Mooi, dan kan ik de komende dagen nog even wat sleutelen. Hopelijk kan ik de installatie nog voor het nieuwe jaar testen en in gebruik nemen.
Iedereen fijne kerstdagen gewenst!
Groet Marc
Moderator: Moderators
Ik heb er ook even over moeten denken.12much schreef:ik heb helaas geen antwoord op je vraag omdat ik niet terzakekundig genoeg ben op dat gebied. Het roept wél een andere vraag op: als de installatie in storing gaat als er stroming in het systeem is terwijl de cv-ketel daar geen opdracht voor geeft (draaiende pomp of eoa vooringestelde maximum temperatuur bijvoorbeeld) dan zal dat toch altijd een probleem zijn wanneer de grote vaten hun temperatuur af gaan geven doordat de tweede pomp gaat draaien? Gaat het je om een eventuele verkeerde stromingsrichting? Zou het dan niet logischer zijn als ze beide tegelijkertijd gaan draaien? Dan wordt de stromingsrichting in beide systemen altijd door hun eigen pomp bepaald.
Dank je voor het compliment maar wanneer je het begin van dit topic leest kom je er snel achter waar mijn expertise vandaan komt12much schreef:Ik moet nog eens een keer met CP zo'n wirwar van leidingen en beveiligingen gaan ontleden om er meer inzicht in te krijgen, maar zo te zien ben jij ook een expert...
Nogmaals bedankt, ik heb in het verleden wel wat leidingwerk en fitwerk ervaring opgedaan bij twee van mijn vroegere werkgevers(in de stoomketel-techniek en glastuinbouw-verwarming). Toch heb ik op dit forum ontzettend veel bijgeleerd door heel veel te lezen en te leren van andermans installaties. Dat is ook de reden dat ik de opbouw en ervaringen met mijn systeem hier wil delen, in de hoop dat anderen hier ook weer iets aan hebben.12much schreef:Dat brengt het volgende met zich mee: Mijn gemeende complimenten! Je installatie getuigt van vakmanschap en inzicht en ziet er wat mij betreft gelikt uit, chapeau
dat dacht ik nou juist ook, vandaar mijn nieuwsgierigheid waarom Marc de terugslagklep wilde plaatsen. Gevoelsmatig zou ik juist zo min mogelijk kleppen, al dan niet mechanisch cq elektrisch bediend, in zo'n systeem willen hebben.Er is noch een theoretisch, noch een praktisch gevaar te duchten.
Daarom juist...nu heb ik tijd om mij overal mee te bemoeienAch wat, het is kerstmis, niet van dat benauwde!
Ik moet nog een paar dingen maken om een eerste test te kunnen doen. De koelspiraal in de kachel moet ik nog aansluiten op het waterleidingnet en de rookgasafvoer op de kachel heeft een verloop nodig.Chicken Power schreef:Heb je al een planning voor de inbedrijfsstelling? Niks overhaasten hoor, vooral zo doorgaan!
Graag mee bemoeien, zo komen we samen verder!!12much schreef:Daarom juist...nu heb ik tijd om mij overal mee te bemoeien
Mijn vrouw is gelukkig blij dat ik niet de hele avond op de bank zit.12much schreef:Beroepsdeformant als ik ben, denk ik dan: zou het geval zich voor kunnen doen, dat Marc wegens perikelen met het andere geslacht, iets meer tijd moet doorbrengen in zijn mooie werkschuur en het net als zijn ega koud krijgt en dat ze gezamelijk bedenken dat de kachel wel aankan in deze tijd van het jaar.....
Ik blijf mijn bevindingen en ervaringen posten.12much schreef:Ik ben benieuwd naar de resultaten.
De kookleiding hangt aan de nok en met een paar bochten gaat deze van boven in het opengeslepen vat. Ik zou nog 16 cm kunnen winnen maar dat gaat het verschil niet maken denk ik.Chicken Power schreef:Je komt dus net een lullig stukje te kort!
Je vat kan niet hoger, dat is duidelijk. Maar dat hoeft ook niet.
Is het nog wel mogelijk de kookleiding nog wat langer te maken (doortrekken tot koud onder het dak)?
Bedoel je dat de kookleiding in de buitenlucht eindigt of is het een systeem met buis in buis zodat eventueel condens weer in het open vat terecht komt?Chicken Power schreef:Mocht dat ook niet toereikend zijn, dan zul je niet anders dan een dakdoorvoer moeten maken.
Heb ik ook weleens gedaan 32 mm PVC als doorvoermantel, en binnen 28 mm Cu buis. Hoedje erop, klaar!
Heb de draad van ben86 gelezen maar hij gebruikt deze als mengventiel bij zijn kachel zoals ik begreep.Chicken Power schreef:Ik doorzie na bestudering, dat je een DUCO mengventiel hebt toegepast. Dit ging bij Ben86 niet echt lekker.
Dat is op zich niet vreemd, want die zijn eigenlijk bedoeld voor sanitair water. Heel ander flowpatroon dan we voor dit gebruik nodig hebben...