1fase 220 v aansluiting

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RammsteinEco
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2012, 18:28

1fase 220 v aansluiting

Bericht door RammsteinEco »

het is niet mogelijk om een 3 fase draaistroom motor aangedreven door een diesel op een 1fase 220 net te installeren om terug te leveren aan het net, toch?
Is het hetzelfde voor een 1 fase 220v electromotor ?
mijn aansluiting thuis heeft alleen gewone 220 v aansluitingen 1fase.
ik heb 600Wp zelfgebouwde zonnepanelen in de tuin staan om te testen of ze het volhouden voor een paar jaar.in de tussentijd ben ik me aan het inlezen met generatoren en terugleveren aan net.
Ik kan erg goedkoop aan brandstof komen (gratis) en de mogelijkheden zijn enorm.
Alleen de kennis is nog wat minder.
Ik heb een 3 fase compressor thuis die op 1 fase stekkert, maar kan die ook terug leveren als ik de motor er af haal en aan een diesel koppel?

Arjen
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: 1fase 220 v aansluiting

Bericht door nck »

RammsteinEco schreef:het is niet mogelijk om een 3 fase draaistroom motor aangedreven door een diesel op een 1fase 220 net te installeren om terug te leveren aan het net, toch?
Inderdaad, dit gaat niet goed.
Om met een driefase motor a-synchroon terug te leveren is een drie-fase aansluiting een vereiste.
RammsteinEco schreef:Ik heb een 3 fase compressor thuis die op 1 fase stekkert,
Er is dus een condensator tussen de fases op de motor geplaatst, deze zorgt nu voor het draaiveld in plaats van het net.

Enige mogelijkheid is een condensatorbank plaatsen over de fases, de opgewekte stroom over een drie-fase diode-brug gelijkrichten en voeden in een omvormer zoals gebruikt bij de zonnepanelen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie