Generator aansluiten op lichtnet?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Generator aansluiten op lichtnet?

Bericht door tm1986 »

allereerst wil ik graag iedereen bedanken voor alle hulp in het verleden

maar nu zit ik toch echt met een probleempje waar ik niet uitkom
ik kan van mijn werkgever iedere dag 50-75 liter afvalolie uit de voedingindustrie meenemen
nu was mijn bedoeling om hierop een generator te laten draaien

alleen in een gezin van 3 personen is meer als 50 kwh per dag aardig onnodig
dus ik wil elektriciteit gaan terugleveren aan het net

dus zit ik met de volgende vragen:
-wat heb ik sowieso nodig om de generator aan te sluiten op het elektriciteitsnet
-en misschien wil ik zelf een generator bouwen uit een oude lister motor, waar kan ik dan het beste een generator (dynamo) vandaan halen en hoe zal ik het geheel aansluiten/koppelen
ik heb heel marktplaats afgestruind maar ik kan geen degelijke 220v dynamo vinden

bvd tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Tim,

Allereerst moet je je afvragen of het loont om alleen elektriciteit terug te leveren. Stel de dieselmotor zet 20% van de energetische waarde van die plantaardige olie om in beweging en dat er 15% overblijft voor daadwerkelijke stroom. 15% van 9 kWh/liter is 1,35 kWh stroom uit liter plantaardige olie. 1,35 keer 22 cent is ongeveer 30 cent. Alle kosten van de installatie zelf en het onderhoud niet meenemend, ben je de olie op een moeilijke manier voor 30 cent per liter aan het verkopen. Iets om over na te denken, zeker omdat je over het overschot dat je terug levert maar een cent of 7 krijgt in plaats van 22.

Ga je de warmte gebruiken, dan wordt het wel interessant. De installatie wordt een stuk omvangrijker, maar dat loont zich op den duur. Krijg je die olie over 4 jaar nog steeds? Je zult slechts een deel van de warmte kunnen gebruiken. Je gaat olie over houden.

Netkoppeling is niet iets dat je zomaar mag doen. En al helemaal niet met een zelfbouwgenerator. De netbeheerder zal een keuring komen uitvoeren, want je wordt een netto producent en wilt terugleverregistratie. Je zult een vakman in de arm moeten nemen. De generator is het simpelste deel: je kunt een gewone kortsluitankermotor nemen. Flexibele koppeling tussen motor en generator, de boel uitlijnen en klaar. Maar dan komt het: het hele beveiligingscircus. Daar zal iemand zijn handtekening voor moeten zetten of een CE keur voor af moeten geven.

Mijn advies: koop een goede centrifugaalfilter en verkoop de olie aan de PPO rijders.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door David86 »

Dutch John schreef: Mijn advies: koop een goede centrifugaalfilter en verkoop de olie aan de PPO rijders.
of koop een oude mercedes diesel en rij voortaan gratis :)
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Albert van WdJ »

Of bouw een cv-oliekachel om naar ppo;
en koop ook die mercedes;
en een kleine lister diesel om zelf wat stroom te draaien voor eigen gebruik.

En verkoop de rest van de olie voor.........?


Albert
Change, before you have to.
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

Dutch John schreef:Hallo en welkom Tim,

Allereerst moet je je afvragen of het loont om alleen elektriciteit terug te leveren. Stel de dieselmotor zet 20% van de energetische waarde van die plantaardige olie om in beweging en dat er 15% overblijft voor daadwerkelijke stroom. 15% van 9 kWh/liter is 1,35 kWh stroom uit liter plantaardige olie. 1,35 keer 22 cent is ongeveer 30 cent. Alle kosten van de installatie zelf en het onderhoud niet meenemend, ben je de olie op een moeilijke manier voor 30 cent per liter aan het verkopen. Iets om over na te denken, zeker omdat je over het overschot dat je terug levert maar een cent of 7 krijgt in plaats van 22.

Ga je de warmte gebruiken, dan wordt het wel interessant. De installatie wordt een stuk omvangrijker, maar dat loont zich op den duur. Krijg je die olie over 4 jaar nog steeds? Je zult slechts een deel van de warmte kunnen gebruiken. Je gaat olie over houden.

Netkoppeling is niet iets dat je zomaar mag doen. En al helemaal niet met een zelfbouwgenerator. De netbeheerder zal een keuring komen uitvoeren, want je wordt een netto producent en wilt terugleverregistratie. Je zult een vakman in de arm moeten nemen. De generator is het simpelste deel: je kunt een gewone kortsluitankermotor nemen. Flexibele koppeling tussen motor en generator, de boel uitlijnen en klaar. Maar dan komt het: het hele beveiligingscircus. Daar zal iemand zijn handtekening voor moeten zetten of een CE keur voor af moeten geven.

Mijn advies: koop een goede centrifugaalfilter en verkoop de olie aan de PPO rijders.

