Superwand of iets dergelijks

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jsr
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2009, 17:10

Superwand of iets dergelijks

Bericht door jsr »

Op een aantal plaatsen wordt verwezen naar "Superwand" van de Gamma, platen van 1 cm dik, warmteweerstand 0,4 m2K/W. Je plakt hem op de muur, vult de kieren met Albastine-vuller en je kan hem behangen en/of verven met latex. Voor mij ideaal, te mooi om waar te zijn. Het spul lijkt danook niet leverbaar. Weet iemand meer van superwand, is het nog ergens leverbaar, zo nee, wat was er mis mee? Of weet iemand een andere manier om een buitenmuur te isoleren als er niet meer dan 15 mm ruimte voor is?

Waarom?
Ik heb een zijmuur waarvan 35 jaar geleden de spouw (ca 1 cm) met schuim is gevuld. Langs de muur loopt een trap, de trapleuning zit op een balk die 17 mm uit de muur steekt. Ik zou dus eenvoudig 1 cm materiaal kunnen aanbrengen, maar voor een dikkere laag moet ik een nieuwe trap laten maken. Er is wel pur-schuimplaat tekoop in elke gewenste dikte, die bi 1 cn ook een Rc = 0.4 heeft maar die schijnt veel poreuzer te zijn en met een dampremmende folie en afwerklaag van gipsplaat wordt het weer te dik.
Bestaat er dampwerend behang?


groet

jsr
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Superwand of iets dergelijks

Bericht door Pigion »

Superwand????........ Sprookjes
PUR is "dampdicht" bij de gratie van het huidje aan de opp. Ga je snijden, dan verlies je niet alle dampwerendheid, doch wel een flink deel.
Pigion
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Superwand of iets dergelijks

Bericht door walter vaes »

zoek je dit:

http://www.boomerbvba.be/ee/index.php/p ... 3m_d_230m/

ikzelf was niet tevreden met mijn 6 cm isolatie( had mijn trap al 6 cm verschoven, meer kon ik niet)
Dus heb er nog eens 4 cm tegenaangezet +/- even dik als de trapboom.
Ik heb wel mijn isolatie 5 cm hoger laten stoppen, omdat ik er een lichtslang ga inleggen.
heb er wel geen ideale foto van, maar aan de linkerkant heb ik geisoleerd
Aan de rechterkant heb ik de oudbollige luning afebroken en een strakke leuning gemaakt (ook met lichtgoot)

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 9156964594

We hebben wel geen dampscherm, maar:
We hebben al spouwmuurvulling 5 cm + vochtbufferende isolatie + leemlaag + balansventilatie (dat het al drogere lucht maakt)


misschien is pavandentro iets voor jouw
vochtbufferende isolatie met ingebouwd dampscherm
En dan moet je het nog plaasteren of lemen.
Is wel 4 cm dik, maar je zou het gelijk kunnen zetten met de trapboom (balk langs de treden)

Je zegt ook dat je 1 cm in je spouw hebt?
Kan dat wel, dacht dat ze minstens 3 cm moeten hebben om goed te kunnen inspuiten.
jsr
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2009, 17:10

Re: Superwand of iets dergelijks

Bericht door jsr »

Pigion schreef:Superwand????........ Sprookjes

Sprookjes? Hoe bedoel je dat? Het spul heeft in een folder van de Gamma in 2004 gestaan, Bij Technisol wisten ze dat Superwand zo's dampdicht laagje had wat jij ook noemt. De specificaties zijn voor mij ideaal, maar waar is het geblven? Ken jij dat spul?


PUR is "dampdicht" bij de gratie van het huidje aan de opp. Ga je snijden, dan verlies je niet alle dampwerendheid, doch wel een flink deel.
Pigion
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor de waarschuwing.
jsr
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2009, 17:10

Re: Superwand of iets dergelijks

Bericht door jsr »

walter vaes schreef:zoek je dit:

http://www.boomerbvba.be/ee/index.php/p ... m_d_230m/
Dit zou best eens de oplossing kunnen zijn! Bedankt!

ikzelf was niet tevreden met mijn 6 cm isolatie( had mijn trap al 6 cm verschoven, meer kon ik niet)
Dus heb er nog eens 4 cm tegenaangezet +/- even dik als de trapboom.
Ik heb wel mijn isolatie 5 cm hoger laten stoppen, omdat ik er een lichtslang ga inleggen.
heb er wel geen ideale foto van, maar aan de linkerkant heb ik geisoleerd
Aan de rechterkant heb ik de oudbollige luning afebroken en een strakke leuning gemaakt (ook met lichtgoot)

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 9156964594

We hebben wel geen dampscherm, maar:
We hebben al spouwmuurvulling 5 cm + vochtbufferende isolatie + leemlaag + balansventilatie (dat het al drogere lucht maakt)




misschien is pavandentro iets voor jouw
vochtbufferende isolatie met ingebouwd dampscherm
En dan moet je het nog plaasteren of lemen.
Is wel 4 cm dik, maar je zou het gelijk kunnen zetten met de trapboom (balk langs de treden)

Je zegt ook dat je 1 cm in je spouw hebt?
Kan dat wel, dacht dat ze minstens 3 cm moeten hebben om goed te kunnen inspuiten.
Het was 1976, niemand had nog veel ervaring met spouwmuurvullen, niemand wist hoe smal ze in 1928 de eenste muren met spouw maakten.
In een laagje van 1 cm staat de lucht stil (als er niet aan de bovenkant ook geventileerd wordt.) vullen had dus waarschijnlijk niet veel zin.


Dank voor je reactie!
hasnr
Plaats reactie