Arm en groei

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Arm en groei

Bericht door mro »

Pietje schreef:
mro schreef:Maar ja, begin er maar eens aan hé...
Een buffertje is heel handig, dus je mag best iets meer verdienen. Maar als het buffertje toereikend is, waarom zou je dan uberhaupt nog verder werken? Of anders gesteld; wanneer zou je anders minder gaan werken?
Een buffertje is zeker handig, er is altijd een verschil tussen de theorie en de praktijk.

Qua werktijd zijn we er aan aan het werken; momenteel werken we elk 3 dagen per week ipv fulltime. Al moet ik wel zeggen dat ik gemiddeld wel meer dan 8h per dag werk in die drie dagen. Ik reken nochtans alle overuren (>8h) aan 150% met het idee van dan denkt de klant twee keer na voor hij mij op pad stuurt. Maar momenteel haalt dat niet veel uit, de uren worden gewoon betaald en er wordt aangedrongen om meer dagen te komen werken maar ik houd de boot af.

Het zijn weer de goede tijden van voor 2008, tot aan de eerst volgende afgrond...
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Arm en groei

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Tsja, je hebt de Afrikaanse arbeidsmoraal (die overigens op veel meer plekken in de wereld voorkomt), je hebt de vroegere kolonisatie door ons en je hebt de moderne variant ervan, die we globalisering noemen. Verder zijn er waarschijnlijk nog een paar zaken aan te wijzen, waardoor de westerse arbeids"ethos" in Afrika niet werkt of mag werken. Dat het in Afrika een puinhoop is, heeft niet slechts één oorzaak.

Feit is wel dat wij heel veel werken voor de franje die we status en vooruitgang noemen, terwijl het echte geluk en vrijheid in de kleine dingen van het leven te vinden zijn. Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig in goedkope energie meer slaven tot onze beschikking dan vroeger de keizers hadden. Onbegrijpelijk dat we dan toch nog zoveel moeten werken.

Groet,
DJ
Ik denk dat we ook wel veel werken uit gewoonte. 50 à 100 jaar geleden moest er gewoon veel gewerkt worden om te voorzien in de basisbehoeften. Ik bedoel dan veel uitgedrukt in tijd.

In afrika is men het slachtoffer van zijn vruchtbare omgeving: ze moeten daar geen hout hakken om warmte te produceren en fruit en groenten komen vanzelf uit de grond.

Dat heeft inderdaad zijn historische invloed op het arbeidsethos. Op de ene plaats is dit een bijkomstigheid want niet echt nodig en in een andere regio wordt dit als het grootste goed beschouwd.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Arm en groei

Bericht door alefarendsen »

mro schreef: Ik denk dat we ook wel veel werken uit gewoonte. 50 à 100 jaar geleden moest er gewoon veel gewerkt worden om te voorzien in de basisbehoeften. Ik bedoel dan veel uitgedrukt in tijd.
Is dat tegenwoordig dan niet meer zo? Natuurlijk, als je werkt voor geld en daarna alle basisbehoeften inkoopt, dan kun je wellicht met weinig af. Maar daarmee heb je dan wel een grote (negatieve) impact op de wereld. Als je in je eigen basisbehoeften wil voorzien zonder al te veel negatieve impact op de wereld ben je nog net zo druk als 50 tot 100 jaar geleden is mijn indruk. Concreet: als je bijvoorbeeld in je eigen eten voorziet en in je eigen warmte voorziet, dan ben je nog steeds veel aan het werk, niet?
mro schreef: In afrika is men het slachtoffer van zijn vruchtbare omgeving: ze moeten daar geen hout hakken om warmte te produceren en fruit en groenten komen vanzelf uit de grond.
Ik weet niet aan welk deel van Afrika jij denkt, maar dit is meer de mentaliteit die ik ken van Midden- en Zuid-Italië. Onder de olijfboom liggen en wachten tot de boel rijp is. In welke Afrikaanse landen is dit overwegend het geval?

Alef
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Arm en groei

Bericht door mro »

Ik denk dan vooral aan centraal afrika; congo, cameroen, nigeria,... als je daar je veegborstel buiten laat staan begint ie te groeien...

Als je werkt volgens de oude methodes dan ben je inderdaad nog veel tijd bezig om alles gedaan te krijgen.

