Inflatie aanjagen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door Dutch John »

AndreasFirewolf schreef: Globaal opererende bedrijven zijn NIET het probleem.
Altijd gedacht dat globalisering/kolonisatie juist wel scheefheid in welzijn veroorzaakte. De grootste multinationals in de wereld blinken nu niet direct uit in sociaal en moreel verantwoord gedrag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door JantjeV8 »

Juist, en het bestuur van de wereldwijd-vakbond die je voor ogen hebt zal het ook wel niet tegen een modaal inkomentje willen regelen...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door dormos »

Globaal opererende bedrijven zijn NIET het probleem.
Dat mag jij uitleggen aan mijn 300 ex collega's die in onze fabriek hier in Nederland werkten. Die zijn nu allemaal hun baan kwijt, en de producten die ze maakten worden in onze vestigingen in China, Mexico en Ierland gemaakt. Ook in Ierland zijn de lonen lager, de belasting lager en bestaan er subsidies voor het scheppen van "nieuwe" banen, deels met Europese steun.
Dat die nieuwe banen niet echt nieuw zijn, maar gestolen uit een ander EU land doet er niet toe. Vroeger hadden we autofabrieken in Belgie, Nederland, Spanje en Duitsland. Tegenwoordg steeds minder, want de fabrieken staan nu in Oost-Europa.

Ook een chinese vakbond behartigt met name de belangen van zijn Chinese leden, niet die van Nederlandse werknemers. Is ook logisch want ze worden betaald uit de contributie van die leden.

Je streven is mooi, maar de realiteit leert dat dit nooit gaat lukken. Net als dat communisme in principe niet per definitie verkeerd is, maar dat gaat ook niet werken omdat je met mensen te maken hebt die per saldo altijd egoistisch ingesteld zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door AndreasFirewolf »

OBL-Rien schreef:
AndreasFirewolf schreef:Ik wil, dat vakbewegingen in alle landen contact met elkaar onderhouden en acties coordineren.
Kun je aangeven hoe je dit wilt realiseren zonder een centraal bestuur?

AndreasFirewolf schreef:Overal ter wereld harde looneisen stellen en zorgen voor een eerlijker verdeling van de geproduceerde dingen.
Wie gaat bepalen wat "eerlijker" is?
De vakbonden kunnen gewoon afspreken, dat ze verhoging van het minimumloon met 5% gaan AFDWINGEN.
Wereldwijd. Daar heb je geen centraal bestuur voor nodig.
Als havenarbeiders in Antwerpen gaan staken, weigeren hun collega's in Rotterdam schepen van Antwerpen af te handelen.
Gewoon SOLIDARITEIT.
Daar hebben ze geen centraal bestuur voor nodig.
De vakbewegingen kunnen HEEL GEMAKKELIJK
internationaal afspreken zich niet langer tegen elkaar te laten uitspelen.

Aan het begin van deze discussie schreef ik:
The Productivity–Pay Gap
Van 1948 tot 1973 steeg de productiviteit van werknemers en kregen ze daarvoor meer loon.
Iedereen was optimistisch en men voelde zich goed. Men was welwillend en er was ruimte voor vernieuwing.
Mensen wilden ook delen met arme mensen in ontwikkelingslanden.
Van 1973 tot 2014 steeg de productiviteit verder maar werden de lonen afgeknepen.
De productiviteit nam toe tot 238,7% (vergeleken met 1974), de lonen namen toe tot 109%.
Een schamele 0,2 % per jaar!
Loonmatiging werd verkocht als noodzaak tegen internationale concurrentie.
De vakbewegingen hebben daar aan meegewerkt.
De resultaten? Er zijn nu heel veel muli-miljardairs.
De rijken zijn schatrijk geworden.
De staten zitten diep in de schulden.
De armen zijn armer geworden.
De rijken hebben nu zoveel geld, dat ze het niet meer tegen een redelijke rente kunnen uitlenen.
Ze zijn gewoon te rijk.
De verdeling van de rijkdom is te scheef.
Als je rijke mensen meer geld geeft, lenen ze het uit aan staten tegen rente.
Heeft de economie niets aan.
Geef je arme mensen meer geld, dan geven ze het uit aan eerse levensbehoeften.

Zie:

http://www.epi.org/productivity-pay-gap/

http://www.epi.org/blog/inequality-cent ... y-pay-gap/

https://www.google.nl/search?q=productivity+wages+gap

.
Dat is de werkelijke reden van de crisis. ...
De productie is in 40 jaar met een factor 2,4 toegenomen, de lonen zijn gelijk gebleven.
De werknemers zijn steeds harder gaan werken en produceren steeds meer.
De winsten zijn in de zakken van de rijken verdwenen.

Hierboven is gesuggereerd, dat als je meer wilt verdienen, dat je dan maar harder moet werken of een andere baan moet zoeken.
Zeg dat maar eens tegen een schoonmaakster of iemand achter de kassa van een supermarkt.

De komende vijf jaar de minimumlonen verhogen met 5% per jaar vind ik het minimum.
Niet eerlijk. Eerlijk zou zijn om alle lonen tot modaal te verdubbelen.
Maar dat zou te veel problemen geven.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door AndreasFirewolf »

Dutch John schreef:
AndreasFirewolf schreef: Globaal opererende bedrijven zijn NIET het probleem.
Altijd gedacht dat globalisering/kolonisatie juist wel scheefheid in welzijn veroorzaakte. De grootste multinationals in de wereld blinken nu niet direct uit in sociaal en moreel verantwoord gedrag.

Groet,
DJ
Globaal opererende bedrijven zorgen voor efficiente handel.
Ze zorgen er voor, dat regeringen van landen geen oorlog met elkaar voeren.

Nadeel is, dat ze werknemers in de ene regio uitspelen tegen werknemers in een andere regio.
Dat is niet de schuld van de globale bedrijven.
Dat is de schuld van de vakbewegingen en hun achterban.
Zij zijn achtergebleven. Zij hebben zich niet geglobaliseerd.

EU
Kijken we naar de EU. Waarom werken vakbewegingen nog nationaal?
Waarom hebben we geen EUROPESE vakbeweging?
Waarom hebben we een NEDERLANDSE consumentenbond en geen EUROPESE consumentenbond?

Stel dat we in de EU zouden besluiten om alle lonen tot modaal fors te verhogen.
Ik schreef:
Laten we de mensen verdelen in de volgende inkomens-categorieën:
1. 10% van de mensen die het minst verdienen, inclusief de mensen met het minimumloon.
2. 15% van de mensen die het minst verdienen, maar meer verdienen dan categorie 1.
3. 25% van de mensen die het minst verdienen, maar meer verdienen dan categorie 2.
4. 25% van de mensen die het minst verdienen, maar meer verdienen dan categorie 3.
5. De topverdieners, de 25% die het meest verdienen.
.
De lonen in categorie 1 verhogen we de komende vijf jaar met 5% per jaar.
De lonen in categorie 2 verhogen we de komende vijf jaar met 4% per jaar.
De lonen in categorie 3 verhogen we de komende vijf jaar met 2% per jaar.
De lonen in categorie 4 verhogen we de komende vijf jaar met 1% per jaar.
De lonen in categorie 5 verlagen we zodat de bedrijven winstgevend blijven.
.
Wat zou het effect zijn van deze maatregelen?
De rente stijgt weer naar een normaal niveau.
De inflatie stijgt naar ruim 2%.
De pensioenfondsen maken weer winst en de pensioenen kunnen weer worden verhoogd.
De last van de rijkdom van de superrijken wordt wellicht iets verminderd.
De mensen worden weer vrolijk en optimistisch. De duistere wolken van onze samenlevingen verdwijnen.
Als we dit ALLEEN in de EU zouden doen, wat zou het gevolg zijn?
De inflatie gaat naar een gewenst niveau.
De mensen worden weer optimistisch.
De euro zou devalueren met een paar procent.
Invoer wordt wat duurder, export levert wat minder op.
Betekent toename van werkgelegenheid omdat we meer zelf gaan produceren.

Het is gemakkelijk om anderen (de EU, multi-nationals, etc.) overal de schuld van te geven.
Je kunt met minder energie de problemen gewoon oplossen.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door AndreasFirewolf »

Dutch John schreef:
AndreasFirewolf schreef: Globaal opererende bedrijven zijn NIET het probleem.
Altijd gedacht dat globalisering/kolonisatie juist wel scheefheid in welzijn veroorzaakte. De grootste multinationals in de wereld blinken nu niet direct uit in sociaal en moreel verantwoord gedrag.

Groet,
DJ
Bedrijven zijn met elkaar in concurrentie. Daarom moeten ze gebruik maken van de mogelijkheden die de overheden bieden.
Nederland is te klein om iets te doen. Daarom hebben we een sterk Europa nodig, die multinationals aan kan pakken.
Zoals de EU google aanpakt.
Als Nederland Google zou aanpakken, zou Google niet meer bijkomen van het lachen.

De realiteit is: Nederland is een provincie van Europa.
Het bestuur is daar nog niet aan aangepast.
De vakbewegingen en consumentenbonden zijn nog niet aangepast.

