Beste jongetje van de klas?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door excelterror »

It's the denominator, not the nominator.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door dormos »

Wie of wat citeer je hier, en wat is je punt?

Groet,

Hans
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door excelterror »

11% <<<<<<

Solution 1
(11+89)/100 = 1

Solution 2
11/(100-89)= 1
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door kockie »

Ik vind het jammer dat de gemeente dus inzet op opwek en niet op (veel meer) besparen.

Waar de biomassa vandaan moet komen voor de nieuwe centrales is voor mij ook een raadsel. Er moeten ook 2 vergis(t)(s)ers in de gemeente komen.

Gek dat je mensen en bedrijven wel kunt verplichten om asbest van het dak te halen, maar niet kunt verplichten om zonnepanelen op dak te leggen. Al kun je natuurlijk ook discussieren over de duurzaamheid daarvan.

Verplichten tot isoleren is misschien een betere vergelijking... en dan niet door bouwbesluit-cowboys, maar door echte nadenkende en daar naar handelende mensen.

Windmolens zijn nu zo'n beetje in onze achtertuin gepland :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door jwardenier »

Kokkie ,dat is wel erg kortbij ,je kan zeker geen haspeltje uitleggen .
Biomassa ,ik denk dat er ingezet wordt op lokaal hout ,dus heeft straks de kleine houtstoker het nakijken .
Hier in de buurt zie je ook veel goed hout naar de centrale gaan ,het drijft de prijzen aardig op ,en ik heb al eens een autootje met kar gezien waar snel even een boom gezaagd werd en opgeladen ,we wonen wat afgelegen was helaas wel een boom uit de bos wal die ik had gekocht om te zagen .
2 a 3 jaar terug ben ik hierom begonnen met eigen aanplant ,hoop binnenkort nog een stukje bos aan te kunnen planten ,essen hakhout .
Discuteren met ambtenaren over duurzaamheid is onbegonnen werk ,ze zetten in op dingen die niet duurzaam zijn ,behalve duurzaam voor de portemonnee van de industrie en vaak zijn ze niet geheel onafhankelijk ,mooi voorbeeld was de bio centrale in Steenwijk ,ambtenaren en 2 directeuren hebben er aardig wat aan verdiend ,en al het hout uit de weide omtrek wordt daar omgezet tot een soort kolen voor de ijzerindustrie en een aantal mega wat waar nu een bedrijf uit Denemarken beter van wordt ,het heet duurzaam ,beton wanden van 30 tot 50 cm dik 3 x op de fles,dus de kop is er af . Wat hadden van die miljarden investering veel huizen geïsoleerd kunnen worden ,dat zou meer duurzamer zijn .
Gelukkig heb ik meer verstand van ; hadden de 2 directeuren dat ook maar bedacht ,ze gaan nu een tijdje achter het schot ,maar stelen van loont schijnbaar toch ,met een paar maand zijn ze weer vrij .De ambtenaren zijn niet vervolgt ,afgetreden en hadden snel een ander baantje .
Een boom stelen van staats bos wordt wordt strenger bestraft .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door Pietje »

De industrie is nog steeds de grootste verbruiker, en die blijven nog steeds behoorlijk buiten schot. Het lijkt wel de bedoeling van de overheid om zo veel mogelijk reuring bij burgers te krijgen, zodat de aandacht weg gaat van de echte problemen. En kernenergie wordt natuurlijk onvermijdelijk straks, als iedereen zijn warmtepomp aan wil houden bij een windstille, bewolkte winterdag...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door pelletpower »

