Waar wil het ecologieforum naartoe?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door m.bouwer »

Gaat er op het forum meer belangstelling komen voor windenergie?
Bijlagen
windenergie op het Ecologie & Energie FORUM..jpg
windenergie op het Ecologie & Energie FORUM..jpg (15.84 KiB) 9288 keer bekeken
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door dormos »

Dat betwijfel ik. Volgens mij is er een redelijke consensus dat bij wind energie "bigger is better" wel opgaat, oftewel de EROEI van een grote windmolen is veel beter dan die van een kleine.
Een kleine molen kan economisch vaak niet uit, en de vraag is of de energie die in fabricage gestopt is er ooit uitkomt. Hierdoor is 'ie met name geschikt voor off grid toepassingen of voor mensen die het bouwen erg leuk vinden.
Voor de rest van de mensheid zijn de grote molens de aangewezen energiebron, en daar kun je als consument/particulier niet zo heel veel mee.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

Veel (in mijn ogen terechte) argumenten van Dormos tegen kleine windmolens vervallen als we weer houten molens gaan bouwen. Met een zeil als aanpassing aan de omstandigheden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door JantjeV8 »

Die belangstelling is er absoluut!
Echter het zijn niet malse projecten, geen tussendoortjes als je het goed aan wilt pakken.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door remco d »

Ik merk bij mezelf dat ik graag richting zelfvoorziening en zelfredzaamheid denk. Of dat altijd het meest ecologisch is, is maar de vraag. Daar kun je uren aan rekenen en er niet uit komen. Als zo'n windmolen met een superefficient ontwerp een pomp kan aandrijven, of misschien warmte genereren voor huisverwarming (koude wind doet een huis het meest afkoelen) lijkt me het een mooi iets.

Als het uiteindelijke doel is om stroom aan het net te leveren lijkt het me logisch om grote molens te bouwen.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door m.bouwer »

Wereldwijd en ook in Nederland wordt er sterk ingezet op windenergie.
Goed om ook dat op het forum te bespreken denk ik.
Bijlagen
windenergie.jpg
windenergie.jpg (20.13 KiB) 9170 keer bekeken
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door dormos »

Wat wil je bespreken dan? Grote molens worden geplaatst door grote bedrijven, en de stroom wordt ingevoerd op het net. Het enige waar je het wellicht over zou kunnen hebben is of je ze mooi vindt, of ze herrie maken en of je last van slagschaduw hebt.
Dat kun je bespreken, en dan?

Voor wat betreft zelfvoorzienendheid zijn er niet zovel mensen die een eigen molen kunnen/willen plaatsen. Ik denk dat het aantal reacties op wat geregeld gepost wordt over de zelfbouw van een molen redelijk illustratief is voor hoveel belangstelling hiervoor is.

Groet,

Hans
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door m.bouwer »

We kunnen op het forum van gedachten wisselen over hoe om te gaan met het wisselende aanbod van windenergie.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door JantjeV8 »

Ideeen spuien over hoe het kleinschalig haalbaar te maken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Dutch John »

Ik heb nu 7 jaar een eigenbouw turbine draaien. De kosten van de turbine vallen nog wel mee, zeker omdat alleen het hout van de wieken, de magneten, het wikkeldraad en de giethars euro's kosten. Omvormer en laadregelaar zijn relatief duur. Accu's zijn daarentegen weer geen kostenpost als je gebruikte vrachtwagenaccu's gebruikt. Als ik de eigen uren niet tel, kan het met de weinige nieuwe materialen evengoed niet concurreren tegen netstroom 23 á ct/kWh.

Conclusie 1: kleinschalige windstroom is alleen interessant als geen netstroom voorhanden is.
Conclusie 2: Als netstroom de heroïne is, dan is windstroom de methadon, terwijl afkicken de enige oplossing is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door m.bouwer »

Wellicht moeten we hier even vast houden aan je vraag:" Waar wil het ecologieforum naartoe?"
Ik wil graag een nieuw topic openen over windenergie en zelfbouw.
Bijlagen
waarheen.jpg
waarheen.jpg (7.42 KiB) 9008 keer bekeken
Plaats reactie