Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door kouwenh »

Een paar vragen over het aansluiten van een hout cv kachel op de bestaande CV + op een indirect gestookte boiler:

Ik ben bezig met de aanschaf van een hout cv kachel om op mijn bestaande CV aan te sluiten. Aangezien ik steeds meer zie dat dit ook gecombineerd kan worden met een boiler wil ik deze eigenlijk ook via de hout cv laten verwarmen.
Dankzij dit forum en adviezen die ik via Pm of het forum krijg (waarvoor mijn dank), kom ik steeds een stap verder maar op een aantal punten blijf ik steken. (En echt: ik heb de meeste onderwerpen wel doorgenomen! :wink: )

Huidige situatie:
Nefit Ecomline HR Excellent HR(C) 30H combiketel met ingebouwd boiler(tje)

Aan te schaffen:
Hout cv kachel 12 kw capaciteit CV zijdig
120 liter indirect gestookte boiler

Aansluiting:
Via gesloten systeem, met alle veiligheids appendages.
(en ja: ik weet de nadelen en ben er ook niet echt blij mee maar het kan niet (eenvoudig) anders. Maar die discussie wil ik hier niet voeren.)
Het idee is om dit op de manier van Atlas te doen, zie bijgaand schema.
Boiler wordt voor de combi ketel aangesloten. Dus: koud water aanvoer op de boiler, warme uitgang van de boiler naar ingang koud water van combi ketel.

Wensen:
's morgens moet de prio bij de CV liggen, dat deze als eerste warm wordt. Er wordt bij ons gedoucht voor de kachel aan is.
's avonds moet de prio bij de boiler liggen: zodra er (alweer) gedoucht wordt, moet de boiler op temperatuur blijven.
Maar: dit zijn wensen, ik denk dat hier met wat technisch vernuft en een schakelklok wel een mouw aan te breien is.

Vragen:
1/ Het is bij mij niet mogelijk om een leiding van de hout cv kachel rechtstreeks naar de boiler 3 weg klep A te leggen. Mijn idee is om de boiler dan maar als een radiator te beschouwen en als zodanig aan te sluiten, dus 'gewoon' op aanvoer en retour. Kan dit? Wordt het water dan niet te warm?

2/ Kan een Combiketel er tegen als warm (en mogelijk heet) water wordt toegevoerd via de koud water aansluiting van de combi ketel? De Nefit schijnt geschikt te zijn voor een zonneboiler, maar ik weet niet wat dit precies (technisch) inhoud.

3/ Als de boiler op temperatuur is, dan hoeft deze verder niet verwarmd te worden. Hoe is dit te regelen, via een thermostaat bediende klep die de boiler afsluit zodra deze op temperatuur is?

4/ Hoe kun je bepalen of de boiler op temperatuur is? Hiervoor zou ergens in de boiler een temperatuur voeler moeten zitten. 'Standaard' boilers hebben dit niet voor zover ik op de plaatjes kan zien. Voorbeeld: http://www.pritykachels.nl/Boilers.htm

5/ In het schema van Atlas is mij de werking van de drieweg kleppen B en C niet helemaal duidelijk. Wat doen deze, en welke zit standaard in de combi ketel?

6/ Hoe kan de hout cv kachel het beste op de bestaande cv (ringleiding) worden aangesloten? Ik zie verschillende opties hiervoor, zowel op het forum als bij de diverse leveranciers:
A: Schema Atlas: in de retour, dus: retour doorzagen, T stukken er tussen en een terugslagklep er tussen,
B: Schema van bijvoorbeeld Nordic Fire: 'parallel' aan de bestaande aanvoer en retour: dus aanvoer doorzagen en T stuk plaatsen, retour doorzagen en T stuk plaatsen.
Zijn er nog voorkeuren, voor/nadelen?

Zo, dit zijn een heleboel vragen. Ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen verschaffen!

Dank, Henk
Bijlagen
schematische weergave aansluitingen Kachel + boiler+ Cv+ rads jpg.JPG
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door JantjeV8 »

Er rijzen bij mij een paar vragen:

- Links onder heb je een thermische inlaat geplaatst op kachelcircuit. Wat doet die? Mijns inziens werkt dat niet op je druk-circuit. Je rekent dan dat de waterleidingdruk het gaat winnen van het overdrukventiel.
Ik zou een koelspiraal aanbrengen in de warmtewisselaar die achterop de kachel zit.