Ja, dat denk ik ook. Het wordt wel mooi inzichtelijk als we met zijn allen nul op de meter willen. En komen dan al snel tot de conclusie dat dat niet meevalt met een paar paneeltjes. Dus die inzet op electriciteit zie ik als verkapte lobby voor kernenergie.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 15 feb 2019, 12:40 Bouwsector is idd consrvatief. Nieuwe lichting ingenieurs en constructeurs zal daar echt wel verandering in brengen. Duurt alleen effe.
Zo kijk ik er ook wel tegenaan, de grijze koppen met stropdas waar we nu tegenaan moeten duwen zetten hun brilletje op het puntje van de neus, kijken er wat scheef overheen, en vertellen je dat het budget niet toereikend is en blijven vervolgens d'r eigen gang gaan. De nieuwe lichting wordt al anders opgeleidt, maar de opleidingen richting techniek en energie zijn niet heel rijkelijk bezet.
Paul Joosten schreef: 15 feb 2019, 14:20 Lekker jeremiëren dat 'ze' er toch niks mee doen of gewoon zelf aan de slag gaan.
Ja, maar als je zakelijk dergelijke plannen wilt doorvoeren, en ondanks vergunningsvoorschriften uiteindelijk nog buitenspel gezet wordt, ga je daar ook weer anders over denken. Je moet toch op een of andere manier overleven.
kockie schreef: 15 feb 2019, 17:58 Ik vind het jammer dat de gemeente dus inzet op opwek en niet op (veel meer) besparen.
Deze initiatieven worden momenteel veel uitgevoerd. Partijen worden bij elkaar gebracht. In basis niet verkeerd, maar ook wel weer de manier waarop de overheid de bekende vinger in de pap blijft houden. controle controle controle
kockie schreef: 15 feb 2019, 17:58 Verplichten tot isoleren is misschien een betere vergelijking... en dan niet door bouwbesluit-cowboys, maar door echte nadenkende en daar naar handelende mensen.
En wat nu is gebeurd, is dat de overheid middels subsidie de instap laag wil maken. Die nadenkende mensen die ons de isolatie of pelletinstallatie willen verkopen hebben die subsidie als doel gesteld, niet eco gedachte daar achter. Ga je er dan zo wel komen?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

JantjeV8 schreef: 16 feb 2019, 08:36 En wat nu is gebeurd, is dat de overheid middels subsidie de instap laag wil maken. Die nadenkende mensen die ons de isolatie of pelletinstallatie willen verkopen hebben die subsidie als doel gesteld, niet eco gedachte daar achter. Ga je er dan zo wel komen?
Ben bang van niet.
Ik heb vorig jaar o.a. 2 x een aanvraag voor een pelletketel uit Wassenaar gekregen.
1 om het zwembad te verwarmen, en 1 om de oprijlaan vorstvrij te houden in de winter. :shock:
Maar gelukkig zijn er genoeg projecten waar het subsidiegeld wel op de juiste plek terecht komt.

Het is enkel door de gebruikte rekenmethodiek waardoor het lijkt of Nederland het nog redelijk doet, en dit terwijl we dus al onder aan de Europese ladders staan.
Vermindering van 14% moet worden gehaald in 2020 met als peildatum (uitgangspunt) 1990. Sinds 1990 is het fossiele brandstoffen verbruik niet gedaald, maar gestegen.
Afbeelding

Ook de uitstoot van van CO2 is niet minder geworden, maar gestegen:
Afbeelding

Het is mijn inziens, enkel door handig rekenwerk;
- Handel in GVO`s,
- De bepaling door de europese commissie,dat het gebruik van biomassa op grote schaal, duurzaam is.
- Internationaal vlieg, en scheepvaart verkeer niet wordt meegerekend voor de berekening van de uitstoot van broeikasgassen. (aantal vluchtbewegingen in 2018, met 11% gestegen.)
- Vul maar aan ??

En ondertussen vooral goed nieuws naar buiten brengen:
Dat er weer 15% meer hernieuwbare energie is opgewekt dan het jaar ervoor.
Maar 15% van zo goed als niks, is nog steeds niks!!!

Wat er momenteel per jaar aan duurzame-energie bij wordt gebouwd, is niet eens voldoende om de toenemende vraag naar energie te dekken.

Maar ik hoop eigenlijk dat ik het allemaal, helemaal verkeerd zie..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij bij de somberen aan:
https://gailtheactuary.files.wordpress.com/2018/09/13-total-world-energy-consumption-has-grown-greatly-since-1820.png
Klik op foto voor vergroting.

De grafiek toont dat we ondanks de alternatieven (die feitelijk geen alternatieven zijn en ons zand in de ogen strooien) we simpelweg op een betonnen muur af racen. Of naar keuze: een afgrond in. Ik ben inmiddels het mediagezever over zon, wind en waterstof zo moe, dat ik de discussie met slecht geïnformeerde mensen helemaal zat ben. Mijn data versus hun hopium wint het gewoonweg niet. Ik geef het op.

Groet,
DJ
En als ik het opgeef, is het kantelpunt meestal niet ver weg........
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

Dutch John schreef: 18 feb 2019, 08:50 Ik sluit mij bij de somberen aan

Welkom bij de "Club der Sombere", dan maar. :(
Om het lidmaatschap laagdrempelig te houden, is de contributie voorlopig gratis.

Gelijk maar wat goed nieuws voor de Sombere.
De grafiek die je gebruikt is al weer wat gedateerd, en geeft het verbruik maar tot 2010.

Recentere cijfers laten zien dan ook t/m 2015, wereldwijd het energieverbruik stijgt, zo ook het percentage gebruikte fossiele brandstoffen.
Afbeelding

En nog recenter, tot 2018:
Afbeelding

Bron van deze grafiek: http://www.columbia.edu/~mhs119/EnergyConsump/
TIP: Kijk daar eens rond voor nog meer Sombere feelgood data.

Alle goede bedoelingen ten spijt, maakt dit alles wel pijnlijk duidelijk dat er in de afgelopen jaren nog niet veel is veranderd, en dat alles van aardolie aan elkaar plakt.
Pas als de aardolie op begint te raken, zal men minder fossiel gaan gebruiken.

Ook ik ben van kinds af aan opgegroeid met "verbeter de wereld, en begin bij jezelf", maar als 7 miljard neuzen de andere kant op wijzen , wordt het wel een heel lastig verhaal. En ja, ik besef dat ik zelf eigenlijk ook 1 van die 7 miljard ben...

Ook ik geef het op.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door JantjeV8 »

Misschien hoef je niet somber te zijn, maar heb je te weinig geduld. Vooraleer de was gedaan is, moet er ook eerst vlekkenzout op, dan de voorwas en daarna de hoofdwas.
Ergens in die vlekkenzoutfase zitten we. Wel al behoorlijk ver in die fase. De generatie die nu rond de 20 jaar oud zijn, die gaan er wel anders mee om. Die krijgen er al onderricht over. Wij niet, wij kregen alleen de succesverhalen over de gaswinning te horen en over de lage prijzen van steenkoolwinning. Eigenlijk wat Pellet dus al aan gaf. We zien het niet, maar het begint wel te ontstaan.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

Dat het afschuiven van problemen op de volgende generatie niet werkt, bewijst de huidige generatie wel. Wij (mijn generatie) zijn in ook de "vlekkenzoutfase" blijven hangen. Het klimaatgebrabbel is ruim 25 jaar geleden begonnen in Rio de Janeiro, en zoals bovenstaande grafieken laten zien, heeft dat nog niet zoveel uitgehaald.

All-electric
De huidige tendens is dat als het maar elektrisch is, dan is het goed.
Want elektrisch = duurzaam
Dus, accu of stekker = elektrisch
En elektrisch = windmolen
Als windmolen, dan geen CO2 !

Je struikelt ondertussen over de windmolens en zonnepanelen in Nederland, en het aandeel fossiele brandstoffen is dan misschien bijna gestabiliseerd, maar nog niet gedaald. Waarbij er gemakshalve even wordt overheen gestapt, dat er in Nederland zo goed als niets meer wordt geproduceerd (geen gloeilamp meer :) , maar ook geen zonnepaneel :oops: ), en wel makkelijk naar China wijzend dat het fossiel gebruik daar zo hoog is.

Het grote geld regeert.
Het vervelende voor de nieuwe generatie is, dat hun toekomst mede door onze huidige beleidsmakers wordt bepaald. Hun inzet:
- Minder goed geisoleerde woningen slecht nieuws voor toekomstige bewoners, maar de bouwwereld lacht zich gek.
- Elektrische vliegtuigen Ja, ja. Ook vliegen wordt duurzaam!
- CV ketels op waterstof Na-isoleren van monumentale panden niet meer nodig!
- enz,...
Maar vooral,..... NIET MINDER , (Behalve dan die ene politicus over buitenlanders)

Waarbij verschillende branches claimen, dat het overschot aan duurzame opgewekte energie omgezet kan worden in waterstof, zodat deze op een later moment gebruikt kan worden voor verwarming/elektriciteit.
Maar hoe groot is het bord voor je kop, als je het over een overschot hebt, van iets waar je NU meer dan 95% te kort aan hebt? :cry:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door kockie »

ready to burn schreef: 22 feb 2019, 15:44 - Minder goed geisoleerde woningen slecht nieuws voor toekomstige bewoners, maar de bouwwereld lacht zich gek.
De naam "schaampanelen" past mooi in het rijtje met "eco-aflaten"....
ready to burn schreef: 22 feb 2019, 15:44 Waarbij verschillende branches claimen, dat het overschot aan duurzame opgewekte energie omgezet kan worden in waterstof, zodat deze op een later moment gebruikt kan worden voor verwarming/elektriciteit.
Maar hoe groot is het bord voor je kop, als je het over een overschot hebt, van iets waar je NU meer dan 95% te kort aan hebt?
Deze discussie op de windmolendiscussieavond ook meermaals gevoerd..... Heb gevraagd naar het rendement...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

kockie schreef: 22 feb 2019, 18:30
ready to burn schreef: 22 feb 2019, 15:44 Waarbij verschillende branches claimen, dat het overschot aan duurzame opgewekte energie omgezet kan worden in waterstof, zodat deze op een later moment gebruikt kan worden voor verwarming/elektriciteit.
Maar hoe groot is het bord voor je kop, als je het over een overschot hebt, van iets waar je NU meer dan 95% te kort aan hebt?
Deze discussie op de windmolendiscussieavond ook meermaals gevoerd..... Heb gevraagd naar het rendement...

Ik weet niet of je al een antwoord hebt gekregen, maar dit is wel een interessant artikel over waterstof geproduceerd uit de overschotten van duurzame energie. Al gaat dit niet over het feit dat op het moment nog geen 5% van ons energieverbruik duurzaam wordt opgewekt, en kan je m.i. pas over een overschot kan spreken, als ook de andere 95% duurzaam is geworden.
Als we volledig vertrouwen op wind en zon, maken we onszelf volledig afhankelijk van de weersomstandigheden. Zoals vast al gegokt, piekt zonne-energie duidelijk in de zomer. Windturbines presteren constanter, met juist een dipje in de zomer. Bij elkaar opgeteld schieten wind en zon in de wintermaanden te kort en is er in de zomer een overschot.

Kijkend naar Figuur 1 ontstaat de wens het zomerse overschot te benutten om het tekort in de winter aan te vullen. Seizoensopslag is bij het Klimaatakkoord dan ook een belangrijk thema. Waterstof gooit hoge ogen om die rol in te vullen.

‘Energieverlies maakt bij overtollige energie niet uit’
Dat bij de omzetting van (overschotten) elektriciteit naar waterstof en weer terug veel van de energie verloren gaat, zien de waterstofoptimisten nauwelijks als probleem. ‘Het gaat om energie die anders sowieso verloren was gegaan. Wees blij dat een deel wél nuttig gebruikt wordt.’

Energieverliezen hebben echter wel degelijk grote consequenties voor de haalbaarheid van seizoensopslag. Om alle tekorten te kunnen aanvullen met waterstof (geproduceerd uit overschotten), moeten de overschotten minimaal tweeënhalf keer zo groot zijn als de tekorten. Alleen al daarom gaat de vlieger van de ‘goedkope overschotten’ in de puurste zin niet op. Om het minimale overschot voor seizoensopslag te produceren, zijn per definitie extra windmolens en zonnepanelen nodig.


Gr. Maarten
Plaats reactie