To BRexit or not to BRexit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Dutch John »

holtere schreef: Isolationisme en ecologie zijn per definitie in tegenspraak!
Theoretisch wel. Echter als de enkeling die niet het gestroomlijnde doel van de EU, zijnde gezamenlijke economische vooruitgang, wil volgen, maar een bescheiden ecologisch bestaan, dan zal de laatste zich van een doordenderende wereld moeten isoleren. Ecologie is vooral het leven in samenhang met je omgeving. Omgeving in de menselijke maat. Bovendien vind ik dat de burger vrij moet blijven in dergelijke keuzes en niet in Brave New World achtige regelgeving verplicht moet meelopen.
Is dat de beperking die DJ al noemde?
Help me eens: welke beperking noemde ik?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

@ DJ,
Bovendien alleen gedurende economische voorspoed. Onzekerheid over de toekomst doet de mens zich terugtrekken naar wat te overzien en te beheersen is. Mag misschien klinken als niet meer van deze tijd, maar tienduizenden jaren genetische programmering is taaier dan je denkt.
Ik heb de vrijheid genomen om dit een beperking te noemen. Ik realiseer me dat velen hun genen en de programmering daarvan koesteren.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door peterberg »

Hmmm... Als je lokaal beter af bent, hoe lokaal is dat dan? Blijven we steken op het niveau van soevereine staten of zakken we af naar soevereine landstreken, soevereine steden? In de 16e eeuw sloegen steden hun eigen munten en hadden hun eigen rechtspraak. Lekker lokaal, en we hebben het zelf voor het zeggen?

Ik dacht het niet...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Dutch John »

Lokaal is wat in de praktijk blijkt te werken. Meestal bepaalt de cultuur dat. In ieder geval merk je dat de EU momenteel nog wat te hoog gegrepen is. Misschien dat het in de toekomst wel gaat werken. Op voorwaarde dat er economische groei blijft en culturele vervlakking doorzet. Al verwacht ik het eerste niet en hoop niet op het tweede.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:
Dat is natuurlijk een veronderstelling cq mening van jou.

Ik zou zeggen dat men lokaal altijd beter geïnformeerd is dan globaal.
Dat heeft niets met superioriteit te maken.

Oh, en PS: het zijn juist de EU architecten die zich superieur wanen! (zie mijn post eerder in dit draadje)
Pfoei, is dit een voorbeeld van het al eerder aangehaalde superioriteitsdenken...Waarom zou mijn veronderstelling cq mening niet beter kloppen dan die van jou? Lokaal t.o.v. globaal is beter, moet ik dat zien als een argument? Vraag eens aan de Polen of de Turken of nu de wakker geworden Britten of lokaal beter is dan globaal. Je eigen staat kon nog weleens een grotere tegenstander worden dan een groter gemiddelde van de gekheid die onze mensheid eigen is.
Wel, laten we even terug gaan naar beide uitspraken:

Jij:
Iemand die gelooft in de theorie dat met, binnen eigen landsgrenzen het zelf allemaal voor het zeggen hebben beter af is gelooft in de superioriteit van het eigen volk.
Ik:
Ik zou zeggen dat men lokaal altijd beter geïnformeerd is dan globaal.
Zoals ik dat lees maak jij een definitieve uitspraak.
Mijn uitspraak daartegen is een propositie.

En dan zeg jij dat "Pfoei, is dit een voorbeeld van het al eerder aangehaalde superioriteitsdenken"

Wel, dat ben ik dan met je eens. Kennelijk voel jij je superieur aan mij.
Of lees jij dingen anders?
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 27 jun 2016, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

peterberg schreef:Hmmm... Als je lokaal beter af bent, hoe lokaal is dat dan? Blijven we steken op het niveau van soevereine staten of zakken we af naar soevereine landstreken, soevereine steden? In de 16e eeuw sloegen steden hun eigen munten en hadden hun eigen rechtspraak. Lekker lokaal, en we hebben het zelf voor het zeggen?

Ik dacht het niet...
Er zijn een paar economische theorieën die inderdaad suggereren dat stadstaten de meest ideale vorm van samenleving zijn.
Als je daarin geïnteresseerd bent kun je bv "Cities and the wealth of nations" eens lezen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door deleted »

Dan lees ik liever ook maar wat in de 'lokale' taal. Heksenprocessen bijvoorbeeld.

http://www.abedeverteller.nl/de-tien-gr ... nederland/

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

Ik kan daar niet veel mee.
OBL-Rien schreef:Er zijn een paar economische theorieën die inderdaad suggereren dat stadstaten de meest ideale vorm van samenleving zijn.
Als je daarin geïnteresseerd bent kun je bv "Cities and the wealth of nations" eens lezen.
Ga je nu eerst huiswerk opgeven en laat je zien dat je enorm geïnformeerd bent? Sla je ons om de oren met je belezenheid. Hoezo superieur?
Dat is nu net wat ik bedoel. Je hebt het fout, anderen liegen, geloof mij nu maar.....
Laatst gewijzigd door Pietje op 27 jun 2016, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van naam voorzien
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

Gandalf :geek: :geek: :geek:
Super dat je je weer laat horen 8) Ik heb je gemist!
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:Ik kan daar niet veel mee.
Er zijn een paar economische theorieën die inderdaad suggereren dat stadstaten de meest ideale vorm van samenleving zijn.
Als je daarin geïnteresseerd bent kun je bv "Cities and the wealth of nations" eens lezen.
Ga je nu eerst huiswerk opgeven en laat je zien dat je enorm geïnformeerd bent? Sla je ons om de oren met je belezenheid. Hoezo superieur?
Dat is nu net wat ik bedoel. Je hebt het fout, anderen liegen, geloof mij nu maar.....
Je bent goed in het emoten :)
Maar tot nog toe ben ik niet onder de indrukt van je logica.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Pietje »

Wat "lokaal" is en wat groter is, dat hangt helemaal af van om welke dingen het gaat. Maar om te wijzen naar "vroeger werkte lokaal ook niet" gaat er bij mij niet in. Vroeger werkte iets niet om heel andere redenen dan enkel de schaalgrootte.

Wat er in mijn ogen aan schort is de wijze waarop besluiten genomen worden. Democratie is nog helemaal niet zo heel geschikt, het kan veel beter. Maar de EU is van democratisch behoorlijk naar dictatuur afgezwakt, waarbij de invloed van veel geld (w.o. massaal lobbyen) overwegend is. Dat werkt niet, en dat merken we.

Als je een besluit op sociocratische wijze neemt, dan zal dat ALTIJD leiden tot een besluit dat door alle geinteresseerden/belanghebbenden gedragen wordt. Tenminste, als mensen in staat zijn hun ego te verlaten, en bereid zijn om zicht te verplaatsen in het perspectief van een ander. Niet om je eigen standpunt te verlaten, maar om samen het te nemen besluit vorm te geven. (NB: in ons huidige democratische stelsel is het vaak "ja of nee" tegen een voorbereid besluit). Op lokale schaal (ons kent ons) is dat laatste veel makkelijker, en daardoor worden er vaak lokaal betere besluiten genomen. Niet om het lokale, maar om het sociale/netwerk/bekendheid.

Mede daarom ben ik geen voorstander van een geglobaliseerde wereld. Maar mocht je bijvoorbeeld de VN (of de wereldbank) op basis van sociocratie inrichten, nou, dan verandert er echt wel iets!

Ik ga niet mee in Holteres uitspraak dat een superstaat "de" oplossing is tegen uitwassen. Eerder omgekeerd. In je eigen dorp waar iedereen iedereen kent wordt extremistisch gedrag wel aangepakt, in een anonieme stad al bijna niet meer. En dan begint Brave New World...

(PS: de verschilen tussen mensen zijn ieniemienimaal. Wij denken dat ze heel groot zijn, maar dat zijn slechts uiterlijkheden. Van binnen zoeken we allemaal naar geluk en liefde, en blijkt dat dat eigenlijk het enige is dat echt telt)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Deze is te :evil: :lol: :shock: om niet te delen:

Schulz: "The British have violated the rules. It is not the EU philosophy that the crowd can decide its fate".

PS: Schulz is de president van het Europees Parlement
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door mro »

Het lijkt wel alsof eerst de lidstaten moeten 'afgebroken' worden ten gunste van de regio's (die al langer bestaan dan de lidstaten waartoe ze behoren!). De regio's kunnen/willen zich dan weer verenigen in een EU.

Zelfstandig bestuur op lokaal niveau: regio/stadstaat en bestuur op globaal niveau indien nodig: EU, al de rest moet er vantussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Deze is te :evil: :lol: :shock: om niet te delen:

Schulz: "The British have violated the rules. It is not the EU philosophy that the crowd can decide its fate".

PS: Schulz is de president van het Europees Parlement
Ow,

Dat is zeker zo'n modern heksengericht. En 'lokaal' staat hier voor je bloedeigen 'twitter' peergroup ?

Heb je ook een betrouwbare bron of gaan we maar dadelijk over op de water- en vuurproef ?

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Erikvr »

Ein Volk Ein Reich... Ein Schulz!
groet,
Erik
Plaats reactie