mercedes op frituurvet als energiecentrale

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Erikvr »

paukerock schreef:ik begrijp wel dat dit er ecologieloos uitziet met de beperkte uitleg die ik hier gegeven heb maar de eindbedoeling
is onder ander om een jacuzie te maken die energie oplevert als hij niet gebruikt word en zijn eigen energie opwekt om te werken
en nog andere dingen dat ons veel te ver gaat leiden dit is slechts de eerste stap
uitlaatgassen zijn er niet die worden gecondeseert

add speelt weer op ik bedoel uiteraard frituurolie als ik frituurvet zeg
Ik zeg niets, maar dit gaat naar hogere sferen! :lol:
groet,
Erik
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

dit is waarom ik fysica wiskunde en chemie ben beginnen studeren dit jaar
en electriciteit wil gaan studeren
fotovoltaisch zonnepaneel plaatsen die maximum 20a30 percent rendement hebben
en dat rendement wordt dan nog eens aangetast door zonnewinden zodat het magere rendement nog verder doet zakken vind ik 10000 keren belachelijker maar ja de consumptiemaantschappij moet draaien he
in princiepe kan een zonnepaneel genoeg zijn om die jacuzie te verwarmen
en dit kan ik maken via het stad op een 2 daagse voor 250 euro (wat ik ook van plan ben) maken we dan een paneel van 2m op 1m mijn extra energiebron dus
uiteraard voor warm water want het rendement ligt rond de 50 percent heel wat beter dan foto voltaisch
hier is toch geen uitdaging aan he ieder zijn hobie

tim wat je daar zegt over die zouten vind ik wel intresant ik weet dat de ideale filtering centrifugaalfiltering is maar begin dat eens zelf te maken daarin moet ik toegeven dat ik mij daar geen man over zie
en de injectoren bedoel je dan als deze druppelen en is het volgens u aan te raden om er nieuwe injectoren in te steken of is het regelmatig controleren van de olie voldoende

en als je meer wil weten rond warmeluchtmotoren neem dan eens een kijkje op green power sciense houd rekening met schrijffouten
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Chicken Power »

Dag beste paukerock,

Volgens mij ken ik je nog van neoweb. Je bent al wat langer 'begeistert' door deze materie.

Vergeet daarom het goed bedoelde fototje van de buis in de buis (hose in hose), en ga gewoon voor een platenwisselaar, die je gewoon kan recupereren uit een oude cv ketel (naar mijn idee was je van België). Die buis in de buis is nogal een kleuterachtige benadering, waar ik me nogal over verwonder, maar negeer dat maar.

Wat ik toevallig wel begrijp, is dat je echt een groter plan hebt met je mercedes motor, richting cogeneratie? Dan wordt besturen duidelijk wat anders dan wat eerdere reflectanten je wilden doen geloven.

Schakel met bijv. een driewegklep een platenwisselaar mee aan je radiateur. Dan heeft je motorkoelcircuit niks meer van doen met het water in je JACUZZI. Ik verbaas me erover dat meerderen willen geloven dat je je badwater direct door het motorblok wilde laten stromen.

De opmerking over het vervuilen van je blok bij uitsluitend gebruik voor verwarmings doeleinden snijdt wel degelijk hout, dus hou daarbij in de testfase wel rekening mee. Als er een serieuze last opgebracht moet worden voor een stroomgroep, speelt dit natuurlijk veel minder. Maar je zult wel aan een ander type regulateur moeten denken.

M.b.t. je dyslexie en ADD: Ik denk dat het met het eerste gezien je schrijfstijl echt wel mee valt, en dat met name je makke in die zin aan het tweede te wijten is.

Voor het gemak geef ik daar ook maar een aanwijzing in, want ADD begrijpt ook niemand. Dat is namelijk een uitvoering van ADHD; Attention Deficit Hyperactivity Disorder, anders gezegd aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis. Waarbij zeer belangrijk, het niet gaat om een tekort van aandacht voor de betrokkene, maar een tekort aan aandacht door. Dit smaakje is wat algemener bekent.

ADD is ongeveer het zelfde, maar kenmerkt zich specifiek door het gebrek aan lichamelijke hyperactiviteit zoals bijv. nerveuse tic's.

Kenmerk bij beide fenomenen is een nimmer stilstaande geest. Waarmee ik hoop een en ander wat nader verduidelijkt te hebben.

Voor de goede orde, ik wil hierbij aantekenen dat ik nog geen goede kennis genomen heb van de verschillen in interpretatie tussen DSM 3 en DSM 4, en wat daarbij de motivaties zijn.

Groet, Cp
Verwijderd.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

dat van neo web klinkt wel bekend in de oren en mijn vriendin bevestigt het net
en het buis in buis systeem lijkt mij een heel klein overdracht oppervlak te hebben
maar de meeste warmte gaat volgens mij verloren aan de uitlaat kolektor daar zou ik de meeste warmte kunnen recupereren dus moet mijn voorverwarmd water als laatse de uitlaatkolektor voorbij gaan
bij een platenwisselaar kan ik mij vaag wel iets voorstellen maar kennen doe ik het niet
en eerlekhijdshalve cogeneratie begrijp ik ook niet zo goed :?
en uiteraad ligt de warmteontwikkeling veel lager onbelast maar eenmaal dat het bad opgewarmd is heeft het wijnig nodig om warm te blijven
en het koelwater kan cirkuleren in een buffervat op de lichte vrachtwagen eventueel leg ik een deftigge waterpomp aan de versnellingsbak van de lichte vracht
met een beperkt aantal baterijen lijkt het mij voldoende om de temperatuur met de verwarmer van de jacuzie zelf op pijl te houden voor een beperkte periode
wat betreft add en dyslectie klopt de uitleg wel al denk ik dat er nog meer aan de hand is maar dit is hier niet aan de orde denk ik ieder zijn zorgen en problemen he
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Chicken Power »

paukerock schreef:dat van neo web klinkt wel bekend in de oren en mijn vriendin bevestigt het net
En google ook, daar zat ik juist.
paukerock schreef:en het buis in buis systeem lijkt mij een heel klein overdracht oppervlak te hebben
Helemaal waar.
paukerock schreef:maar de meeste warmte gaat volgens mij verloren aan de uitlaat kolektor daar zou ik de meeste warmte kunnen recupereren dus moet mijn voorverwarmd water als laatse de uitlaatkolektor voorbij gaan
In het logische verband qua warmte overdracht, ook helemaal goed.
paukerock schreef:bij een platenwisselaar kan ik mij vaag wel iets voorstellen maar kennen doe ik het niet
Zelf uitzoeken, kijk is bij alfa laval.
paukerock schreef:en eerlekhijdshalve cogeneratie begrijp ik ook niet zo goed :?
Ik zag al dat je van België was, dat is het gelijktijdig opwekken van kracht voor bijvoorbeeld electriciteitproductie, waarbij de ontwikkelde warmte ook benut wordt. In Nederland noemen we dit Warmte Kracht Koppeling > WKK.
paukerock schreef:en uiteraad ligt de warmteontwikkeling veel lager onbelast maar eenmaal dat het bad opgewarmd is heeft het wijnig nodig om warm te blijven
dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
paukerock schreef:en het koelwater kan cirkuleren in een buffervat op de lichte vrachtwagen eventueel leg ik een deftigge waterpomp aan de versnellingsbak van de lichte vracht met een beperkt aantal baterijen lijkt het mij voldoende om de temperatuur met de verwarmer van de jacuzie zelf op pijl te houden voor een beperkte periode
Dit is een koeterwaals waar zelfs ik geen kaas van kan maken.
paukerock schreef:wat betreft add en dyslectie klopt de uitleg wel al denk ik dat er nog meer aan de hand is maar dit is hier niet aan de orde denk ik ieder zijn zorgen en problemen he
Don't worry, overal is wat. Lekker blijven denken, en vooral blijven schrijven!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 nov 2010, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door nck »

@ kockie,
De boodschap was dus duidelijk. Thnx.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

ben net gaan kijken vr koperen lijding +-250 euro vr 50m brrr veel te duur voor een werkloze student
de temperatuur zal moeten zakken van 110 graden naar+-50 graden denk ik dan kan ik plastieke regenwaterbuizen gebruiken hoop ik
veel goedkoper
en ik had gedacht een oude (boiler)begrijpen jullie dit)water verwarmer te zoeken om als buffervat te dienen voor de lichte vracht
dan zou ik werken met een tweede kring die rechtstreeks verbonden staat met de jacuzie die kan waarschijnlijk zelf op 37a38 graden blijven
en dan kan ik mischien een regelbare circulatiepomp nemen om zo de temperatuur beheersbaar te houden
hoe zwaarder de pomp aangedreven door de mercedes hoe hoger de temperatuur

ik heb 1 jaar in een fabriek gewerkt waar de jacuzies gemaakt wierden van 0 tot afgewerkt product
voor ik terug ben gaan studeren even ter informatie
omdat de fabriek failiet gegaan is heb ik er een aantal kunnen kopen en daar ben ik nu mee aan het prutsen :lol:
de jacuzie waar ik mee test bezit een electrische verwarmer
nu bezit mijn broer wel een aantal kleine generatrisses waar de motor van stuk is in een latere faze( ge begrijpt het wel he)

ik ben vorig jaar in avondschool electrisiteit gaan studeren maar add heeft mij mij duidelijk gemaakt dat dag en avondschool te veel was voor mij dus electriciteit
is voorlopig nog steeds mijn zwakste kennis

mijn plan is om weer in een latere faze de uitlaatkolektor te vervangen door 4 aparte buizen waar ik een koperen buis laat ronddraaien om een minimaal warmteverlies te hebben en om een zoo hoog mogelijke temperatuur te bekomen en mischien olie te laten door cirkuleren
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Tim »

Paukerock,

De reden dat ik een buizenwisselaar noemde is dat deze bij particuliere zwembaden ook vaak toegepast worden. Dit omdat je geen hete straal op je gat wilt hebben en geen hoog stroomverbruik van een pomp die veel druk moet overwinnen. Echter wel een flink debiet om een goede menging/opwarming te krijgen.

Als testopstelling de kachelslangen (ik neem even aan dat je de kachel niet meer gebruikt) afkoppelen en op de wisselaar zetten, met een kraan erin om de flow te regelen. Secundair je badwater met een pomp die je voor handen hebt laten circuleren (Gardena voor €40 bij de gamma). Met de kraan in de kachelslang kun je de temperatuur goed instellen, zonder dat het badwater snel te heet wordt.

Pas wel op dat verschillende kunststoffen zacht worden >40graden C. Zou zonde zijn van je Jacuzzi.

Tim
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door RicharddeBlauw »

@Paukerock

Een buis-in-buis systeem gaat prima en ook al vinden sommigen dat het er maar knullig uit ziet (lees niet mooi c.q. professioneel), het is een stuk goedkoper zelf te maken dan een platenwisselaar te kopen. Ik heb een tijd in een Merc206D op gefilterd WVO (100%) gereden en geen centje pijn. Wel altijd op diesel starten en dus ook wegzetten. Maar misschien kun je voor dit onderwerp beter naar ppo-forum gaan ?

Je gaat inderdaad natuurlijk niet met een goedgeleidend materiaal als koper warmte transporteren naar je badje, dat doe je met een niet geleidend en dus isolerend materiaal.

Dit is wat ik er over kan zeggen. Het klinkt me niet logisch om een motor te gebruiken voor warmteproduktie terwijl een motor daar niet voor is geconstrueerd en veel aan warmte verliest die je nooit op kunt slaan. Kun je niet beter een goede kachel (bijv. rocketstove) met WW naast je badje zetten ?
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

ik heb nog een aantal rezerve onderdelen van de test jacuzie liggen waarbij onder andere de elektrische verwarmer die in een inoxen buis zit
bij het verwijderen van het verwarmings element komt er een schroefdraad vrij een metrisse schroefdraad
dus ik kan alles zonder problemen aansluiten op elkaar dus rechtstreeks van de jacuzie is supper simpel

dan zou ik eerder een (buis in buis) maken waar de uitlaatgassen doorgaan zo dicht mogelijk tegen de uitlaakolektor
zoo lang mogelijk waar het water rond zit en cirkuleert denk dat ik daar wel een proefopstelling van kan maken
met op een of andere manier gescheiden systeem voor koelwater dat de warmte mee overdraagt of zoo

met meerdere ben je toch slimmer da aleen he en in uiterste nood sluit ik als goedkope test gewoon de tuinslang aan
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door account verwijderd »

Als warmtewisselaar voor brandstofmotoren kun je kijken op youtube, bhkw (blockheitskraftwerk).
Dit is een uitlaatbox met bovenliggend een waterbox, meestal drukloos uitgevoerd.
Verwijderd
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

ai gaat niet ik heb windows 7 64 bit kan dit blijkbaar niet bekijken
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door wouter a »

@paukerock

In windows 7 zit ook een 32-bit browser, je hebt als het goed is 2 program files folders, 1 32 bit en eentje voor 64 bit programma's. in de 32-bit map staat ook een internet explorer voor 32 bit. Ik gebruik deze zelf ook constant i.v.m. vele compatibiliteitsproblemen op internet met de 64 bit versie.

Ik weet alleen even niet uit mijn hoofd hoe die mappen exact heten, maar google kan je zekers verder helpen.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

oej maar das schinees voor mij vrees ik
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

ik zat te denken om de uitlaatgassen door een koperen spiraa lte laten gaan omdat koper het beste warte gelijd (al weet ik niet goed hoe)
en dan er een inoxen buis romd te plaatsen waardoor het water paseert al vraag ik mij af of deze 2materialen samen geen ongewenste reacties geven
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Plaats reactie