Groet,
DJ
allereerst moet ik wel zeggen dat oude listers mijn hobby zijn dus onderhoud is geen probleem
en ik heb toevallig ook al een warmtewisselaar liggen voor de uitlaat dus ja dat was idd een goede optie

de olie die ik nu krijg zal ik sowieso de komende 5 jaar wel krijgen maar ik ben niet afhankelijk hiervan aangezien ik ook olie van de patatboer krijg voor mijn auto
de olie die ik krijg is overigens bijna 90% schoon en is makkelijk te filteren met alleen een grof filter

ik ga hoe dan ook de generator bouwen en dat staat vast maar ik ben meer benieuwd hoe en of het eventueel zou kunnen
misschien wil ik in de verre toekomst misschien zelfs helemaal onafhankelijk worden

mvg tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door David86 »

Zoekfunctie

ppo wkk (puur plantaardige olie warmte kracht koppeling)

Het is al vaker gedaan.

Succes :)
..
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

tuurlijk en ik heb ook wel nagezocht hoe en wat
overigens heb ik mogelijk zojuist een kant en klaar 7kw dynamo op de kop getikt
dan is het alleen een kwestie van de motorsteun lassen en motor en dynamo koppelen

bij de verbouwing van het huis heb ik al reservegroepen geplaatst dus de voorbereiding ligt er
ook is de verwarming zeer makkelijk om te leggen aangezien deze in dezelfde ruimte hangt

maar als de frequentie gewoon mooi strak op 50hz blijft dan moet deze toch gewoon direct over een aparte 16 amp groep gekoppeld worden aan de meterkast

ik sta nog open voor sugesties en als ik ga bouwen dan hou ik jullie zeker op de hoogte

mvg tim
Laatst gewijzigd door tm1986 op 27 okt 2012, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door kockie »

Zet 'm dan aan op 31 december middernacht, zorg ik voor de champagne en oliebollen, jij voor het vuurwerk...

Nu serieus leesvoer:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... hroniseren

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... hroniseren
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

ik snap wat je zegt hoor en ik weet dat het niet zo makkelijk is als ik zeg maar je snapt me wel :wink:
voor het preciese werk schakel ik de hulp in van mijn oom maar ik wil het graag ook zelf snappen
zelf ben ik van mening dat je wel hulp kan inroepen maar dat je jezelf toch wel moet inlezen in zulke situaties
wat ik al begrijp in korte lijnen dat frequentie van cruciaal belang is
wat mis ik dan tussen generator en netspanning? ik kan het niet helemaal uitmaken van andere topics


de dynamo is overigens compleet met regelkast en alle aansluitingen :D scheelt weer de helft
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door kockie »

Synchronisatie, beveiligingen, geschiktheid om aan lichtnet te koppelen etc. Dat is allemaal niet vanzelfsprekend
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Tim »

Hey,

Ik moet toegeven ook nog niet te begrijpen, wat er gebeurt als je een generator aan het net gooit.

Welk vermogen gaat ie leveren? En waarom?

Wat betekend dit voor de veldbekrachtiging? Hoe vind dit plaats op het net?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Dutch John »

Tim,

De sinus van het net en die van de generator moeten in de pas lopen, dan kun je koppelen en is de generator verbonden als ware het met een as. De generator gebruikt zijn eigen veldopwekking. Lopen de sinussen uit de pas, dan krijg je Kockie's vuurwerk. Sta je daar dichtbij, dan kun je het leven laten.
tm1986 schreef: misschien wil ik in de verre toekomst misschien zelfs helemaal onafhankelijk worden
Da's erg relatief, want je blijft afhankelijk van de olieleverancier. Je baas kan je morgen ontslaan. De frietboer kan overmorgen zijn zaak sluiten. Je bent pas onafhankelijk als je de brandstof zelf kweekt op eigen terrein.

Bovendien maakt netteruglevering je niet onafhankelijk. Hooguit slechts energie-neutraal. Misschien krijg je zelfs een paar euro terug. Heeft niets met onafhankelijkheid te maken. Het is gewoon geld pompen. En dat kun je veel eenvoudiger en zonder dat het tijd blijft kosten, met een zonnestroominstallatie. En koop een gebruikt dieselaggregaatje of een synchroon generator voor je Lister, bouw dat om op PPO en sluit dat middels een omkeerschakeling aan op de meterkast voor noodstroom en de fun.

Wil je per sé gaan koppelen aan het net met een synchroon generator, dan adviseer ik om met professionals te gaan praten. Zoals ik al zei: je komt niet om de netbeheerder heen, al was het maar omdat die de installatie moet keuren voordat je terugleverregistratie krijgt. Die registratie heb je nodig als je geld wilt vangen voor de geleverde stroom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Tim »

John,

Dat begrijp ik. Maar welk vermogen ga je leveren?

Is dat afhankelijk van de hoeveel de wkk aanbied? Maw, je gashendel?

Of bepaald de gen dat?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Dutch John »

Inderdaad bepaalt de gasstand van de motor het teruggeleverde vermogen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

ok dus voorlopig blijf ik nog even van de 220v af :mrgreen:
iig tot ik dat beter snap

zodoende heb ik ook e.e.a. bijgesteld
ik krijg van iemand tijdelijk een chinabrol netinverter en ga dan voor een 36v dynamo
dan kan ik maar max 1500 watt pompen maar dan zit ik sowieso al veiliger
dan heb ik tot de inverter een ''veilige'' (zie tussen haakjes) spanning en dan is de koppeling tenminste veilig
als dit succesvol lukt dan ga ik na verloop van tijd investeren in een betere inverter
ik laat nog even van me horen maar moet naar een verjaardag

mvg tim
Plaats reactie