Warmtetank

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Warmtetank

Bericht door AndreasFirewolf »

Als je zonnecollectoren plaatst om je huis te verwarmen of
.
als je met een stirling-motor elektriciteit opwekt met tuinafval en je wilt met restwarmte je huis verwarmen
.
dan heb je behoefte aan warmte-opslag.
.
Voor warmte-opslag zijn dure materialen beschikbaar, die warmte opslaan door de overgang van vast naar vloeibaar te benutten. Deze laat ik zelf buiten beschouwing.
.
Veel goedkoper en betrouwbaarder is water als opslagmedium. Nadeel is wel, dat dit meer ruimte inneemt. Hieronder beschrijf ik het principe van een warmtetank gevuld met water. Op dit moment is dit concept (voor mij) nog theoretisch. Ik hoop over één of twee jaar een boerderij (o.i.d.) te kunnen kopen en het dan in de praktijk te brengen. Voor die tijd wil ik de theorie op orde hebben. Input (ideeën, praktijkervaring) is van harte welkom.
.
Concept
Ik ga uit van een warmtetank met een inhoud van 100 - 300 m3. Als je een kleine tuin hebt, zul je hem kleiner moeten maken. Heb je geen tuin, dan werkt dit concept niet.
.
Je graaft een stuk grond uit. Bijvoorbeeld een oppervlakte van100 m2. Als je geen verhoging van de grond wilt, graaf je ruim 2 meter diep. Wil je een heuvel in je tuin, graaf je bijvoorbeeld 1 meter diep.
.
Op de grond stort je een plaat waterdicht beton. Hierop zet je muren van 2tot 3 meter hoog eveneens van waterdicht beton. Als je het eenvoudig wilt doen, kun je twee muren maken van 5 cm dik kalksteen met daartussen een ruimte van bijvoorbeeld 5 cm. Deze ruimte stort je vol met beton. Eventueel kun je in deze ruimte eerst bewapening aanbrengen.
.
In deze ruimte breng je twee leidingen aan:
.
Leiding 1: Hierdoor stroomt water dat verwarmt. De warmte kan onttrokken worden aan zonne-collectoren of aan een warmte-kracht centrale waarmee je zelf elektriciteit opwekt. Zie:
fabrikanten Stirling motors http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 013#p25013
.
Leiding 2: Hierdoor stroomt water dat warmte afneemt. Hiermee kun je je huis verwarmen.
Als je aan de binnenkant van de buitenmuren een leiding bevestigt en je laat door deze leiding water van 22 - 28 graden stromen, blijft je huis altijd op temperatuur. Je hoeft dan minder te isoleren. Isolatie is leuk en aardig, maar ook duur. In sommige gevallen leidt het tot een ongezond binnen-klimaat.
.
Op de muren van dit basin plaats je een betonnen dak. Bijvoorbeeld met prefab betonnen platen.
.
Het basin vul je met water. Dit water houdt de warmte vast.
.
De afgegraven aarde gebruik je om het basin af te dekken. Als je een meter diep hebt uitgegraven, komt er bijna een meter aarde over je basin. Dat geeft een behoorlijke isolatie.
Als je geen heuvel in je tuin wilt, houdt je aarde over. Deze zul je af moeten voeren.
.
De warmtetank lekt warmte. Deze warmte lekt vooral naar boven. Dus: De temperatuur boven de warmtetank is hoger dan de omgeving.
Je kunt deze warmte benutten. Bovenop de warmtetank kun je een fruitgaard met bessenstruiken aanleggen. De kans dat je fruitoogst mislukt door een late nachtvorst is dan ineens veel kleiner. En de opbrengst is vermoedelijk hoger. Je kunt er ook een moestuin aanleggen. Je kunt dan veel vroeger in het jaar uitplanten.
Als het mag, kun je er een koude kas op plaatsen. In werkelijkheid wordt dat dan een verwarmde kas, omdat de warmte van de tank in de kas terecht komt.
.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Warmtetank

Bericht door deleted »

Beste,

Gezien de lekken kan je in dat concept beter de tank in het huis voorzien.
en dat bestaat ook al:
http://www.sonnenhaus-institut.de/komponenten.html

G
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Warmtetank

Bericht door AndreasFirewolf »

Bij nieuwbouw heb je volkomen gelijk. In voorgaand bericht ga ik uit van een bestaand gebouw, bijvoorbeeld een oude boerderij.
.
Bij nieuwbouw in Nederland, met name in laag gelegen gebieden kun je veel meer bereiken:
.
Begin met een warmtetank en plaats deze gewoon op de bodem. Bouw hierop het huis. Het huis komt dan een tot een paar meter boven het maaiveld. Met zo'n bouwstijl kun je flink wat zeespiegelstijging opvangen.
.
Bouwt men een nieuwe woonwijk, dan kan men een huizenblok zetten op een collectieve warmtetank. Als men de daken voorziet van zonnecollectoren, kan men dat blok vrij goedkoop verwarmen. Zonder warmtepompen, balansventilatie en extreme hoeveelheden isolatie. Als zonnecollectoren gebouwd worden als dakbedekking, kan men besparen op dakpannen.
.
Maar dit soort ideeën zijn meer voor bouwondernemingen en architecten. Ik richt me meer op kleinschalig doe-het-zelven.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtetank

Bericht door kockie »

