Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CvP
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door CvP »

Per vandaag is er een nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen:

https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... 9n-bewoner

Er zit ook een rekentool bij.

Voor iedereen die ambitieuze plannen heeft maar nog een laatste zetje nodig hadden....

Succes!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door Paul Joosten »

Die tool werkt kennelijk alleen in Office. Waarom niet in een formaat dat je hem ook met Google Docs kunt gebruiken? Zucht.... :cry: :cry:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door Ingir »

Subsidie is wel een wat groot woord voor het kleingeld dat er voor isolatie beschikbaar is. Om je een idee te geven, voor de SDE+ (subsidie duurzame energie n.a.v. SER Energieakkoord van 2013) is een budget beschikbaar van 8.000 miljoen euro per jaar. En voor deze isolatiesubsidie heeft men het schokkende bedrag van 84 miljoen euro uitgetrokken. Om bestaande woningen helemaal tiptop te isoleren is een bedrag van minstens € 15.000 per woning nodig, d.w.z. 5.600 woningen op een bestand van 7,5 miljoen geeft (0,075%).

Punt is dat men de woningen helemaal niet WIL isoleren en men er daarom alles aan doet om dat te voorkomen. Elders op dit forum heb ik al uitgelegd dat de hele bouwregelgeving voor nieuwbouwwoningen gericht is op het minimaliseren van efficiënte isolatie en tegelijk het maximaliseren van inefficiënte installatietechnieken (bijvoorbeeld woonwijk De Teuge in Zutphen).

De achterliggende oorzaak is de enorme inkomstenbron die belastingen/accijnzen op energie opbrengen voor de overheid. Wanneer die inkomsten grotendeels wegvallen zal de overheid genoodzaakt worden in eigen vlees te snijden en dat zal zij nooit doen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door Paul Joosten »

Voor isolatie is naar mijn eigen ervaring ook helemaal geen subsidie nodig. Om mijn muren en vloer te isoleren was ik zes jaar terug zo'n €3.100,- kwijt maar het scheelde me zo'n 1700 m3 gas per jaar. Terugverdientijd dus maar drie jaar. De investering heeft zich inmiddels al letterlijk dubbel terugverdiend. Mensen kunnen of willen niet rekenen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door JantjeV8 »

Warmtepomp warmtepomp warmtepomp warmtepomp warmtepomp warmtepomp

Dat is het enige wat de mensen te horen krijgen EN waar een hele grote industrie/branche achter schuil gaat die dat promoot (bij de overheid) EN waar de energiemaatschappijen heel nauwe banden mee hebben....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe subsidie voor energiebesparende (isolerende) maatregelen per 15-8-2019

Bericht door benthuis »

En als je deze voorgaande punten samenvat...
Hoeveel warmtepomp heb je nog nodig als je je stulpje fatsoenlijk isoleert? Een heeeeeele kleine? Zal bij elkaar wel niet dat zijn waar MEN naar streeft...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie