Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Ik denk dat je je vergist, jwardenier. Gemeentes kunnen eigenlijk niets, want regels ontbreken. Het enige wat er is zijn de Bouwbesluit eisen en de opmerking dat je geen hinder, rook, roet enz mag verspreiden, maar dat wordt niet meetbaar gemaakt en kan je dus niet handhaven. Vuurwerk is 1 nacht in het jaar, sigaretten produceren vele malen minder rook dan houtkachels en staan beiden niet voortdurend hele dagen en/of avonden te branden op een paar meter afstand van slaapkamer ramen en ventilatie aanzuigpunten. Gemeenten kunnen eigenlijk niets, maar buren onderling ook niet. Zoals ik al aangaf heb ik ook 3 stokende buren, waarmee het prima kletsen is, maar het onderwerp houtstook is taboe. Men wil niet tot last zijn, maarja, rook is toch erg lastig en zij kunnen er ook niks aan doen (...). Overigens, ik heb mijn gemeente gebeld en die geven aan los van Bouwbesluit controles niets te kunnen doen en de landelijke ontwikkelingen af te wachten in de hoop op goede regelgeving.

Als je de beschikbare rapporten leest, kun je terugzien dat over enkele jaren houtstook een groter aandeel heeft in luchtvervuiling dan het verkeer. Dit komt omdat het verkeer wél aan regelgeving gebonden is en steeds schoner wordt. Het is dus aantoonbaar niet vergelijkbaar met schieten op een mug.

Zowel JantjeV8 als nu ook jwardenier reageren met wat niet gefundeerde opmerkingen en geven blijk de onderzoeksresultaten, die er tot nu toe liggen, niet te kennen. Is het dan echt zo dat houtstokers zich vooral in de populistische hoek bevinden? Lees ook de stukken van de Provinciale Staten Utrecht eens door, waar schone lucht en houtstook ook onderwerp van gesprek zijn. Jullie liggen precies op één lijn met de PVV en VVD op dit punt.

Ik zou graag een goede inhoudelijke discussie willen hier op dit forum, waar dan ook iedereen kennis van kan nemen. De Nederlandse Haarden en Kachelbranche (NHK) komt ook al niet met goede inhoudelijke argumenten maar publiceert alleen heel selectief gekozen stukjes uit rapporten die dan een andere indruk wekken dan het geheel inclusief de conclusies, en dat is jammer. Enkele voorbeelden: zij vergelijken de huidige kachels bv met open haarden, maar gaan iedere vergelijking met bv elektrische warmtepompen of zelfs gas-cv-ketels uit de weg. En publiceren één grafiek uit het rapport Gezondheidsraad waar landelijke gemiddelden in staan qua fijnstof-uitstoot, en verzwijgen de uitstoot in de avonduren in woonwijken.
Het zou natuurlijk gewoon kunnen dat er vanuit het pro-houtstook kamp gewoon geen betere argumenten zijn, en dat wordt dan op deze manier ook helder.

Dus wederom: zijn er nog anderen die willen reageren?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Pigion »

IK heb dit draadje te laat opgemerkt en bij stoken iets gestart vnl om te weten te komen wat een elektrostatisch filter kost. Ik zou ook willen weten hoeveel forumleden een filter hebben geinstalleerd.
Pigion
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Gerben, ik lees in jou stukje de gefrustreerdheid en nu doe je alsof dit alle houtstokers aangaat ,je hebt duidelijk een probleem met je buren ,bied ze eens aan om hun afgaspijp te verlengen ,of verplaats jou aanzuigpunt van verse lucht eens .
Dat een gemeente niets kan ,ik heb eens een stookverbod gehad ,dus dit kunnen ze wel degelijk ,ook kunnen ze de verkoop van brandhout staken waardoor het aantal vun stokers behoorlijk zal afnemen .
Pigon , ik heb ooit eens een kachel met filter gehad ,dit was geen succes ,na een maand heb ik een goede kachel gekocht ,deze verwarmt de hut met 8 kg hout op 24 uur ,we bakken en koken er ook in ,deze brand hoegenaamd geur en rookloos .
Ik zit wel in de hoek van de geitenwollen sokken ,in een ander topic gaf je aan daar geen reacties van te willen ,maar een schone kachel het kan dus wel .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door dormos »

Ik kan me niet aan de indruk dat Gerben in werkelijkheid een Troll uit het anti houtstook kamp is. En dan wel hier lopen stoken!!

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Een mening zonder wetenschappelijk onderbouwing is niet minder valide. Als je in een onzichtbare superkrachten God en hemel geloofd ben je ook niet lid van de club gekkies bij de ggz. Dus ben ik ook geen verantwoording of uitleg schuldig aan Gerben. En dat hij ergens woont waar ie niet tegen kan maakt het schandalig het recht om te buigen naar macht. Hondenpoep en honden zijn in heel het land in elke equette op stip nr 1 ergernis. (Weet je hoeveel hondenbeten per jaar, je zou schrikken.) En daar wordt ook niks aan gedaan.
Ik werk dagelijks met mensen die zich kapot en vol kanker roken en hebben gerookt. En die heb ik nog nooit gehoord over houtkachels.
En dat er nu een lobby met dreigen en verbieden op gang komt tegen iets in mijn huis waar nog nooit iemand tegen mij in mijn omgeving iets over gezegd heeft, en ik niemand tot last ben maakt dat ik denk dat de klagers Mensen zijn zonder perspectief van lijden, oorzaak en gevolg.
Verbied verkoop en stoken van ongedroogd hout of vochtwaarde boven de 15%.Net als een verbod op lood in benzine.
Verplicht nieuwe toestellen die voldoen aan de Duitse en Oostenrijkse fijnstof normen.
15 % van de verhuizing gebeurt vanwege burenruzie. Die buren worden ook niet verboden. Dus verzuur niet, maar beweeg naar een nieuwbouwwijk waar geen schoorstenen meer worden aangelegd. De stad is geen groen vredig park. Maar er wordt veel levens verkortende alcohol geschonken en wereldgrondstoffen vernietigd kapitalisme uitbundig bedreven, onder genot van uitbundige sigaretten en drugs en prostitutie. Daarom wil je in de stad wonen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door kockie »

Gerben_nebreg schreef: 26 feb 2018, 21:05 maar publiceert alleen heel selectief gekozen stukjes
Daar maak ik me ook schuldig aan
Gerben_nebreg schreef: 26 feb 2018, 21:05 sigaretten produceren vele malen minder rook dan houtkachels
Maar wel op kleinere afstand. Ik heb vaker last van sigaretten dan kachels. Ik heb overigens wel de luxe dat ik op het platteland woon. 3/4 Van de straat houdt overigens het hele huis warm met een hout-cv en/of kachel. En de 4e tot nu toe alleen z'n werkplaats, al komt daar ook steeds meer belangstelling....
Gerben_nebreg schreef: 26 feb 2018, 21:05 maar gaan iedere vergelijking met bv elektrische warmtepompen of zelfs gas-cv-ketels
Leg dat de mensen in Loppersum maar eens uit. "Voor onze schone lucht trilt het bij jullie."
dormos schreef: 26 feb 2018, 21:45 Troll uit het anti houtstook kamp is
Dat ie uit het anti-houtstookkamp komt is wel duidelijk en zijn goed recht. Gezien het feit dat hij met hele redelijke argumenten lijkt te komen wil ik hem geen troll noemen. Een discussie heeft voor- en tegenstanders. Zonder deze twee geen fatsoenlijke discussie, maar alleen lof- of klaagzangen. Over het hier stoken, deze site loopt op elektriciteit, niet op hout :)

Ik ben het niet overal met Gerben-nebreg eens, maar snap ook wel dat er plekken zijn waar houtstokers (veel) overlast veroorzaken.
Totdat onze huizen zo goed geïsoleerd zijn dat een warmtepomp werkelijk zinvol is, zullen we toch op de een of andere manier moeten verwarmen. Liefst zo schoon mogelijk, met weinig tot liefst geen overlast voor de buren. Peterbergs batchrocket lijkt daar al behoorlijk goed aan te voldoen. Na enige minuten opwarmen geen waarneembare rook of geur meer, CO waarden tot droomwaarden. Helaas geen fijnstofgegevens, omdat de metingen erg duur zijn. (toch?)
Ernest Dubois schreef: 26 feb 2018, 15:43 Hier een voorstander voor het aanpakken van de kachel, rocket, hout CV hout verbranders.
Daardoor komt zeker een gedeelte van het verstoken van mooi door vakmensen te bewerken hout vandaan, maar hoe zit het met de biomassa centrales. Hoeveel stoken zij er door en hoeveel komt daarvan uit het buitenland? Ik heb er geen cijfers van, maar ben er best benieuwd naar. Het staat mij ook slecht aan om mooi hout te ontwaarden naar brandhout en vervolgens timmerhout te kopen bij de houthandel. Helaas mis ik het talent om bomen zelf op te waarderen naar timmerhout.

@Gerben: ga eens bij iemand met een goede batch-rocket kijken en zie wat daarmee te doen is. Ik ben zelf vaak genoeg in dorp of stad geweest om zo'n zeurende openhaard of gesmoorde kachel te ruiken. Misschien eens wat sponsoring zoeken om een fijnstofmeting van een rocket uit te laten voeren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij is niemand, maar dan ook helemaal niemand hier op dit forum tegen verbetering. Sterker nog, dergelijke fora zijn juist de aanzet tot verbeteringen. Het gepionier van Peter bijvoorbeeld, dat verspreiden heeft ook tijd nodig.

En Gerben, er staan meer topics op dit forum hier over. Het extremisme gaat geen medestanders opleveren, eerder de hakken in het zand. "Bij verkeer zijn er regels", dat klopt, maar bij een keer een foutje of vergissing krijg je een boete maar wordt niet direct je auto af gepakt. En een discussie is pas een discussie als ook de tegenargumenten geaccepteerd worden. "vuurwerk is maar eens per jaar" is uw tegenargument. Als dat het voor u rechtvaardigt is de discussie niet in evenwicht. Met z'n allen op het gas is ook geen oplossing, en nog meer steenkool en huisvuil door de centrale heen jagen wordt u ook niet gezonder van. Een boom die in het bos weg rot stoot ook z'n Co2 uit. Even een vraagje tussen door: Rookt u, wat voor auto heeft u, nog andere voertuigen?

Ik kreeg het niet terug gevonden, maar op dit forum stond een tabelletje waaruit de vervuiling (dacht met name Co en fijnstof) enigzins in hoofdgroepen verdeeld was. Industrie, landbouw, verkeer waren de grootste. Houtstook stond daar ook bij, maar onder de restgroep, ik dacht iets van 1,5%.

Gewoon een overdenking: Een gemiddelde roker, die rookt het hele jaar. De houtstoker enkel in het seizoen. Wie zou er het jaar rond meer vervuiling in omloop brengen, de rokersgroep of de houtstookgroep? Een smeulende sigaret geeft een meer irriterende lucht af dan een goede brandend houtvuur, en men heeft het over miljarden van die dingen op een jaar. Die fabrieken laten dagelijks een aaneengesloten stroom volle vrachtwagen wegrijden, en al dat volume gaat gewoon in de hens, smeulend wel te verstaan. Dat weegt niet op tegen een paar kuub zuiver hout zo goed mogelijk verbranden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door dormos »

Als je in een onzichtbare superkrachten God en hemel geloofd ben je ook niet lid van de club gekkies bij de ggz.
Ook dat is een mening...:-)

Graag zou ik van Gerben feiten willen zien die zijn stelling onderbouwen dat houtrook per definitie schadelijk is.
Graag het aantal PPM's fijnstof van een moderne, schoon brandende kachel, en daarbij ook de chemische samenstelling van dit fijnstof.

Er bestaan namelijk vele vormen van fijnstof, zelfs in de natuur. Afhankelijk van luchtstromingen kan het zelfs zeer fijn Sahara zand zijn, maar ook rubber van autobanden, remstof van auto's en treinen, slijtage stof van vloerbedekking en kleding etc.
Fijnstof is niet te voorkomen en lang niet altijd schadelijk.

Dit laat onverlet dat er mensen zijn die fout stoken, met vuil of niet droog hout, met een geknepen kachel of een open haard. Ik denk dat iedereen het er hier over eens is dat onvolledige verbranding van welke brandstof dan ook onwenselijk is. Maatregelen om goed stoken af te dwingen zou ik op zich niet verkeerd vinden, net als het op termmijn niet meer toestaan van open haarden en kachels met een achterhaald ontwerp.

Grote centrales op biomassa zouden daar ook onder moeten vallen, aangezien die werken met ongedroogd snipperhout. Het gevolg daarvan is grote stoompluimen uit de schoorsteen en onvolledige verbranding door het hoge vochtpercentage en dus te lage verbrandingstemperatuur.
Beter zou het zijn om bijvoorbeeld als werkervaringstraject als gemeente snoeihout en locaal gerooide bomen te verkleinen to brandhout en dit na twee jaar drogen lokaal te gebruiken voor energieopwekking en verwarming.

Even googelen op jouw naam laat zien dat jij een hyperfocus op houtrook hebt, en met fundamentalisten is het vaak slecht discusieren.

Maar niet geschoten is altijd mis, dus graag de feiten over hoeveelheid en samenstelling van fijnstof van een moderne kachel met volledige verbranding.
Dus niet in de trant van "iedereen weet toch dat" ,"onderzoek heeft aangetoond dat" , "als je de beschibare rapporten leest dan..." of "onderzoeksresultaten, die er tot nu toe liggen"
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Je zegt het zelf al, dormos, dat de uitstoot afhankelijk is van het gebruikte apparaat, kwaliteit brandstof en manier van stoken. Dus de gevraagde feiten over de hoeveelheid fijnstof per stookapparaat zijn er dan toch ook helemaal niet? Omdat er nog andere factoren zijn die van invloed zijn. Zelfs de haardenverkopersbranche zelf zegt, dat die 3 factoren alledrie top moeten zijn voor zo min mogelijk uitstoot. Zeer waarschijnlijk zit inderdaad dáár ook de grootste bron van overlast die mensen ervaren, daar waar het niet optimaal gaat. Naast fijnstof komen er ook chemische verbindingen uit de rook die schadelijk voor de mens zijn. Er komen ook steeds meer mensen die hobbymatig zelf fijnstofsensoren in de tuin hebben hangen en die dingen geven ook veel fijnstof aan tijdens stooktijden. En bv ook het rapport Gezondheidsraad verwijst naar veel literatuur en onderzoeken, ook op dit vlak. En als de RIVM aangeeft dat na onderzoek is gebleken dat vuurhaarden en kachels (van consumenten) de tweede bron van roet en fijnstof zijn binnen de provincie Utrecht, dan zou je dat toch voor waar mogen aannemen?

Hier een paar straten verderop woont iemand die heel vaak buiten met (keurig) haardhout in de weer is en je ruikt hem NOOIT, terwijl hij zijn kachel als hoofdverwarming heeft. Dus ik wil echt niet stellen dat per definitie alles fout is. En ik wil hier ook niet fundamentalistisch overkomen hoor. Een fundamentalist is volgens Wikipedia iemand die 'teruggrijpt op normen en waarden zoals deze oorspronkelijk het meest bekend en vaak ook algemeen gebruikelijk waren'. Dat kan je over iemand die houtstook juist wat wil verminderen toch zeker niet zeggen :D
Overigens, de topics over batch rockets heb ik eerder ook al wel eens met interesse doorgenomen, hartstikke leuk en dat overstijgt de doorsnee houtstoker-in-woonwijk toch wel behoorlijk. En zo staan er ook hele andere topics dan houtstook op dit forum die mij erg interesseren.

Los van alle voors en tegens die hier voorbij komen, lijkt er wel overeenstemming te zijn dat er wel aanscherping van regels mag komen om fout stoken en stoken met zwaar verouderde kachels en openhaarden tegen te gaan, klopt dat?
Verder snap ik ook wel dat hier mensen zijn die behoorlijke investeringen hebben gedaan en niet zitten te wachten om houtstook in een negatief daglicht te krijgen en misschien op termijn zelfs verboden. Waarschijnlijk zijn de stokers hier allemaal hobbyisten die hun best doen er een optimaal proces van te maken. Maar dat maakt een discussie op dit platform juist des te interessanter denk ik.

Die tabel van vervuiling naar hoofdgroepen (JantjeV8 ) is ook opgenomen in het rapport Gezondheidsraad, je kan het vinden op pagina 31 in dit document: https://www.gezondheidsraad.nl/sites/de ... ucht_0.pdf.
Maar als je in een woonwijk of sowieso dicht bij een (fout?)stoker op de wind woont, dan is je piek concentratie tijdens stooktijden natuurlijk vele malen hoger dan dit landelijk jaarlijks gemiddelde, net zoals JantjeV8 ook aangeeft over rokers. Als iemand een peuk rookt in de tuin naast de jouwe, 3 meter van het slaapkamerraam vandaan, komt dat natuurlijk ook je kamer in als de wind zo staat.

jwardenier, je zegt een paar interessante dingen. Wat voor filter had je op je precies op je kachel? En waarom was dit geen succes?
En ook ben ik benieuwd naar het verhaal achter het stookverbod?

En stel nou dat de overheid wat maatregelen gaat nemen en ook fijnstoffilters en/of katalysatoren voor de chemische verbindingen verplicht gaat stellen, in plaats van bv een stookverbod. Hebben mensen hier ervaringen met dergelijke toevoegingen, los van jwardenier? In andere landen schijnt dit gebruikelijk te zijn, weten we daar wat meer details over? En stel nou dat mensen zo'n ding plaatsen maar hem niet gebruiken, is dat ook mogelijk en controleerbaar?

Overigens ik rook niet en heb een euro5 benzine auto die ongeveer 10.000km per jaar rijdt. Maar laten we dat niet ook allemaal bij een discussie over houtkachels betrekken want dan wordt het wel erg breed.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 12:12 Je zegt het zelf al, dormos, dat de uitstoot afhankelijk is van het gebruikte apparaat, kwaliteit brandstof en manier van stoken. Dus de gevraagde feiten over de hoeveelheid fijnstof per stookapparaat zijn er dan toch ook helemaal niet? Omdat er nog andere factoren zijn die van invloed zijn.

Er komen ook steeds meer mensen die hobbymatig zelf fijnstofsensoren in de tuin hebben hangen en die dingen geven ook veel fijnstof aan tijdens stooktijden.

Oei, lastig hoor... om te zien welke fijnstof van wie die is je in een tuin nou eigenlijk meet... en data feitelijke data aub zoals dormus al zei...... en wat doe je in je tuin tijdens een stookseizoen? Zou je de fijnstofmeter in mijn tuin geloven als ik die data hier zet? Ik ben het met je eens dat fijnstof slecht voor de langere levensduur. Zo ook het binnenshuis klimaat bij veel mensen erg veel fijnstof bevat door huisdieren, stofzuigen en ongeventileerd koken.

overigens staat er op de website van het RIVM:
Gezondheidseffecten van houtrook
Wat zijn de gezondheidseffecten van houtrook?
Houtrook bevat veel stoffen (o.a. fijn stof en PAK) met effecten op korte en lange termijn. Voor zover bekend is fijn stof afkomstig van houtverbranding niet duidelijk meer of minder schadelijk dan fijn stof afkomstig van andere (verbrandings)bronnen, zoals het verkeer. Blootstelling aan houtrook wordt in sommige studies geassocieerd met meer (ziekenhuisopnamen voor) hart- en vaataandoeningen, luchtwegklachten en een verslechterde longfunctie. Andere studies laten geen relatie met negatieve gezondheidseffecten zien.

Neemt niet weg dat ik vind dat je maar moet tolereren dat je in de blauwe walm van buren zit; ik zou het je ook echt niet aan durven doen en een goede buurman willen zijn.

ja hoor, fijnstofgetallen per stookapparaat die zijn er gewoon: In Duitsland zijn ze immers al verder met eisen aan nieuwe toegestane verbrandingstoestellen. En staan deze data gewoon bij hun producten.
Hier zijn mijn kachel data.

