schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door peer »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier, volg al wel een tijdje het forum allemaal bere interessant

Ben al een tijdje van plan om een houtcv aan te schaffen en zoveel mogelijk zelf te installeren.
Het zal er eentje worden zo nabij de 45 KW met zo'n 1500/2000 liter buffer.
Met boiler voor tapwater en gas CV voor reserve en in de zomer voor het stoken van de boiler.
Ook wil ik direkt de gas CV vervangen.
Heb qua CV installatie geen ervaringen, maar heb wel technisch inzicht (bescheiden)

Nou zoek ik al een tijdje naar een compleet schema hiervoor(inclusief alle kleppen en expansie vaten), ook op het forum maar zie door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand mij hier aan helpen?
Op internet wordt veel de ATTACK profi aangeboden, iemand hier ervaring mee?
Kan ik een buffervat ook ingraven? of neemt de grond teveel warmte op?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Peter uit Brabant
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door Albert van WdJ »

Peter,

Om je op weg te kunnen helpen moet je nog wat gegevens aanleveren:

Wordt je systeem drukloos of onder druk?
Welke gas-cv heb je nu?
Wat is je huidige gasverbruik en waar wil je naar toe; volledig op hout of en gas en hout?
Waarom wil je zelf aanleggen?
Waarom wil je je buffer ingraven?
(NB 2000 liter buffer is eigenlijk te weinig voor een 45Kw hout-cv. Het minimum is toch wel 50 liter per Kw)

Ongetwijfeld borrelt er nog wel meer op, maar 't is een begin.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door peer »

Weet niet wat het verschil is tussen drukloos en onder druk?

Maar ik denk gewoon onder druk, water in buffer maakt dan deel uit van Cv installatie?
Heb nu een RADSON nox, maar wil deze ook direkt vervangen.(tips, welk merk en waar ik op moet letten) deze is 35 KW

Huidige gas verbruik is ongeveer 3000/3500 m3 per jaar.
Begane grond alleen maar vloerverwarming , 1e verdieping radiatoren
Maar wil nu de schuur ook meenmen in het circuit met een indirekt gestookte heater (vorstvrij houden, en eventueel verwarmen bij klussen)
En 1 radiator in kleine ruimte.

Schuur is totaal 90m2

Wil zelf voor een groot gedeelte zelf aanleggen (leidingwerk) om die kosten te besparen,
Buffer (half) ingraven om ruimte te winnen

Voornamelijk stoken op hout maar Gas moet ook gewoon kunnen, deze heb ik sowieso nodig in de zomer voor de warmwater voorziening als ik geen hout stook.

Ik ben benieuwd

Peter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door nck »

Toch wil ik een opmerking maken over de grootte van de buffer, Albert noemt hier ook een MINIMUM van 50L per Kw, elders op het forum wordt gesproken over 100L per Kw.
Mijn ervaring bij mijzelf en bij ons in de buurt, met vergelijkbare hout-cv installaties is dat er te krap wordt geadviseerd over de grootte van de buffer. Wanneer je geen grote tank kunt plaatsen houdt alles op maar ga naar mijn idee minimaal naar 100, liever nog naar 150 liter per Kw ketelvermogen.

De ervaring leert dat de buffer een effectieve temperatuurrange heeft van maximaal 30 graden (van ongeveer 75 naar 45 )
dat is dus ruwweg 35 Kw per M3 water wat je er aan warmte uit kunt halen.

Beneden de 45 graden werkt het bij mij in combinatie met radiatoren in ieder geval onvoldoende.

Met een ketel van 30 Kw en een buffer van 3000L vindt ik zelf dat ik aan de krappe kant zit.
Liever had ik 6000l . Stookt een stuk rustiger.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door Albert van WdJ »

@Nck,

Op Duitse fora zegt men dat je juist niet boven die 100L per kW moet gaan.
Die krijg je ook niet fatsoenlijk op temperatuur dan. Je moet nl. wel gebruik kunnen maken van die watervolumes. En als je die niet fatsoenlijk warm kunt krijgen ...........omdat je dan de kachel bijv 20 uur moet laten draaien.

Mijn buffer gebruik ik van 87 graden tot 45 graden (hr radiatoren)
En dat is dan toch zo'n 105kW wat er dan in die buffer zit.
Ik heb een 20Kw houtketel en 2150 liter buffer. Duurt echt 8 uur voordat die buffer vol zit. Want die 20Kw haal je echt niet met alle houtsoorten. Daarbij test men het vermogen van een hout-cv met houtvochtigheid van 12-15%. En dat hout heb ik niet altijd zoveel.

@Peer
Normaal staat een gas-cv op druk van 1 a 2 bar.
Hout-cv's worden echter ook vaak drukloos aangelegd, met een warmtewisselaar wordt dan de warmte naar het 'druk' circuit van de gas-cv gebracht.

Maar het kan ook geheel onder druk. Maar dan moeten je veiligheidssystemen echt 'foolproof' zijn, anders kan de boel in een noodsituatie onder te hoge druk komen te staan, waarbij de boel kan ontploffen.

Bij drukloos kan een evt. ontstane hogere druk via het open expansievat weg.

Voor beide systemen heb je voor- en tegenstanders.

Hou bij een luchtheater rekening met het feit dat je vaak een hoge watertemperatuur nodig hebt.

Zelf vind ik bij een gasverbruik van 3000-3500 kuub een 45Kw kachel wel erg veel.
Welk vermogen heeft de gas-cv nu?

Als het mogelijk is, hou je buffertank dan boven de grond. Kun je bij stroomuitval toch je warmte uit je hout-cv kwijt via natuurlijke stroming.

Probeer eerst helder te krijgen welke grootte van hout-cv je wilt, hoeveel Kw de luchtverhitter zal worden, of je plek hebt voor de bovengrondse buffer, of je drukloos of onder druk wilt en of je voldoende hout kunt verkrijgen.
Zoek en lees wat op het forum. Er is over het één en ander veel geschreven.

En neem niet te snel de eindbeslissing. 't Blijft een hele investering (die zich wel terugverdient :) )

Albert
Change, before you have to.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door peer »

Als ik het dus goed begrijp , zit er bij een drukloos systeem een warmtewisselaar in het buffervat.
CV water circuit loopt door de warmtewisselaar en wordt rondgepompt door de pomp in de gas cv (die gestuurd wordt door thermostaat)

Het water van het buffervat wordt opgewarmd door de Hout CV, en bv dus die 2000 liter wordt steeds door de houtcv gepompt totdat hij warm genoeg is?

Nog wat regelingen ertussen + expansie vat en klaar.

Water van buffer/houtcv en water van de CV installatie(waarin de gas cv is opgenomen) is dan gescheiden.

Bij een systeem op druk zit er geen warmtewisselaar in de buffer, en is alles 1 systeem.
Water wordt wel door de cv gepompt maar deze verwarmd alleen als er geen warm water in buffer zit.


Lijkt voor mij het drukloze systeem van toepassing i.v.m met lange lengtes en afstand van gas cv naar hout cv

Wil alleen ook nog de mogelijkheid voor een indirekt gestookte boiler, duurt wel zo'n 50 meter voordat ik bij de gas cv ben.
Heb nu een GAScv installatie met een interne indirekt gestookte boiler, misschien kan ik daar wat mee.


Even voor Albert, heb nu een cv waar op staat: max nominaal vermogen 35 kW, maar deze zat erin voor de vloerverwarming. Misshien heb ik aan 35 kw genoeg om mn buffer te stoken.


Bedankt weer voor het meedenken.

Peter.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door Albert van WdJ »

peer schreef:Als ik het dus goed begrijp , zit er bij een drukloos systeem een warmtewisselaar in het buffervat.
CV water circuit loopt door de warmtewisselaar en wordt rondgepompt door de pomp in de gas cv (die gestuurd wordt door thermostaat)
Er kan ook een platenwisselaar buiten het vat zitten. Maar dan heb je een extra pomp nodig (en een regelaar) om het water naar de wisselaar te pompen. Warmtewisselaar (WW) in het buffervat is wel zo handig.
peer schreef:Het water van het buffervat wordt opgewarmd door de Hout CV, en bv dus die 2000 liter wordt steeds door de houtcv gepompt totdat hij warm genoeg is?
Juist. Op den duur leer je door ervaring ook hoeveel hout je moet stoken om de buffer wer op temperatuur te krijgen.
Is je buffer al warm, voordat je houtvergasser leeg is, dan gaat de vergasser op een laag nivo draaien. Dat kun je vanzelfsprekend beter voorkomen, want die warmte kun je niet echt kwijt, en je stookt dan dus voor de vogeltjes.

In dit geval moet je ook voorkomen dat je gas-cv steeds koud water uit de buffer krijgt. Want dan blijft je gas-cv erg lang draaien. :(
Op het moment dat de buffer te koel is, moet dat gedeelte uitgeschakeld worden uit het cv-circuit.
peer schreef:Nog wat regelingen ertussen + expansie vat en klaar.
De enige regeling die je zou kunnen maken is dat er niet te heet water in je cv-circuit komt. Zelf vind ik dat geen probleem, maar je zou met een thermostatische mengklep (zoals bij vloerverwarming) het water op bijv 65 graden C kunnen mengen.

En evt. een mechanisme dat automatisch op de cv-ketel overschakelt, wanneer de buffer te koud is geworden. Zou je een PB richting Jos Bonkelaar kunnen sturen. Die heeft ook zoiets geknutseld. Staat in deze draad http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 54&start=0
peer schreef:Water van buffer/houtcv en water van de CV installatie(waarin de gas cv is opgenomen) is dan gescheiden.

Bij een systeem op druk zit er geen warmtewisselaar in de buffer, en is alles 1 systeem.
Water wordt wel door de cv gepompt maar deze verwarmd alleen als er geen warm water in buffer zit.
Precies!
peer schreef:Wil alleen ook nog de mogelijkheid voor een indirekt gestookte boiler, duurt wel zo'n 50 meter voordat ik bij de gas cv ben.
Heb nu een GAScv installatie met een interne indirekt gestookte boiler, misschien kan ik daar wat mee.
Ik heb ook een indirect gestookte boiler erbij hangen. Via de temperatuurschakeling op die boiler (Nefit) laat ik een cv pomp schakelen die heet water uit de buffer via de WW in de boiler pompt. Nadeel hiervan vind ik wel dat de via de WW van de boiler tenslotte redelijk heet water retour naar de buffer gaat. Hierdoor lijdt de gelaagdheid in de buffer behoorlijk. Het beste is een boiler die de dagbehoefte aan warm water kan bevatten. Dan blijft die niet de hele dag bijverwarmen zodra je wat heet water hebt gebruikt.
peer schreef:Even voor Albert, heb nu een cv waar op staat: max nominaal vermogen 35 kW, maar deze zat erin voor de vloerverwarming. Misshien heb ik aan 35 kw genoeg om mn buffer te stoken.
Zou in jouw geval dan toch voor 45 kW gaan. Zeker wanneer je gaat uitbreiden met een luchtverhitter.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door peer »

Ok ik snap het dus een beetje.

Maar mijn hout cv komt waarschijnlijk zo'n 50m van de boiler/gascv vandaan.

Lijkt me iets te ver weg voor alleen de boiler te verwarmen, wel kan ik hem natuurlijk in het circuit mee laten lopen van het cv water. Ik denk dat mn bestaande gas cv zo ook werkt(met een warmte wisselaar)

Zodra het warme water op is, met een klep afsluiten en warme water via de gas cv pakken.

Of een hele grote boiler (litertje of 200)

Maar nou heb ik nog steeds geen schema, of zal ik er eentje zelf ontwerpen zodat jullie deze kunnen beoordelen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schema hout cv, buffer gas kachel, indirekt gestookte boiler

Bericht door Albert van WdJ »

peer schreef: Maar nou heb ik nog steeds geen schema, of zal ik er eentje zelf ontwerpen zodat jullie deze kunnen beoordelen?
Is wel het beste.
Met de info die je tot nu toe hebt gekregen moet je een heel eind kunnen komen.
Niemand weet daaranaast hoe jouw situatie ter plaatse is.

Kijk ook even op het forum hoe anderen zo'n tekening gedaan hebben.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie