Radiator achter een houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Radiator achter een houtkachel

Bericht door Dirk Bauwens »

Verstuurd door: P.J.Koeman <pj.koeman@quicknet.nl>
Datum: Thursday, 2 February 2006, at 1:18 p.m.

Hallo , ik heb een houtgestookte kachel in mijn kamer die op korte afstand staat van een muur . Afstand muur - kachel is 10 cm. Nu wil ik tussen de kachel en de muur een kleine enkelplaats radiator bevestigen. Deze radiator wordt door stralingswarmte dan automatisch warm als wij de kachel stoken. Kan ik het warme water van deze radiator door middel van een kleine cv pomp door mijn installatie laten stromen zodat de warmte beter door mijn huis verdeeld wordt? De pomp kan misschien aanslaan door middel van een temperatuurschakelaar als de radiator een bepaalde ingestelde temperatuur bereikt.

vr. gr. Peter
Beste Peter,

De hoeveelheid warmte die men door straling kan overbrengen is afhankelijk van het temperatuursverschil tussen het hete voorwerp en de warmtewisselaar, de grootte van de straler, de grootte van de warmtewisselaar en de warmteweerstanden onderweg.

De houtkachel met daarachter op een afstand een enkele plaatradiator zal daarom v??l meer warmteoverdracht kunnen geven dan een finoven met daarachter een stukje warmtemuur als warmtewisselaar. Daar waar de finoven een paar honderd watt zal instralen, kan dat bij sommige houtkachels wel een paar duizend watt zijn. Dat is heel wat!

Natuurlijk moet men niet vergeten dat een gewone houtkachel steeds een gewone houtkachel blijft. Die stoken en op temperatuur houden is niet zo eenvoudig. Een gewone houtkachel haalt bovendien minder warmte uit de brandstof dan een finoven. Dat kan wel de helft schelen. Verder moet men ook niet vergeten dat men met een warmtewisselaar geen warmte bijtovert. Voor de warmte die men verpompt moet men extra stoken.

Dirk Bauwens
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Verstuurd door: peter menne oisterwijk <peter.menne@wanadoo.nl>
Datum: Thursday, 2 February 2006, at 3:52 p.m.

Als reactie op:radiator achter een houtkachel. (P.J.Koeman)

P. Koeman, het lijkt me zeer de vraag of de watertemp in de radiator de CV-systeemtemperatuur kan aannemen. In ieder geval zou ik de radiator matzwart schilderen en de wand erachter met AL-folie beplakken, dan wordt de meeste straling geabsorbeerd en gaat het minst verloren. De convectiewarmte die achter de kachel wordt gevormd pak je niet mee, die ontsnapt naar boven. Voordat je verder gaat misschien eerst eens kijken met een tempmeter en circulatiepomp hoe hoog de watertemperatuur gaat komen. In de CV moet die toch wel een graad of 70-80 zijn. Als het niet zo hoog komt, of pas na heeel lange tijd, dan loont het niet de moeite en kan je beter het AL-folie gebruiken om de stralingswarmte terug de kamer in te kaatsen.
De radiator zwart schilderen heeft weinig of geen nut. Wat wij als "zwart" herkennen, heeft te maken met het voor ons zichtbare licht. Gewone verf, in gelijk welke kleur, is wat infraroodstraling betreft "zwart". Dat wil zeggen dat alle gewone verfsoorten, onafhankelijk van hun kleur, even goed warmte absorberen. Uitzonderingen daarop zijn echter bepaalde reflecterende verven met metaalpoeders zoals de zogenaamde "zilververf" die zeer veel aluminiumpoeder bevat.

De reflecterende folie tegen de muur is goed tegen stralingsverliezen maar doet niets tegen de convectieverliezen. Integendeel zelfs, door reflectiefolie vergroten de convectieverliezen. Het is dus beter om de ruimte tussen de radiator en de muur op te vullen met bijvoorbeeld steen- of glaswol, zodat ook convectieverliezen worden gestopt.

Wat die temperatuur van 70 ? 80 graden betreft, denk ik niet dat dat zover zal komen. Met een enkele-plaat radiator achter een houtkachel kan in sommige gevallen wel een paar duizend Watt worden ingestraald, en dat raakt een gemiddeld cv-systeem zeker kwijt bij lagere temperaturen. Alleen wanneer de afgifte minder is dan de instraling zal de temperatuur van het water gaan stijgen tot weer een nieuw evenwicht bereikt wordt.

Dirk Bauwens
Plaats reactie