boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

boiler

Bericht door Jonas »

het is niet altijd even gemakkelijk om te kunnen volgen voor iemand die nog geen hout gestookte installatie heeft, maar dit boeit mij ongelofelijk en ik verheug me er al op wanneer ik kan beginnen stoken en mijn ervaring kan delen...

Voor de opbouw van mijn installatie had voorlopig in gedachte om een PRO CLEAN BOILER van TiSUN (http://www.tisun.nl/Producten/Gelaagde- ... RO-CLEAN-R) te plaatsen (volume moet nog bepaald worden als de verbouwingsplannen af zijn) dit omdat ik wil combineren met een zonneboiler (zomer en tussenseizoenen) en een finoven voor in de winter en de koude momenten in de tussenseizoenen. Ik zou uit deze boiler al mijn sanitair warm mee opwarmen en het cv water voor mijn radiators (ik ben nog aan het denken om muurverwarming te plaatsen)
Ik heb hierover enkele vragen:
Heeft er iemand ervaring met deze boiler?
Zijn mijn ideeën realistisch?
Kan ik deze boiler opwarmen met een warmtewisselaar in een finoven of dit geen ideale opstelling?

Jonas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boiler

Bericht door nck »

Mooi ding, daar valt zonder meer van alles mee te doen.
Op het gebied van finnovens kan ik je althans niet verder helpen, mijn kennis beperkt zich tot vergassers met hun randapparatuur.
Echter er zijn genoeg enthousiaste forummers die daar wel een mening over hebben.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: boiler

Bericht door Jonas »

heeft er iemand ervaring met een warmtewisselaar in een finoven?
- is het interessant om een WW in een finoven te plaatsen?
- waar in een finoven moet deze gebouwd worden?
- hoe bereken ik de grote van een warmtewisselaar?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: boiler

Bericht door Pigion »

@Jonas,

Als je een van plan bent warme van een FO te oogsten via een warmtewisselaar dan moet je er rekening mee houden met het verbrandingskarakter van een FO. In relatief korte tijd (1,5 a 2 uur) wordt de inhoud van de stookkamer verbrand en dan moet je toeslaan. De WW moet dan ook voldoende groot zijn om je doel te bereiken. Ook moet je beseffen dat je warmte niet voor niets krijgt. Elke kWh warmte ontrokken aan de FO komt niet ten goede aan de primaire functie van de FO: het gelijkmatig verwarmen van een vertrek met een accumulerende steenmassa.
Pigion
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: boiler

Bericht door Jonas »

@ pigion

heeft u FO een WW? zo ja waar zit hij en warm je er allemaal mee op?

jonas
Plaats reactie