asynchroon generator aansluiten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

Hallo, ik ben nieuw hier. Leuk om te zien dat een hoop mensen met dezelfde ideeen rondlopen. Zelf ben ik werktuigbouwer, dus van electrisch aansluiten heb ik weinig verstand.
Ik heb een klein bedrijfje aan huis. De energienota gaat me steeds meer storen. We maken filterinstallatie voor de houtindustrie. Tevens proberen we pelletkachels te gaan verkopen. Voorheen verwarmden we de werkplaats middels een diesel/hete lucht verwarmer. Deze is eruitgegaan om plaats te maken voor een pelletketel met cv aansluiting. Vervolgens zie ik alle dagen zaagsel zodat ik natuurlijk zelf pellets wil maken. Dit gaat redelijk goed met een simpel chinees dingetje (7,5 kW). Het electriciteitsverbruik neemt alleen nog meer toe (circa 0,1 kw per kg pellets). Als je op houtvergassing gaat surfen kom je al snel bij DutchJohn, GEK Gasifiers en dit forum. Zodoende ontstaat het idee een houtvergasser en generator te gaan bouwen. Als ik de voor- en nadelen tegen elkaar afzet, kom ik tot de conclusie dat een netgekoppelde asynchroongenerator de beste optie is. Voor de aandrijving hiervan worden nog verschillende dingen afgewogen:
1 verbrandingsmotor i.c.m. hout(pellet)vergasser
2 combinatie turbo-generator (talbotts BG-50)
3 stirlingmotor

Laatstgenoemde optie lijkt de mooiste maar volgens mij niet te realiseren
Optie 2 is de simpelste. Talbott gebruikt min of meer standaard Scania-turbo's. Nadeel is de traagheid van dit systeem t.o.v. optie 1.

Terug naar het generatorgedeelte:
Eilandbedrijf is mooi omdat het je geheel onafhankelijk maakt van het net. Nadeel bij in- en uitschakelen dat dit synchroon moet gebeuren om een comfortabele installatie te hebben. Een ander nadeel is dat je maximum vermogen beperkt wordt door de grootte van je generator.
Een netgekoppelde asynchroon heeft bovengenoemde nadelen niet, ze zijn relatief simpel aan te sluiten. Je vergroot je beschikbaar vermogen in je aansluiting door een generator bij te schakelen.

Heeft iemand een (praktisch) idee hoe een verbrandingsmotor aangestuurd zou moeten worden om je stroomverbruik richting 0 kW te regelen? Dat is t.o.v. eilandbedrijf wel een nadeel. Ik kan me voorstellen dat je een gasstand of toerental instelt, maar 30 kW opwekken als je op hetzelfde moment 3 kW gebruikt is niet echt zinvol en andersom.
Nou, ik hoor graag van iemand.
Groeten Joep
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

Helmich, in aanvulling op je laatste bericht bij jouw netkoppeling. Wij verbruiken 9000 kWh (woon/werk). Hiervan zou ik toch wel 5000 kWh willen besparen, verdeeld over 1000 werkplaatsuren. Dan zijn we in de werkplaats bezig en zijn in staat de genset te controleren. Het zou dan leuk zijn pieken van 20 kW af te kunnen vlakken.
Ben benieuwd naar jouw opstelling, zelf zien is toch het leukste.
Gr Joep
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Dutch John »

Hallo Joep,

Een netgekoppelde asynchroon staat gewoon continu te pompen, onafhankelijk van wat je afneemt. Voor de generator is het net de belasting. En als het torretje qua vermogen kleiner is dan de asynchroon, dan kun je gewoon volgas geven. Een salderende Ferraris kWh meter is dan wel zo makkelijk. Heb je zo'n meter niet en gaat de netbeheerder niet akkoord met je knutselproject, dan komt alleen eilandbedrijf in aanmerking.

Voor eilandbedrijf moet je een generatorset (gewoon kopen, niet zelf bouwen!) nemen die past bij het maximale vermogen dat je afneemt. Neem voor dat maximum iets realistisch. Als nooit alle verbruikers tegelijk onder vollast draaien, dan is het onzin om een veel te groot aggregaat te nemen. 5 kW elektrisch vermogen zit aan de ondergrens van wat kan werken. Wordt wel kostbaar, want de kleintjes zijn het duurst per kW.

