Generator aansluiten op lichtnet?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

ok even een kleine bump :fff

ik zit met 2 opties op dit moment
of ik verwarm met de wkk het cv water of ik heb nog een mogelijkheid om luchtverwarming te plaatsen
ik denk dat het verwarmen van de lucht efficienter is als het verwarmen van cv water
of ben ik nu een beetje gek aan het denken?
en ik ben trouwens nog op zoek naar een 28 tot 52 volt dynamo met max 1500 watt .. als iemand nog iets goedkoops in zijn schuur heeft ben ik wel geinteresseerd :wink:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door David86 »

Of je houd het simpel en neemt een vrachtwagen dynamo..

1500 watt /24 volt = 62,5 ampere (Volt x ampere= watt. watt / volt=ampere) een wat lastig amperage voor een vrachtwagen dynamo denk ik. Het is natuurlijk zo dat de dynamo een accu pakket van 24 volt weet te laden, het werkelijke voltage van de dynamo zal daarom wat hoger liggen 26 tot 28 volt gok ik.

Hoeveel vermogen heeft je lister ? Daar zou ik namelijk de dynamo op aanmeten, daarna een passende inverter kopen. (2 parralel, kan dat ?)

Een motor op half vermogen is niet het rendabelst heb ik me wel eens laten vertellen.

Ik ben zelf ook bezig aan een wkktje, de mijne word een 12 volt 60 ampere auto dynamo op een lister D. Hij gaat lopen op aardgas. Voordeel vind ik de open verdamper koeling die zich ongelofelijk makkelijk laat ombouwen naar een thermosyfon met open expansie. Daarnaast is dit oude spul redelijk onderhoudsarm, ook vanwege zijn lage toerental. Het dempen van de uitlaat puzzel ik nog wat mee, ik heb de tijd dit project staat niet op de spoedlijst.

Heeft er iemand nog een vacuüm aangestuurde gasdruk regelaar liggen toevallig ? (on demand pressure regulator noemen de yankees zo'n ding) Dat is het laatste onderdeel dat ik nodig heb, uitlaat dempertje van de sloop en de ww's maak ik zelf (buis in buis voor uitlaat)

De bedoeling met de mijne is om autonoom te draaien middels een accupakket van semitractie accu's uit laadkleppen van vrachtauto's

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Tim »

David,

Wat dacht van de tweede trap van een gewone lpg verdamper....

Geen vacuum nodig, alleen het vacuum van het spruitstuk.

Zoek anders een op youtube naar TH Culhane.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door David86 »

Juist daar doel ik op, een druk regelaar die doorlaat op het moment dat de zuiger de inlaatslag maakt. Hetgeen zoals je al zei een vacuüm op de luchtinlaat zet.

Doet de tweede trap van een standaard lpg installatie dit ook ?

TH Culhane geeft veel hits, heel veel hits, maar ik zie zo sneel niets over druk regelaars op verbrandingsmotoren.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Tim »

David,

De tweede trap is normaal gesproken een nuldruk regelaar. Dat houdt in dat ie opent bij vacuum. Probleem is een passende te vinden voor je kleine vermogen. Een naaldafsluiter tussen de regelaar en inlaat is erg fijn.

http://youtu.be/YIwDm2SvKbc

Deze gebruikt TH: http://www.pngtechnologies.com/

Je kan eerst natuurlijk wat proberen van de sloop. Vraag ook DJ, die heeft ze zelf gemaakt.

Tim
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

ik heb diverse listers maar mijn voorkeur gaat uit naar de petter ac1w met waterkoeling omdat ik deze in een gesloten geluidsdichte behuizing kan plaatsen
deze komt uit op 6,5 pk

ik heb het hogere voltage nodig ivm de inverter die 28 tot 52 volt wil hebben :?
maar ik zit al stiekem te kijken naar een goedkope inverter maar kan niks 2dehands vinden of het is ook chinabrol op ebay
mijn voorkeur gaat uit naar iets van 1000-1500 watt @ 12/24 volt maar ik weet dat de ac1w wel meer kan
indien nodig dan plaats ik eventueel later een 2de dynamo of wikkel ik zelf iets wat geschikt is voor mijn doeleinden

in elkaar zetten is het probleem niet heb ik gemerkt.. maar goede onderdelen vinden des te moeilijker
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door David86 »

Tm1986,

Ik wil je graag adviseren even pas op de plaats te maken, je wekt de indruk veel te snel te willen. (herkenbaar van mezelf) kalmeer even, lees het draadje eens opnieuw door en pluis het forum even uit.

De verbrandingsmotor is het hart van een wkk, je mag alles om die motor heen berekenen. 6pk op een 1500 watt dynamo is niet slim, het is gewoon zonde.

Maak een plan, een die duidelijk in elkaar steekt. Kosten moeten geen factor zijn in je rekenwerk. Ik ben voor de onderdelen van mijn wkk tot nu toe 300 euro kwijt en verwacht nog 150 euro uit te geven.(zonder inverter) Dat zijn geen wereldbedragen, het zaakje zit dadelijk wel degelijk in elkaar. Motor en dynamo zijn op elkaar afgestemt alles past netjes op een subframe etc etc

Verdiep je in de stof, maak een degelijk plan en dan weet ik zeker dat je met de laatste vragen die je hebt hier terecht kan, dan word je echt geholpen met info waar je wat mee kan.

Als ik iets geleerd heb van mijn "projecten" inmiddels dan is het dat haastige spoed altijd te veel geld kost en nooit het resultaat oplevert dat ik voor ogen had.

Zet hem op !!

Tim,

Ik heb zulke regulators gezien, ik kan ze in Nederland niet vinden. Bestellen in de VS kost zo'n 60 euro (prima prijs) maar ik zou hem het liefst uit Nederland halen i.v.m. evt. garantie of vragen enz.



Groeten,
..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door cjm »

Ik adviseer je een andere toon aan te slaan david.
Ik althans heb er geen goed woord voor over, je beste bedoelingen ten spijt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door kockie »

cjm schreef:Ik adviseer je een andere toon aan te slaan david.
Ik althans heb er geen goed woord voor over, je beste bedoelingen ten spijt.
Ik heb echt geen enkel idee waar deze post op slaat. David legt toch zijn standpunt uit? http://www.tolerantie.nu/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door pelletpower »

Klopt Kockie, de opbouw van het topic komt erg verward over, hier kan ik zelfs niet meer chaos van maken. De kritiek van David is dan vooral opbouwend bedoeld. Als Tm het nog een keer zou lezen en de afweging wel/geen netkoppeling overweegt, komt het wel goed.
Hier is genoeg info aanwezig om het tot een goed einde te brengen. Volg de draad van Tim zijn wkk maar.
Vooral de haastige spoed leidt i.h.a. nergens toe, behalve een lege knip.
tm1986
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2010, 22:29

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door tm1986 »

ik snap de reactie wel hoor en ik weet ook dat ik soms chaotisch over kan komen

maargoed
ik heb dus alle opties nagekeken en ga achteraf toch voor de 220 volt icm een goede synchronoscoop en bijbehorende beveiligingen
dit allemaal in goed overleg met mijn oom
alle onderdelen zijn zo goed als binnen en dan ben ik voor onder de 60 euro klaar om mijn energiekosten drastisch te verlagen :mrgreen:
op het moment betalen we 200 euro per maand aan energie dus het is een goede investering zo
aanvankelijk word de generator alleen gebruikt als we ook thuis zijn en de meeste energie direct verbruikt kan worden
zo kunnen we dit mooi even een tijdje in de gaten houden
als alles soepel loopt met de aansluiting en brandstofaanvoer dan gaan we wellicht compleet het net op

het is maar een probeerproject en als het niks word dan moeten we wel kijken voor een laag voltage oplossing

ik verwacht dat volgende week de eerste testopstelling wel staat en dan weet ik zeker of het mogelijk is
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: generator aansluiten op lichtnet

Bericht door Dutch John »

Hoe ga je salderen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie