Stirling motoren

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Stirling motoren

Bericht door kockie »

Is er iemand op dit forum die ooit zo'n ding heeft gemaakt of ermee heeft gewerkt?

Lijkt me leuk om eens te ZIEN hoe ze werken. Heb er nu al wel het een en ander over gelezen en zou ook wel eens een model willen maken, maar iedereen weet het: zien doet vaak wonderen in motivatie :)
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    Marcel
    Berichten: 63
    Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
    Locatie: Arnhem

    Bericht door Marcel »

    Ik vindt het ook een zeer interessant onderwerp.

    Hierbij een link met uitleg in het Engels

    http://www.keveney.com/Vstirling.html

    en een site met uitleg om zelf een model te maken

    http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/mk_can.htm
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    de bovenste kende ik nog niet, de onderste al wel.... Nu maar eens een draaibank op de kop tikken :)
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    mickenhans
    Berichten: 114
    Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
    Locatie: Elburg

    Bericht door mickenhans »

    Ik ben al bezig maar het project ligt stil door drukke werkzaamheden. Ik heb de helft van de onderdelen bij elkaar en deels geassembleerd. Zie de website: http://www.steamengine.com.au/stirling/ ... livesteam/ voor tekeningen.
    Alle onderdelen zijn makkelijk te maken. Lage temperatuur stirling maakt het makkelijker toepassingen ervoor te vinden.
    Eerst maak ik een proefmodel, om te testen/ gevoel te krijgen. Het volgende model heb ik al in mijn hoofd. Alleen heb ik tijdgebrek...
    Misschien is hij af voor de ontmoetingsdag!
    Hans
    Dirk Bauwens
    Berichten: 1301
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
    Locatie: Sint-Niklaas, België

    Bericht door Dirk Bauwens »

    Traagdraaiende warmelucht-machines zouden heel goed passen bij de perfecte verbranding van een finoven! Aan de warme zijde van de machine de hete rookgassen, aan de koude zijde bijvoorbeeld "waterkoeling" die in de woning voor vloer/wandverwarming kan zorgen.

    Traagdraaiende machines hebben weliswaar een lager rendement, maar daar tegenover staat dat deze machines zo goed als onderhoudsvrij en onverslijtbaar zijn.

    Dirk
    Dirk Bauwens
    Berichten: 1301
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
    Locatie: Sint-Niklaas, België

    Bericht door Dirk Bauwens »

    kockie schreef:Nu maar eens een draaibank op de kop tikken :)
    Dit aanbod bij Valkenpower vind ik wel mooi: http://www.valkenpower.com/index.cfm?fu ... tem&id=232

    En daarna nog een freesbank :wink:

    Dirk
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    Ziet er inderdaad leuk uit. Ook op marktplaats is het een en ander verkrijgbaar. Helaas heb ik er op dit moment geen budget voor. Volgend jaar misschien.
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    Dirk Bauwens
    Berichten: 1301
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
    Locatie: Sint-Niklaas, België

    Re: Stirling motoren

    Bericht door Dirk Bauwens »

    kockie schreef: Lijkt me leuk om eens te ZIEN hoe ze werken. Heb er nu al wel het een en ander over gelezen en zou ook wel eens een model willen maken, maar iedereen weet het: zien doet vaak wonderen in motivatie :)
    http://www.physics.sfasu.edu/astro/cour ... ng2004.mpg
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    Gloeiend, zo'n ding moet ik toch ook kunnen maken....
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    kees
    Berichten: 326
    Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

    Bericht door kees »

    kockie schreef:Ziet er inderdaad leuk uit. Ook op marktplaats is het een en ander verkrijgbaar. Helaas heb ik er op dit moment geen budget voor. Volgend jaar misschien.
    je gaat toch overuren maken de komende tijd? :oops:
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    Op dezelfde site als het filmpje van Dirk staat ook een bouwbeschrijving van het apparaat: http://www.physics.sfasu.edu/astro/cour ... rling.html
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    Dirk Bauwens
    Berichten: 1301
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
    Locatie: Sint-Niklaas, België

    Bericht door Dirk Bauwens »

    Het lijkt erop dat traaglopende stirlingmachines, net zoals andere traaglopende machines, z??r ondershoudsvrij zijn en weinig storend geluid voortbrengen.

    Door de nieuwe generatie permanente magneten, op basis van neodymium, worden zelfgemaakte generatoren ook voor de gemiddelde amateur mogelijk.

    Momenteel ben ik bezig met het aftasten van de mogelijkheden van een combinatie finoven-stirlingmotor-stroomgenerator.

    Dirk
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    Dirk Bauwens schreef:Momenteel ben ik bezig met het aftasten van de mogelijkheden van een combinatie finoven-stirlingmotor-stroomgenerator.

    Dirk
    Ik ben meer bezig met een houtgestookte cv-stirlingmotor-stroomgenerator al is het bij mij een nog wat -lange termijn- planning.
    Laatst gewijzigd door kockie op 19 mar 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    Dirk Bauwens
    Berichten: 1301
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
    Locatie: Sint-Niklaas, België

    Bericht door Dirk Bauwens »

    kockie schreef: Ik ben meer bezig met een houtgestookte cv-stirlingmotor-stroomgenerator al is het bij mij een nog wat -lange termijn- planning.
    Kockie,

    Bij het woord "houtgestookte cv" lopen me de rillingen over het lijf. Gelukkig heb je het over een lange termijn planning. Je moet me niet zomaar geloven maar, indien mogelijk: zet ieder niet-finoven principe uit je hoofd, wanneer het houtstook (ook voor cv) betreft!

    Een Sterlingmotor in die toepassing heeft waterkoeling nodig. Uit dat koelwater kun je alle nodige warmte onttrekken.

    Dirk
    Gebruikersavatar
    kockie
    Site Admin
    Berichten: 8537
    Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
    Locatie: Zeddam
    Contacteer:

    Bericht door kockie »

    Wat doet je rillen dan bij de omschrijving "hout gestookte cv". Ik was niet van plan om een vuurtje te stoken in een bak water. Ook niet om een smeulend vuurtje te stoken. Mijn idee is om in een geisoleerde stookkamer met naverbranding een fel vuur te stoken en dan na deze ruimte (als alles is uitgebrand dus) een warmtewisselaar op te nemen, evt met stirlingmotor. Vandaar ook mijn vragen over een buffervat.

    Mijn idee is ook om verbranding en warmtewisselaar geheel van elkaar los te koppelen. Dit biedt mijns inziens behoorlijke voordelen.

    Dirk, al wat minder rillingen?
    Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
    Why should I work harder when I can work smarter
    Plaats reactie