Voortplanting?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Voortplanting?

Bericht door John O »

Susanne schreef: ik zou het jammer vinden als bewuste mensen vanwege het milieu geen kinderen zouden krijgen. Ik begrijp allerlei beweegredenen wel, maar ik heb het gevoel dat juist mensen met een goed hart voor elkaar en voor de aarde zich zouden moeten/ mogen voortplanten! (Als zij die behoefte voelen) Dit gun ik hun, maar ook de aarde, de mensheid en het milieu.

Groeten, Susanne
Ik ben het helemaal met je eens... Vooral op het sociale vlak.

En ik wil niet doemdenken maar ik denk dat wel alle kinderen (in aantal en in genendiversiteit) binnenkort heel erg nodig zullen hebben om als menselijk ras te kunnen overleven. Ik geloof namelijk niet dat het gaat goed komen. En ik ben heel bang dat we veel te laat zijn om het tij te keren.

:) Maar ik hoop natuurlijk wel dat ik ongelijk heb.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Voortplanting?

Bericht door frans »

Tja die tijd hé.
Ik 1974 wist ik het zeker, alles gaat fout en ik wil mijn eventuele kinderen het niet aandoen om daarin te leven.
Nu heb ik een kleinkind van 1,5 jaar.
Mijn ene zoon heeft dus duidelijk gemaakt dat hij er nog wel heil in ziet, en ik heb ook al lang de instelling van;"We zien wel waar het schip strandt."
Ik geef toe het is kortzichtig, maar voor niet eeuwig levende wezens wel een werkbare instelling.
Het is alleen jammer dat hij in China leeft.
Ik zal nog heel wat CO2 veroorzaken om mijn kleinkind regelmatig op te zoeken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voortplanting?

Bericht door Dutch John »

John O schreef:En ik wil niet doemdenken maar ik denk dat wel alle kinderen (in aantal en in genendiversiteit) binnenkort heel erg nodig zullen hebben om als menselijk ras te kunnen overleven. Ik geloof namelijk niet dat het gaat goed komen. En ik ben heel bang dat we veel te laat zijn om het tij te keren.
John,

Kun je uitleggen in welke context het niet meer goed gaat komen? Want welk doemscenario je ook neemt; peakoil, klimaat of monetair; er moet een heel behoorlijke uitdunning komen wil er niemand meer overblijven op deze planeet.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Voortplanting?

Bericht door John O »

Kun je uitleggen in welke context het niet meer goed gaat komen? Want welk doemscenario je ook neemt; peakoil, klimaat of monetair; er moet een heel behoorlijke uitdunning komen wil er niemand meer overblijven op deze planeet.
Nee eigenlijk niet, het is meer een algemeen gevoel. Ik denk dat Frans het juist verwoordde:
Tja die tijd hé.
Ik 1974 wist ik het zeker, alles gaat fout en ik wil mijn eventuele kinderen het niet aandoen om daarin te leven.
Nu heb ik een kleinkind van 1,5 jaar.
Mijn ene zoon heeft dus duidelijk gemaakt dat hij er nog wel heil in ziet, en ik heb ook al lang de instelling van;"We zien wel waar het schip strandt."
Het is dus gewoon de tijd denk ik...

Ik heb ook drie kinderen en zie het nu zelf ff niet zo zitten met de wereld maar mijn kinderen hebben er duidelijk wel zin in. Dus we doen gewoon door en zullen wel zien.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Voortplanting?

Bericht door frans »

Wat ik me nu nog bedenk, hoe kon je in 1974 als jong mens dat soort van gedachten hebben?
Wel het was de tijd van "de club van Rome" en de eerste "oliecrisis".
Ons werd duidelijk gemaakt dat we binnen enkele tientallen jaren in de afgrond zouden verdwijnen.

Ondertussen is de wereld bevolking groei vrolijk verder ontploft, zeer ruim verdubbeld in die 34 jaar.
En er is eigenlijk nog niets veranderd, we blijven doorgaan met de boel te verzieken.
Hoe zou het toch komen dat ik niet zo onder de indruk ben van de beweeg redenen van A.Gore enz.?
Per slot, ieder mens wordt uiteindelijk altijd weer gedreven door eigenbelang.
En van iemand die met een prive jet de hele wereld rondvliegt geloof ik niet echt dat het milieu hem nu echt zo na aan het hart ligt.
Ik denk dat zijn handel in uitstoot certifikaten hem meer drijft.
Doet wat aan de "aflaten" handel van de RK kerk uit de middeleeuwen denken :)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
luigi
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2007, 19:58
Locatie: Boissy St Léger ( France )
Contacteer:

Re: Voortplanting?

Bericht door luigi »

Doet wat aan de "aflaten" handel van de RK kerk uit de middeleeuwen denken

Je zei toch de " club van rome "???
hun boetiekjes trekken ook niet veel geen volk meer heden ten dage met al hun middeleeuw denken ...
Ik ben ondertussen ook reeds grootvader , zo zie je maar , mijn kinderen zien het dus ook nog zitten ...
Dat fameus boekje heb ik in mijn schooljeugd ook nog moeten lezen en we lopen hier inderdaad nog steeds rond ... zelfs met goeie ideeen op deze site om er toch maar iets beter van te maken van deze aardbol
Zelf de getuigen van J. hebben hun armagedon al meerdere keren moeten uitstellen tot .... later
Zo kun je inderdaad blijven doemdenken en schieten we er niet veder mee op .
Toen ik aan mijn 23ste mijn eerste zaakje starte zei ik voor mezelf : pensioen zal niet meer bestaan als ik 65 zal zijn , en zie , hoe mager en klein die ook is , die is er nog ( heb wel nog iets meer dan10 jaar te gaan :D )
Positief denken en samen verder werken aan een goed doel , is reeds een mooi voorbeeld voor alle andere doemdenkers ...
Morgen zien we wel ... als het regent of zonneschijnt ...
groetjes
hello, hier ben ik , net als jullie op zoek naar ecologische alternatieve energieën , alle ideën zijn dus welkom . Zelfs combinaties kunnen tot goeie resultaten leiden .
Plaats reactie