Sandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing
Ik moest even spieken
Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.
5. Collectorpomp
Specificaties van de collectorpomp heb ik even geGoogled, staan in de bijlage. Het pompje draait rechtstreeks vanaf een 30 Watt PV paneeltje. Zodra het PV paneel meer dan 1 Watt levert draait het pompje al, en de pompsnelheid varieert met de licht- (=energie-) intensiteit.
Er zit ook een thermische beveiliging ingebouwd, ondermeer noodzakelijk omdat de pomp zich koelt met het rondgepompte medium. Als de temperatuur de kritische grens nadert vermindert het pompvermogen, bij 95 graden stopt de pomp helemaal totdat de temperatuur weer is gedaald. Dat laatste is bij mij overigens nog nooit gebeurd.
Van mijn kant is er verder geen sprake van sturing. Eerder in dit draadje heb ik een afbeelding gepost waaruit je kunt opmaken dat ik de aanvoertemperatuur van de collector wel meet, maar die wordt verder niet actief gebruikt.
De omdat-het-kan factor speelde hier een rol.
Actieve sturing is ook niet nodig. De lichtenergie komt gelijktijdig op de collectorbuizen en het PV paneel binnen, het pompje draait dus alleen als dat nut heeft.
@Wouter Gillis: Ik vermoed dat je gelijk hebt met je veronderstelling dat deze setup alleen zinvol is bij heatpipes, maar heb daar geen bewijs voor. Ik zie niet zoveel in vlakketplaatcollectors, die zijn imho uit de tijd.
ecocircd5solar-ed-en.pdf
In mijn vorige epistel vergat ik overigens nog een punt:
8. (eigenlijk 3b) Temperatuurregeling zonder referentieruimte.
In verreweg de meeste centraal verwarmde huizen wordt de verwarming geactiveerd d.m.v. een thermostaat in de woonkamer. De overige ruimtes werken met themostaatkranen maar krijgen alleen warmte aangeleverd als er in de woonkamer een warmtevraag bestaat. Mijn installatie heeft in elke ruimte zijn eigen thermostaat en stookt dus alleen daar waar warmtevraag is. Als je een dag in je kantoortje thuis zit is het prettig als je de woonkamer niet warm hoeft te stoken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.