Ik denk dat je het isolerend vermogen van grond behoorlijk overschat. Zeker bij seizoensopslag wil je geen (nauwelijks) warmteverlies en als je dat al wilt, dan in e woning (zoals Gandalf hierboven al zegt). Ik zou er toch voor kiezen om de betonvloer geïsoleerd te maken, evenals wanden en dak. Het is natuurlijk doodzonde om je duur opgespaarde warmte aan de vogeltjes uit te delen. Als je een oude boerderij koopt, is deze over het algemeen flink overbemeten voor gebruik als huis. Daar kun je dus gemakkelijk een flinke buffer in kwijt. Zeker in deze vorm: Afbeelding

Het idee van de lage gebieden: ik zie een praktisch bezwaar: regelgeving. Je krijgt het in Neederland echt niet voor elkaar om een woning 2 meter hoger te maken dan dat van je buren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Warmtetank

Bericht door arjen_J »

Hallo Andreas,

Je idee klinkt goed,

De warmteverliezen van de enorme hoeveelheid water haal je binnen met zonne-energie of wkk.
Waar zit de winst?

eerst ergens te veel energie oogsten/opwekken en deze later met een erg laag rendement (exergie verlies) weer binnen halen?
Het klinkt als het her uitvinden van een enorm seizoensopslag systeem......

De geïnvesteerde energie in de materialen en tijd, denk je die ooit terug te verdienen?

Groeten,

Arjen
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Warmtetank

Bericht door AndreasFirewolf »

Uitgaande van een zeshoekig basin met zijden van 6 meter breed en 3 meter hoog, bedekt met een meter aarde, kom ik aan 14 W warmteverlies per graad Celsius.
.
Uitgaande van 22 m2 zonnecollectoren met een rendement van 50% kom ik aan een thermisch evenwicht in een gemiddeld jaar.
.
In een (theoretische) berekening was er de volgende energie voor woningverwarming:
september 15 kWh / dag
oktober 40 kWh / dag
november 60 kWh / dag
december 80 kWh / dag
januari 100 kWh / dag
februari 80 kWh / dag
maart 60 kWh / dag
april 15 kWh / dag
.
Met een warmtetank van 300 m3 en 22 m2 zonnecollectoren kom je een heel eind. Je hebt dan geen warmtepomp nodig.
.
En waarom teveel energie oogsten? Dat is het kenmerk van zonnecollectoren. Ze werken het best wanneer je geen energie nodig hebt: van eind mei tot begin augustus.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtetank

Bericht door kockie »

Hallo AndreasFirewolf,

Wil je je verlieswarmteberekening van je tank eens laten zien? Ik ben erg benieuwd. Die 14 W is dan per m2?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Warmtetank

Bericht door arjen_J »

kockie schreef:Hallo AndreasFirewolf,

Wil je je verlieswarmteberekening van je tank eens laten zien? Ik ben erg benieuwd. Die 14 W is dan per m2?
Hoi Kockie,
Het ligt aan de temperatuur en de isolatie maar die 14 kan best kloppen per m²!

Dat je om de warmteverliesberekening vraagt doet me deugd!

de terugverdientijd van seizoensopslag is slecht door de continue verliezen en de jaarlijkse cyclus.
heel simpel in theorie: 1kwh dagelijkse opslag zal per jaar 365kwh besparen....(kleine en goedkope installatie)
waar je voor een totaal van 365kwh opslag veel meer nodig hebt (seizoensopslag)


Groeten Arjen
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Warmtetank

Bericht door AndreasFirewolf »

Opmaak van de berekeningen is een beetje lastig. Zie daarvoor de pdf.
Bijlagen
Zonnecollectoren_warmtetank.pdf
(80.63 KiB) 351 keer gedownload
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Warmtetank

Bericht door Brit »

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het idee heel aardig vind. Naar mijn mening is het oogsten van zonne-energie in de vorm van warmte één van de meest ecologische.

Daarnaast meen ik mij te herrinneren dat er in een historische post is vermeld dat je met een beladen 25 á 30 m3 aardig de winter door moet komen. ik kan het alleen niet terugvinden en weet ook niet meer of dat alleen voor (vloer)verwarming was of ook voor sanitair.
Misschien iemand anders die dat nog weet te achterhalen?

Daarnaast nog een opmerkinkje,
AndreasFirewolf schreef:Je kunt deze warmte benutten. Bovenop de warmtetank kun je een fruitgaard met bessenstruiken aanleggen. De kans dat je fruitoogst mislukt door een late nachtvorst is dan ineens veel kleiner. En de opbrengst is vermoedelijk hoger. Je kunt er ook een moestuin aanleggen. Je kunt dan veel vroeger in het jaar uitplanten.
Als het mag, kun je er een koude kas op plaatsen. In werkelijkheid wordt dat dan een verwarmde kas, omdat de warmte van de tank in de kas terecht komt.
Hier moet je wel beseffen dat de beplanting geen toegang zal hebben tot het capilaire grondwater, waardoor er extra irrigatie vereist is. Ik zou er zelf voor kiezen om het te isoleren met piepschuim platen en daarna een terras erop aanleggen. Als dit tegen het huis aan ligt, kan je er zelfs een serre op bouwen om s'winters ook nog warmte te oogsten.

Bedankt voor je goede ideeën.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie