zonnepanelen wel of niet plaatsen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door remco d »

JantjeV8 schreef: 22 aug 2019, 14:20 Hartstikke mee eens Remco, ik heb grotendeels dezelfde visie, misschien wat minder economisch maar meer het begrip 'onafhankelijk', maar het gaat me om het brandrisico. Zou je daar extra voorzieningen voor treffen. 1000V op een kurkdroog houten kappie met oude rammelende dakpannen waar vlammen zo onder schieten is mijn bezwaar.
Het risico hoop ik te minimaliseren door het aan te laten leggen door een elektricien die ik vertrouw. Ik zou het zelf kunnen, moeilijk is het niet. Toch zal een vakman het door zijn ervaring altijd beter doen. Maar een klein risico blijft het. Oplossing zou kunnen zijn alle pannen eraf en een brandvaste plaat eronder. Wel een grote klus.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

remco d schreef: 04 apr 2019, 10:44
jwardenier schreef: 04 apr 2019, 09:29 Ik moet alles nog aanschaffen ,dus zal er op letten ,zijn er ook maandag varianten of zijn ze alle merken goed .
Ik vind je onderschrift wel interessant ,stop daarna niet en help ook een ander op weg
Iets wat we/ik te makkelijk nalaten .
Voor zover ik kan vinden zijn er weinig "slechte" merken. De duurdere merken ( lg, panasonic ) vind ik de meerprijs niet echt waard. (100% duurder en misschien 20% meer opbrengst)

2e hands is een optie maar op marktplaats vind ik dat de meeste sets te duur worden aangeboden. Dit komt weer doordat de nieuwprijzen flink gedaald zijn afgelopen jaren.

Gr Remco
Nu op Marktplaats 40wp -wel per pallet.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

Oplossing zou kunnen zijn alle pannen eraf en een brandvaste plaat eronder.
Nu snap ik waarom Coolblue alleen voor pannendak levert.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door kockie »

Krelis schreef: 10 mar 2020, 10:22 Nu op Marktplaats 40wp -wel per pallet.
het zijn wel panelen met een hoge spanning (55V) en lage stroom.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 10 mar 2020, 11:03
Krelis schreef: 10 mar 2020, 10:22 Nu op Marktplaats 40wp -wel per pallet.
het zijn wel panelen met een hoge spanning (55V) en lage stroom.
Ik geloof dat ik teveel kennis ontbeer om dit te kunnen vergelijken met wat mainstream aangeboden wordt -ik lette op 300 of 400wp.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Ja inderdaad, ik kom nu ook in hoofdstuk 2 terecht.

Ik heb de info via Kockie ook eens bekeken en wat breder gegaan. 1 ding voorop gesteld: ik koop 2e hands, niet nieuw. Maar dan, hoe verder de juiste keuze te maken. Wat sites gelezen, maar allemaal veel van hetzelfde.

Oke.
Doelstelling ca. 5000Wp.

Kleine 40 Wp paneeltjes via MP: 4 pallets nodig, goed betaalbaar. Wel 128 paneeltjes ergens op gemonteerd zien te krijgen, qua oppervlak hier dus niet haalbaar, microinverters zou het ook onbetaalbaar maken.
Maar er is meer te bieden. Er wordt ook zat aangeboden met ca. 230Wp per paneel, heb ik er 22 nodig. Ongeveer net zo veel kwijt als bij die vorige. Maar dan even door tellen. Een 5000Wp inverter, of 22 microomvormer? 1 fase of 3 fase omvormer?

Denk ook aan het gewicht, komt toch 30kg/m² op een dak er bij, permanent.

Eigenlijk maakt het me geen r**t uit, ik wil met zo weinig mogelijk oppervlak, een budgetje van €1,5K aan die 5000Wp zien te komen. Ben zelf ook van zo min mogelijk tierelantijntjes. Het mooie van die systemen is alle versiering er omheen. Een kleiner randje om de paneel, mooi, maar weer duurder, een wifi er op, leuk maar duurder en faalgevoeliger. Simpel en basic, daar heb je het minst omkijken naar. Zorgeloos, dat moet het zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door kockie »

Ik zal de link maar plaatsen: https://www.waldnet.nl/wn/vraagaanbod/6 ... elen_.html

Wel een eindje rijden voor velen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Jantje, 3 fasen is het mooiste maar wel beduidend duurder dan 1 fase. Bij onze laatste set, 7 kWp, is opgesplitst in 2 sets. En dan 2 1 fase omvormers. Prijstechnisch kwam dat beter uit.
Als je altijd volle instraling hebt, zijn optimizers of micro omvormers niet nodig, DENK IK?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 12 mar 2020, 23:46 Als je altijd volle instraling hebt, zijn optimizers of micro omvormers niet nodig, DENK IK?
Lijkt me inderdaad niet zinvol. Misschien als er een paneel vol vogelstront zit.... Goedkoper is dan een emmer sop.

Ik heb het ook zo opgelost, 2 sets met eigen omvomer. Komt dus binnenkort een 3e bij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Zeker. En hier de vierde denk ik. Twee pallets van die kleine dingetjes kan ik nog wel kwijt. Eerst lopende projecten eens afmaken. Zijn mooie aanbiedingen Kockie. Zojuist twee onduidelijke omvormers weggekieperd. Eens zien of die nog op mijn pad komen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

Hier komt een huisje met een 40 graden dakhelling van 12m2 op het zuiden en een ‘schuurtje van 12 m2 met plat of schuin dakje op 2,5m hoogte die, is het idee, wat oostelijker wordt gericht. Dat is max 24m2. Ik denk niet dat we het einde van de dag halen met 40wp per paneel.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

Andere vraag: wat te doen met overtollig opgevangen energie bij offgrid?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 12 mar 2020, 20:58 Ja inderdaad, ik kom nu ook in hoofdstuk 2 terecht.

Ik heb de info via Kockie ook eens bekeken en wat breder gegaan. 1 ding voorop gesteld: ik koop 2e hands, niet nieuw. Maar dan, hoe verder de juiste keuze te maken. Wat sites gelezen, maar allemaal veel van hetzelfde.

Oke.
Doelstelling ca. 5000Wp.

Kleine 40 Wp paneeltjes via MP: 4 pallets nodig, goed betaalbaar. Wel 128 paneeltjes ergens op gemonteerd zien te krijgen, qua oppervlak hier dus niet haalbaar, microinverters zou het ook onbetaalbaar maken.
Maar er is meer te bieden. Er wordt ook zat aangeboden met ca. 230Wp per paneel, heb ik er 22 nodig. Ongeveer net zo veel kwijt als bij die vorige. Maar dan even door tellen. Een 5000Wp inverter, of 22 microomvormer? 1 fase of 3 fase omvormer?

Denk ook aan het gewicht, komt toch 30kg/m² op een dak er bij, permanent.

Eigenlijk maakt het me geen r**t uit, ik wil met zo weinig mogelijk oppervlak, een budgetje van €1,5K aan die 5000Wp zien te komen. Ben zelf ook van zo min mogelijk tierelantijntjes. Het mooie van die systemen is alle versiering er omheen. Een kleiner randje om de paneel, mooi, maar weer duurder, een wifi er op, leuk maar duurder en faalgevoeliger. Simpel en basic, daar heb je het minst omkijken naar. Zorgeloos, dat moet het zijn.
€20.000 investeren en dan komen daar nog accu’s bij?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Andere vraag: wat te doen met overtollig opgevangen energie bij offgrid?
Die ben je kwijt. Bij on-grid kun je salderen of daarboven verkopen voor 11 ct/kWh.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Krelis schreef: 15 mar 2020, 00:59 €20.000 investeren en dan komen daar nog accu’s bij?
Dat schreef ik toch niet??
pelletpower schreef: 14 mar 2020, 23:01 Twee pallets van die kleine dingetjes kan ik nog wel kwijt.
Zo klein waren die dingen niet Pellet, ook ca 1200 x 600 voor 40Wp.... Terwijl de 230Wp 1200 x 1.000 zijn, waar je er 6x minder van nodig hebt.
Plaats reactie