kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Peter van der Mark
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2009, 09:26

kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Peter van der Mark »

Hallo,

Ik zou mijn Stuv 30 willen gebruiken als bijverwarming van mijn vloerverwarming, mijn plan is om ca 1.5meter van de kachelpijp (enkelwandig 150) te omwikkelen met koperpijp en dit aan te sluiten op de vloerverwarming!
Kan dit?
Waar moet ik op letten
Zijn er wellicht betere methoden?
Graag zou ik wat tips willen ontvangen!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Mark
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Veel werk, weinig opbrengst.
Je spiraal maakt maar weinig contact met de kachelpijp. Ook is de rookgastemperatuur niet meer zo hoog dat hij een hoeveelheid water nog lekker opgewarmd krijgt. Neemt het alsnog teveel temperatuur uit je rookkanaal weg, dan moet je weer uitkijken dat je rookkanaal niet gaat vervuilen of te weinig trek over houdt.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door gdelea »

de opbrengst zal inderdaad niet erg hoog zijn wat ik zou doen als ik een stuv 3o had de pijpaansluiting 180 maken[ is ook een optie voor die kachels]daar de warmtewisselaar omheen en daaromheen weer een buis om te veel afkoeling tegen te gaan. ook zou je als je meer warmte in de buis hebben wil een stuk van je keerplaat af kunnen halen[ ook een optie] of je moet een mannier zien te vinden om een warmtewisselaar zo hoog mogelijk in de kachel te plaatsen maar dan moet de keerplaat eruit wat ook de cappaciteit van de kachel naar beneden haalt .wil je zo veel mogelijk rendement dan zal je de kachel dus niet als openhaard moetentoken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

Ik kan maar één ding adviseren: Helemaal niet doen.
Een Stuv 30 heeft een gemiddelde rookgastemperatuur van ca 200-220 graden (Als je stevig doorstookt, dus op nominaal vermogen)
Die temperatuur heb je gewoon nodig om een goede trek in stand te houden.
Daarnaast heeft deze kachel al een rendement van 80%, Je kunt dus niet zoveel meer uit de rookgassen halen.
Het rendement zal dan ook bedroevend zijn.

Stel dat je het wel doet :twisted: Je hebt 40 graden water nodig, dus je zult constant je rookgassen koelen met een medium dat koeler zal zijn dan 40 graden. Dat geeft gegarandeerd ergens condensvorming in je pijp.
Je wilt niet weten wat een ellende dat gaat worden.

Groet,
Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Atlas »

Niet doen!
Een Stuv 30 heeft een gemiddelde rookgastemperatuur van ca 200-220 graden (Als je stevig doorstookt, dus op nominaal vermogen)
Die temperatuur heb je gewoon nodig om een goede trek in stand te houden.
Helemaal mee eens.
Kachels zijn af fabriek getest en door-ontwikkeld. Dat houdt ook in dat de trek berekend is en aanwezig is bij de minst gunstige omstandigheden. Aldaar nogmaals warmte onttrekken geeft alleen maar condens en dus gedoe (gedonder?). Hou er rekening mee dat behoudens de slechte trek, je je pijp dan maandelijks schoon moet maken en dan nog goed ook want wat daar zit is geen mooi "poederroet" (ontbranding bij ca 900c dacht ik ) maar Creosoot en dit brand bij 640c. al als een tierelier.


Atlas
Bijlagen
schoorsteenbrand.jpg
schoorsteenbrand.jpg (7.36 KiB) 5787 keer bekeken
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door gdelea »

flauwekul ,hangt natuurlijk ook van je kanaal af. die kachel is gemaakt om ook open te stoken ,je zal wel behoorlijk moeten stoken om er wat rendement uit te krijgen maar zon kachel is niet Zo gevoelig ,heb eens zon kachel op een beurs geplaatst met 10 meter enkelwandige pijp erop . als je dat met een normale kachel doet loopt het roetwater eruit wel zou je moeten zorgen dat je afvoergastemperatuur niet al te ver terugloopt, en natuurlijk droog hout stoken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

gdelea schreef:flauwekul ,hangt natuurlijk ook van je kanaal af. die kachel is gemaakt om ook open te stoken
Echte niet!
De open versie heeft een 18 cm kanaal, de kachel 15 cm kanaal.
De 18 cm versie is inderdaad gemaakt om ook open te stoken.
Die laatste (15 cm) kan je echt niet open stoken zonder troubles.

Doe je dat wel, dan krijg je de rook en de valse lucht die hij meezuigt echt niet weg door 15 cm pijp.
Dus je zult op die beurs wel de 18cm versie gebruikt hebben.

En even terzijde: Niet de doorsnee van de pijp bepaalt de trek, maar de hoogte en de temperatuur van de rookgassen. De doorsnee is nodig om altijd het rookgasdebiet effectief te kunnen afvoeren. Daarom heb je ook geen open haarden met 15 cm rookgaspijp.
Naast de pijpdoorsnee en de totale hoogte van de schoorsteen is daarnaast ook de rookgastemperatuur een belangrijke factor die de trek bepaalt.
Als je die temperatuur gaat verminderen (door een spiraal), moet je dus de pijp verhogen om voldoende trek te behouden.
En verhogen kan/wil je meestal niet.

Albert
Change, before you have to.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door gdelea »

dat heeft te maken met de hoeveelheid lucht die een openhaard ongecontroleerd verbruikt, voor een bepaalde opening staat een bepaalde diameter,heb je dus een pijp van 15 cm dan zou je ongeveer een openhaard kunnen gebruiken van 45 x 45 cm omdat een stuf 3o een vrij grote opening heeft zul je inderdaad met open stoken eigenlijks wel op die 18 cm uitkomen wat daar nog bij komt is dat de afvoergastemperatuur met open stoken behoorlijk naar beneden gaat,
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Pigion »

Laat je niet ontmoedigen een experiment aan te gaan met koper om de kachelpijp. Veel zal het niet opleveren, NIET vanwege het geringe contactopp. tussen het zeer goed geleidende koper en de stalen kachelpijp doch omdat in de kachelpijp een laminaire stroming heerst. Als je er meer uit wil halen, MOET de spiraal IN de kachelpijp. Daarbij kan je de temperatuur laten dalen tot ca. 130 C. afhankelijk van de hoogte van de schoorsteen en de buitentemperatuur en de conditie van de schoorsteen. Bij relatief warm weer zal de temp. van de rookgassen omhoog moeten naar 150 C.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

En dan is nog maar de vraag hoeveel liter water je er hoeveel graden warmer mee hebt gekregen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

@Pigion,

Mijn verhaal is niet om te ontmoedigen. Altijd mooi als mensen wat willen experimenteren.
Maar het afkoelen van rookgassen met een warmtewisselaar in de pijp is al eens eerder bediscussieerd, en toen bleek ook dat het weinig rendement heeft en wel enkele nadelen.

Het hele verhaal is logisch te beredeneren±
Het zou ook wat anders zijn als de rookgassen een hogere temperatuur hebben, van bijv. 300 graden C. Maar deze stuv kachels hebben een rendement van 81%. En dat staat dan voor 8Kw. Even ruwweg berekend: je stopt 10 kW aan hout in de kachel, er komt 8kW aan warmte uit. Betekent dus dat er 2kW de schoorsteen uitgaat. Stel dat je daar nog 800w uit kunt vangen, waar ben je dan op dat vermogen mee bezig. Die 800w merk je echt niet in je vloerverwarming.

Je kunt natuurlijk proberen om het vermogen dat de kachel direct de kamer ingeeft aan te passen door harder te stoken (zal tenslotte schade aan de kachel geven) of zelf inwendige aanpassingen te doen aan bijv. de vlamkeerplaat. Maar dat lijkt met voor het verbrandingsrendement niet zo verstandig. Over zo'n kachel is echt wel nagedacht. Daar kun je niet ongestraft even lukraak wat aan aanpassen.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Pigion »

@Albert,
Ik kan het met je eens zijn. Ik schreef ook al dat het niet veel zal opleveren. De beste en goedkoopste optie is m.i. de keerplaat er-uit en een aangepaste pijp met inwendige spiraal. Maak het demontabel of bereikbaar, want er zal ongetwijfeld roetafzeting op komen.
Dit soort wissellaars worden ook kant en klaar aangeboden door een gerenormeerde Oostenrijkse kachelbouwer.
Pigion
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door wouter a »

verwijderd
Laatst gewijzigd door wouter a op 26 jan 2010, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

@Wouter a,

Wil je eens een paar fotootje uploaden van jouw systeem?
Dat verduidelijkt nl. gelijk een hele hoop.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kachelpijp aansluiten op vloerverwarming

Bericht door Atlas »

@ Peter vd Mark,

We hebben nog niets weer van je mogen vernemen sinds je vraagstelling in dit draadje.
Hoe denk je er nu over nu je ook deze opmerking:
tevens moet je ook niet vergeten dat jouw kachel niet gemaakt is om een dusdanige werking te kunnen hebben.
gelezen hebt?

Atlas
Plaats reactie