Gat in plafond boven de kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

witkonijntje

Gat in plafond boven de kachel

Bericht door witkonijntje »

Hoi Allen,

Ik zou graag een scan 85 convectie houtkachel kopen http://www.scan.dk/Scan/products/Produc ... anguage=nl. Net boven de kachel bevindt zich een kamer die ik ook graag zou verwarmen. Ik twijfel nu om de innox (dubbelwandige) schouw die normaal naar buiten zou lopen, door deze kamer te laten gaan, ofwel om gewoon een gat (met roostertje) in het plafond boven de kachel te maken.

Mijn vraag is of iemand ervaring in heeft met zo'n gat in het plafond om de warmte naar boven te laten gaan, of daar iets op aan te merken heeft. De kamer boven de kachel, en dus met een gat in de vloer, komt uit op een gang met een trap die naar beneden gaat. Daar staat een deur die uitkomt in de ruimte waar de kachel staat. Boven die deur zou eventueel ook een rooster kunnen geplaatst worden zodat 'de cirkel rond is'.

Alvast bedankt!

Raf
deleted

Re: Gat in plafond boven de kachel

Bericht door deleted »

Waarom zet je de deur naar die traphal dan niet gewoon open ?
Warmte gaat toch van zelf naar boven ?
De warmte gaat anders door de roosters in de deuren evengoed stijgen.
Of hoe had je gedacht de lucht zo mooi in cirkels te laten draaien ?

De meeste mensen ervaren die voortdurende convectiestromen trouwens als onaangenaam.

G
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Gandalf schreef:...deur...
De meeste mensen ervaren die voortdurende convectiestromen trouwens als onaangenaam.
Dat lijkt mij voor die deur ook te gelden dan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

Uiteraard Kockie,

Maar dan doe je ook weer snel de deur dicht en begin je aan een betere oplossing te denken...
(is iets minder ingrijpend dan het leerproces te starten met een gat in plafond en vloer. Hoewel het voor hardleerse mensen ook een methode kan zijn ...)

G

edit: hardleers: Niet op Witkonijntje bedoeld uiteraard. Daar hebben we andere konijnen voor lopen ...

Welkom trouwens ! Zag net dat het je eerste post op het forum was !
Laatst gewijzigd door deleted op 26 jul 2011, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted

Bericht door deleted »

Vermits het toch al flirten met reclame is, wat vinden we van de cijfers van deze kachel ?

CE-marking information
Clearances to combustible material:
Back wall: 100 mm
Side wall: 600 mm
Front: 1000 mm
Fuel type: Wood
Emission of CO 0,06% 801 mg/Nm³
Flue gas temperature: 272°C
Thermal output: 8 kW
Energy efficiency: 78%

We affirm that the product: Scan 85
Manufactured by us and fulfils the
requirements of:
EN 13240

G
witkonijntje

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Er zijn twee redenen waarom ik de livingdeur niet zo graag openzet. De eerste zijn onze katten, ik heb graag dat ze beneden blijven :-) De tweede reden is dat de kachel niet centraal in de living staat, maar in de tegenovergestelde hoek van de deur. Als ik de bovenkamer mee wil verwarmen, moet de warmte eerst 'naar de deur gaan', om dan via de traphal en de gang naar die 'verre' kamer te gaan. Vandaar dat een gat in het plafond me meer zinvol leek.

Anderzijds loop ik misschien wat te hard van stapel, en kan ik eerst wat met de open deur experimenteren. Een gat kan nadien nog gemaakt worden, en een oplossing voor het kattenprobleem zal wel gevonden worden :-) De kachel zou in ieder geval sterk genoeg moeten zijn om meer dan enkel de living te verwarmen. Ze heeft een vermogen van 3 tot 10 kw met 8kw nominaal. De living is 54 vierkante meter met 2m50 plafond hoogte. Het heeft niets met voorgaande vraag te maken, maar heeft iemand daar een opmerking op? Is vraag me soms af of ze niet te sterk is voor deze ruimte? Ik woon in een normaal geïsoleerde driegevel-woning.

Mvg,

Raf
deleted

Bericht door deleted »

Raf,

Voor dat volume en amper een meerprijs (ik zie dat deze kachel rond 3500euro kost) heb je een accumulatiekachel uit vuurbeton. (4000 euro)
Iets dat deze ruimte verwarmt met één stookbeurt per dag(maximum twee) en met minder dan de helft van het hout van deze kachel(reken maar eens uit per jaar).
Is ook nog eens een Nederlanse fabrikant die betonnen massakachels ... (zeg ik dan als Belg!)

Lijkt me ecologisch en praktisch een betere oplossing als het voor permanente verwarming moet dienen.
Of ben je de hele dag van huis en heb je de kachel om 's avonds de leefruimte snel, maar kort op temperatuur te hebben ?
G
witkonijntje

Hoi Gandalf,

Zowel mijn vrouw als ik werken inderdaad overdag, maar natuurlijk hopen we in de weekends en vakanties ook van de kachel als hoofdverwarming te kunnen genieten. De hoofdreden dat we niet voor een accumulerende kachel gekozen hebben is echter het plaatsgebrek en het esthetische: we denken dat zo'n kachel wat geweldig gaat ogen en gaat misstaan in ons huis. Ze zou in een hoek komen te staan, wat ons ook al minder interessant leek, omdat je dan toch een kachelwand minder hebt (=minder stralingswarmte?). Wat het houtverbruik betreft, we vinden het inderdaad zonde (voor het milieu). Het financiële aspect daarvan valt wel mee omdat ik het hout zelf hak.