Heb je gerekend aan de kWh kostprijs? Een GEK zal een paar duizend uur meegaan. Motor misschien iets langer. Tel ook je eigen dagelijkse uren. In het begin denk je dat een hobby geld mag kosten, maar elke dag een of twee uur bezig zijn voor de eigen opwekking van een paar kWh is op een gegeven moment geen hobby meer, maar een last. Tel ook met 20%-30% stilstandsuren door onderhoud en uitval. Bedenk dat kleinschalige houtvergassing voor elektriciteitsopwekking nog steeds een crisismethode is, geen vervanging van netstroom. Ook niet als WKK.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

DJ, dankje voor de reactie.
Dat volgas draaien bij een netgekoppeld systeem danwel niet regelen van vermogen is een nadeel t.o.v. eilandbedrijf. Ik vraag me af of er iemand is die dit wel regelt. In principe doe je dat met toeren? Je hebt dan dus een smalle powerband omdat je laagste toerental boven de netfrequentie moet liggen en het max toerental begrensd wordt door de generator.

Verder denk ik erover een workshop te volgen bij een duitser die de GEK aan de man brengt. Gewoon om een idee te krijgen wat de te verrichten handelingen nu precies zijn. 's Morgens een halfuurtje prullen om de zaak aan de gang te krijgen is niet zo'n probleem. Als dan de rest van de dag de zaak doortokkeld zou dat fantastisch zijn. Mochten zich er problemen voordoen dan moet de voorziening toch intact blijven. Dat betekent synchroon op- en afschakelen. Een ander nadeel van eilandbedrijf is, is dat je op moet letten welke machines je inschakeld. Een zware jongen teveel en de generator trekt het niet meer. Een te grote genset en deze staat voornamelijk stationair te draaien.

Het is niet zo dat ik persee iets zelf wil knutselen, maar het is belangrijker dat er bespaard wordt zonder in te moeten leveren in gebruiksgemak. Volgens mij is parallelschakelen dan de beste optie mits er op de een of ander manier de van het net gebruikte stroom gemeten wordt en teruggekoppeld naar de generator. Terugleveren hoeft dus niet, maar het (piek)verbruik terugdringen zou leuk zijn.

O ja, we hebben een digitale meter. Is het nu zo dat deze toestaat dat er 600 W per fase per uur teruggeleverd wordt?
En ik begin me bewust te worden van de nadelen die kleven aan houtvergassing. Zeker als je pellets wilt gebruiken. Deze geven misschien teveel stof t.o.v. snippers. Wat betreft levensduur van een GEK: onze plasmasnijder is bijna gereviseerd. De tekeningen van de GEK kunnen er dan zo in, dus mocht er eens iets kapot gaan dan is dat niet zo'n probleem. Tenzij je natuurlijk in de buurt komt van 20-30% stilstand.
Zou een Talbotts BG-50 misschien iets zijn? Heeft hier iemand ervaring mee? Zo op het eerste gezicht nog mooier dan het Stirling-principe.

Gr Joep
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:DJ, dankje voor de reactie.
Je hebt dan dus een smalle powerband omdat je laagste toerental boven de netfrequentie moet liggen en het max toerental begrensd wordt door de generator.
Inderdaad, de motor kan zijn vermogen makkelijk kwijt, want de generator staat geen hoger toerental toe.
Verder denk ik erover een workshop te volgen bij een duitser die de GEK aan de man brengt. Gewoon om een idee te krijgen wat de te verrichten handelingen nu precies zijn.

Zeer verstandig. Laat je ook voorlichten wat betreft onderhoud.
's Morgens een halfuurtje prullen om de zaak aan de gang te krijgen is niet zo'n probleem. Als dan de rest van de dag de zaak doortokkeld zou dat fantastisch zijn.
Nu heb je zelf al het antwoord gegeven...... Kleine houtgasinstallaties hebben een zeer wijde mantel der liefde nodig.
Het is niet zo dat ik persee iets zelf wil knutselen, maar het is belangrijker dat er bespaard wordt zonder in te moeten leveren in gebruiksgemak.
Dat is de verkeerde insteek. Je moet aan houtvergassing beginnen als je graag wilt knutselen en daarvoor gebruiksgemak wilt inleveren. In 1945 nam men massaal afscheid van houtvergassers toen benzine weer beschikbaar kwam. En dat terwijl de gemiddelde automobilist destijds best wel handig was en hout als brandstof goedkoper was dan benzine.

Ik wil het feestje niet verzieken, maar zo is nu eenmaal de realiteit. Neemt niet weg dat het een intrigerende en voor sommigen een verslavende methode van energieopwekking is. Maar wel met beide benen op de grond blijven staan. Ga zeker naar die workshop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

Goede morgen, je was er vroeg bij. Dank je voor de input.
De besparingen met PPO zullen gering zijn t.o.v. gratis pellets.
Ga je trouwens naar die workshop in Belgie? Daar wordt onder andere gepraat over het aanpassen van landbouwwerktuigen aan het rijden op houtgas. Ik heb nog een oldtimer met omgebouwde motor die hier misschien geschikt voor is.
Gr Joep
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Tim »

Hallo Pelletpower,

PPO wordt ook met de dag duurder, als gevolg van de mooie bijmengregeling van de beroepsleugenaars in Den Haag. Zo verdienen die olierakkers ook nog flink aan "duurzaamheid". Dat even ter zijde.

De diesel tractor zullen nooit volledig op houtgas rijden, maar bijmengen. Zoals dit: http://www.schnellmotor.de/

Als ie volledig op houtgas zal moeten draaien dan zullen we terug moeten naar de dual feul (petroleum) trekker, zoals de JD Model B. Ik geloof dat Porsche zelfs een benzine trekker heeft gehad.

Je kan een generator wel op vraag laten draaien, maar dat gaat enorm ten koste van e-rendement. Mocht je nu warmtevraag genoeg hebben is, is dat probleem wellicht niet aan de orde. Echter de meeste motoren lopen het schoonst op behoorlijke last.

Bedankt dat je jezelf even kort introduceerde!

Tim
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

Dag Tim, ik heb je ook gezien op PPO. Erg interessant allemaal.

Prijs PPO, waar moet je vandaag de dag op rekenen voor koolzaadolie bijvoorbeeld? Is hier het hoge of lage btw tarief van toepassing?

Bijmengen overweeg ik inderdaad. Als je alleen diesel inspuit om te ontbranden kan dit nooit veel verbruiken denk ik. Een ander probleem is dat je de inspuiting moet vertellen of er diesel of houtgas/diesel gebruikt wordt. Mocht John gelijk hebben en houtgas is te bewerkelijk of ik lig eindelijk met mijn benen op tafel, dan kan zomaar op diesel of beter nog ppo gedraait worden. Met asynchrone aansluiting gaat dit volgens mij probleemloos zonder in te leveren op comfort.

Wat bedoel je met e-rendement? Het cos-phi verhaal of het slechtere rendement van de dieselmotor?

Als ik maar lang genoeg vragen blijf stellen komt er vanzelf de voor ons meest gunstige combinatie boven.

Bedankt, groeten Joep
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef: Ga je trouwens naar die workshop in Belgie? Daar wordt onder andere gepraat over het aanpassen van landbouwwerktuigen aan het rijden op houtgas.
Ik ga nog niet naar België. Misschien volgend jaar, als m'n nieuwe houtgaswerkpaard klaar is.De GEK heeft behoorlijk veel prullaria rond de vergasser hangen in tegenstelling tot de Victory vergassers. Ik ben van mening dat je een crisismethode niet met elektronica en vijzels moet regelen. Een houtgasgenerator moet je met hamer en nijptang kunnen repareren.

Dieselmotor op houtgas kan. Compressieverhouding terugbrengen naar 1:15-16 en regelaar vastzetten op stationair. Of een ontsteking opbouwen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Misschien volgend jaar, als m'n nieuwe houtgaswerkpaard klaar is.
Vertel :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Dutch John »

Meer dan dit wil ik in het openbaar nog niet kwijt, Kockie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Meer dan dit wil ik in het openbaar nog niet kwijt, Kockie.

Groet,
DJ
Stuur dan maar een pb :mrgreen: . Nee, alle gekheid op een stokje, ik laat me graag verbazen :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Helmich »

pelletpower schreef:Helmich, in aanvulling op je laatste bericht bij jouw netkoppeling. Wij verbruiken 9000 kWh (woon/werk). Hiervan zou ik toch wel 5000 kWh willen besparen, verdeeld over 1000 werkplaatsuren. Dan zijn we in de werkplaats bezig en zijn in staat de genset te controleren. Het zou dan leuk zijn pieken van 20 kW af te kunnen vlakken.
Ben benieuwd naar jouw opstelling, zelf zien is toch het leukste.
Gr Joep

