3 gas per dag zat. Hadden wij nu weer in het noorden (brrrrr. :cry: ).
Als ik nu (en sinds begin december '09 weeg ik de gestookte kilo's hout) die factor 2,5 in combinatie met 90% ketelrendement (vergeet die niet he?!) op mijn kilo's hout loslaat kom ik onder vergelijkbare weersomstandigheden exact op hetzelfde dagverbruik uitgedrukt in "gaskuubs" uit.

Groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door nck »

Kan ik helemaal mee leven.
Jij weegt de hoeveelheid hout en ik schat in hoeveel ik in de kruiwagen heb.

Wanneer je het van de zonnige kant ziet kan ik redelijk goed schatten :lol:

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Yeszz! En dat weegt zwaar :D

Groet Hans
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Danny-A »

nog andere die hun verbruik ongeveer willen doorgeven.
Of heeft er iemand nog tips ivm stoken, hoe haal je het meeste rendement uit je vergasser.
Ik heb al gemerkt dat niet de grote blokken maar de kleinere een beter rendement (temperatuur) geven in een vergasser.
Als jullie er houtbriketten in stoken, is dat dan in kombinatie met andere houtsoorten of alleen briketten?

grtz Danny
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door JantjeV8 »

Sloophout:
Doorgaans vuren-achtige houtsoorten, opletten met spijkers, verf en lijm. Weinig gewicht en veel volume (meestal).

Ik heb sloop en pallethout gestookt wat al 15 jaar onder een afdak had gelegen. Dat hout was te droog. Het stookt wel weg, blijft niks van over, maar het gaat wel met rook gepaard.

Met kleine stukken, zoals je schrijft, zou ik zelf bedoelen dat de stammen hout wel de lengte van de stookkamer hebben, maar wel gekloofd zijn. Gekloofd hout steekt beter aan en droogt ook beter.

Verbruik:
Mijn 2e seizoen tot nu toe. Dit jaar best goed hout, maar kan beter. Dat gaat 2010-2011 helemaal goed komen. Stoken moet je immers leren. Vorig jaar ruim 30kuub hout verbruikt, dat ga ik dit jaar ook wel weer halen. Weliswaar goed droog hout, maar wel erg licht. Veelal wilg, populier, spar, conifeer e.d. Veel volume, geen gewicht.

Houtbriketten heb ik ook verstookt, van een kozijnfabrikant dus veelal meranti en merbau achtig zaagsel.
Bij mengen werkt goed, stookt prima, erg heet, maar de stookkamer er vol mee gooien werkt in een vergasser niet. Als ze uit elkaar vallen verstikt de kachel zich in die bult zaagsel. Hij begint dan te roken.
Deze briketten inde open-haard in de woonkamer werkt heel erg goed. Brand eel rustig, veel warmte en geen spetters.

Vlamkolen heb ik nu ook voor de open-haard om eens te proberen. Eerst een flink stookbed van hout maken, daarna een handje vol van die kolen er op en dat blijft heel rustig doorbranden. Het spettert niet, gloeit heel erg lang door. In combinatie met mijn luchtverwaming die m'n buffer heel snel leeg trekt is dit een mooie oplossing. Gaan we naar bed, wat van die kolen er op en de haard blijft nog een paar uur warmte afgeven. Ondertussen mag 's-nachts de temperatuur wat terug lopen en dat spaart dan m'n buffer mooi uit. De buffer wordt dan pas tegen de ochtend weer aangesproken door de klok-thermostaat en bij het opstaan is het keurig op temperatuur.

Datzelfde werkt ook met bruinkool briketten, als je naar bed gaat 2 of 3 briketten op elkaar stapelen en in de ochtend gloeit dat nog. Wat aanmaakhout er op en je hebt weer vuur. Dat houdt 's-nachts net de kou uit de woonkamer.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Danny-A schreef: Ik heb al gemerkt dat niet de grote blokken maar de kleinere een beter rendement (temperatuur) geven in een vergasser.

grtz Danny
Danny,
nog even, mijn ervaring is juist dat grote stukken hout uiteindelijk het beste rendement over de tijd geven. Rust en constantheid in je pyrolyseproces is belangrijk voor het rendement van je systeem. Naast dat je minder vaak naar je kachel moet (één keer per dag i.p.v. om de 4 uur) laadt het ook prettiger. De stammen die ik stook variëren qua lengte tussen de 1.00 en 1.20 m. Meestal éénmaal gekloofd rondhout, doorsnde 20 tot 30 cm. En dan een stuk of 10 (tot ong. 80 kg. totaal).
Natuurlijk verkrijg je met kleine stukken hout eerder, sneller en een heter vuur, de vraag is of je je systeem zo ontworpen hebt dat je die "piek" in temperatuur ook daadwerkelijk in je buffer geladen krijgt? Of is zij je rookgassen ook heter en stook je dan voor dat gedeelte voor de kraaien? En weegt (voor jou) die kortstondige piek op tegen het vaker moeten vullen van je houtvergasser?

Groet Hans
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Danny-A »

Hans,

mijn best rendement haal ik bij rookgassen tussen 200 en 220 graden. Als de temperatuur lager is dan weet ik dat ofwel mijn hout bijna op is of dat het hout blijft hangen
en dan moet ik even het naar beneden duwen. Dit heb ik dan meestal bij grotere blokken (lengte 45 cm en diameter 25 en éénmaal gekloven). Misschien ook omdat vogelkers (ben ik nu aan het stoken) nogal een ruwe schors heeft.

Nog een vraagje, hoeveel graden daalt de temperatuur van een buffer op één nacht normaal?
Ik heb 2 buffers van 1000 liter, zijn geisoleerd met 10 cm schuim (origineel deken van Vigas) en staan in de kelder maar de temperatuur daalt toch zeker 5 graden per buffer zonder iets te verbruiken.

grtz danny
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Danny,
op mijn draadje "Ontwerp en monitoring houtvergasser i.c.m. buffers" kan je zelf misschien wel een aantal vuistregels afleiden. Daarbij kijk ik eigenlijk liever naar het afgegeven vermogen in de tijd in plaats van de terugval van de buffer. Is ook voor jezelf slim om een goed beeld te krijgen wat je moet stoken (lees: vullen) voor welke verwachte thuissituatie?
Desalniettemin: voor mijn systeem in onze situatie (twee grote huizen) vind ik een terugval van de buffer van max. 35 C. in 24 h. acceptabel. Zodra het harder gaat (wordt continu bijgehouden) weet ik dat er gestookt moet worden. Tijdens deze extreme periode, met name met de harde wind die we hier in het noorden hadden, moest ik 75 kg. hout per 12 h. (twee maal per dag dus) laden om voornoemde gewenste buffertemperaturen te behouden. Het gemiddelde verval van de buffer was ca. 55 C. per 24 h.

Nu we weer allemaal aan het werk zijn en desondanks de woningen gewoon lekker op temperatuur houden, betekent dat 's ochtends 6.00 u. en 's avonds ca. 19.00 u. de houtvergasser opstoken. Grappig is wel dat in het weekeinde ik liever wat kleinere hoeveelheden laad en over de tijd verdeel. Juist ook omdat de gehele buffer van 6.500 liter op 80 C. relatief ook veel grotere verliezen met zich meebrengt. Ik heb daarover nog geen getallen maar schat dit effect zeker op zo'n 10% brandstofbesparing. T.z.t. kom ik daar uitvoerig op terug (mét meetgegevens) in m'n draadje "Ontwerp en monitoring houtvergasser i.c.m. buffers".
Het is niet alleen een rendementsoverweging: daarnaast is het ook wat gemakkelijker omdat we dan feitelijk doorstoken en niet het zaakje helemaal opnieuw hoeven aan te maken. Doorstoken kost 1 minuut, aanmaken moet je toch i.d.o. van grootte een half uurtje in de nabijheid van de ketel blijven.

Groet Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 12 jan 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Atlas »

@ bufferboost:
moest ik 75 kg. hout per 12 h. (twee maal per dag dus)
x 2 x150 stookdagen is ca 22 kuub hout; dat is heel netjes voor twee woningen!
Grappig is wel dat in het weekeinde ik liever wat kleinere hoeveelheden laad en over de tijd verdeel. Juist ook omdat de gehele buffer van 6.500 liter op 80 C. relatief ook veel grotere verliezen met zich meebrengt.
Is dit wel alleen een rationeel argument? of....... mag je misschien veel te graag stoken en dus dat vuur zien wellicht? Het valt mij namelijk op dat al die hout-stokers zo graag hiermee bezig zijn.

Atlas
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

He Atlas,
zo kom ik nooit aan eten toe ... :D .

Tja, inderdaad, ik denk dat ik dit seizoen ónder de 30m3 blijf. Verbaast mij ook. Maar als ik het allemaal toe/omreken naar aardgasequivalenten en ik zet daarbij uit wat we de afgelopen (15) jaren onder bepaalde weersomstandigheden aan gas hebben verbruikt, klopt het aardig. Zo ook het rendement van de houtvergasser: incl. opstook > 90%.

Groet Hans

PS. Ja, een beetje kerel ligt kruipt met verbrandde haren en "ruikend" (want rook stinkt niet :) ) naar rook naast z'n vrouw in bed! :D
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 12 jan 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Atlas »

PS. Ja, een beetje kerel ligt kruipt met verbrandde haren en "ruikend" (want rook stinkt niet :) ) naar rook naast z'n vrouw in bed! :D
ja .....juist ja,...... dus toch....................!!!

Atlas
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Danny-A »

en wat stoken jullie de andere 200 dagen, stoken jullie alleen voor de verwarming en niet voor het sanitair water.

Danny
Plaats reactie