- Je hebt 2 keerkleppen weergegeven. Kijk uit dat die elkaar niet tegen gaan werken. Ook moet je cv-pomp de veerdruk van die kleppen overwinnen. Als de pomp op een lage stand staat ingesteld, kan het voorkomen dat na een wat langere stilstandtijd de pomp niet aan het draaien gaat. Hij krijgt dan de waterkolom niet in beweging. Heb daar aandacht voor!

- Je warme tapwater laat je uit de spiraal komen van de 60L boiler. Kun je dat niet beter uit de boiler zelf laten komen en het opwarmende medium door die spiraal laten stromen?

- Er gaat een koudwater aanvoer je grote boiler in, wat doet die verder?? Van daar af zie ik het niet goed meer.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Albert van WdJ »

kouwenh schreef:1/ Het is bij mij niet mogelijk om een leiding van de hout cv kachel rechtstreeks naar de boiler 3 weg klep A te leggen. Mijn idee is om de boiler dan maar als een radiator te beschouwen en als zodanig aan te sluiten, dus 'gewoon' op aanvoer en retour. Kan dit? Wordt het water dan niet te warm?
Ja dat kan, doe ik ook in mijn huidige systeem. Het water wordt wel warmer als normaal. Maar dat geeft niet. Echter, als je geen thermostatische kranen hebt, wel opletten!

kouwenh schreef:2/ Kan een Combiketel er tegen als warm (en mogelijk heet) water wordt toegevoerd via de koud water aansluiting van de combi ketel? De Nefit schijnt geschikt te zijn voor een zonneboiler, maar ik weet niet wat dit precies (technisch) inhoud.
Mijn nefit ecomline (29 kW)heeft daar geen moeite mee. Wel moet ik dan de temperatuur instelling van de radiators op de nefitketel laag instellen. Ander brandt de ketel vaak toch nog iets mee.

kouwenh schreef:3/ Als de boiler op temperatuur is, dan hoeft deze verder niet verwarmd te worden. Hoe is dit te regelen, via een thermostaat bediende klep die de boiler afsluit zodra deze op temperatuur is?
Ik zou er niets aan regelen. Als de boiler op dezelfde temp. als het aanvoerende hout-cv water, neemt die geen warmte meer af.
kouwenh schreef:4/ Hoe kun je bepalen of de boiler op temperatuur is? Hiervoor zou ergens in de boiler een temperatuur voeler moeten zitten. 'Standaard' boilers hebben dit niet voor zover ik op de plaatjes kan zien. Voorbeeld: http://www.pritykachels.nl/Boilers.htm
Normaal zit er in een boiler een sensor in een pijp (Nefit boilers) Wanneer deze meet dat de ingestelde temperatuur bereikt is, schakelt deze aan of uit (Ligt er aan welke contacten je gebruikt). Officieel staat er op deze schakelaar dat die maar 24V kan hebben. Maar wanneer ik die sticker weghaalde zat eronder een sticker waarbij aangegeven wordt dat op 230V en 2A geschakelt kan worden.
Op deze schakeling kun je evt. een driewegklep zetten die het boilercircuit afsluit bij bereikte temperatuur. Boiler is vaak instelbaar van 30-70 graden Celsius)
Ik zou zelf een 2e hands indirecte Nefitboiler op de kop proberen te tikken. Als je even zoekt op advertentiesites vind je er tenslotte zeker één. In feite verslijten die apparaten niet zomaar 123.

De andere vragen laat ik graag even over aan andere forumleden.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door kouwenh »

JantjeV8 schreef: - Links onder heb je een thermische inlaat geplaatst op kachelcircuit. Wat doet die? Mijns inziens werkt dat niet op je druk-circuit. Je rekent dan dat de waterleidingdruk het gaat winnen van het overdrukventiel.
Ik zou een koelspiraal aanbrengen in de warmtewisselaar die achterop de kachel zit.
HK: Dit komt uit de tekening van Atlas. Ik weet niet of ik dit precies zo over ga nemen.
- Je hebt 2 keerkleppen weergegeven. Kijk uit dat die elkaar niet tegen gaan werken. Ook moet je cv-pomp de veerdruk van die kleppen overwinnen. Als de pomp op een lage stand staat ingesteld, kan het voorkomen dat na een wat langere stilstandtijd de pomp niet aan het draaien gaat. Hij krijgt dan de waterkolom niet in beweging. Heb daar aandacht voor!
HK: duidelijk. Ik heb wel begrepen dat er kleppen zijn die je horizontaal moet gebruiken, en die geen veer hebben en dus weinig weerstand.
Is die keerklep tussen mengventiel en pomp eigenlijk wel nodig? In alternatieve schema's zie ik die nooit.
- Je warme tapwater laat je uit de spiraal komen van de 60L boiler. Kun je dat niet beter uit de boiler zelf laten komen en het opwarmende medium door die spiraal laten stromen?
HK: Op de manier hoe het nu getekend is, hoeft de bestaande CV ketel zo weinig mogelijk, of eigenlijk niet aangepast te worden. En dat is ook zoals ik het wil
- Er gaat een koudwater aanvoer je grote boiler in, wat doet die verder?? Van daar af zie ik het niet goed meer.
De koudwater aansluiting (die nu op de CV ketel zit) gaat de grote 120 l boiler in. Het verwarmde water van de 120 l boiler dient weer als ingang voor de CV ketel. Principe: als je warm water vraagt, wordt eerst de kleine boiler uit de CV aangesproken, en daarna krijgt deze weer aanvoer vanuit de 120 l boiler, wat dus warm is. Hierdoor zou de CV ketel niet hoeven aan te slaan om het water op te warmen.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Atlas »

Dag Luijes,

Geinig dat mijn schemaatje ook voor anderen iets kan betekenen. (conform deze forum bedoelingen)
JantjeV8 schreef:
- Links onder heb je een thermische inlaat geplaatst op kachelcircuit. Wat doet die? Mijns inziens werkt dat niet op je druk-circuit. Je rekent dan dat de waterleidingdruk het gaat winnen van het overdrukventiel.
Ik zou een koelspiraal aanbrengen in de warmtewisselaar die achterop de kachel zit.
HK: Dit komt uit de tekening van Atlas.
De waterleidingdruk gaat het in dit geval inderdaad winnen van het overdrukventiel. Deze staat niet afgesteld op de 2,5 of zelfs 3 atm zoals normaal. Dit is nl een ventiel die opengaat bij 1,5 atm. Mijn installatie draait op ca 0,5-1 atm.
Mocht de kachel boven de 95c. komen dan gaat het thermisch ventiel open. Het verschil in druk van 1,5 atm zal voldoende stroming opleveren om de kachel terug te koelen.
Is die keerklep tussen mengventiel en pomp eigenlijk wel nodig? In alternatieve schema's zie ik die nooit
Ja in dit geval wel. Bij 95 c. zal ook het thermische mengventiel volledig open staan. Zou er geen keerklep tussen geplaatst zijn dan loopt het koelwater van 2 kanten -zowel van de retour als de aanvoerzijde- richting kachel. Het al veel te hete water zal dan in de kachel stil blijven staan. Stroming moet dus geforceerd worden; in dit geval door te verhinderen dat het richting mengventiel zal gaan stromen en dus door de kachel naar de overstort gaat.
Je hebt 2 keerkleppen weergegeven. Kijk uit dat die elkaar niet tegen gaan werken. Ook moet je cv-pomp de veerdruk van die kleppen overwinnen. Als de pomp op een lage stand staat ingesteld, kan het voorkomen dat na een wat langere stilstandtijd de pomp niet aan het draaien gaat. Hij krijgt dan de waterkolom niet in beweging. Heb daar aandacht voor!
Zeker niet onbelangrijk, maar toch werkt het bij mij prima. Ik heb zelfs 2 veerbelaste kleppen en ook nog beiden in verticale leidingen geplaatst.
Het had wel enigsinds invloed op de stroming en dus de temperaturen merkte ik. Vooral wanneer ik vurenhout in grote hoeveelheden stookte. Dan liep de retourtemperatuur op boven de 75 c. en dat terwijl deze via het mixventiel op altijd maximaal op 70c. ingesteld staat. Nu echter de vloerverwarmingsuitbreiding erbij is gekomen blijft de aanvoertemperatuur naar de kachel op stabiel 70 c. staan. Als het kan dus horisontaal kleppen gebruiken en dan de meest simpele. Deze zou ik voor gaan.
DSC08187jpg.JPG
DSC08189jpg.JPG
Citaat:
- Je warme tapwater laat je uit de spiraal komen van de 60L boiler. Kun je dat niet beter uit de boiler zelf laten komen en het opwarmende medium door die spiraal laten stromen?
HK: Op de manier hoe het nu getekend is, hoeft de bestaande CV ketel zo weinig mogelijk, of eigenlijk niet aangepast te worden. En dat is ook zoals ik het wil
JantjeV8; ik begrijp je opmerking niet helemaal maar hetv olgende gebeurd er in dit schema - en dus ook in mijn installatie-. De houtkachel verwarmd de 120 liter boiler voor. Hierna gaat het "hout-water" direct door de reour van de cv in. dit zonder belemmeringen, geen 3-wegkleppen ertussen o.i.d.
De 120 liter boiler staan in serie met de 60 liter boiler in de cv-ketel. Het koude tapwater gaat dus eerst door de 120 liter boiler om daar voorverwarmd -maar in 95% van de gevallen helemaal- te worden voor de 60 liter boiler die in de cv-ketel zit. Zelden of nooit slaat die aan; alleen als we lang douchen of zomers wanneer de kachel niet brand. altijd 180 liter warm water van ca 70-75c. op reserve...lekker. Zoals Kouwenh het al opmerkte+ de cv ketel slaat inderdaad niet aan, lange neus naar de gasboer....... :lol:

Zittend bij de warme kachel en mijn vrouw doezelend in de eetkamer boven de vloerverwarming,
groet ik jullie,
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Atlas »

@ kouwehanden :wink:
6/ Hoe kan de hout cv kachel het beste op de bestaande cv (ringleiding) worden aangesloten? Ik zie verschillende opties hiervoor, zowel op het forum als bij de diverse leveranciers:
A: Schema Atlas: in de retour, dus: retour doorzagen, T stukken er tussen en een terugslagklep er tussen,
B: Schema van bijvoorbeeld Nordic Fire: 'parallel' aan de bestaande aanvoer en retour: dus aanvoer doorzagen en T stuk plaatsen, retour doorzagen en T stuk plaatsen.
Zijn er nog voorkeuren, voor/nadelen?
Is een zeer interessante vraag.
Ik heb het advies van de Duitse installateur gevolgd hier vlak over de grens bij Overijssel (Fa Kronemeyer ). Zij maken regelmatig dit soort installaties. Advies was; zorg dat je cv ketel meedenkt. dat bewerkstellig je door je hout-water in de retour vlak voor de ketel in te brengen. Voordeel hiervan is dat de ketel wellicht wel het signaal krijgt van de thermostaat in je kamer of waar dan ook datie moet gaan branden,maar.... doetie niet omdatie voelt dat zijn aanvoerwater nog te heet is. Hooguit gaat hij op "halve last"draaien (in ons geval) of modulerend minder branden (bij de nieuwere ketels).
Nadeel is wel dat je ketel via de warmtewisselaar warmte van het hout-water verliest. Immers ook daar gaat het warme water door. in ons geval niet zo erg vanwege het feit dat we de warmte uit de kast waar de cv-ketel hangt terug laten "tochten" onze overloop op.
Zoals je ziet heb ik een Bypass gemaakt voor mocht de cv onverhoopt toch zijn boiler (dus tapwater) willen verwarmen. De zaak is dan zo geschakeld dat het warme hout-water direct in de aanvoer NA de ketel ingeleid wordt.
Invoer direct op dit punt zonder-door-laten-lopen-door-de-ketel, heeft dus als grootste voordeel dat je ketel niet als warmtewisselaar gaat werken.
Nadeel is dan automatisch dat de ketel alleen maar reageert op je thermostaat en dat vereist weer dat je die goed in de gaten moet houden. Immers krijgt de ketel het signaal "nu branden" dan kan het voorkomen dat er van 2 kanten warm water aangevoerd wordt; Hout-water en CV-water. Binnen de kortste keren is je gehele installatie dan op temperatuur en kan je kachel water van zeg 70c. als retourwater aangevoerd krijgen. Gevolg zou -theoretisch- kunnen zijn dat deze temperatuur te hoog is voor de kachel en je de zaak "op stoom" draait.
Bijgaand een foto van wat mijn zoon die "kerstboom boven" noemt.
DSC07670jpg.jpg
( Beneden achter de kachel is voor hem de "kerstboom beneden")

Na buiten het brandhout bewerkt te hebben,
hiervan zeer veel koude opgedaan te hebben,
vervolgens met de beentjes op de vloerverwarming mijn corpus wederom op temperatuur gebracht te hebben,
groet ik je,

Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Albert van WdJ »

atlas schreef:Nadeel is wel dat je ketel via de warmtewisselaar warmte van het hout-water verliest. Immers ook daar gaat het warme water door. in ons geval niet zo erg vanwege het feit dat we de warmte uit de kast waar de cv-ketel hangt terug laten "tochten" onze overloop op.
Maar daar heb je met de huidige cv ketels toch maar beperkt last van? Ketel zelf is redelijk geïsoleerd, en afvoer en aanvoer van rookgas en verbrandingslucht is geforceerd via ventilator.
Ik heb mijn houtcv aangesloten via de retour van de cv-ketel. Mijn cv-ketel brandt dan ook eigenlijk nooit (op laag niveau) mee. Wel eens gevoeld buiten bij de rookgasuitlaat maar daar merkte ik dan ook geen warmte-afvoer.

Albert
Change, before you have to.
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door kouwenh »

atlas schreef:@ kouwehanden :wink:
Dag Atlas, hoop dat jouw kouwehanden weer wat opgewarmd zijn!
6/ Hoe kan de hout cv kachel het beste op de bestaande cv (ringleiding) worden aangesloten? Ik zie verschillende opties hiervoor, zowel op het forum als bij de diverse leveranciers:
Is een zeer interessante vraag.
Advies was; zorg dat je cv ketel meedenkt. dat bewerkstellig je door je hout-water in de retour vlak voor de ketel in te brengen.
Dat gaat bij mij niet lukken. Hout CV staat aan de andere kant van het huis. Als ik de invoer bij de ketel moet brengen, dan moet ik in een (pas verbouwde) slaapkamer een koof weer openbreken. Dit zal ik alleen doen als het echt niet anders kan!
Ik heb nu een soort ringleiding liggen; CV ketel zit in het midden, aan het ene einde wil ik de Hout Cv aansluiten. Ik zal van het weekeinde eens proberen een tekeningetje te maken.
Zoals je ziet heb ik een Bypass gemaakt voor mocht de cv onverhoopt toch zijn boiler (dus tapwater) willen verwarmen. De zaak is dan zo geschakeld dat het warme hout-water direct in de aanvoer NA de ketel ingeleid wordt.
Dat gedeelte snap ik niet. Ook die foto van je 'kerstboom' kan ik zo niet herleiden. Als de CV zijn eigen boiler gaat opwarmen, is toch het enige wat gebeurt dat geen koud leidingwater direct wordt aangevoerd maar (mogelijk warm) water uit de grote boiler? Wat is het probleem?
Invoer direct op dit punt zonder-door-laten-lopen-door-de-ketel, heeft dus als grootste voordeel dat je ketel niet als warmtewisselaar gaat werken.
Nadeel is dan automatisch dat de ketel alleen maar reageert op je thermostaat en dat vereist weer dat je die goed in de gaten moet houden. Immers krijgt de ketel het signaal "nu branden" dan kan het voorkomen dat er van 2 kanten warm water aangevoerd wordt; Hout-water en CV-water. Binnen de kortste keren is je gehele installatie dan op temperatuur en kan je kachel water van zeg 70c. als retourwater aangevoerd krijgen. Gevolg zou -theoretisch- kunnen zijn dat deze temperatuur te hoog is voor de kachel en je de zaak "op stoom" draait.
Bovenstaande zou in mijn geval 's morgens kunnen gebeuren: klokthermostaat schakelt CV ketel aan om huis op te warmen, en tegelijkertijd steek ik de hout cv kachel aan. Maar: Dan gaat de thermobeveiliging van de ketel er toch wel uit, en stopt deze met opwarmen?
Na buiten het brandhout bewerkt te hebben,
hiervan zeer veel koude opgedaan te hebben,
vervolgens met de beentjes op de vloerverwarming mijn corpus wederom op temperatuur gebracht te hebben,
groet ik je, Atlas
O, gij grote Atlas, geniet nog even van de warmte en dank voor de info!
gr. Henk
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door kouwenh »

6/ Hoe kan de hout cv kachel het beste op de bestaande cv (ringleiding) worden aangesloten? Ik zie verschillende opties hiervoor, zowel op het forum als bij de diverse leveranciers:
Hier even snel een schema om aan te geven wat mijn bedoeling is. Voor de maatvoering: huis is 13 m X 8 m.

Ook heb ik 2x keerklep getekend, 1x bij de CV ketel en 1x bij de hout cv kachel. Een leverancier hanteert dit ook zo; hierdoor zouden beide kachels/ketel geen last van elkaar moeten hebben?
Bijlagen
Houtcv_Henk_basis.JPG
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Atlas »

Albert,
Maar daar heb je met de huidige cv ketels toch maar beperkt last van? Ketel zelf is redelijk geïsoleerd, en afvoer en aanvoer van rookgas en verbrandingslucht is geforceerd via ventilator.
Ik heb mijn houtcv aangesloten via de retour van de cv-ketel. Mijn cv-ketel brandt dan ook eigenlijk nooit (op laag niveau) mee. Wel eens gevoeld buiten bij de rookgasuitlaat maar daar merkte ik dan ook geen warmte-afvoer
Voel ik aan mijn afvoer dan schat ik ook zo datie ca 25-30 c. is niet erg warm, maar wel een voortdurend verlies. Schat toch wel dat je met het geheel (dus de tocht die ik terugwin op de overloop en de afvoer tezamen) wel een redelijke kamer tot 20c. zou kunnen verwarmen. Ik zit nog te broeden of ik de inlaat van het cv-water toch in de aanvoer van de cv-ketel zal maken. Temeer omdat de ketel gedurende de winter nauwelijks meer aanslaat en meedoet.
Jij had het over "tegenwoordig goed geïsoleerde ketels"; wel heb ik een HR ketel, maar dan een van de eersten van destijds; een Radson 2560 uit 199... een oudje dus. Maar buiten dat; water van 60-75 c. boven door je warmtewisselaar -weliswaar staat de ventilator niet aan zoals jij meldde (gelukkig maar)- geeft natuurlijk veel verlies. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar hoeveel verlies? iemand een idee?

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Atlas »

Dag koudehandjes :wink: ,
Citaat:
Zoals je ziet heb ik een Bypass gemaakt voor mocht de cv onverhoopt toch zijn boiler (dus tapwater) willen verwarmen. De zaak is dan zo geschakeld dat het warme hout-water direct in de aanvoer NA de ketel ingeleid wordt.
Dat gedeelte snap ik niet. Ook die foto van je 'kerstboom' kan ik zo niet herleiden. Als de CV zijn eigen boiler gaat opwarmen, is toch het enige wat gebeurt dat geen koud leidingwater direct wordt aangevoerd maar (mogelijk warm) water uit de grote boiler? Wat is het probleem?
De foto moet je maar vergeten en niet teveel op letten. Het woord ": kerstboom" van mijn zoon schoot mij te binnen.
Wat ik bedoeld heb is het volgende; Geen ketel is hetzelfde en bij die van mij kwam ik een probleem tegen die alleen maar voor een Radson 2560 geld. Wellicht dat die van jou weer andere specifieke dingen heeft om rekening mee te houden.
Mijn 3-wegklep stond open in ruststand op Boilerbedrijf. de meeste ketels staan in ruststand -dus onbelast- op cv-bedrijf.

Ik zie net je schema binnenkomen;
Ook heb ik 2x keerklep getekend, 1x bij de CV ketel en 1x bij de hout cv kachel. Een leverancier hanteert dit ook zo; hierdoor zouden beide kachels/ketel geen last van elkaar moeten hebben?
Je tekening is natuurlijk een beginnetje maar ik zou graag de zaken wat gedetaileerder willen zien om er opmerkingen over te maken. Zo zie ik geen pomp,thermomix etc.
Groet atlas
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door kouwenh »

Ook heb ik 2x keerklep getekend, 1x bij de CV ketel en 1x bij de hout cv kachel. Een leverancier hanteert dit ook zo; hierdoor zouden beide kachels/ketel geen last van elkaar moeten hebben?
Je tekening is natuurlijk een beginnetje maar ik zou graag de zaken wat gedetaileerder willen zien om er opmerkingen over te maken. Zo zie ik geen pomp,thermomix etc.
Groet atlas
Is inderdaad een eerste opzet, ga er dit weekeinde mee verder. (incl. thermomix ventiel en beveiliging.) Maar, zoals gezegd: ik baseer me jouw opzet.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Bufferboost »

Interessante discussie Kouwenh en Atlas,
ik hoop met een opmerking een bescheiden bijdrage voor je ontwerp te leveren Kouwenh. Hier wat ideeën en overwegingen.

In mijn systeem wordt de CV-ketel bij voldoende temperatuur van de (top)buffer (> 35 C.) volledig gebypassed. Zolang als ik nu de houtvergasser in bedrijf heb (v.a. september '09) heeft de CV-ketel niet meer gedraaid. Aanvankelijk liet ik de waakvlam nog aan maar dat kost meer dan een m3 gas per dag. Dus ook de waakvlam van de CV-ketel is nu al een maand volledig uit.
Zoals op bijgaand fotootje is te zien zorgen twee driewegkleppen (blauw) voor het volledig afsluiten van de CV-ketel (ja, ja, gebeurt allemaal heel veilig en zo, mét vertraging van 7 minuten, actieve gasontstekingonderbreking, etc.).
IMG_3581 (Small) copy.jpg
Oftewel, de CV-ketel kan geen warmte meer aan het kleine beetje water dat in de ketel zit afgeven wanneer deze wordt afgesloten. Daarnaast heb ik de CV-pomp naar buiten gebouwd (oude laten zitten, gewoon nieuwe bijgezet, groene op foto), juist om het warmteverlies in de CV-ketel te beperken. Is m.i. wél aanzienlijk.
De twee driewegkleppen (24 V. trafo CV-ketel) worden tegelijkertijd bediend op signaal van temperatuursensor bovenin de buffer. Ik heb bewust gekozen om actief (i.e. onder stroom) het cicuit voor de buffer/houtvergasser aan te zetten. Bij stroomuitval neemt een 600W 220V omvormer het over wordt de CV-pomp, thermostaatgestuurde (kamer)groepventielen (24 V. circuit), de pomp en de blower van de houtvergasser en communicatie, meet- en regelelectronica gevoed met een 120 Ah accu die contunu door een druppellader in conditie wordt gehouden (uit de bootjes/zeilwereld :) ). Kan ik 6 uur uithouden. Daarna Greenchoice bellen :D :evil: Eventueel kan de pomp van de houtvergassser (100 Watt) nog uit zodat ie op thermosyphon draait.

Een paar belangrijke noten:
- als je dit doet zoals ik heb gedaan zorg er dan voor dat het aparte CV-houtvergassercircuit dat via de buffer warmte ophaalt wordt uitgerust met extra expansievaatje. Echter in mijn geval heb ik de driewegklep die in de retourleiding van de groepen zit (koud water dus, onderste blauwe driewegklep op de foto) zodanig ingesteld dat het CV-houtvergassercicuit wanneer het wordt afgesloten eigenlijk altijd een beetje "lekt" door de driewegklep naar de CV-ketel. Klep sluit dus niet helemaal wanneer stroomloos. Daarmee staat het circuit rechtstreeks in verbinding met het expansievat van de CV-ketel dat op de retour zit. Op deze manier geen extra expansievaatje nodig dus. Er kan verder geen doorstroming (lees: warmteverlies) plaatsvinden omdat de bovenste driewegklep wel volledig afsluitend is geïnstalleerd.
- omdat er weinig water in het "circuitje" van de CV-ketel zit is mijn ervaring dat de druk dan makkelijk kan wegzakken (is maar ca. 1,5 liter?) naar 0,5 bar. Het gevaar is dan dat wanneer (zoals in mijn geval) de driewegkleppen stroomloos worden gezet ze niet automatisch terug kunnen vallen omdat de druk van het CV-houtvergassercicuit dan hoger is (normaal 1,8 bar) dan de lagere druk aan CV-ketel zijde. Ze worden dus tegengehouden door het drukverschil.

Ik realiseer mij dat een en ander wellicht duidelijk is/wordt met tekeningtje. Doe ik nog we een keertje.

Groet Hans
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Atlas »

(ja, ja, gebeurt allemaal heel veilig en zo, mét vertraging van 7 minuten, actieve gasontstekingonderbreking, etc.).
Is een beetje en zij-opmerking lijkt het maar lijkt mij toch een essentieel item; hoe en wat bedoel je precies? aan welke techniek refereer je? Wat is e zo belangrijk aan die vertraging van 7 minuten?
Bij stroomuitval neemt ................................................................................................................... Kan ik 6 uur uithouden
een mooi en zeeeer belangrijk item. Technisch gezien ' loop je mij even te hard" Zou je hier een apart draadje van willen/kunnen maken zodat we mee kunnen genieten van je ervaring, deskundigheid en kosten op dit gebied? Graag gedetailleerde uitleg hierover.
Ik realiseer mij dat een en ander wellicht duidelijk is/wordt met tekeningtje. Doe ik nog we een keertje.
Jaaah....en dat wacht ik dan met volle verwachting maar even af. Dank je voor je bijdrage. Wellicht een beetje of-toppick maar wellicht in een apart draadje terug te zien?

Atlas
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Hout CV kachel aansluiten op CV en op boiler

Bericht door Bufferboost »

Atlas,
de drie vragen ga ik beantwoorden. De laatste twee vergen wat tijd, ik wil het graag goed toelichten. Wil graag een goede overzichtstekening maken. Echter de eerste kan ik je nu al wel al uitleggen denk ik.

- Waarom wordt het 24 V. circuit dat de driewegkleppen bedient pas na 7 minuten vertraging t.o.v. de "uitschakeling van de CV-ketel" geactiveerd?

- Antwoord: In het modelontwerp moet je er rekening mee houden dat de CV-ketel op vol vermogen staat te blaffen wanneer de temperatuursensor die het bovenste gedeelte van de buffer vertegenwoordigt (bij mij is dat ongeveer 1.200 van de 6.500 liter) het seintje geeft dat de temperatuur (hysteresis 2 C.) > 35 C. is en dat dus het CV-houtvergassercicuit gebruikt kan worden. Na dit signaal worden twee relais' direct gestuurd en ééntje indirect via de 7 minuten timer. De eerste twee zorgen er voor dat (1) de timer ingeschakeld wordt en dat (2) het CV-ketel gascontact verbroken wordt waardoor de ketel zal afslaan. Via de timer wordt ook via een realis (3) pas ná 7 minuten het 24 V. circuit geactiveerd zodat er stroom op de driewegkleppen komt te staan en het houtvergassercircuit is geactiveerd. Waarom zo omslachtig? Zoals ik al zei: je loopt de kans dat de CV-ketel net vol aan staat. Wanneer dan plotseling het CV-ketel circuit wordt "opgesloten" met nog warme branders en de met water gevulde rookgaswarmtewisselaars, loop je de kans dat de handel aan de kook gaat en het overdrukventiel de laatste uitweg is. En dat willen we niet natuurlijk. Waarom die 7 minuten? Ik heb met een infraroodtermometer gemeten en bij draaiende CV-pomp (en dat is altijd zo) koelen de lamellen al binnen 5 minuten af. Zou je voor de veiligheid bij je eigen CV-ketel moeten controleren, ook omdat er al aangegeven werd dat sommige geïsoleerd zijn en wat langer de warmte vasthouden? Proef: ketel op vol vermogen en dan na een tijdje electronische gasklepregelaar lostrekken en temperatuur bovenop de lamellen meten.

Een ietwat uitgebreid antwoord wellicht. Richting het voorjaar laat ik dit zo "electronisch" regelen omdat ik nu, zoals gezegd, de CV-ketel sowieso heb afgekoppeld (klein lekstroompje i.v.m. vorstgevoeligheid van de CV-ketel).

Groet Hans
Plaats reactie