Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door peter1968 »

Hallo,

Mijn dak ligt vol zonnepanelen. Goed voor zo'n 7000 Watt piekvermogen.

Dit blijkt echter nét niet genoeg om ons jaarlijks elektriciteits verbruik zelf op te wekken. Nochtans zou ik graag al onze stroom zelf produceren. Maandelijks komen we gemiddeld zo'n 60kWh tekort. Panelen bijplaatsen is, vanwege plaatsgebrek, geen optie !

Wat zijn de opties ? Een windmolentje ? De websites van de fabricanten zijn veelbelovend, maar de onafhankelijke (?) tests zijn minder lovend.

Of zijn er nog alternatieven.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door kockie »

Hallo Peter,

Als je 7000 Wp op dak hebt liggen mag je er van uitgaan dat dat tussen de 6000 en 7000 kWh per jaar opwekt (afhankelijk van ligging en plaats). Dat betekent dan ook dat je een verbruik hebt van meer dan 7000 kWh. Kun je daar niet op besparen? Hierbij moet ik aantekenen dat ik natuurlijk geen idee heb van je woonsituatie, maar heel vaak is er met eenvoudige middelen veel te besparen. Zie ook Trias Energetica

De meetresultaten van kleine windmolens zijn vaak overoptimistisch te noemen en alleen te bereiken bij continu windkracht 8.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door peter1968 »

Wij verbruiken inderdaad zon kleine 7000 kWh per jaar. da's veel, maar we zijn dan ook een gezin van 6. Alle toestellen hebben een A-label, we gebruiken enkel spaarlampen... dus heel veel valt er niet meer te besparen, vrees ik.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door kockie »

Nou, daar komt ie:
sluipverbruik:
standby tv/video/dvd/digitalesatellietschotelantenneontvanger/digitale kabel ontvanger/senseo/
verwarmingspomp/vloerverwarming
ventilatie
(adsl)modem

Verder grotere stroomverbruikers:
wasdroger
pc (denk ook aan standby printers/geluidsapparatuur)


Misschien heb je al een flinke besparingsronde gedaan (moet ik ook nog/weer eens doen), maar dat zijn toch de dingen die nogal eens een flink energieverbruik kunnen verklaren.

Een tijdje geleden heb ik eens wat dingen gemeten, daarbij bleek dat mijn satellietontvanger in standby 30Watt nodig had. Daar gaat de stekker uit als er niet gekeken wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door Dutch John »

Een kleine windturbine heeft alleen zin als je in een windrijk gebied woont (aan zee), geen obstakels in de buurt hebt en de hoogte in kunt. Ermee verdienen is zelfs dan lastig, zeker als je alles nieuw moet kopen.

Als besparen niet meer lukt, wordt het tijd om te bezuinigen... Is hardstikke modern!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door peter1968 »

mmm.... het klopt natuurlijk dat er wellicht nog wat te behalen valt m.b.t. stroomverbruik. Heb ook gezien dat mijn digicorder zo'n 20 watt verbruikt in standby. Alleen jammer dat het toestel zo traag opstart. Hier en daar nog een printer enz. in stanby en dan tikt het natuurlijk snel aan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door kockie »

Als je die dingen 's nachts uitzet, scheelt dat al een heleboel. Verder wordt een tv nogal eens gebruikt als bewegend behang met muziek; dat kan een kleine radio ook prima (behoudens dat bewegen). Ik heb tijdens onze verbouwing alle randapparatuur van mijn computer achter een schakelaar gezet. Met een druk op de knop de luidsprekers, monitor, scanner, printer etc uit. (en vervolgens zit ik altijd achter de laptop....) Daarvoor moest ik alles apart uitzetten of liet ik het gewoon aanstaan :? De computer zelf zit er niet op zodat ie bij een onbedoelde schakelactie niet ineens uitgaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door Tim »

Peter,

Toch gaat er iets mis. Wij zijn met z'n 5'n en zitten op 22-2400kWh. Incl vriezer, vaatwasser, (gas)droger, pc enz.

Ik heb zo'n doordruk stekker gekocht om in kaart te brengen waar de verbruikers zitten. De elektrische vloerverwarming in de douche was de grootste, dat scheelde meer dan 30%. Ook de pomp van de vloerverwarming leverde een behoorlijke besparing door er een zo'n temperatuurschakelaar tussen te zetten.

Mocht je daarmee nog niet uitkomen, kun je ook de kids laten betalen voor hun stroom gebruik. Maakt ze bewust en zitten ze niet meer zo lang achter dat scherm.

Als laatste, heb je geen houthok, schutting, verticale muur oid waar nog 1 paneeltje op kan? Bovenop de parasol?

Tim
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door Albert van WdJ »

volgens mij is dit electraverbruik inderdaad erg hoog.

Heb ook bijna overal spaarlampen (maar die moet je natuurlijk ook niet zomaar over laten branden, want dan is het effect ook weg);
Ook 6 personen huishouden, met studerende kinderen;
En toch kan ik met ca 3100 kWh toe op jaarbasis.

Andere besparingen:

Vaatwasser wat minder gebruiken, of hotfill maken
Was op de lijn drogen, en/of gaswasdroger aanschaffen.
Tuinverlichting minimaliseren (qua wattage of aantal stuks)

En zoals al gezegd, je moet nodig gaan onderzoeken wie of wat de grootverbruiker is.
Of lekt er stroom weg bij je?
Ik neem aan dat je ook aardlekschakelaars hebt?

Albert
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door pelletpower »

Hallo Peter, ik sluit aan bij Tim en Albert. Wij hebben een werkplaats aan huis met een redelijk machinepark totaal 3 man personeel en thuis 3 kinderen, een vrouw die wel eens kan mopperen als ik lichten uitdoe die onnodig branden. Aan het einde van het jaar zitten we dan op circa 8000 kWh, waarvan naar mijn mening 4500 voor de werkplaats is. Onze overbuurman met een cafetaria gebruikt 30.000/jaar. Als je hem vraagt waar het 'm zit weet hij het niet. Moraal van het verhaal: eerst terugbrengen naar modaal nivo. Tot 3500 kWh moet toch simpel genoeg zijn of heb je eletr boilers en doucht iedereen 2 keer per dag? Heb je een fontein in de tuin? Verlichte tennisbanen?
Ben wel benieuwd waar je verbruik in zit. Wij kijken nergens naar, althans het verbuik gaat wel meer aandacht krijgen, en gebruiken prive tussen 3-4000 kWh. Zou leuk zijn om naar 2500 te gaan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door Tim »

Albert ea,

Ik zou nu zeker opteren voor LED lampen ipv spaarlamp. Als eerste zit daar geen kwik in en ze zijn nog zuiniger. Onze buitenlamp ging van 60Watt gloei naar 11Watt spaar naar 4Watt LED.

Vervangen doe ik pas als ze overleden zijn, de spaarlampen gaan hier zo 2,5jaar mee. De eerste Led zitten nu een half jaar.

Tim
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door peter1968 »

Ik heb niet het gevoel dat er bij ons met elektriciteit gesmeten wordt. Maar als je ziet dat de ontvanger van de digitale TV al ruim 200 kWh per jaar verbruikt.... Een paar laptops, TV's, WII's... die continu op stanby staan. Dan kom je toch nooit toet met 3000 kWh uur ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door kockie »

Aan al die apparaten zit een stekker; die kan eruit bij niet gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door peter1968 »

Dat begrijp ik... nu mijn huisgenoten er nog van overtuigen :D

Maar in het geval van de digicorder vind ik het toch frapant. Die verbruikt in stand-by bijna evenveel als in werkende toestand. Zou bij wet verboden moeten zijn.

Ik zit me ook af te vragen wat mijn draadloze internetmodem verbruikt. Die staat ook dag en nacht aan. Daarom dat ik overweeg om er een tijdklok tussen te bouwen. Want 's nachts om 4 uur moet er natuurlijk niemand internetten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dat laatste beetje nog zelf opwekken

Bericht door Tim »

Peter,

Bij die van kpn kun je een timer instellen in de webportal van de router. Bij ons staat ie altijd uit, ik heb een kabeltje getrokken.

Onze digicoder vertoont hetzelfde gedrag. Geen verschil tussen aan of uit. Dan wordt ik alweer achterdochtig wat het ding eigenlijk allemaal doet......dus stekker eruit als ie niet wordt gebruikt.

Tim
Plaats reactie