Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Atlas »

Dag,

Ik zit lekker bij mijn kacheltje en zie nog een gaatje achter de kachel zitten die bedoeld is om de plaats te markeren alwaar een buis door moet voor de aanvoer van buitenlucht. Deze moet direct aangesloten worden op de luchtinlaat van mijn hout-cv-kachel. Door omstandigheden (toegegeven; luiheid, hij doet het immers toch goed) ben ik nog niet toegekomen aan het aanbrengen van deze luchttoevoer.
buitenlucht.jpg
buitenlucht.jpg (15.46 KiB) 7477 keer bekeken
Uit dat ik de voorbereidingen al heb getroffen mag al blijken dat ik ervan overtuigd ben dat het niet alleen veiliger is maar vooral dat het ook warmte zal opleveren. Immers de kachel verbruikt op deze manier nogal wat directe omgevingslucht - en dat is in mij geval kamerlucht wat ik al opgewarmd had- als verbrandingslucht.
Vragen:
-Is bij benadering te berekenen hoeveel omgevingslucht verbruikt wordt, en daaruit volgend;
-Wat is de hoeveelheid in KW of percentage wat je op die manier naar de vogeltjes stuurt?
-Natuurlijk is de ingenomen luchttemperatuur van de buitenlucht ook van belang. Maar hoe groot is dit belang?
-Zijn er meer mensen met zo'n directe-buitenlucht-inlaat en wat zijn hun ervaringen?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Pigion »

Het aanzuigen van koude buitenlucht i.p.v. lucht uit de kamer levert vrijwel geen winst op. De koudebuitenlucht moet in de kachel worden verwarmd om dan vervolgens als hete rookgas zijn warmte af te staan aan het ijzer van de kachel en kachelpijp. Lucht aanzuigen van buiten of uit de kruipruimte is meer een veiligheidsaspect. In Canada is dat zelfs verplicht. Omdat alle naden en kieren dichtgestopt zijn in een modern huis, ontstaat kans op gebrek aan verbrandingslucht voor de kachel. Bovendien verstoort een buitenaansluiting niet de afzuiging van vuile lucht uit de kamer door een ventilatie-systeem. Bij een goed ingestelde balansventilatie met retourlucht naar de kamer is de verstoring weer minimaal.
Pigion
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Brit »

Daar wil ik nog even een vraagje aan toevoegen dat er tegenaan hangt qua topic.

We weten dat vocht in het hout het rendement van de verbranding/kachel beïnvloed, maar doet de luchtvochtigheid dat ook?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Pigion »

De luchtvochtigheid beinvloedt het rendement minimaal. Bij een hoge luchtvochtigheid nemt de lucht naar/in de verbrandingsruimte iets meer warmte op. Dat zou je theoretisch terug krijgen als de rookgassen de pijp ingaan, doch dat gaat niet helemaal op. Daarom is er een fractie verlies. Anderzijds is bekend dat waterdamp de verbranding kan stimuleren. Zware stookolie wordt om die rden wel in ketels "verstoven" met stoom. Je krijgt dan minder roetuitstoot.
Pigion
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door account verwijderd »

-Is bij benadering te berekenen hoeveel omgevingslucht verbruikt wordt, en daaruit volgend;

Op google zeggen ze dat een houtkachel ca 20-30m3 per uur lucht verbruikt.
Verder moet de ventilatie van een huis ongeveer op 125m3 per uur zijn.

-Wat is de hoeveelheid in KW of percentage wat je op die manier naar de vogeltjes stuurt?
Ja, dat is de energie die zegmaar 22 graden lucht in zich heeft per m3.

18 °C ± 60 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
20 °C ± 70 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
22 °C ± 80 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
Voor goed geïsoleerde woningen 10% minder; voor slecht geïsoleerde woningen 10% meer.

-Natuurlijk is de ingenomen luchttemperatuur van de buitenlucht ook van belang. Maar hoe groot is dit belang?

De temperatuur die je van buiten naar binnen haald in de woning met als doel luchtverversing is puur verlies.
Je kan hiervoor een aantal oplossingen bedenken, denk aan luchtbehandeling, ventilatieboxen met wisselaar etc.

-Zijn er meer mensen met zo'n directe-buitenlucht-inlaat en wat zijn hun ervaringen?

Het is alleen maar beter.
Verwijderd
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door walter vaes »

wij hebben ook lucht vanuit de kelder. (we hebben bergkachel en balansventilatie)
We hebben wel een speciaal systeem toegepast zodat we de pijp 100% kunnen sluiten.
Kostte me +/- 40 euro voor dat systeem (was van LINDAB)

ziehier een foto van.

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 3906889682
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Atlas »

@ Walter,

Kun je iets zeggen over je ervaringen hiermee? Kub je het vergelijken met een situatie waarbij je geen luchttoevoer had b.v.

@ Michel,
-Is bij benadering te berekenen hoeveel omgevingslucht verbruikt wordt, en daaruit volgend;

Op google zeggen ze dat een houtkachel ca 20-30m3 per uur lucht verbruikt.
Verder moet de ventilatie van een huis ongeveer op 125m3 per uur zijn.

-Wat is de hoeveelheid in KW of percentage wat je op die manier naar de vogeltjes stuurt?
Ja, dat is de energie die zegmaar 22 graden lucht in zich heeft per m3.

18 °C ± 60 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
20 °C ± 70 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
22 °C ± 80 Watt per kubieke meter ruimteinhoud
Voor goed geïsoleerde woningen 10% minder; voor slecht geïsoleerde woningen 10% meer.

-Natuurlijk is de ingenomen luchttemperatuur van de buitenlucht ook van belang. Maar hoe groot is dit belang?

De temperatuur die je van buiten naar binnen haald in de woning met als doel luchtverversing is puur verlies.
Je kan hiervoor een aantal oplossingen bedenken, denk aan luchtbehandeling, ventilatieboxen met wisselaar etc.

-Zijn er meer mensen met zo'n directe-buitenlucht-inlaat en wat zijn hun ervaringen?

Het is alleen maar beter.
Michel,
Wat denk je hoeveel beter dit is? Wat is het percentage -door de bank genomen natuurlijk- wat je minder hoeft te stoken.

Atlas
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door account verwijderd »

Hoi adlas en andere,

Als een kachel buitenlucht van 8 graden krijgt of binenlucht van 15 graden, dan
maakt dat eigenlijk niets uit. Wat wel uitmaakt is de luchtvochtigheid. Deze kan bijdragen
aan een betere verbranding. Hier is veel onderzoek naar gedaan bij 2- & 4 taktmotoren.
50% luchtvochtigheid in huis is ideaal.

Ik zeg alleen maar dat buitenlucht aanzuiging van je kachel beter is omdat;

Bij goed geïsoleerde huizen met de ramen en deuren dicht en de houtkachel aan je eigenlijk een
vacuüm trekt met daarbij de O (zuurstof) uit de lucht onttrekt en bij gevoelige personen kan dit leiden
tot hoofdpijn, kwalen etc.

Voor een beter leefklimaat, zorg je voor een buitenaanvoer van verse lucht
voor de houtkachel. Rendementsverlies is te verwaarlozen.

Dit heeft idirect ook met luchtvochtigheid temaken;
Het is zelfs zo dat bij vochtig hout hevige trek in de kachel kan onstaan. Dit kan ook komen door het principe van een stoomlocomotief. Daarbij wordt het vuur juist aangewakkerd door de onderdruk van het stoom.
De stoom is de verdamping van het vocht uit het hout. Probeer het maar thuis. Ik heb er geen
andere verklaring voor.
Verwijderd
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Buitenlucht of Kamer-omgevingslucht bij verbranding in kache

Bericht door Pigion »

@michel,
Ik kan het niet eens zijn met l jouw beweringen:

- Buitenlucht is kouder en heeft toch wel enige invloed, zeker als de kachel - 10 C. aanzuigt. Bij geringe verschillen tussen kamertemperatuur en buiten, is het verlies gering. Door een raampje op een kier te zetten krijg je ook een mooie ventilatie in je kamer. Daar ontbreekt het vaak aan bij stook-freaks. Omgekeerd wordt in de industrie juist bewust verwarmde lucht via een LUVO aangezogen om het stookproces economischer te laten verlopen. Bij een verbrandingsinstallatie voor chemisch afval, waarbij zeer hoge temeperaturen gewenst zijn, wordt extreem voorvewarmde lucht toegepast en op deze manier zijn gemakkelijk temeperaturen van 1200 C. te berijken met een relatief éénvoudige verbrandingsruimte.

- Bij moderne potdicht gebouwde woningen kan lucht van buiten een "must" zijnals er éénvoudige afzuig-ventialtie is. Bij goede balansventilatie is er geen onder- of overdruk in het vertrek t.o.v. de buitenlucht.

- Het vehaal van luchtvochtigheid geldt alleen voor verbrandingsmotoren. Het vocht in de lucht werkt als een katalysator. Bij atmosferische vuren speelt dat geen rol.
Het principe van de stoomlocomotief heeft er niets mee te maken. Bij een stoomloc. wordt afgewerkte stoom in de rookkast geblazen en werkt als een ejecteur. Het jaagt de trek aan, broodnodig omdat de schoorsteen op een loc. kort is.
Pigion
Plaats reactie