biogas installatie

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arend koop
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2011, 09:43

biogas installatie

Bericht door arend koop »

Hallo mensen

Ik ben van plan om een biogas installatie te bouwen.

Maar voor ik begin met onderdelen verzamelen heb ik een paar vragen.

Hoe belangrijk is het verwarmen van het geheel?
Hoe belangrijk is het roer meganisme?
Is het erg belangrijk om alles wat er in gaat goed te vermalen?

Als de antwoorden een beetje positief zijn ga ik aan het project beginnen en kom ik met foto,s.
Vast en zeker komen er dan nog meer vragen aan de orde.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: biogas installatie

Bericht door sathopper »

Ik zal dit met belangstelling gaan volgen. :)
Ik heb hier zelf ook aan gedacht om dit met onze berg paardenmest en groenafval op te pakken.
Maar vanwege chronisch tijd tekort en te weinig informatie over een dergelijke installatie ben ik er nog niet aan begonnen.

Succes,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: biogas installatie

Bericht door Albert van WdJ »

Jean Pain maakte ook biogas en daarbij veel warm water.
Ik heb z'n naam op dit forum maar één keer voorbij zien komen.

Hieronder wat youtube filmpje over zijn methode. Heb je wel een beetje plek voor nodig!

Albert

[youtube]JHRvwNJRNag&feature=channel[/youtube]


[youtube]zGCj7NA0OIs&feature=channel[/youtube]
Change, before you have to.
arend koop
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2011, 09:43

Re: biogas installatie

Bericht door arend koop »

De filmpjes doen het niet bij mij.

over Jean Pain hij gebruikte een compost hoop als bron en dan ben je inderdaad veel ruimte nodig en mest of ander tecomposteren materiaal .

helaas heb ik dat allemaal niet.
ik wil meer iets wat ze in india veel gebruiken een kleine installatie.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas installatie

Bericht door Tim »

Hallo Arend,

Omdat je het over roeren hebt, neem ik aan dat je nat (in de vloeistof) wilt vergisten.
arend koop schreef:Hoe belangrijk is het verwarmen van het geheel?
Net zo belangrijk als je eigen lichaamstemperatuur, echter gaan de bacteriën in vergisting niet direct dood, maar worden ze inactief als je digestaat afkoelt. Koud digestaat opwarmen zal de boel weer wakker schudden, mits ze de winter overleven. Je zult ze ook weer moeten opvoeden.
arend koop schreef:Hoe belangrijk is het roer meganisme?
Na het toevoegen van voeding, erg belangrijk. Een prop voeding zal verzuren en de bacteriën eromheen vergiftigen. Ook voor je ontgassing niet onbelangrijk, als je materiaal te dik is, komt alles omhoog.
arend koop schreef:Is het erg belangrijk om alles wat er in gaat goed te vermalen?
Vermalen betekend oppervlak vergroten. Hierdoor zal het sneller verteerd kunnen worden. De producten van deze vertering worden omgezet in biogas. Dus, het hoeft niet, alleen wordt je proces minder voorspelbaar, omdat jij minder in de hand hebt wanneer het verteerd.

Wat wil je met het gas doen?

Tim
arend koop
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2011, 09:43

Re: biogas installatie

Bericht door arend koop »

hallo Tim enorm bedankt voor je antwoord

ja ik wil inderdaad in vloeistof vergisten. Dit omdat volgens mijn informatie je dan een relatief kleine ruimte nodig bent.
Met het gewonnen gas wil ik proberen de schuur te verwarmen
Maar zo ver ben ik nog lang niet.

De punten die ik aangaf zijn dus erg belangrijk.

het plan is om een kleine ruimte te bouwen en daar de ton digestaat in te plaatsen en deze ruimte dan teverwarmen tot een graag of 37 dit zou in principe moeten lukken.

het roer mechanisme heb ik nog niet echt een goed idee.
Ik zat te denken om het met een pomp rond te gaan pompen. zou dit een optie kunnen zijn.
Het voordeel hier van is dat je dan makkelijk een tweede ton kan koppelen.
wat ook nog zou kunnen is om de ton tegaan schudden. zou dit ook een optie kunnen zijn.

Het vermalen wil ik met een blender doen dit zou goed moeten werken denk ik

verder nog een vraag. Hoeveel zou ik per dag bij moeten vullen?
ik heb een ton van 200 L
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: biogas installatie

Bericht door gerard »

Hier nog een Duits onderzoek over de Jean Pain methode.

groet,
Gerard
Bijlagen
Jean Pain, duits onderzoek.pdf
(994.45 KiB) 272 keer gedownload
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: biogas installatie

Bericht door Albert van WdJ »

gerard schreef:Hier nog een Duits onderzoek over de Jean Pain methode.
Mooi dat je dat gepost hebt. Ik denk echt dat deze methode ook kleinschaliger heel mooie resultaten kan geven.
Met misschien wat aanpassingen. Zeker wanneer je de compost ook kunt gebruiken of verwerken het onderzoeken waard.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas installatie

Bericht door Tim »







Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas installatie

Bericht door Tim »

arend koop schreef:het plan is om een kleine ruimte te bouwen en daar de ton digestaat in te plaatsen en deze ruimte dan teverwarmen tot een graag of 37 dit zou in principe moeten lukken.
Je kan beter de ton isoleren, het oppervlak dat warmte verliest is daarmee veel kleiner.

Pomp om te mixen kost relatief veel energie. Schudden zou kunnen, maar een vat van 200L optillen en dan goed schudden? Een handmixer op zo'n vat is logischer. Je kan een overloop erop maken, dan hoef je helemaal niet te pompen. Gewoon boven in gieten (met waterslot) en de overloop doet de rest.
arend koop schreef:Het vermalen wil ik met een blender doen dit zou goed moeten werken denk ik
Wie o wie maakt een handbediende (insinkerator)?
arend koop schreef:Verder nog een vraag. Hoeveel zou ik per dag bij moeten vullen?ik heb een ton van 200 L
Dit is een lastige. Je berekend voeding in kg ods/m³ vergister inhoud per dag. (ods = organische droge stof).

Dus stel je pakt 1 kg gft. Dat is ongeveer 80% water en dus 20% droge stof. Van deze droge stof zal 85% organisch zijn, de rest is zand, zout en ander inert spul. Dit zijn aannames, maar zal niet veel schelen.

Dus 1 kg gft * 0.2 * 0.85 = 0.17 kg organische droge stof. Je tankje wordt 200L. Je hebt dan 0.17kg ods per 0.2m³, als je 1kg gft per dag erbij gooit. Dit geeft dus een belasting van 1/0.2 * 0.17 = 0.85kg ods/per m³.dag.

Een gemiddelde waarde voor mestvergisters is rond de 4 kg ods/per m³.dag. Dit is wel in een stabiele situatie, dus temperatuur, pH, zouten, sporenelementen ed op niveau. Als je zelf 2kg ods/per m³.dag aanhoud, denk ik dat je met weinig aandacht wel continu gas kan maken.

Hoeveel gas komt er nou af? Dit gaat je tegenvallen. Ga maar eens wat rekenen: http://www.maisadvies.nl/index_bestanden/Page4283.htm

Succes,
Tim
arend koop
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2011, 09:43

Re: biogas installatie

Bericht door arend koop »

Tim schreef:Pomp om te mixen kost relatief veel energie. Schudden zou kunnen, maar een vat van 200L optillen en dan goed schudden? Een handmixer op zo'n vat is logischer. Je kan een overloop erop maken, dan hoef je helemaal niet te pompen. Gewoon boven in gieten (met waterslot) en de overloop doet de rest.
wat bedoel je hier precies mee?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas installatie

Bericht door Tim »

Arend,

Schetsje gemaakt. De aansluitingen fungeren allemaal als waterslot. Let op dat de overloop het aantal cm hoger overloopt. 1 mbar gasdruk is 1 cm hoogteverschil. Zorg ook voor ontluchting van de overloop, anders gaat ie hevelen.

Zet het bij voorkeur niet binnen, maar buiten (BOEM gevaar). Maak er een afblaas op, het volume om de pijp + in de pijp opgeteld, de hoogte van dit volume IN de pijp in cm is je afblaasdruk in mbar. Hij moet afblazen via een opstaande pijp, anders drukt ie het waterslot leeg. Condens vult het waterslot bij en het overschot aan condens loopt je vergister is. Maar daar kwam het ook uit. Afhankelijk van je vat zou ik de afblaasdruk niet hoger doen dan 10mbar = 10cm.
Biogas.JPG


Dit is de mijne (in aanbouw), ik ga met een plaat mixen. Maar ik heb nu wat andere dingen die ik eerst af maak.
IMAG0018kl.JPG
Tim
Plaats reactie