Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan alternatie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Zij zijn 'groeiende' richting onze leefmaatstaf.
Dat begrijp ik, en ze hebben gelijk ook. Het is alleen tamelijk hypocriet om als Europeaan amper in verbruik te minderen door naar de Chinezen te wijzen "dat het geen zin heeft".
Wij leven ver boven onze stand, en moeten rap terug. Wat de rest van de wereld ook doet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door edvdvoort »

48 Kw op een dag is 48 Kw op een dag .
Dus geen Kw/h................
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef:
JantjeV8 schreef:Zij zijn 'groeiende' richting onze leefmaatstaf.
Dat begrijp ik, en ze hebben gelijk ook. Het is alleen tamelijk hypocriet om als Europeaan amper in verbruik te minderen door naar de Chinezen te wijzen "dat het geen zin heeft".
Wij leven ver boven onze stand, en moeten rap terug. Wat de rest van de wereld ook doet...
Mee eens.
Maar hoe kan een individu in dit systeem nou redelijkerwijs fors verminderen in co2 uitstoot? geen vlees en autorijden. Thats about it. Terug is veel moeilijker dan niet dezelfde stijgende lijn in zetten als de chinezen. De winst van een andere koers inslaan met 1,4 miljard mensen is groter dan de beperkte langzame reductie die hier maar mogelijk is.
Gelukkig is China al beter op weg door de benzine auto snel achter zich te laten. Er zijn daar al 200 electrische auto modellen beschikbaar.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Erikvr »

Pietje schreef: Wij leven ver boven onze stand, en moeten rap terug. Wat de rest van de wereld ook doet...
Verworven luxe, hoe kan je daar afstand van (laten) nemen anders door het zelf te willen?
groet,
Erik
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door dormos »

Maar hoe kan een individu in dit systeem nou redelijkerwijs fors verminderen in co2 uitstoot? geen vlees en autorijden.
Ik denk dat je veel meer kunt doen.

Bijvoorbeeld spullen kopen die kwalitatief beter zijn en langer meegaan.
Niet bij elk nieuw model telefoon je oude nog werkende vervangen.
Geen onnodige spullen bij Action e.d. kopen, ondanks dat het zo lekker goedkoop is.
Spullen repareren in plaats van vervangen omdat dat maar een beetje duurder is.
Spullen gebruiken tot ze op zijn in plaats van tot je er op uitgekeken bent.
Geen metertjes in China bestellen die van alles meten, maar waar je per saldo niets aan hebt ;-)
Enz.

De hele wereld bestaat uit individuen die elkaar beinvloeden. Als jij "lead by example" dan zul je mensen in je omgeving beinvloeden, en dat zal dan als een olievlek gaan werken.
20 jaar geleden was millieu nog iets voor geitenwollensokken, nu recycelt bijna iedereen bijvoorbeeld.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf gaat wat mij betreft nog steeds op.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door kockie »

edvdvoort schreef:48 Kw op een dag is 48 Kw op een dag .
Dus geen Kw/h................

48 kW op een dag is geen juiste eenheid. een kWh is eenheid van energie, niet een eenheid van vermogen, dat is de kW.

Het is ook geen kW/h, maar kW*h, een kiloWatt gedurende een uur. Bijvoorbeeld 48kW gedurende een uur, maar kan ook zijn 2 kW gedurende 24 uur. Echt een essentieel verschil.

Lees verder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur

Over hoofd- en kleine letters: https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel
kilo is met een kleine k
Mega dan weer met een grote M ( kleine m is milli)

Eigenlijk zou de hele discussie over kWh niet nodig hoeven zijn; eigenlijk zouden we de SI eenheden moeten gebruiken in dit geval de (M)J (megajoule).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef:[
Bijvoorbeeld spullen kopen die kwalitatief beter zijn en langer meegaan.
Niet bij elk nieuw model telefoon je oude nog werkende vervangen.
Geen onnodige spullen bij Action e.d. kopen, ondanks dat het zo lekker goedkoop is.
Spullen repareren in plaats van vervangen omdat dat maar een beetje duurder is.
Spullen gebruiken tot ze op zijn in plaats van tot je er op uitgekeken bent.
Geen metertjes in China bestellen die van alles meten, maar waar je per saldo niets aan hebt ;-)
Enz.
In basis hartstikke mee eens. Maar ook dat wordt je onmogelijk gemaakt. Mijn auto voldoet prima voor me (21 jaar oud), maar ik mag me er op steeds minder plaatsen mee vertonen.
M'n telefoon is 6 jaar oud. De haperingen beginnen nu te komen, niet omdat het apparaat het niet meer doet, maar omdat de netwerken doorgegroeid zijn en de mijne steeds minder ondersteunen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door dormos »

Volgens mij doe je het al goed; auto van 21 jaar is een uitzondering. Veel van die leeftijd zijn al naar de sloop omdat een andere kopen goedkoper is dan repareren. Ook een telefoon van 6 jaar oud is al veel beter dan gemiddeld. Als je de trend had wiillen volgen had je in die tijd er al een stuk of 4 moeten kopen!!

Groet,

hans
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Erikvr »

Sterker nog; de meeste produkten worden ontworpen om niet lang mee te gaan. Zolang de fabrikanten hiermee doorgaan kun je alleen maar hopen dat auto/telefoon het blijft doen.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door JantjeV8 »

Mijn punt is dat we wel veel zuiniger met materialen en grondstoffen om kunnen gaan, zelfs zonder dat dat moeite of buitensporig geld kost. Maar een groot deel van onze afvalberg en daar tegenover linea recta het gebruik van grondstoffen en mineralen, staan de verplichtingen en beperkingen die dezelfde overheid ons oplegt als de overheid die pretendeert binnen afzienbare tijd groen te zullen zijn. Dat voor dat groene idee eerst half Afrika is afgegraven om vervolgens dat gat te dichten door ons nog prima bruikbare afval in te dumpen telt blijkbaar niet mee.
Je krijgt mij niet wijs gemaakt dat ik door regeldrang zo'n Japanse botsauto nieuw moet laten bouwen, dat dat positief opweegt tegen de uitstoot van mijn wat oudere auto met alle onnodige afvalverwerkerij die daar bij zou komen kijken als ik er echt nergens meer mee naar toe mag rijden.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Erikvr »

Ik vind dat ook, maar het is ongeveer hetzelfde als vinden dat het buiten te warm of te koud is. Door technologische innovatie (om energie te besparen) en de daarbijbehorende marketing zijn we steeds beter in het omzetten van relatief goedkope grondstoffen in afgeschreven produkten. Alleen als grondstoffen opraken zal men noodgedwongen naar serieuze recyclingmethoden moeten kijken maar nu is daar vanuit economisch oogpunt nog geen enkele noodzaak toe.
groet,
Erik
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Joepie »

Auto's worden voor meer dan 90 procent nuttig hergebruikt. De tijk van de stoelen, de kunststoffen, het vlakglas en vanzelfsprekend de metalen kunnen worden gerecycled. Er hoeven dus maar beperkt nieuwe grondstoffen voor te worden gewonnen als je een oude auto inruilt voor een nieuwe.

Wat je met een moderne auto wel minder aan grondstof nodig hebt is aardolie. Ik heb een 12 jaar oude auto vervangen door een vergelijkbare nieuwe en ben van een verbruik van 1 op 11 naar 1 op 16 gegaan. Bovendien stoot ik door slimme vondsten minder onverbrande koolwaterstoffen uit.

Dat oude diesels niet meer de stad in mogen draagt bij aan een schonere lucht. Ik woon nabij zo'n gebied en vind het een prima beleid.

Er zijn geen duurzaamheidsargumenten om in een oud barrel te rijden. Enkel economische.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Auto's worden voor meer dan 90 procent nuttig hergebruikt. De tijk van de stoelen, de kunststoffen, het vlakglas en vanzelfsprekend de metalen kunnen worden gerecycled. Er hoeven dus maar beperkt nieuwe grondstoffen voor te worden gewonnen als je een oude auto inruilt voor een nieuwe.
Wat je in deze redenering vergeet is de hoeveelheid energie die er nodig is voor dat hergebruik. Niet alleen de processen (schroot omsmelten), maar vooral het transport tussen al die processen door. En die hoeveelheid energie is enorm! Als het verschil tussen een oude en een nieuwe auto slechts 5km / liter is, dan vraag ik me af of je de energie, verspild bij recycling, met je nieuwe auto nog wel ooit terugverdient.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Joepie schreef:Auto's worden voor meer dan 90 procent nuttig hergebruikt. De tijk van de stoelen, de kunststoffen, het vlakglas en vanzelfsprekend de metalen kunnen worden gerecycled. Er hoeven dus maar beperkt nieuwe grondstoffen voor te worden gewonnen als je een oude auto inruilt voor een nieuwe.
Wat je in deze redenering vergeet is de hoeveelheid energie die er nodig is voor dat hergebruik. Niet alleen de processen (schroot omsmelten), maar vooral het transport tussen al die processen door. En die hoeveelheid energie is enorm! Als het verschil tussen een oude en een nieuwe auto slechts 5km / liter is, dan vraag ik me af of je de energie, verspild bij recycling, met je nieuwe auto nog wel ooit terugverdient.
Terecht punt, maar dan moet je ook in één adem noemen dat het jarenlang oppompen van aardolie (wat steeds moeilijker wordt en waarvoor steeds meer onderzoek nodig is), het verpompen naar een zeehaven, het zeetransport, de tussentijdse opslag in bulktanks, het verpompen naar de raffinaderij, de raffinage en de distributie naar het pompstation ook energie kost. Dit is zeker op basis van fossiel en leidt tot CO2 uitstoot die bovenop de uitstoot van je oude auto komt. Wie rekent even uit wat de verborgen en toekomstige kosten voor NL zijn als gevolg van klimaatverandering?

In NL zijn door de relatief kleine afstanden en de zeer goede infrastructuur die transporten heel efficient. Olie komt van ver uit instabiele regio's. Regio's waar onnoemelijke hoeveelheden miljarden euro's en levens verloren zijn gegaan voor het zeker stellen van die olie. Procesenergie voor de recyclage kan voortkomen uit groene bronnen (als we eens willen gaan doorpakken althans).

Een snelle berekening leidt in mijn situatie tot een besparing van grofweg 500 liter benzine per jaar. Vijftien jaar langer doorrijden...... is toch een hoop energie die mijn onzuinige auto direct en indirect verstookt. Ik blijf vooralsnog hangen op de gedachte dat vervangen door nieuw, duurzamer is.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Bericht door JantjeV8 »

Veel mensen, zoals ook ik, rijden met de prive auto amper 8000km per jaar. De uitstoot die daarmee gepaard gaat, gaat nooit opwegen tegen het bouwen van een nieuwe.

90% recycle is een mooi getal, ik zou graag zien dat je ook het getal opzoekt wat van die 90% de verbandingsoven in gaat, want dat wordt ook als nuttig 2e leven gezien. En wat ook verbloemd wordt, van dat elektrische spul komt minder Co2 uit de knalpijp, maar de kolencentrale stookt dat gewoon bij EN de mineralen die in die elektronika en accu's worden verwerkt zijn net zo goed schaars en onderhevig aan foute arbeidssituaties.
Plaats reactie