Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door mro »

Begrijp me niet verkeerd: ik ben grote fan van versimpelen.

Met drie personen komen we toe met 15k per jaar vakantie inbegrepen.

Geen leningen, geen tv, autootje +10j oud dit jaar 7000km mee gereden, twee cargofietsen,...

Mijn favoriete huishoudelijke cijfertjes:
Gas 2015: 603m³ 2016:510m³
Elek 2015: 1462kWh 2016: 1350kWh (geen zonnepanelen)
Water 2015: 47m³ 2016: 17m³ (regenwaterprojectje)
En ik heb nog voldoende ideetjes om er voor 2017 nog een stukje af te doen.
Het zijn in ieder geval cijfers waarbij grote investeringen in techniek geen zin hebben en dat ga ik dus ook niet doen.

Ik ga werken omdat ik graag ga werken en ik heb spaargeld omdat ik f*ckyoumoney wel aangenaam vind, niet om het (snel) uit te geven.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

Ik ga maar niet vertellen hoeveel wij besteden ,het versimpelen was voor ons echter wel een noodzaak , 14 uur per dag werken in de bouw hou je geen leven lang vol ,ik moest dus stoppen wou het ook graag ,door heel sober te gaan leven kon het ook , de vaste lasten zijn verzekeringen auto elektra een zak hondenvoer enz.
we hebben een tv internet en telefoon ,ook die kosten moeten betaald worden .
koffie en meer van dat soort exotische producten kopen we zonder schroom in de supermarkt .
Voor ons dagelijkse eten en drinken zijn we verder onafhankelijk ,er moeten natuurlijk wel wat aan onderdelen gekocht worden zoals stremsel of kaas coating ,voor de kaasmakerij of hulpstoffen voor wijn makerij gist voor brood bakken of bierbereiding enz.
we houden niet bij wat we uitgeven ,we weten dat het niet erg veel is .
we kijken eerst wat er is ,dan wat kan we er van maken kunnen , dan pas wat moet er nog bij komen
voor de dieren verbouw ik het voer , hun producten kan ik verwerken , melk eieren vlees .
graan voor brood pap ,we kunnen echt veel zelf , van het vet van een varken maak ik zeep de was van de bijen smelt ik tot kaarsen honing inplaats van suiker .
subsidies krijg we nergens voor ,korting op b v ontroeren goed belasting ,je bent vermogend met een eigen huis ,maar als ik vraag om met wat van de stenen te mogen betalen ,ben ik niet goed wijs .
We kunnen meer besparen ,dit gaat ook gebeuren ,de termijn weet ik nog niet .hangt van de financiële omstandigheden af Warm water komt nu uit een elektra boiler deze verbruikt per jaar ong. 2800 kwu van het totaal van 3500 kwu , hier zit nog muziek in door dit om te buigen naar zonne warmte gecombineerd met de h kachel .
Ik heb nog een trekker ,brandstof en verzekering en onderhoud , terwijl ik al het werk ook met paard kan doen .
We hebben kinderen uit gezinsvervangende tehuizen gehad , hiervoor krijgen we een vergoeding per dagdeel ,ik meen 7euro .
de spanningen van opvoeden of welk onderwijs hebben we niet zo als bij eigen kinderen .
We maken er een leuk weekend van , of het wordt een weekendje ergernis .
De auto gebruiken om af en toe boodschappen te doen ,dichtstbijzijnde winkel op de fiets is gauw 30 min beperkt aanbod naar andere winkel fietsen kost erg veel tijd ,en om een demonstratie met paard te verzorgen ,hier heeft de crises erg toegeslagen , kreeg ik voorheen 500 per demonstratie , nu nauwelijks onkosten dekkend , afgelopen 3 jaar heb ik het voorbij laten gaan .
veder krijgen we wat inkomsten uit verkoop van producten , maar dit is ook erg onder druk komen te staan .
een Drent koopt niet bij de buren , voor toeristen moet je de producten aan de weg aanbieden ,en dan wordt vervolgens de helft meegenomen zonder te betalen. Dus nu aan fam. en vrienden, we geven het ook wel aan minder bedeelden .
hebben 2 sponsor kinderen en vrouwlief kookt 4 maaltijden per maand voor een ander .
We zijn hierdoor steeds meer geld loos gaan leven , wel vreemd dat als je na maanden weer in de super komt , alles op een andere plek staat .
Kringloop bezoeken we ook , o a onze kleding komt er weg ,maar ook gereedschappen ,rommel laat ik liggen .
Mijn vrouw maakte eerder de kleding zelf , maar een bloeze voor een euro of een broek voor 5 ,daar kan ze geen stof voor halen , schilderen is nu haar hobby. Het zelfvoorzienende is meer mijn ding ,bak het brood enz.
huishouding en eten koken laat ik graag aan haar over ,al doe ik dit soms ook wel , b v pan snert koken of eens helpen soppen .
We gaan ook wel eens uit , concert of uit eten of een combi van beide .
het moet leuk blijven toch , ik ben jaren als gitarist betroken geweest bij lokale groepjes , dorsploeg en werk mee aan oogstdagen . Met het zeis maaien heb ik me aangemeld bij een zeisbrigade ,een keer of 6 per jaar grasmaaien in natuurland of een kerkhof , als demonstratie of omdat het gras er af moet , het is mijn manier om eens met mensen om te gaan ,eerder waren er weken dat ik behalve mijn vrouw niemand sprak , dit is niet echt goed voor me .
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

Luister, je start topic is gelardeerd met opmerkingen over hoe verschrikkelijk moeilijk het allemaal is om keuzes te maken. Planningen, evaluaties, kringgesprekken met de kinderen. Je noemt het een struggle en het vergt ijzeren discipline.

WTF? Het is met een uitgavenpatroon zoals hier bediscussieerd in mijn beleving verre van een moeilijke situatie en in essentie een belediging voor gezinnen die wel echt moeilijke boodschappen aan de kinderen mogen overbrengen. Bij mij schept dit het beeld van een yup die het hip en interessant vindt om een beetje groen te doen.

Je zoekt tips en ervaringen? Nou ik zou zeggen gewoon gaan doen en verder niet zeuren. Put your mouth where your heart is.

Als ik van het padje af ben dan hoor ik het graag.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:Als ik van het padje af en dan hoor ik het graag.
Joepie,

dat hoor je me niet snel zeggen. Je zegt 'yup'. Die fase heb ik inderdaad gehad. Je zegt 'die het hip en interessant vindt om een beetje groen te doen'. Die fase heb ik inderdaad ook gehad. En ik realiseerde me een tijdje geleden dat het niet op alle vlakken bracht wat ik wilde of nodig vond. En deels daarom ben ik hier. Om wat ervaringen te delen en hopelijk wat input te krijgen.

Ik kan nog veel meer zeggen over de conclusies die je trekt, maar ik laat die conclusies maar voor wat het is.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Pietje »

Leuk draadje. Ieder heeft een eigen perspectief, en vanuit die verschillende hoek bekeken, hebben beiden ook gelijk.

Even terug naar de oorsprokelijke vraag "hoe doe jullie dit". Nou, wij denken en doen zo:
alefarendsen schreef:Ik ben van het type dat diep in mijn hart liever nu vrijwillig versimpelt dan straks onvrijwillig maar dat ondanks dat niet altijd even gemakkelijk vindt.
Waarom is nu vrijwillig versimpelen niet gemakkelijk? De omstandigheden zijn optimaal: alles is te koop. Als iets niet lukt kan je heel makkelijk terugvallen op "normaal".
Het vereist echter een ijzeren discipline om niet terug te vallen in oude patronen van gemak, consumeren en geld uitgeven. Want aan de ene kant, wat een rijkdom en vrijheid biedt het 'nieuwe' leven, maar wat een gemak en zorgeloosheid bood het 'oude'.
Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd. Een transitie naar meer onafhankelijk leven is een kwestie van lange adem. Stapjes, stapjes. Oplossingen waar je nu enthousiast over bent, daar vraag je je over een paar jaar van af hoe je ze uberhaupt hebt kunnen bedenken... Dus werk rustig aan "nieuw" en geniet van "oud" zolang het kan. Als je je daar tenminste goed bij voelt. Zo niet; werk aan de winkel :-)
  • We houden minutieus bij wat we uitgeven.
  • We schrijven een keer per jaar een grof setje doelen op voor onszelf.
  • Tegelijkertijd met de doelen definiëren we een budget voor allerlei categorieën.
  • We hebben een wekelijks uurtje op dinsdag waarin we bespreken hoe het gaat,
  • We hebben een dagelijks momentje van planning;
  • We houden inmiddels bijna 3 jaar van allerlei zaken (min of meer) dagelijks bij in een papieren logboek.
Bij ons gaat het ongeveer zo:
  • Het saldo op de betaalrekening laat zien of het goed gaat, of dat er nog wat moet veranderen (of de oude sok moet worden aangesproken) Als je iets te duur vindt, dan zoek je een andere oplossing. Meestal is die er... Als iets duur is, maar echt nodig (school kinderen bijvoorbeeld); meer werken voor geld.
  • Als je ergens een mogelijkheid ziet, of ergens een verbetering in wilt aanbrengen dan maak je een plan op een moment dat jij dat wilt, afgestemd met belanghebbenden. Of meteen doen, wel afgestemd met belanghebbenden. Als je geen animo voelt om het plan daadwerkelijk uit te voeren, dan gewoon niet doen. Je hebt je kennelijk ergens vergist of zo.
  • wanneer je iets wilt overleggen, geef je dat aan, en samen bepaal je een handig moment (nu, bij het eten, als het donker is, volgend jaar, nooit)
  • niets bewaren dat niet echt noodzakelijk is.
  • wanneer je iets doet dat niet goed voelt, of als je druk/stress voelt: stoppen en onderzoeken wat je fout doet/denkt/gelooft.
  • denk eerst "wat gebeurt er als ik het NIET doe" en doe wat nodig is om de nadelen van niet-doen te elimineren als dat minder werk is.
Een voorbeeldje van een paar jaar geleden, toen de hoeveelheid/afhankelijkheden iets te onoverzichtelijk werden; met post-its alles opgeschreven wat moest gebeuren, afhankelijkheden benoemen (soms blijken die niet te kloppen...), schema maken en gaan met die banaan. Maar dit doen we hoogst zelden.
werkschema slopen.png
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

Ik wens je veel wijsheid en sterke toe.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

mro schreef: Met drie personen komen we toe met 15k per jaar vakantie inbegrepen.
Zitten daar vervangingskosten van auto enzo bij in? Ik bedoel dus een maandelijks bedrag uitgesmeerd over de nog te verwachtte levensduur?
mro schreef: Mijn favoriete huishoudelijke cijfertjes:
Gas 2015: 603m³ 2016:510m³
Elek 2015: 1462kWh 2016: 1350kWh (geen zonnepanelen)
Water 2015: 47m³ 2016: 17m³ (regenwaterprojectje)
Waaaahaaa, water, mooi!!! Daar kom ik nu nog lang niet aan. De bron die hier ligt heeft brak en zwaar ijzerhoudend water, dus voor de moestuin is het niet bruikbaar. Ben dus dit jaar (we zitten op de huidige plek pas een jaar) gedwongen om kraanwater te gebruiken. Dat moet zeker regenwater worden. Heb je je setup ergens gedocumenteerd hier?

De rest natuurlijk ook mooi, haha. Elektra zitten we nog ver boven. De ene grootverbruiker (CV-ketel die in de herfst en winter met weersafhankelijke regeling zo ongeveer continu 200watt vrat) is ingewisseld voor een andere grootverbruiker (de warmtepomp), maar daarmee is wel leiding naar de propaangastank doorgeknipt.

We koken elektrisch en we bakken zelf brood (30 broden per week, 20 voor de verkoop, 10 voor eigen gebruik) in een grote elektrische oven, dan gaat op termijn een houtoven worden.

Historisch lag het verbruik op 7.000 - 8.000 kWh. Daar zitten we inmiddels met ongeveer 6.000 kWh flink onder. Maar daar zit nog heeeeeeel veel rek.

thanks,
alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: Waarom is nu vrijwillig versimpelen niet gemakkelijk? De omstandigheden zijn optimaal: alles is te koop. Als iets niet lukt kan je heel makkelijk terugvallen op "normaal".
Vanuit dat perspectief is het idd gemakkelijk, en dat ervaar ik ook zo. Alleen ben ik zo %*%$(%*($# perfectionistisch dat ik gewoon wil dat het altijd lukt :lol:. Het is gewoon een verslaving om vanaf te komen en dat is hetgeen ik als lastig ervaar. En zoals DJ het zegt, de druk van collega's / klanten, of in ons geval grotendeels vrienden en dergelijke.
Het vereist echter een ijzeren discipline om niet terug te vallen in oude patronen van gemak, consumeren en geld uitgeven. Want aan de ene kant, wat een rijkdom en vrijheid biedt het 'nieuwe' leven, maar wat een gemak en zorgeloosheid bood het 'oude'.
Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd. Een transitie naar meer onafhankelijk leven is een kwestie van lange adem. Stapjes, stapjes. Oplossingen waar je nu enthousiast over bent, daar vraag je je over een paar jaar van af hoe je ze uberhaupt hebt kunnen bedenken... Dus werk rustig aan "nieuw" en geniet van "oud" zolang het kan. Als je je daar tenminste goed bij voelt. Zo niet; werk aan de winkel :-)
Fijn dat jij het ook zo ervaart. Nu nog het geduld :lol:.
Een voorbeeldje van een paar jaar geleden, toen de hoeveelheid/afhankelijkheden iets te onoverzichtelijk werden; met post-its alles opgeschreven wat moest gebeuren, afhankelijkheden benoemen (soms blijken die niet te kloppen...), schema maken en gaan met die banaan. Maar dit doen we hoogst zelden.
Mooi!! Zo passen ze bij ons niet op het krijtbord, maar er gaan inderdaad vast projecten aanbreken die niet zodanig te versimpelen zijn dat ze in een 8 stappenplan op het krijtbord passen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef:Als je iets te duur vindt, dan zoek je een andere oplossing. Meestal is die er... Als iets duur is, maar echt nodig (school kinderen bijvoorbeeld); meer werken voor geld.
Trouwens, als iets te duur is een andere oplossing zoeken, dat deden we te weinig. In mijn oude 'leven' was snelheid van handelen soms belangrijker dan de kosten die er mee gemoeid gingen en dat is nu andersom. De tijd is er, het geld niet.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:gist voor brood bakken
John, ik moet nu maar eens gaan slapen en kom daarom later nog even uitgebreider terug op je antwoord. Voor nu: ik gebruik sinds een jaar of een zuurdesem-starter voor mijn brood. Dat bespaart me de kosten voor gist en het is wat mij betreft nog lekkerder en gezonder ook.

Wat ben je kwijt voor gist voor brood überhaupt?

a
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Rob van Rotterdam »

"Wat ben je kwijt voor gist voor brood überhaupt?"

Jumbo: €0,19 voor een pakje van 40 gram. Als je met gist bakt, (ik bak met desem, maar dat is de vraag niet), dan bak je daar vier tot vijf broden mee.
Rob
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Dutch John »

alefarendsen schreef:Alleen ben ik zo %*%$(%*($# perfectionistisch dat ik gewoon wil dat het altijd lukt :lol:. Het is gewoon een verslaving om vanaf te komen en dat is hetgeen ik als lastig ervaar.
Heb ik ook lang last van gehad, maar heb daar inmiddels een goed evenwicht in gevonden. De perfectionist gaat voor rapportcijfer 10. Om er dan achter te komen dan hij het project weliswaar subliem uitgevoerd heeft, maar dat het project in zichzelf niet deugt. Daarom laat ik dergelijke dingen een tijdje sudderen, voordat ik eraan begin. Als het enthousiasme inmiddels is weggeëbd, dan zal het project niet de moeite waard geweest zijn.

Daarnaast huldig ik tegenwoordig de 20-80 regel: 20 procent moeite om 80 procent resultaat te behalen. Beter 5 achten op je rapport, dan 1 tien. Bovendien blijken projecten die weinig tijd en geld kosten achteraf altijd de meest dankbare. Dankbaar in de zin van toegevoegde waarde, maar ook dankbaar omdat de eenvoud onderhoud of nieuwe problemen voorkomt.

Hoewel "groei" hét adagium is geweest van de laatste paar honderd jaar en we daardoor nauwelijks anders kunnen en durven denken, ervaar ik terug krimpen naar een niveau waar de eerste levensbehoeftes meer dan royaal voorzien zijn, als zeer prettig. Ik vermoed dat dat voor de meeste mensen geldt. Maar je moet jezelf kunnen afzetten tegen hersendode consumptie en gaan graven naar je talenten. En overdenken wat je echt belangrijk vindt in het leven. Zijn bijna altijd bescheiden wensen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

Het gaat niet om een zakje gist , ik koop dit per 500 gr ,weet niet eens een prijs ,zuurdesem ben ik bekend mee evenals kefir om kaas te maken , het gaat mij om de kleine dingetjes waar toch elke keer weer geld in gaat zitten .
Ben ik met de bijen aan het werk moet er raat komen, koe breekt uit dus weer een rol gaas wasmachine is nu 15 jaar ,k heb hem al meerdere keren gerepareerd ,wanneer moet de nieuwe komen .
Mijn vrouw kreeg acute reuma , ziekte kosten vlogen omhoog ,medicijnen aanpassingen in huis enz o a wasdroger gekocht
Ik bedoel meer te zeggen ,je kan alles aardig voor elkaar menen te hebben ,onverwachts kom je toch weer voor uitgaven te staan, en je ,ook al kan je veel ,kan niet alles zelf maken .
We hebben een potje voor vaste lasten , toen we begonnen was je vrijwillig verzekerd voor ziekte kosten , nu is het een plicht
dus het potje moet enige rek hebben, gist toevoegen helpt helaas niet .
En enige vecht lust zal je ook moeten hebben , instellingen en plaatselijke overheden ,denken niet met je mee , om iets gedaan te krijgen al is het maar dat ze je begrijpen ,het kost veel moeite en uiteindelijk moet je toch betalen .
Zo hebben we een waterzuivering met hergebruik , mijn doelstelling uitgelegd bij de plaatselijke gem , briefen gestuurd maar alsnog wil men een riool belasting innen , nu als een baat belasting voor lozen hemelwater .
Ik heb boswallen aangeplant en hak houd om in eigen behoeve te voorzien , krijg ik via rijksdienst voor ondernemers te horen dat mijn opgegeven percelen ingekort zijn door schaduw werking van bos , dus minder oppervlakte, minder mest afzet en uiteindelijk minder dieren per h a .
Het raakt me niet in mijn bedrijfsvoering ,behalve in verkoop mest rechten ,ga er dus toch weer financieel op achteruit ,wordt gelijk duidelijk waarom elke boom op een weide moet wijken bij boeren bedrijven , regel druk die zich zelf tegen werkt , en hier kan ik er nog vele van noemen .Niets gaat vanzelf Heb je 1 koe moet je betalen voor een ubn ,varken dan daar ook voor ,geit schapen .
Ik betaal dus 3 x voor een zelfde nummer .
Maar we hadden het over minderen , dit zou dus moeten minderen maar van overheid wege uit moet ik rekenen op meerderen .
Het project het hergebruik water is nog niet afgerond , zonder pompen kom je niet ver er moet nog een opslagtank geplaatst worden zodat we enige druk op de waterleiding hebben , hierna gaan we alleen nog drinkwater overhouden uit de w leiding .
Het regenwater moet nog naar een kelder geleid worden ,hier wil ik wat visteelt uit proberen, 3 punt kroost op varkens urine en dit weer voeren aan gras karpers , hoofdreden is een watervoorraad te hebben .
Nu ben ik bezig met een stal gedeelte waar oogst machines komen te staan die via een rosmolen aangedreven kunnen worden ,dit scheel weer trekker uren .
Hooibouw heb ik omgezet naar ruiterhooi , geen baaltjes meer persen minder schudden ,dus uiteindelijk minder energie kosten voor een zelfde voergewas .
Voerbieten heb ik vervangen door luzerne , minder eenjarige gewassen betekenen minder werk luzerne is 4 jarig dus 3 x minder grond bewerken ,en niet schoffelen dus minder energie .
Voor de langere termijn heb ik tamme kastanjes aangeplant , deze moeten een gedeelte van het voer voor de varkens gaan leveren .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

Alfred , ik kreeg laatst een berichtje van iemand die af en toe in het weekend op pad ging als landloper ,dit is nou echt een voorbeeld .
Als landloper krijg je andere vrienden , en je huidige vrienden staan hoofdschuddend je na te kijken .
als landloper kom je in heel andere situaties , waar slaap je hoe krijg je eten waar was je jezelf enz ,je komt er achter dat er oplossingen zijn en het leven kansen bied , de weekendlandloper kan ineens een langweekend landloper worden .
En natuurlijk zijn er de dagelijkse dingen die je aandacht vragen ,maar pak die tijd .
Het versimpelen is net zo iets , hoe meer je hebt hoe afhankelijker je wordt .
als je brood bakt in een elektra oven heb je of een scala aan spullen nodig om die oven van stroom te voorzien , of je moet centjes verdienen om de rekening te betalen ,een Dutch oventje werkt ook ,en dan op houtkooltjes .
Het zakje gist wat ik aanhaalde , kost ook geld ,daar moet minstrens een potje honing voor verkocht worden om dit te kunnen betalen.
De rol gaas laat zien dat er altijd wel wat is , dit zou ik ook kunnen oplossen door vlechthagen , Misschien een toekomstig project .
Ik zag aan je berekening dat het je niet ontbreekt aan financiën , je zou kunnen beginnen door 1 of een halve dag per maand landloper te worden , dingetjes gaan ontdekken en kijken of het een idee is er nog eens een dagje bij te pakken .
Het woord landloper kun je inwisselen voor ....
We zijn geneigd om of alles in geld uit te drukken ,of we geven onszelf een cijfer , dit zijn prestatie uitdrukkingen.
Eerder in mijn werk kreeg in of motivatie of beoordeling gesprekken , meestal het eerste wand ik werkte om te kunnen stoppen .
bij de laatste hoorde meestal een beloning .
Bij de dingen die ik dagelijks doe heb ik dit niet , ik geen mezelf geen cijfers ,het zal te maken hebben dat dit een levenswijze is , maak je kaas en je gooit er met de pet naar komt dat vanzelf tot uiting .
Met andere woorden hier mee stoppen geeft je adem en vertrouwen .
Een andere forum er , die nu waarschijnlijk mee leest zit in een zelfde situatie , en hiervoor heb ik de volgende .
Je maait gras om het gras er af te krijgen , of je dit nu met een bosmaaier doet of met een zeis , het doel is gras kortte maaien , je hebt niet verloren door de bosmaaier te gebruiken en naar de zeismaaier op te kijken , je bent slechts een litertje benzine armer .
Kortom het is niet erg als je techniek inzet , vooral als tijdsbesparing erg handig ,het kost alleen iets meer geld .
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door mro »

alefarendsen schreef:
mro schreef: Met drie personen komen we toe met 15k per jaar vakantie inbegrepen.
Zitten daar vervangingskosten van auto enzo bij in? Ik bedoel dus een maandelijks bedrag uitgesmeerd over de nog te verwachtte levensduur?
De auto heeft mij 4700€ gekost in 2010. Taks,verzekering, benzine, onderhoud schat ik op zo'n 1000€/j. Er staat nu een goede 100.000km op de teller. Paar weken geleden naar de jaarlijkse keuring geweest en geen enkele opmerking gekregen.Ik heb besloten om er mee te rijden totdat er serieuze kosten aan zijn en om dan geen andere meer te kopen maar te veranderen naar autodelen en nog meer fiets
alefarendsen schreef:
mro schreef: Mijn favoriete huishoudelijke cijfertjes:
Gas 2015: 603m³ 2016:510m³
Elek 2015: 1462kWh 2016: 1350kWh (geen zonnepanelen)
Water 2015: 47m³ 2016: 17m³ (regenwaterprojectje)
Waaaahaaa, water, mooi!!! Daar kom ik nu nog lang niet aan. De bron die hier ligt heeft brak en zwaar ijzerhoudend water, dus voor de moestuin is het niet bruikbaar. Ben dus dit jaar (we zitten op de huidige plek pas een jaar) gedwongen om kraanwater te gebruiken. Dat moet zeker regenwater worden. Heb je je setup ergens gedocumenteerd hier?
viewtopic.php?f=4&t=5397&p=81489&hilit= ... ter#p81489
Ik denk dat we volgend jaar onder de 15m³ zullen uitkomen na nog wat tweakjes
Plaats reactie