Hoi Joep,

5000kWh / 1000h maakt een gemiddeld teruglevermogen van 5kW elektrisch. Ik zie in je post dat je geen teruglevermeter hebt. Dat maakt het lastig, je kunt hierdoor niet makkelijk salderen en het stroomnet als buffer gebruiken. Je kunt dus niet een 5kW systeem continue op vollast laten draaien. Als je een zwaarder systeem op jouw eigen energiebehoefte laat reageren staat die meestal natuurlijk een beetje standby. Dan krijg zon motor als in een auto van een oud opaatje, niet voorruit te branden.
Zoals al gezegd zakt en rendement van zowel je brandstofmotor en je generator bij lage belastingen. Bijvoorbeeld als je nul ampere levert moet wel het hele boeltje draaiende worden gehouden, lagerweerstanden, wrijving, oliedruk etc. moeten allemaal overwonnen worden en dat kost brandstof, en je krijgt er (elektrisch)niets voor terug = negatief rendement.
Daarnaast loopt er door een asynchroon generator bij deellast relatief veel blinde stroom (dat wordt niet geregistreerd door je kWh meter) en weinig actieve stroom (wordt wel gemeten door je kWh meter.
Jouw doel is je energieverbuik te verlagen, je moet dus relatief veel actieve stroom opwekken > dus draaien in vollast.
Heb je niet voorspelbare periodes (aantal uren) in een dag dat je veel vermogen vraagt? Dan zou je een zwaar systeem op die momenten kunnen starten en op vollast laten draaien, dan pak je dan al mooi wat mee. Dit hoef je dan ook niet te regelen.
-Bepaal wat op dat moment je opgenomen vermogen is
-dimensioneer een systeem wat daar bij vollast net onder zit
-Zet je energieslurpers aan en trek het gas van je wkk open en zet deze vast.
Zoals als Dutch John al zei: het net 'remt' je motor wel af zodat die niet op hol slaat. En je bent klaar.
(wel wat beveilgingen in bouwen natuurlijk, maar dat staat los van het principe)

Ps die piek van 20kW, hoel lang duurt die piek? ms, sec, uren?
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door pelletpower »

Helmich, dank je.
Zelf kwam ik gevoelsmatig ook bij 5 kW uit. Deze zijn betaalbaal en zo te koop voor nog geen 1000 euro. Het probleem is dan de netkoppeling, anders moet ik de machiens om gaan steken. Ik heb nog een Trumpf ponsnibbelaar wat het hart van de productie is. Bij eilandbedrijf ben ik m.b.t. deze cnc besturing toch wel huiverig. Bij asynchroon denk ik dat dit een stuk minder is.

Zou overblijven; wat de doen met de brandstof? PPO of houtgas?

Allereerst zou natuurlijk het verbuik gelogd moeten worden om een beeld te krijgen van de pieken.

Uiteindelijk speel ik met deze ideeen omdat we pelletkachels willen verkopen. Dan wil ik ook pellets zelf kunnen maken. Sterker nog, we zijn een installatie aan het 'ontwikkelen' voor inpassing in een timmerwerkplaats. Klinkt interessant maar komt voornamelijk neer op veel spelen. Het procede van pelletsmaken wijkt sterk af van briketten, maar tegen beter weten in blijf ik volhouden. Eerst van a tot z proberen voordat je kunt zeggen het werkt niet. Afgelopen winter hebben we de zaak wel warm gehouden met zelf gedraaide pellets. Maar terug naar wkk. Het idee om zelf pellets te maken zorgt ervoor dat het electr verbuik nog verder omhoog gaat. In de toekomst zullen hier de pieken van 20 kW vandaan komen. Maar tegen die tijd denk ik een pelletpers rechtstreeks aan een motor te schroeven. Ik weet dus nog niet welke kant het op gaat, maar vanuit mijn studieverleden (vroeger was ik nog slim) wil ik deze ideen wel uitgekristalliseerd hebben voordat er begonnen wordt.

Voorlopig lijkt het me raadzamer nu eens goed in te zetten op de verkoop van pelletkachels, de hypotheek moet immers betaald worden. De ratrace houdt nooit op.

Dus om een lang verhaal in te korten: een makkelijke manier om verbruik te loggen?

Gr Joep
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: asynchroon generator aansluiten

Bericht door Chicken Power »

Ha Joep,
pelletpower schreef:Zelf kwam ik gevoelsmatig ook bij 5 kW uit. Deze zijn betaalbaal en zo te koop voor nog geen 1000 euro.
Die moet je juist niet hebben, goedkoop Chinees spul op wieltjes waar haast geen onderdelen voor te krijgen zijn. Standtijd van 20 tot hooguit 200 uur.

Heeft allerlei naampjes, met Kama Kipor als bekenste. Maar pas op, ze schromen niet om er gewoon stickers van Atlas Copco of John Deere op te plakken.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie