Gandalf schreef:In welke richting denk ik , volgens jou, het best: één extra grote kachel met bells op de bovenverdieping of twee verschillende rocket-bells boven elkaar.
Probeer het probleem nu eerst kleiner te maken, bijvoorbeeld door dingen die de zaak gecompliceerd maken weg te laten.
Begin met een firebox op de begane grond, dat scheelt hout naar boven slepen. Dan heb je ook maar een rookkanaal nodig. De firebox in de eerste bell, die een uitgang en opstroom kanaal op vloerniveau heeft. Dan de stroom omhoog naar de tweede bell, en die heeft weer een uitgang naar de schouw. Tot nog toe niets schokkends, vrijwel gelijk aan wat ik al eerder heb gepost.
Vanwege het feit dat de tussenvloer van hout is, kun je beter de tweede kachel op de verdieping bovenop de eerste zetten. Dat zijn alleen maar lege bells met elk een opstroom kanaal erin, dat is alles. Ook al niet erg ingewikkeld.
Maar, zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen:"the devil is in the details" dus nu komt het lastige.
De eerste bell op de begane grond krijgt een bypass bovenin, waarvandaan een apart kanaal rechtstreeks naar de bovenverdieping gaat dat uitkomt in de eerste bell op de verdieping. Je zou dat bijvoorbeeld van dubbelwandig inox kunnen maken.
De uitgang van de tweede bell op de verdieping is met een T-stuk aangesloten op de schouw die van de begane grond komt.
Resultaat: die ene bypass (die overigens van degelijk gietijzer moet zijn) doet een van de volgende twee dingen, maar nooit tegelijk.
1) De rookgas stroom gaat door allebei de bells op de begane grond, eindigt in de schouw en slaat de bells op de verdieping geheel over.
2) De rookgas stroom gaat uit de
bovenkant van de eerste bell naar de verdieping, passeert
beide bells daar en eindigt in de schouw. De eerste bell op de begane grond wordt nu matig warm omdat die alleen aan de bovenkant warm wordt, de tweede bell wordt overgeslagen.
Uit het voorgaande volgt wel dat de inhoud van de diverse bells op elkaar afgestemd moeten worden. De bovenste heater heeft geen firebox en is daarom kleiner.
Om het geheel wat duidelijker te maken heb ik een schets gemaakt. Nu kun je ook meteen zien dat de groene lijn korter is dan de rode. Die zouden theoretisch ongeveer even lang moeten zijn. Het geheel is dan ook maar een schema en geen tekeningen met de juiste verhoudingen. Hou er rekening mee dat het gedeelte van de rode lijn in het stijgkanaal naar de verdieping nauwelijks wat doet, dus die moet je buiten beschouwing laten.
Gandalf.gif
Gandalf schreef:PS Ik meen me een draadje te herinneren waar je zei dat je ook een massakachel op het verdiep had staan?
Klopt, maar dat is een kleintje van omstreeks 550 kg op een ondersteunde houten vloer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.