Pomp in warmwatersysteem ontluchten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kosjka
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:39

Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Kosjka »

Ik heb een probleem en ik om er maar niet uit wat ik nou moet doen.
En ik hoop dat iemand dit leest die er een oplossing voor weet.

Het volgende heb ik; een tegelkachel met een daardoor aangestuurde wandverwarming.
Ik heb een Grundfos pomp erin geinstalleerd. En wat er nu gebeurt is dat er steeds lucht in zit. En ik krijg het er niet uit. Met als gevolg dat de pomp steeds meer herrie gaat maken. De pomp zelf ontluchten met de schroef voorop lukt gewoon niet. Er loopt meer inhoud weg dan dat er lucht uitgaat. Heeft iemand een tip? En verder op in het systeem ontluchten schiet ook niet op. Het zit hem vooral in de pomp lijkt wel

Ik weet ook niet bijvoorbeeld of het uitmaakt of een pomp horizontaal of vertikaal wordt gemonteerd? Zou het uitmaken een ontluchter voor, of juist achter de pomp erbij in te monteren.

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Jonas »

er moeten op alle hoogste punten in je cv installatie een ontluchter staan. Dus wanneer je met je muurverwarming een lus maat van beneden naar boven en terug naar beneden moet er op het hoogste punt van je lus een ontluchter staan... misschien zit hier het probleem?
Kosjka
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:39

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Kosjka »

Nou, de pomp drukt de lucht daar wel door heen, maar op de een of andere manier blijft het dus bij de pomp zelf hangen lijkt wel.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Atlas »

kockie;

mag deze ook naar afd verwarming?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door kockie »

atlas schreef:kockie;

mag deze ook naar afd verwarming?
Bij deze :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door nck »

Twee opmerkingen over lucht in een verwarmingssyteem.

Ik mag aannemen dat de installatie niet lek is en er dus niet steeds nieuw vers water met lucht wordt aangevuld.

Wanneer je met een ontluchter op het hoogste punt de installatie niet luchtvrij kunt krijgen dan is de montage van een spirovent op de warmste plaats in het systeem de doeltreffendste manier om het systeem te ontluchten en luchtvrij te houden. Dus zo kort mogelijk achter de kachel.

De werking van een spirovent berust op het in oplossing gaan van lucht bij koud water in het uit oplossing komen bij warm water.
Deze ontluchter werkt dus het beste op de heetste plaats.

Uitgebreide info: http://www.spirotech.nl/nl/producten/luchtafscheiders/

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Atlas »

Koskja
Ik weet ook niet bijvoorbeeld of het uitmaakt of een pomp horizontaal of verticaal wordt gemonteerd? Zou het uitmaken een ontluchter voor, of juist achter de pomp erbij in te monteren.
Verticaal monteren (Nippel boven en Nippel beneden) is voor het ontluchten van een pomp het makkelijkst natuurlijk dus dat is nooit een probleem mits er daarboven ontlucht kan worden.
Voor 2 jaar terug heb ik een nieuwe Grundfuss geïnstalleerd. Het viel mij op dat ze uitdrukkelijk adviseerden dat bij horizontale montage (nippel rechts en Nippel links) dat de voorkant van de pomp waterpas moest staan. Dacht toen dat het ging om het verticaal laten lopen van de pompas en de rotor om deze goed in balans te laten lopen. Wat natuurlijk een belangrijk aspect is.
Bedenk me nu dat wanneer de pomp echt flink afwijkt in deze stand (bv 45 graden) dat dit wellicht er ook voor kan zorgen dat de lucht niet goed weg kan?

Is de leiding waarin de pomp geplaatst is goed horizontaal? Ook dat kan een oorzaak zijn. De pomp dan stilzetten en ontluchten door beide nippels na elkaar los te draaien wil ook nog wel eens helpen.
Kijk hier eens:http://www.youtube.com/watch?v=O4Z9Vu-kpJI

Als laatste: Jaag de druk in je (koude!) installatie naar bijna 3 bar (Of net onder datgene wat je overstortventiel hebben kan. ). Lucht is erg goed comprimeerbaar en de bel wordt dan flink kleiner. Hoe kleiner hoe makkelijker te transporteren.

Atlas

Kockie; ik krijg het filmpje er weer eens niet onder. Waar zit die handleiding ook weer? het is toch gewoon de link tussen de youtube-accolades plaatsen?

Een moderator wijzigde dit bericht:
Handleiding staat in forum mededelingen.

Je hoeft alleen het laatste gedeelte van de link tussen de youtube-tags te plaatsen. Het gedeelte achter watch?v= dus.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Chicken Power »

Kosjka schreef:Ik heb een probleem en ik om er maar niet uit wat ik nou moet doen.
En ik hoop dat iemand dit leest die er een oplossing voor weet.
Ik zal een poging wagen. Weest gewaarschuwd, ik heb wat matte plekken op m’n glazen bol, dus ik verg wat zorgvuldiger formuleringen!
Kosjka schreef:Het volgende heb ik; een tegelkachel met een daardoor aangestuurde wandverwarming.
Beschrijf dat is wat nader, komt mij behoorlijk onlogisch voor. Piccies!
Kosjka schreef:Ik heb een Grundfos pomp erin geinstalleerd.
Daar kan geen elk merk pomp tegen!
Kosjka schreef:En wat er nu gebeurt is dat er steeds lucht in zit.En ik krijg het er niet uit. Met als gevolg dat de pomp steeds meer herrie gaat maken. De pomp zelf ontluchten met de schroef voorop lukt gewoon niet. Er loopt meer inhoud weg dan dat er lucht uitgaat
Dan zit er echt geen lucht in de pomp, hoe slecht die ook gemonteerd is.
Kosjka schreef: Heeft iemand een tip? En verder op in het systeem ontluchten schiet ook niet op.
Het meeste werk gaat voor jou nu zitten in het maken van een tekening, of foto over hoe die muur verwarming in elkaar zit. Heb je een pomp, of twee en een mengbalk, buffer, enz???
Kosjka schreef:Het zit hem vooral in de pomp lijkt wel
Nee.
Kosjka schreef:Ik weet ook niet bijvoorbeeld of het uitmaakt of een pomp horizontaal of vertikaal wordt gemonteerd? Zou het uitmaken een ontluchter voor, of juist achter de pomp erbij in te monteren.
Zou na een uurtje in het meest slechtste geval echt weg moeten zijn.
Kosjka schreef:Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
Hangt er erg vanaf in hoeverre je de info over je systeem helder kunt maken naar anderen. Vertel ook is wie of wat het systeem bedacht en/of geïnstalleerd heeft.

Stipt vraagsgewijze beantwoording zal een hogere efficiency aan bruikbare antwoorden geven dan onzorgvuldig geformuleerde algemeenheden! :mrgreen:

Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp in warmwatersysteem ontluchten

Bericht door Albert van WdJ »

Kosjka,

Is je wandverwarmingssysteem drukloos of onder druk?

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie