De donuteconomie,

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

De donuteconomie,

Bericht door jobplas »

Opnieuw geïnspireerd vanavond door programma van VPRO, tegenlicht: de donuteconomie. Een alternatieve kijk op een economisch model. Die recht doet aan maatschappij en milieu. Zeer inspirerend!

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... nomie.html#
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De donuteconomie,

Bericht door Pietje »

Sympathieke vrouw. Mooi model, met een onder- en bovengrens. Zelf denk ik dat de bovengrens inmiddels al onder de ondergrens ligt, detail...

Maar... Het belangrijkste instrument ziet ze over het hoofd, zoals gewoonlijk bij economen... Ze ziet geld als een gegeven, "het is er gewoon". Maar helaas is de wijze waarop geld ontstaat (claim op (claim op (claim op etc)) geld waar rente op geheven wordt door commerciele partijen) de allergrootste motor achter het eeuwige groei-model. Zonder de geldcreatie weg te halen van commerciele banken en terug te brengen naar een publieke organisatie ben je afhankelijk van regelgeving die bij voorbaat gaat falen...

Eerst moet ons monetaire geldsysteem veranderen.

En verder laat ze erg optimistisch de hoeveelheid energie nodig voor hergebruik achterwege.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: De donuteconomie,

Bericht door Erikvr »

Dat veranderen gebeurt al gedeeltelijk door cryptovaluta, iets waar overheden en banken geen vat op hebben. Acceptatie als betaalmiddel is een kwestie van tijd.
groet,
Erik
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: De donuteconomie,

Bericht door mro »

Ik denk ook dat om echt iets te veranderen dat dan eerst in principe het kapitalisme moet verboden worden.

Ik merk het bij mezelf: met het systeem van kapitalisme wil je telkens meer, er kan altijd wel nog een eurootje bij. Er moet zelfs zeer regelmatig een eurootje bij want anders ga je achteruit omdat opgelegde kosten rondom je stijgen.

Het is een vorm van verslaving op individueel en globaal vlak.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De donuteconomie,

Bericht door nck »

mro schreef: 27 nov 2017, 20:42 Ik denk ook dat om echt iets te veranderen dat dan eerst in principe het kapitalisme moet verboden worden.
Ben ik toch nieuwsgierig door welk systeem je het wilt vervangen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: De donuteconomie,

Bericht door mro »

nck schreef: 27 nov 2017, 22:37
mro schreef: 27 nov 2017, 20:42 Ik denk ook dat om echt iets te veranderen dat dan eerst in principe het kapitalisme moet verboden worden.
Ben ik toch nieuwsgierig door welk systeem je het wilt vervangen.
Ja, dat zou ook wel willen weten :) In ieder geval niet door een ander systeem dat we nu al kennen.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat het onmogelijk is om iets anders te bedenken.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: De donuteconomie,

Bericht door Erikvr »

de laatste keren dat een systeem gedwongen werd veranderd waren geen gelukkige keuzes..
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De donuteconomie,

Bericht door Dutch John »

Beschavingen kennen een economie. En de levensduur van beschavingen meet in honderden jaren, zo leert ons de historie. Waarom zou dat nu anders zijn? Zeker nu we hard op weg zijn de planeet onleefbaar te maken. Het probleem is volgens mij nog veel groter dan de documentaire schetst. Op het moment dat we geen gebruik meer kunnen maken van fossiele brandstoffen (waarbij de alternatieven verpakt fossiel zijn, met een klein hefboompje) krimpt de wereldbevolking weer terug naar pre-fossiele getallen: miljoenen ipv miljarden. In de vorm van stammen. Zonder economie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De donuteconomie,

Bericht door alefarendsen »

Op het moment dat we geen gebruik meer kunnen maken van fossiele brandstoffen (waarbij de alternatieven verpakt fossiel zijn, met een klein hefboompje) krimpt de wereldbevolking weer terug naar pre-fossiele getallen: miljoenen ipv miljarden. In de vorm van stammen. Zonder economie.
En gelukkig vindt die krimp plaats in een periode van een paar honderd jaar zodat enerzijds onze kinderen en kleinkinderen er rustig (doch vast niet altijd vrijwillig en zonder slag of stoot) aan kunnen wennen en anderzijds ik nu gewoon m'n handgemalen koffietje op kan zetten en kan doen alsof ik ontzettend goed bezig ben :fff
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: De donuteconomie,

Bericht door Erikvr »

zorgelijk is inderdaad dat mensen zich druk maken hierover maar hun zorgen wegshoppen.
groet,
Erik
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: De donuteconomie,

Bericht door remco d »

Eeuwige groei gaat nooit bestaan. We zouden de ellende wat kunnen beperken door wereldwijd een verbod op meer dan 2 kinderen per vrouw in te stellen. Klinkt lomp maar we zijn onderhand wel met genoeg mensen op deze aarde. Geen enkele vergroening, high tech dan wel low tech, gaat de aarde meer opleveren dan een afname in het totaal aantal mensen.

Gr remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De donuteconomie,

Bericht door alefarendsen »

Erikvr schreef: 28 nov 2017, 11:55 zorgelijk is inderdaad dat mensen zich druk maken hierover maar hun zorgen wegshoppen.
Nou, ja, dat triggert een lastige vraag: wanneer is het genoeg? Om in de huidige Westerse maatschappij echt in balans te leven met hetgeen de natuur je biedt is naar mijn mening (helemaal met kinderen) gans onmogelijk.

Wat ik slecht trek zijn groepen mensen die zich realiseren dat er iets mis is, maar zelf helemaal niet minderen en in plaats daarvan bijvoorbeeld de politiek aanwijzen als partij die actie moet ondernemen.

Ik zie de problematiek, ik minder; ik weet tegelijkertijd dat wat ik doe nooit genoeg gaat zijn.
We zouden de ellende wat kunnen beperken door wereldwijd een verbod op meer dan 2 kinderen per vrouw in te stellen.
Klinkt nogal paradoxaal; de survival van een soort proberen te bewerkstelligen door voortplanting te limiteren... Denk dat het lastig wordt :?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De donuteconomie,

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef: 28 nov 2017, 07:36 In de vorm van stammen. Zonder economie.

Groet,
DJ
Stammen ja, die vredig op zichzelf leven, maar waar het wel gebruikelijk is je eens per jaar op te sminken en ten strijde te trekken naar de naburige stam om daar dood en verderf te zaaien en de oogst te plunderen.
Helaas is dat stammengedrag nog niet eens zo heel erg historisch maar volop aanwezig.
remco d schreef: 28 nov 2017, 13:02 Eeuwige groei gaat nooit bestaan.
Gr remco
Is dat wel 'groei'? Is dat niet gewoon doorontwikkeling zonder kwalificatie daar aan te hangen. Als je je in beeld dat dit 'groei' is, is de teleurstelling des te groter.
remco d schreef: 28 nov 2017, 13:02 We zouden de ellende wat kunnen beperken door wereldwijd een verbod op meer dan 2 kinderen per vrouw in te stellen.
Gr remco
Het gekke is dat dat in de 'ontwikkelde' gebieden van nature ontstaat. De onderontwikkelde gebieden zijn daar wat weerbarstiger in, sterker nog, geheel het tegenovergestelde zijn ze voor. En wat een ellende, niks te vreten noch te drinken...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De donuteconomie,

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef: 28 nov 2017, 17:34 Stammen ja, die vredig op zichzelf leven, maar waar het wel gebruikelijk is je eens per jaar op te sminken en ten strijde te trekken naar de naburige stam om daar dood en verderf te zaaien en de oogst te plunderen.
En nu leven we wereldwijd in vrede?
Zelfs in ons rijke en nuchtere Nederland is sociale rust flinterdun. Onlangs neigden bepaalde bevolkingsgroepen al naar plunderen, alleen omdat de stroom een paar uur uitgevallen was.
Het gekke is dat dat in de 'ontwikkelde' gebieden van nature ontstaat. De onderontwikkelde gebieden zijn daar wat weerbarstiger in, sterker nog, geheel het tegenovergestelde zijn ze voor. En wat een ellende, niks te vreten noch te drinken...
Eerst afvragen waarom zulke gebieden onderontwikkeld zijn. Het ligt lang niet altijd aan primitieve culturen of barre klimaten. Globalisering is al te vaak een politiek correct woord voor kolonisatie.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De donuteconomie,

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef: 28 nov 2017, 18:44
En nu leven we wereldwijd in vrede?
Zelfs in ons rijke en nuchtere Nederland is sociale rust flinterdun. Onlangs neigden bepaalde bevolkingsgroepen al naar plunderen, alleen omdat de stroom een paar uur uitgevallen was.
JantjeV8 schreef: 28 nov 2017, 17:34
Dutch John schreef: 28 nov 2017, 07:36 In de vorm van stammen. Zonder economie.

Groet,
DJ
Helaas is dat stammengedrag nog niet eens zo heel erg historisch maar volop aanwezig.
Dat zeg ik.
Dutch John schreef: 28 nov 2017, 18:44 [
Eerst afvragen waarom zulke gebieden onderontwikkeld zijn. Het ligt lang niet altijd aan primitieve culturen of barre klimaten. Globalisering is al te vaak een politiek correct woord voor kolonisatie.
Groet,
DJ
Misschien wel gewoon omdat wij vinden dat zij beter kunnen en ons er tegenaan bemoeien. Het duurt lang voor ze de goedbedoelde signalen er uit oppikken, misschien gebeurt dat zelfs wel nooit.
Plaats reactie