Dat zijn problemen die we kunnen oplossen.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door AndreasFirewolf »

dormos schreef:
Globaal opererende bedrijven zijn NIET het probleem.
Dat mag jij uitleggen aan mijn 300 ex collega's die in onze fabriek hier in Nederland werkten. Die zijn nu allemaal hun baan kwijt, en de producten die ze maakten worden in onze vestigingen in China, Mexico en Ierland gemaakt. Ook in Ierland zijn de lonen lager, de belasting lager en bestaan er subsidies voor het scheppen van "nieuwe" banen, deels met Europese steun.
Dat die nieuwe banen niet echt nieuw zijn, maar gestolen uit een ander EU land doet er niet toe. Vroeger hadden we autofabrieken in Belgie, Nederland, Spanje en Duitsland. Tegenwoordg steeds minder, want de fabrieken staan nu in Oost-Europa.

Ook een chinese vakbond behartigt met name de belangen van zijn Chinese leden, niet die van Nederlandse werknemers. Is ook logisch want ze worden betaald uit de contributie van die leden.

Je streven is mooi, maar de realiteit leert dat dit nooit gaat lukken. Net als dat communisme in principe niet per definitie verkeerd is, maar dat gaat ook niet werken omdat je met mensen te maken hebt die per saldo altijd egoistisch ingesteld zijn.

Groet,

Hans
Zoals ik hierboven schreef:
In de afgelopen 40 jaar zijn de lonen gelijk gebleven terwijl de productiviteit met een factor 2,4 is toegenomen.
Stel dat we het uurloon verdubbelen en de mensen de helft minder laten werken.
Dan krijgen de werknemers hetzelfde maandloon maar is er ineens twee keer zoveel werk.
Dan zijn er werknemers tekort !!!

Als we de lonen gewoon verdubbelen, stijgt de consumptie. Dan is er ineens ook totale werkgelegenheid.

De werkloosheid en uitzichtloosheid wordt niet veroorzaakt doordat Chinese werknemers zich OOK laten uitbuiten.

Een Europese vakbeweging
zou kunnen beginnen met:

- afdwingen 32 urige werkweek;
- loonsverhoging.

Daarmee worden heel snel heel veel problemen opgelost.

Dat er nog geen Europese vakbeweging is, vind ik schandalig !!!
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door Dutch John »

AndreasFirewolf schreef:Daarom hebben we een sterk Europa nodig, die multinationals aan kan pakken.
Volgens mij is het andersom: de multinationals regeren via hun Brusselse lobby Europa. Wel zo handig, een centrale plek. Scheelt in het personeel en in reizen.
Ik wil je "De Feiten over Globalisering" van Wayne Ellwood aanbevelen. Zal je mening over multinationals ietwat bijstellen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door Pietje »

AndreasFirewolf schreef:Stel dat we het uurloon verdubbelen en de mensen de helft minder laten werken.
Dan krijgen de werknemers hetzelfde maandloon maar is er ineens twee keer zoveel werk.
Dan zijn er werknemers tekort !!!
Ik wil eigenlijk niet te diep ingaan op je vreemde gedachtenkronkels. Je bekijkt de wereld vanuit een ongelijkwaardige werknemers / slachtofferrol. Werknemers zijn in jouw ogen slachtoffer van werkgevers. Werkgevers buiten werknemers uit, en dus hebben werknemers een vakbond nodig die krachten bundelt.

Nu voor jou de uitdaging om de wereld te bekijken vanuit werkgever. En ga dan kijken in hoeverre jouw ideeen nog opgaan. De lonen verdubbelen betekent dat de werkgever zijn produkten niet meer kan verkopen. Dat laatste is ook in het belang van de werknemer, anders raakt die zijn baan kwijt...

Geldcreatie en de hoge rente daarop zijn de dieperliggende oorzaak van veel van je geschetste problemen. Maar je oplossingen snijden geen hout.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door mro »

De verschillende vakbonden(soc, christelijk, liberaal) komen in eenzelfde bedrijf al regelmatig niet overeen. En al helemaal niet als het verkiezingen zijn, hun flyerkes zijn van kleuterniveau. Hoe zouden ze dan overeenkomen op globaal niveau?
Waarmee ik niet wil zeggen dat vakbonden maatschappelijk niet relevant zijn.

Wat betreft de lage lonen in vergelijking met de productiviteit; ik vrees dat je een belangrijk aspect uit het oog verliest: automatisering. Kijk maar eens naar beroepsgroep zoals bvb vliegtuigpiloten. 50 jaar geleden was dit een job met heel veel verantwoordelijkheid, met veel manueel denkwerk en handeling, dus logischerwijs dik betaald. Momenteel is vliegverkeer voor het grootste deel geautomatiseerd en is de druk op de piloot veel minder daardoor zijn de lonen al lang niet zo mooi meer als toen en zijn er dus sociale spanningen. Jammer genoeg zijn die sociale spanningen een extra reden voor werkgevers om nog meer te automatiseren...
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door OBL-Rien »

AndreasFirewolf schreef:
OBL-Rien schreef:Kun je aangeven hoe je dit wilt realiseren zonder een centraal bestuur?
De vakbonden kunnen gewoon afspreken, dat ze verhoging van het minimumloon met 5% gaan AFDWINGEN.
Wereldwijd. Daar heb je geen centraal bestuur voor nodig.
Wel, success dan op je kruistocht tegen en voor "luister naar mij".
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door AndreasFirewolf »

Pietje schreef:
AndreasFirewolf schreef:Stel dat we het uurloon verdubbelen en de mensen de helft minder laten werken.
Dan krijgen de werknemers hetzelfde maandloon maar is er ineens twee keer zoveel werk.
Dan zijn er werknemers tekort !!!
Ik wil eigenlijk niet te diep ingaan op je vreemde gedachtenkronkels. Je bekijkt de wereld vanuit een ongelijkwaardige werknemers / slachtofferrol. Werknemers zijn in jouw ogen slachtoffer van werkgevers. Werkgevers buiten werknemers uit, en dus hebben werknemers een vakbond nodig die krachten bundelt.

Nu voor jou de uitdaging om de wereld te bekijken vanuit werkgever. En ga dan kijken in hoeverre jouw ideeen nog opgaan. De lonen verdubbelen betekent dat de werkgever zijn produkten niet meer kan verkopen. Dat laatste is ook in het belang van de werknemer, anders raakt die zijn baan kwijt...

Geldcreatie en de hoge rente daarop zijn de dieperliggende oorzaak van veel van je geschetste problemen. Maar je oplossingen snijden geen hout.
Ik heb NIET voorgesteld om de lonen te verdubbelen. Ik heb juist geschreven, dat dat een te grote economische schok zou geven.
Ik heb WEL uitgelegd, dat de productiviteit sinds 1974 met een factor 2,4 is gestegen en dat de lonen vrijwel gelijk zijn gebleven.

ALS de uurlonen dubbel zo hoog zouden zijn en de mensen zouden de helft minder werken,
dan zouden er werknemers tekort zijn.
ALS de toename van de productiviteit gelijk verdeeld zou zijn tussen werknemer en werkgevers,
dan zouden de uurlonen ruim twee keer zo hoog zijn als nu.

Economen hebben ons wijs gemaakt, dat loonmatiging banen oplevert.
Met het bovenstaande heb ik aangetoond, dat dat onzin is.
Loonmatiging komt gewoon neer op diefstal van de werknemers.

Japan zit al 20 jaar in een permanente crisis.
Europa zit al jaren in een crisis en de crisis lijkt erger te worden.
Om de inflatie op gewenst niveau te brengen, rekent de ECB negatieve rente.
Dat is voor niemand goed. Ook niet voor de werkgevers.

Wat nodig is is een rechtvaardige verdeling van de productie en minimumlonen waar mensen behoorlijk van kunnen leven.
Daarom is mijn voorstel: 5 jaar lang de minimumlonen met 5% verhogen.
Daardoor stijgt de consumptie.
En daardoor verdienen de kleine werkgevers gewoon meer.
En de prijzen? Die gaan ook omhoog. Als mijn voorstel integraal wordt overgenomen tussen de 2 en 3 %.
Dan zitten we gelijk op het gewenste inflatie-niveau.

Het verbijstert mij, dat hier over gediscussieerd wordt.
De werknemers hebben in de afgelopen 40 jaar vrijwel niets gekregen van de productiviteitsgroei.
Er is wereldwijd een criminele graai-cultuur ontstaan.
Bonussen van 10 miljoen per jaar vindt men tegenwoordig 'normaal'.
En ondertussen worden de mensen aan de onderkant van de samenleving steeds verder afgeknepen.

De reacties van jullie verbijsteren mij.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door dormos »

Dat laatste is wat mij betreft geheel wederzijds.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door Pietje »

Om een klein voorbeeldje te geven waarom we zo ver uit elkaar zitten:
AndreasFirewolf schreef:Daardoor stijgt de consumptie.
En dat is precies wat ik niet wil.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inflatie aanjagen

Bericht door pelletpower »

Ik heb nog niet gereageerd, hoewel het onderwerp an sich me wel interesseert. Inflatie is iets wat gewone mensen niet willen, dat is iets van banken. Maar vooral de redenering rammelt aan alle kanten. Een kind van 5 kan op zijn vingers natellen dat het niet uitkan. Hoe wil je nu in hemels naam de kosten verdubbelen voor een bedrijf en verwachten dat iedereen dan de helft gaat werken, zodat de werkgever nog een paar van die dure jongens kan laten komen. Iets minder roken lijkt me , en met 2 benen op de grond blijven staan.

Het feit dat productiviteit en inkomen zo uit elkaar zijn gegroeid, komt door automatisering en het niet doortastend optreden van vakbonden. De eerste zorgt ervoor dat niet alles naar het oosten vertrekt. Het tweede, tja vul zelf maar.
Plaats reactie