Nu, de kachel is nog niet besteld, oa omdat we twijfelen over het type en vooral het vermogen. Alle tips en opmerkingen zijn dus welkom! Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: een gat in het plafond met een verstelbaar rooster (open of toe) is geen courante oplossing en lijkt dus geen goed idee?

Raf
Brit

Bericht door Brit »

Bij mijn ouders thuis stookten we eerst de huiskamer warm en daarna zette we de deur open zodat de warmte naar de bovenverdieping kon. Dit was niet alleen handig maar ook noodzakelijk omdat het anders veel te warm werdt in de huiskamer door de overgedemensioneerde kachel.
Doordat we wat kW over hadden was de 'tocht' eigenlijk wel prettig, als we die al opmerkte.

Als je dus een kachel hebt die een beetje cappaciteid (kapasitijd, nee, uhhh, nou, kapasidinges! :roll: ) over heeft, zou je het gerust kunnen proberen, naar mijn mening.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted

Bericht door deleted »

Proberen kan altijd.
Persoonlijk heb ik niet veel ervaring met metalen kachels.

De plaatsing in de kamer is , denk ik, voor elke kachel wel redelijk belangrijk.
Ik ben persoonlijk gewonnen voor een massakachel.

Mensen met een metalen kachel hebben eigenlijk altijd een vrij groot temperatuursverloop naar gelang de afstand van de kachel. In het begin stook je om het overal 20 graden te hebben, maar dan is het kort bij de kachel al snel veel warmer.
Na een avondje kort bij de kachel vind je die 20 graden verderop ook weer te koud en wordt er weer harder gestookt ...
Vaak zie je de mensen met dit soort kachels dan ook putje winter in T-shirt rondlopen :wink: :mrgreen: .

Dat samen met de manteltemperatuur (ongezond dat verbrand stof op de kachel, veel stofcirculatie + gevoelige kinderhandjes ...) hebben mij overtuigd om voor de massakachel te kiezen.
Maar ik heb er ook de plaats voor...
Een tip van iemand hier was om eens met kartonnen dozen het volume te simuleren. De kleinste betonnen kachel is 70X0 cm en 180 hoog.

En dat gat in het plafond ? Hoe groot zou je het maken en met een afsluitbaar systeem dan ?
En als de tocht welgekomen aanvoelt, dan kan ik me voorstellen hoe warm het daar al moet geweest zijn ...

G
edit: typfoutje 70X70X180 uiteraard, enne op 54 m2 vind ik dat nou niet echt buiten proportie... meer nog 54m2 vind ik ook al aardig groot ...
Laatst gewijzigd door deleted op 26 jul 2011, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Brit

Bericht door Brit »

Gandalf schreef:En dat gat in het plafond ? Hoe groot zou je het maken en met een afsluitbaar systeem dan ?
Ik denk dan ergens tussen 20x20 en 30x30 cm met iets van lamellen om te vanaf beneden af te kunnen sluiten.
Gandalf schreef:En als de tocht welgekomen aanvoelt, dan kan ik me voorstellen hoe warm het daar al moet geweest zijn ...
25 Graden was geen uitzondering, en er waren mensen die het bij ons binnen net een sauna vonden :lol:
We hadden haakjes op de deuren om de katten uit de slaapkamers te houden en toch de warmte een beetje kwijt te kunnen :oops:
Groeten, Brit.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Brit schreef:We hadden haakjes op de deuren om de katten uit de slaapkamers te houden en toch de warmte een beetje kwijt te kunnen :oops:
Jaja, geen idee hoe deze katten er op reageren maar is dit iets om ze beneden bezig te houden?

Groet, Cp
Verwijderd.
Brit

Bericht door Brit »

:mrgreen: jaja :mrgreen:
Groeten, Brit.

RicharddeBlauw

Bericht door RicharddeBlauw »

@witkonijntje

Bij stenen kachels kun je zoiets intern makkelijk oplossen maar bij een stalen kachel ligt dit wat anders.

2 mogelijkheden maar of de 1e goed werkt moet je even uitproberen.

1)
Maak beneden in je plafond een gat (1) en zet daar een lamelrooster in die je open/dicht kunt zetten. Zet op dit gat op je vloer boven een koker/buis/kanaal en laat deze zo'n 20cm onder je plafond boven uitkomen. Hier stroomt warme lucht uit. Vervolgens in een tegenoverliggende hoek boven in je vloer ook een gat (2). Hier stroomt de koelere lucht naar beneden. Wordt naar beneden gedrukt.

2)
Wanneer dit niet (goed) genoeg werkt naar je gevoel kun je onder het gat (2) een koker/buis/kanaal plaatsen naar beneden toe waarbij de opening zo'n 20 cm boven je vloer beneden uitkomt. Dit is het meest koele deel in je kamer.

Gat 1 zit boven de kachel en gat 2 in een andere hoek van de kamer.

Het laatste idee werkt sowieso. Je bovenliggende kamer gaat dan werken als een Bell.
witkonijntje

Hier is wat ik ga doen: eerst ga ik nog eens wat andere kachels bekijken, ik krijg toch zin in een accumulatiekachel ... Eens de kachel er is, probeer ik wat warmte naar boven te krijgen door de open deur, mocht dat niet voldoende zijn, ga ik voor het gat in het plafond.
@RicharddeBlauw: bedankt voor de goede uitleg, ik zie er wat in. Misschien dat het gat in de koude uithoek niet nodig is en dat de traphal met een rooster onderaan de livingmuur deze functie kan overnemen.

Als ik voor het gat ga, ga ik dat hier zeker nog posten!

Bedankt allemaal voor de feedback!

Raf
Plaats reactie