Maar ik denk ook wel: als je werkt op de huidige manier maar wel 1 dag per week ipv 5 dagen dat je dan ook heel wat minder ecologische impact/schade veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Arm en groei

Bericht door Pietje »

mro schreef:In afrika is men het slachtoffer van zijn vruchtbare omgeving: ze moeten daar geen hout hakken om warmte te produceren en fruit en groenten komen vanzelf uit de grond.
Mmm, als de grond zo vruchtbaar is, dan hoe je toch ook maar weinig te werken. Waarom zou je dat "slachtofferschap" noemen? Ik zou het eerder "zegening" noemen. En het geeft opnieuw aan dat het niet nodig is zoveel te werken als men nu doet. (ehm, zou moeten doen, ehm, verwacht wordt dat er gedaan wordt...))

Ergens heb ik gelezen dat onderzoek zou hebben uitgewezen dat de jager/verzamelaar hier inn Europa vroeger maar zo'n 15 uur per week echt aan het werk was. Het comfort was een stuk minder, maar de werkdruk ook...
mro schreef:Maar momenteel haalt dat niet veel uit, de uren worden gewoon betaald en er wordt aangedrongen om meer dagen te komen werken maar ik houd de boot af.
Haha, nog niet genoeg afgehouden dus...! :-) Klant is koning, maar geen keizer. Jij beslist. Is het echt nodig allebei te werken? En wat zou je echt het liefst doen, ook voor niets?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Arm en groei

Bericht door Dutch John »

Mijn maandelijkse uitgaven zijn gedekt door twee dagen per maand tegen een gemiddeld loon te werken in de reguliere maatschappij. De meeste uitgaven zijn verplichte overheidsbijdragen en verzekeringen, geen leefkosten. Bij de uitgaven horen geen woonlasten, omdat de woning afbetaald is. Ik besef dat dat tegenwoordig een luxe is. Een afbetaalde woning doorgeven aan de volgende generatie middels een stichtingsconstructie, betekent ook het doorgeven van dezelfde levensstijl. Daar raken we de kern van het hedendaagse probleem: buiten consumptieve excessen zijn daar de uitwassen van rente en van opgelegde belastingen, die ervoor zorgen dat elke generatie weer helemaal vooraan moet beginnen.

Over de tijd geraken alle verdiensten bij banken en de overheid. De banken incasseren de rente en de overheid begint met loonbelasting, via BTW eindigend in successierechten, met alles wat er nog tussen zit. Keer op keer door de hele keten heen, want bijvoorbeeld BTW draag je af bij een aankoop, waarbij het bedrijf waar je de aankoop doet, zijn personeel betaalt uit die aankoop; er loonbelasting geheven wordt, weer BTW afgedragen wordt, net zolang totdat er niets meer over is. Natuurlijk moeten we wat afdragen voor de gezamenlijke werkbaarheid van de maatschappij. Maar zoveel? Vond vroeger de 80-jarige oorlog niet zijn oorsprong in de invoering van de tiende penning? Ofwel de introductie van 10% inkomstenbelasting? In dat licht: wat een sukkels zijn we tegenwoordig. Levend in een gouden kooi met een collectief Stockholm syndroom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arm en groei

Bericht door pelletpower »

Ha ha, ja da's ook een benadering. En dan gaat het weer over tevreden en vrijheid. Als mensen het idee hebben dat ze kunnen doen wat ze willen voelt dat als vrijheid. Voor mij is dat voldoende. Tevreden ben ik ook met veel minder. Besef je wel dat je eigenlijk gebruik maakt van de mazen in het systeem? Als iedereen gaat leven zoals jij, gaat de overheid nieuwe regels verzinnen om ook jouw zakken leeg te plukken. Met als gevolg dat je meer dan 2 dagen per maand moet gaan werken. Dus inderdaad, mensen zijn nog net zo stom als eeuwen terug. De 80-jarige oorlog is een mooi voorbeeld van roverheid. Toen hadden mensen het idee te weinig vrijheid te hebben en niet tevreden. Subjectieve en rekbare begrippen/gevoelens met een puinhoop tot gevolg als een vage grens overschreden wordt. Belastingen zijn er altijd geweest en horen bij het kuddegedrag van mensen, even zozeer dat het leven in een gouden kooi prima is. Dat was in de middeleeuwen niet anders.

Nog steeds een diep respect voor je opvattingen en levenswijze.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Arm en groei

Bericht door JantjeV8 »

Een oud boertje (>80 jaar) hier verderop kan het altijd mooi vertellen, hij begint dan "we'k oew nou vertel, de's woar gebeurd! Zal't oew gaaauw vertelluh, want os Door zit te op meejn woachte."
Die heeft het altijd over hoe arm ze vroeger waren. 3 Koeien, in het voorjaar 1 verkopen om daar weer het zaad en plantgoed van te kunnen kopen. Als dan de oogst tegenviel, door droogte, verzuipen, rupsen of andere beestjes had je niks meer. Als kind om 4 uur opstaan om aardbeien en bessen te plukken, dan naar school en vanuit school naar het land om gras te maaien. Niks betaald werk, maar werken om te overleven. Geen baas er boven, geen hypotheken, maar vrijheid kun je het ook niet noemen. Vrije tijd was er al helemaal niet. Werken van zonsopkomst tot zonsondergang. Wij kunnen dan wat doorslaan in (materiele) luxe, maar er blijft behoorlijk wat vrije tijd over. En die vrije tijd moet je wel beseffen dat dat een verworven vrijheid is!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arm en groei

Bericht door pelletpower »

Zo zie ik het ook Jantje. Alleen is die huidige ''vrijheid'' mogelijk door de beschikbaarheid van veel goedkope energie, naar mijn mening.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Arm en groei

Bericht door Lieve »

Ik ben rijk.
Ik eet iedere dag, dikwijls kan ik kiezen tussen verschillende dingen.
Momenteel is er een grote tuin vol groenten, zelfs de kippen leggen af en toe een eitje.

Ja ik ben ook vrij, om naast de maatschappij te kunnen leven.
Of laat ik het zo stellen, dat door niet meer actief in de samenleving te zijn, ben ik veel gelukkiger geworden.
Gelukkig zijn is voor mij met 10 rond de tafel en iedereen kan zijn buikje vol.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Arm en groei

Bericht door remco d »

Ik denk dat de meesten hier op het forum het relatief goed voor elkaar hebben. Het gaat allemaal om keuzes die je maakt. Kies een paar keer goed (of heb geluk) dan kun je rijk leven. Ik heb een beetje het pad van dutch John gekozen denk ik, met de nadruk op een beetje... Dus op jonge leeftijd flink werken en verdienen en de verdiensten daarvan voor je laten werken, dat wil zeggen weinig tot geen hypotheeklasten. Als je daarnaast niet per se ieder jaar 3 x op vakantie hoeft en een nieuwe auto, is 40 uur werken zeker niet meer nodig.

Had ik gekozen voor studieschuld, daarna huren en dan pas naar sparen gaan kijken dan had mijn leven er nu heel anders uit gezien. Die kant had het kwartje ook op kunnen vallen.

Mvg remco
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Arm en groei

Bericht door mro »

Spijtig dat onze overheid daar geen enkele aandacht voor heeft. Integendeel: geld en zoveel mogelijk werken is het hoogste goed. Iemand die durft zeggen ik heb genoeg wordt weg gezet als profiteur.

Het zijn natuurlijk ook wel een bepaald soort slag van mensen die gaan voor minister en zo. Een tijdje geleden was er nog eens in het nieuws een minister die er onder door was gegaan door het constante werken. Dan tonen ze een filmpje van die minister op zijn ziekenhuisbed met in zijn handen een dossier want nu hij hier nu toch lag kon hij evengoed wat doorwerken en overmorgen zit ik wel weer op mijn bureau.
En dat wordt dan voorgesteld als de referentie!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Arm en groei

Bericht door Tim »

mro schreef:Dan tonen ze een filmpje van die minister op zijn ziekenhuisbed met in zijn handen een dossier want nu hij hier nu toch lag kon hij evengoed wat doorwerken en overmorgen zit ik wel weer op mijn bureau. En dat wordt dan voorgesteld als de referentie!
Ach,

Dat moest het "olu boerke" van JantjeV8 ook als hij de griep had. Alleen niet achter een bureau.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arm en groei

Bericht door pelletpower »

Juist Tim. Nu zijn we een paar duizend jaar verder en is er buiten het hedendaagse comfort niets veranderd. De menselijke interacties zijn hetzelfde gebleven. De zogenaamde onderdrukking is daar een deel van, alleen wat subtieler volgens de 21 e eeuw methode.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Arm en groei

Bericht door JantjeV8 »

remco d schreef: Had ik gekozen voor studieschuld, daarna huren en dan pas naar sparen gaan kijken dan had mijn leven er nu heel anders uit gezien. Die kant had het kwartje ook op kunnen vallen.

Mvg remco
Dit zet ons ook vaak aan het denken. Je hebt de afgelopen jaren bar en bar weinig kans om je eigen koers te varen als je je studie hebt afgerond. Kunnen ze goed opgeleid zijn, maar aan sparen hoeven ze voorlopig niet te denken. Ook niet aan een hypotheek. Veel te duur huren is d'r enige mogelijkheid om onder moeders vleugels uit te gaan. Geld in het putje kieperen dus.

Ik zou het niet erg vinden als 'die van ons' op d'r 20e aan het werk gaan in plaats van de studieschuld uitbreiden.
Plaats reactie