Nennleistung: 17 kW
Leistung wasserseitig: 10 kW
Leistung luftseitig: 7 kW
Energieeffizienzklasse: A+
Mittlerer CO-Gehalt der Abgase: 1089 mg/m³
Feinstaub: 27 mg/m³
Abgastemperatur: 260 °C
Abgasmassenstrom: 11,9 g/s
CE Zeichen vorhanden, EN 13229 zertifiziert
erfüllt die BImSchV Stufe 2


Wat zegt de BImSchV 2e fase?
De nadruk ligt op ketels op vaste brandstoffen. Volgens de BImSchV moeten zeer specifieke emissiegrenswaarden in acht worden genomen. Dit geldt in de eerste plaats voor ketels die worden gebruikt met boomstammen, houtpellets en houtspaanders. Belangrijk: de uitvoering van de verordening vindt plaats in twee fasen. Met name veeleisend zijn de limieten voor ketels voor vaste brandstoffen volgens BImSchV 2e fase. Deze zijn op 1 januari 2015 in werking getreden.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Boudewijn »

He wat lees ik daar abgastemperatur 260 graden is dat wel goed ik zit met mijn zelfbouwketel zelden over de 60 graden
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Op 22 januari tijdens het symposium ‘Op weg naar schone lucht in Utrecht’, dachten ruim 50 professionals hierover mee.

In de afgelopen 20 jaar namen we veel maatregelen om de lucht in de stad schoner te maken. Met name vanuit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierin werken verschillende overheden zoals gemeenten samen om te voldoen aan de Europese grenswaarden voor ongezonde stoffen als stikstofdioxide en fijnstof. De invoering van de milieuzone voor personen- en bestelauto’s in Utrecht in 2015 is een bekend voorbeeld. In 2016 nam de uitstoot van roet in de binnenstad met 29% af.

In 2017 voldeed de luchtkwaliteit in Utrecht op 1 locatie na aan de grenswaarden van de EU; het doel van het NSL.
Verkeer ook in 2030 grootste luchtvervuiler


Verkeer zorgt voor ongezonde lucht
Na roken is een ongezond milieu het meest schadelijk voor onze gezondheid. In Nederland overlijden volgens het RIVM jaarlijks bijna 20.000 mensen eerder door milieufactoren, driekwart daarvan door ongezonde lucht. In Utrecht was het verkeer in 2015 de grootste luchtvervuiler, zowel met fijn stof als stikstofdioxiden. In 2030 verbetert de luchtkwaliteit in Utrecht volgens voorspellingen wel, maar is het verkeer nog steeds de grootste bron voor luchtvervuiling.

Nieuw pakket aan maatregelen
RHDHV is voor een totaalpakket aan maatregelen, omdat die opgeteld een groot verschil kunnen maken voor de luchtkwaliteit. Denk aan het terugdringen van stoken van hout, aanscherpen van de milieuzone van personen- en bestelverkeer tot en met Euro 4 diesel en Euro 1 benzine. Ook een geografische uitbreiding van de milieuzone zorgt voor minder roetuitstoot en dus gezondheidswinst.


Groot deel luchtverontreiniging komt van buiten de stad
Meer dan de helft van de concentratie aan stikstofdioxide en 85 procent van het fijn stof in de lucht wordt bepaald door factoren buiten de stad. Dat blijft ook zo in 2030. In Utrecht kunnen we daarom de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie voor fijn stof in Utrecht niet halen zonder inzet van buiten. Hierover zijn we in gesprek met de provincie en rijksoverheid.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dus Gerben... 85% van de luchtkwaliteit komt van buiten de stad, auto's zijn de grootste vervuiler.
En jij hebt een auto in de stad? :roll:

Erg bot om te zegen dat houtstook moet worden teruggedrongen. In plaats daarvan had er moeten staan...autoverkeer had moeten worden teruggedrongen...maarnee...als je auto maar aan een uitstootnorm uit 1992! voldoet mag ie wel blijven tuffen in de stad. :shock:
En dan is mijn kachel met emissienormen van 2015 niet goed genoeg???

https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/m ... it/nieuws/
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Mobiliteit is noodzakelijk in onze maatschappij, en je ziet de verschuiving naar elektrisch op gang komen. Autoverkeer wordt daardoor steeds schoner. Je blijft je verplaatsen, maar uiteindelijk niet meer dusdanig vervuilend door benzine of diesel te verbranden.

Houtstoken is momenteel niet aan normen gebonden en wordt niet steeds schoner. Over het totaal gezien eerder steeds viezer, omdat er meer en meer kachels bij komen, maar de oude ook vaak blijven en mensen vaker stoken. Dus het percentage aandeel luchtvervuiling houtstook neemt toe bij huidig beleid, zowel wat in de stad wordt gegenereerd als wat aan komt waaien. En houtstook is bepaald niet noodzakelijk want er zijn meerdere manieren van verwarming, en ihkv luchtvervuiling is houtstook niet aan te raden.

Inderdaad, de wind waait waarheen hij gaat, dus fijnstof waait zelfs Utrecht in. Daarom wil men ook maatregelen buiten de stad op provinciaal en landelijk gebied, wat ook in ontwikkeling is.

Overigens autoverkeer wordt toch ook teruggedrongen, dat lees je daar toch ook? Het gaat toch om een totaalpakket? Volgens het regeerakkoord mogen in 2030 geen benzine en diesel auto's meer in NL verkocht worden. Het kost (uiteraard) wat tijd, maar die kant gaan we dan toch ook op?

Lees ik niet goed, of lijkt het erop dat RIVM en Gezondheidsraad iets anders concluderen over de vraag welke de grootste fijnstofbron is in 2030, als de Gezondheidsraad dit al over 2020 schrijft: ' Door toenemend gebruik van roetfilters zullen de emissies van wegverkeer naar verwachting afnemen en zullen andere bronnen in verhouding meer bijdragen aan de roetconcentratie in stedelijk gebied. De relatieve bijdrage van bijvoorbeeld houtstook zal stijgen van ruwweg 20% in 2015 tot 30% in 2020'

Ken je trouwens het onderscheid tussen de Europese luchtkwaliteitsnorm en de WHO norm?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... t_zet_door

https://www.rivm.nl/dsresource?objectid ... a&type=PDF

Erg interessant. Zeker de uitleg van Gerben:
Gerben_nebreg schreef: 26 feb 2018, 21:05 Als je de beschikbare rapporten leest, kun je terugzien dat over enkele jaren houtstook een groter aandeel heeft in luchtvervuiling dan het verkeer.
Nu heb ik die rapporten een paar keer op en neer gebladerd. Maar uw conclusie krijg ik met geen mogelijkheid aan dat rapport gekoppeld. Sterker nog, In het 1e nieuwsbericht wordt glashelder aan gegeven dat (zelfs met de huidige maatregelen en regelgeving) de dalende trend tot 2030 door zal zetten.

Het rapport geeft 2 consumentenoorzaken aan: stikstofoxide en roet. De 1e heeft meerdere oorzaken, de 2e wordt aan houtstook gekoppeld. Aangenomen dat dat klopt, en diezelfde consument niet aan verkeer deelneemt, is zijn aandeel roetvervuiling in de grafiek een miniem paars streepje... Als Gerben z'n conclusie door zet dat houtstook het wegverkeer voorbij gaat, dat zou het hele (weg)verkeer in Utrecht moeten stoppen en/of huis aan huis een houtkachel geinstalleerd moeten worden.

Uit z'n verband trekken heet dat geloof ik. Lees maar hoe je het wil. Pak de overlast aan, tuurlijk, je moet je buurman niet in de mist zetten. Maar blijf wel realistisch a.u.b.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 14:56 De relatieve bijdrage van bijvoorbeeld houtstook zal stijgen van ruwweg 20% in 2015 tot 30% in 2020'
Waar staat dat?
Plaats reactie