eco nok van inventum

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mamaG
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2010, 22:06

eco nok van inventum

Bericht door mamaG »

beste forum leden,
wie heeft tips voor duurzaam investeren in mijn woning?
mijn dak staat precies verkeerd voor zonnepanelen, maar nu zag ik de eco nok staan op de webiste van inventum via de website van senternovem over de subsidies. ik ben nog niet zo lang huis eigenaar, maar wil me graag orienteren op groenere energie huishouding, ik woon in een rijtjeshuis en heb kinderen, dus veel badderen, veel wassen. huis is redelijk goed geïsoleerd. en de CV ketel is binnen een jaar of drie ook wel aan vervaning toe.
wie heeft er ervaringen met eco nok, en of betere ideeen om duurzaam in mijn woning te investeren?

leuk forum trouwens, veel mensen die echt ergens vanaf weten.

groetjes, Gerda
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: eco nok van inventum

Bericht door walter vaes »

2 jaar geleden was hier een topic over.
Bleek dat het een ZEER slecht rendement had.
mamaG
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2010, 22:06

Re: eco nok van inventum

Bericht door mamaG »

jammer, het ziet er namelijk wel goed uit, en vooral voor alle daken toepasbaar.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: eco nok van inventum

Bericht door Paide »

Hallo Gerda,

Wat voor ligging heeft je dak dan? Dat het niet perfect zuid is, wil niet zeggen dan je toch geen leuke rendementen kunt halen. Google eens op instralingsdiagram, dan zie je dat er best een breed gebied is met goede rendementen.

Het deel wat je aan warm water besteed is trouwens over het algemeen maar een klein deel van je totale gasverbruik. Afhankelijk van de isolatie van je huis en je gezin, maar ga maar uit van 10-20%, Een gewone zonneboiler kan hier de helft van afhalen. Niet verkeerd natuurlijk, en met de subsidies erbij kan het best goed renderen, maar niet heel schokkend. Ik vind het trouwens wel erg leuk en heb er veel plezier van. Zeker als ik in bad kan zonder dat de ketel aanspringt. Daarnaast kun je er ook de vaatwasser en wasmachine (met een voorschakelapparaat) op aansluiten, zodat je ook elektra bespaart.

"Redelijk goed geisoleerd" is waar waarschijnlijk de meeste besparing valt te behalen. Heb je overal HR++ glas, zijn alle muren, vloeren en dak geisoleerd? Geen kieren en tocht?
Mocht je een houtkachel overwegen dan is er zeer veel kennis hier op het forum :-)

Verdere tips zijn de bekende (met name voor elektra): spaarlampen, a++ apparaten (geen oude vriezer van 20 jaar toevallig?) en sluipverbruik tegengaan. Als je de ketel gaat vervangen kun je kijken of het mogelijk is over te gaan op lage temperatuur verwarming. Daarvoor heb je of vloerverwarming (muurverwarming) of grote radiatoren nodig.

Succes!
Plaats reactie